2019-07-31, 13:27
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Flekstor är en frisk fläkt i denna vänsterinfekterade tråd.
flektstor får gärna skydda amerikanerna hur mycket han vill. Men det blir meningslöst att diskutera med flekstor då han gör befängda påståenden som inte är underbyggda och ignorerar alla följdfrågor. Hade flekstor tillfört något av substans till tråden som varit till amerikanernas fördel, då kan jag hålla med om ditt påstående. Nu har flekstor tjatat om en inbillad kniv i drygt 200 inlägg, en kniv som helt enkelt inte finns, heller inte något hot om kniv.

Sen tycker jag nog inte tråden är särskilt vänsterinfekterad, ser inte många som försvarar afghanerna här, däremot kommenteras händelsen i sig, dels ur ett juridiskt perspektiv, ur vilket de flesta verkar överens att Asap och hans två kompisar förtjänar ett litet straff utifrån Sveriges lagar, den andra diskussionen har att göra med saker som hur vårt samhälle har blivit, hur mycket man får provocera och invandringspolitik gällande ensamkommande afghanska barn från Iran.

Nu går det inte att sätta in den senare diskussionen i ett juridiskt perspektiv så som flekstor försöker, hur mycket man än skulle vilja.
Citera
2019-07-31, 13:28
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Det ligger förstås mycket i det här, jag delar uppfattningen att detta är kärnan som förklarar afghanernas attacker. Sådana här "hedersförsvarare" passar helt enkelt inte in i det svenska samhället, det kommer bli åtskilliga knivattacker om och om igen från honom ända tills han dödas.

Och vi lägger huvudet på sned och förminskar och försvara deras beteenden i snart sagt varje rättsfall.

'Han tittade snett på honom vid tunnelbanan'
'Andra såg när livvakten flyttade på honom'
'Han måste knarka för han lider av ett trauma'

När Mustafa knivade en annan afghan så var upprinnelsen denna (ur domen):

MÄ:
Detta ska ha inträffat i samband med en händelse som ägde rum i närheten av tunnelbanan då Mustafa Jafari inte hälsat. Han själv skrattade då åt Mustafa Jafari och denne frågade vad han skrattade åt. Han svarade Mustafa Jafari att det inte angick honom.

Mustafa Jafari var vid detta tillfälle irriterad över händelsen i tunnelbanan. Det hade kanske gått 15 sekunder när han blev skallad. (Och sen knivskuren Min anm.)
MJ:
En kväll stod de vid tunnelbanan. De drev med mig när jag passerade dem. [MÄ] skrattade och höll på nästan att kikna av skratt. Han hälsade på dem artigt och frågade [MÄ] varför han skrattade åt honom?
Afghaner: Sårad heder = Knivskärning = 30 timmar ungdomstjänst
Amerikaner: Trakasseras = Stryk = 30 dar i häkte

Lika inför lagen - Not so much!

/Provokatör
Citera
Medlem
camos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Jo serru där ser man lite blommigt sticka fram. Men hur ska vi bevisa att han slog målsäganden med denna flaska? Och i huvudet isåfall, enligt målsägande själv. (Först var det i ryggen men eftersom det saknas skador där så ändrade han till huvudet, där han har något som ser ut som eksem).

Det blir svårt att bevisa. Kanske har vittnen sett det? Uppenbart är iaf att rapparen och säkerligen de andra TÄNKT använda glasflaskorna som vapen. Varför annars dölja dessa, krossa dem och sedan har vi en person med skärskador. Bara att pressa alla på exakt vad som hänt med alla flaskor
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av camo
Kolla sida 86 i FUP.
Och..?
Citera
2019-07-31, 13:29
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Mig veterligen så skiljer sig inte dagens nödvärnsrätt speciellt mycket mot ändringen 1890. Samma diskussion om nödvärns gränser har diskuterats från 1900 och framåt. Och nått sina stormar när domstolen har dömt efter lagen och inte följt någon slags folkvilja.

Lagstiftningen är ganska öppen till tolkning och då blir praxis viktigt. Inget som regeringen har med att göra.

Den ändringen jag syftar på kom innan det, när man sänkte straffet för alla brott om du var påverkad av alkohol osv.

Men håller helt med dig, regeringen är de som har minst påverkan på hur lagen funkar, de som ser till att de hamnar i lagboken men det är väl ungefär där det tar stopp.
Citera
2019-07-31, 13:29
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Det finns en person som är ansvarig för att lära sig nya språket och kunna fungera i landet och det är invandraren själv. Passar inte kulturen eller klarar man inte språket finns det som vi alla vet andra länder bättre lämpade för dem på betydligt närmare håll en kalla Sverige med sitt enorma bidragssystem och sin flathet mot just invandarkriminalitet. Dessutom enligt de avtal som PK-Sverige hänvisar till som tvingar oss att ta emot asylsökarna så begår de brott i nya landet så förverkas asylrätten. Men nu är det skit samma, det kommer bara underlätta i framtiden när krav kommer lyftas på att repatriera stora grupper att man struntat i avtal, lagar och regler i decennier så allt måste rivas upp - även PUT och medborgarskap. Det är min tro och förhoppning.

Ansvar ja, men det tar tid och när det kommer till språket så är engelskan inte ett krav på samma sätt.
Citera
2019-07-31, 13:30
Medlem
camos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Och..?

