Citat:
Ursprungligen postat av
dodgy
Gotcha. I min egen personliga uppfattning så räcker argumenten för att fälla för misshandel av normalgraden, oavsett flaska eller inte.
Hur rätten kommer att döma är jag inte säker på. Trodde tidigare på en lite hårdare fällande dom, men försvaret verkar inte helt oävet på att smula sönder bevisning. Fast jag blir väldigt förvånad om det blir en helt friande dom.
Citat:
Ursprungligen postat av
dodgy
Jag hoppas det går att bevisa användande av flaska för att maximera straffvärdet. Bra för nationens uppfattning om sitt rättssystem [...]
I den tangentens riktning ligger att det gått prestige i frågan, inte bara för åklagaren, men för regering och domstol. Då går det inte att fria, oavsett hur tunna bevisen är.
Domstolen vill väl även avsluta affären så fort som möjligt, vilket kanske gör det svårt att döma hårdare än häktningstiden, även om man tycker att bevisen räcker för mer? Ur den synvinkeln är det kanske tacksamt att få tillräckligt mycket tvivel om flaskskärningen för att kunna bortse från den?
Citat:
Ursprungligen postat av
dodgy
[...] även bra "androm till varnagel" om vad som händer om man chimpar ut på STHLMs gator [...]
Jag håller inte med. Jag har svängt fram och tillbaka några gånger nu under den här processen.
När man bara såg videos med en extremt aggressiv afgan som slutade med sparkar och slag så tyckte jag att afganen fick precis vad han förtjänade. Juridiskt kanske det inte håller för nödvärn, så rapparna blir fällda, men jag var inte så upprörd över det. Hade även tyckt det var helt OK om de friades.
Sen kom FUP:en med en massa blod och skärskador. Då blev det svårare att tycka det var helt OK om de friades, rapparna förtjänade lite fängelse.
Men sen har jag tänkt efter mer om det varit jag själv som hamnat i samma situation? Det är lätt hänt nuförtiden, det saknas inte aggressiva och påtända afganer på stan.
Vad fan gör man? Visst, är man helt säker på att kunna kubba därifrån så gör man det. Men med en smärt byggd och speedad 19-åring efter sig?
Ok, kan inte kubba därifrån. Och afganen är fortsatt extremt aggressiv. Nu måste man kanske slåss vare sig man vill eller inte. Afganen är inte så stor, så ett vanligt slagsmål kanske inte känns livsfarligt.
Men är han beväpnad? En kniv kan lätt gömmas, och kommer fram på en sekund. Kan man bortse från risken att han har kniv? Definitivt inte med en sån person med ett sånt beteende.
Då har man plötsligt hamnat i ett läge där det finns en överhängande risk för ett livsfarligt angrepp som man inte kan fly ifrån.
Då kommer jag definitivt att försvara mig med så mycket våld jag klarar av att uppbringa. Och jag slutar inte förrän jag är helt säker på att angriparen är oskadliggjord.
Så ur denna synvinkeln är det problematiskt om rapparna fälls.
Hur hade du själv tänkt och gjort om det var du med tre av dina helt vanliga polare mot två afganer?