Ja, om du tycker det ser ut som en burk så får det stå för dig. Då ger jag upp.
Citera
2019-07-31, 13:31
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boredpaper
Finns de nya filmerna att få tag i ocensurerade?

Exakt. Aftonbladets skit "på extra filmer som bevis mot ASAP" ser man ingenting av.
Citera
2019-07-31, 13:31
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Det blir svårt att bevisa. Kanske har vittnen sett det? Uppenbart är iaf att rapparen och säkerligen de andra TÄNKT använda glasflaskorna som vapen. Varför annars dölja dessa, krossa dem och sedan har vi en person med skärskador. Bara att pressa alla på exakt vad som hänt med alla flaskor
Det har jag redan förklarat för dig, men du verkar ha skygglappar.
Citera
2019-07-31, 13:32
Medlem
Noble.Savages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
flektstor får gärna skydda amerikanerna hur mycket han vill. Men det blir meningslöst att diskutera med flekstor då han gör befängda påståenden som inte är underbyggda och ignorerar alla följdfrågor. Hade flekstor tillfört något av substans till tråden som varit till amerikanernas fördel, då kan jag hålla med om ditt påstående. Nu har flekstor tjatat om en inbillad kniv i drygt 200 inlägg, en kniv som helt enkelt inte finns, heller inte något hot om kniv.

Sen tycker jag nog inte tråden är särskilt vänsterinfekterad, ser inte många som försvarar afghanerna här, däremot kommenteras händelsen i sig, dels ur ett juridiskt perspektiv, ur vilket de flesta verkar överens att Asap och hans två kompisar förtjänar ett litet straff utifrån Sveriges lagar, den andra diskussionen har att göra med saker som hur vårt samhälle har blivit, hur mycket man får provocera och invandringspolitik gällande ensamkommande afghanska barn från Iran.

Nu går det inte att sätta in den senare diskussionen i ett juridiskt perspektiv så som flekstor försöker, hur mycket man än skulle vilja.

Knivhotet har inte blivit vederlagt. Det är tvärtom högaktuellt sedan försvaret givit skäl för att tro att afghanen är knivbeväpnad.

Sen finns goda skäl att anta att Asap är streetsmart och har korrekt antagit att "offret" troligen kan ha kniv och vara drogpåverkad.
Citera
2019-07-31, 13:32
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodgy
Gotcha. I min egen personliga uppfattning så räcker argumenten för att fälla för misshandel av normalgraden, oavsett flaska eller inte.

Hur rätten kommer att döma är jag inte säker på. Trodde tidigare på en lite hårdare fällande dom, men försvaret verkar inte helt oävet på att smula sönder bevisning. Fast jag blir väldigt förvånad om det blir en helt friande dom.

Citat:
Jag hoppas det går att bevisa användande av flaska för att maximera straffvärdet. Bra för nationens uppfattning om sitt rättssystem [...]

I den tangentens riktning ligger att det gått prestige i frågan, inte bara för åklagaren, men för regering och domstol. Då går det inte att fria, oavsett hur tunna bevisen är.

Domstolen vill väl även avsluta affären så fort som möjligt, vilket kanske gör det svårt att döma hårdare än häktningstiden, även om man tycker att bevisen räcker för mer? Ur den synvinkeln är det kanske tacksamt att få tillräckligt mycket tvivel om flaskskärningen för att kunna bortse från den?

Citat:
[...] även bra "androm till varnagel" om vad som händer om man chimpar ut på STHLMs gator [...]

Jag håller inte med. Jag har svängt fram och tillbaka några gånger nu under den här processen.

När man bara såg videos med en extremt aggressiv afgan som slutade med sparkar och slag så tyckte jag att afganen fick precis vad han förtjänade. Juridiskt kanske det inte håller för nödvärn, så rapparna blir fällda, men jag var inte så upprörd över det. Hade även tyckt det var helt OK om de friades.

Sen kom FUP:en med en massa blod och skärskador. Då blev det svårare att tycka det var helt OK om de friades, rapparna förtjänade lite fängelse.

Men sen har jag tänkt efter mer om det varit jag själv som hamnat i samma situation? Det är lätt hänt nuförtiden, det saknas inte aggressiva och påtända afganer på stan.

Vad fan gör man? Visst, är man helt säker på att kunna kubba därifrån så gör man det. Men med en smärt byggd och speedad 19-åring efter sig?

Ok, kan inte kubba därifrån. Och afganen är fortsatt extremt aggressiv. Nu måste man kanske slåss vare sig man vill eller inte. Afganen är inte så stor, så ett vanligt slagsmål kanske inte känns livsfarligt.

Men är han beväpnad? En kniv kan lätt gömmas, och kommer fram på en sekund. Kan man bortse från risken att han har kniv? Definitivt inte med en sån person med ett sånt beteende.

Då har man plötsligt hamnat i ett läge där det finns en överhängande risk för ett livsfarligt angrepp som man inte kan fly ifrån.

Då kommer jag definitivt att försvara mig med så mycket våld jag klarar av att uppbringa. Och jag slutar inte förrän jag är helt säker på att angriparen är oskadliggjord.

Så ur denna synvinkeln är det problematiskt om rapparna fälls.

Hur hade du själv tänkt och gjort om det var du med tre av dina helt vanliga polare mot två afganer?
Citera
2019-07-31, 13:33
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ja, om du tycker det ser ut som en burk så får det stå för dig. Då ger jag upp.
Den bild jag sett i tråden tycker jag påvisar det, även andra har gjort den reflektionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in