2019-07-31, 00:04
Medlem
vonStahlheins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Tack. Jag vet inte om detta är en intressant iakttagelse, men jag har inga större problem med Greta eller fenomenet Greta, utan anser att hon har rätt i sakfrågan och tycker den förtjänar all uppmärksamhet. Däremot skulle jag nog aldrig se på ett tal av henne - och har aldrig sett något - av den enkla anledningen att inte behöver höra några tal för att "fatta grejen".

Jag tänker att antingen fattar man, eller så fattar man inte, och har man redan fattat så behövs inga brandtal.

Men är det inte intressant, att du ser hennes tal även fast du ogillar fenomenet Greta? Och att jag, som "gillar" är tämligen ointresserad av henne och hennes tal? Kan detta möjligen vara en liten indikation på att man fokuserar för mycket på personen Greta, och för lite på frågan hon lyfter?

Du verkar smart, så jag gör ett försök att diskutera med dig.

På vilket sätt anser du att hennes föräldrar utnyttjar henne? Det låter som att du tror att de på något sätt hade kunnat stoppa hennes engagemang..? Det tror jag absolut inte, hon verkar okuvlig till sin natur.

Den dagen hon fyller 18, kommer du fortfarande se henne som utnytjad då, pga hennes diagnos, eller har du endast "barnperspektiv"?

Och angående att det på något sätt skulle vara synd om henne... för jag antar att det är ren omtanke om personen Greta du känner eftersom du inte drivs av hat... kan du tänka dig att det är en rimlig uppoffring hon gör för hela mänskligheten, och att hon ser hela mänskligheten som lite viktigare än henne själv? Kan du se något hedervärt i en sådan uppoffring, eller önskar du bara att alla kunde strunta i klimatfrågan och arbeta hårdare mot mänsklighetens undergång, så att Greta kunde må bra och göra sina läxor ifred?

Jag får uppfattningen av att hon är en rätt så modig och osjälvisk person, och antagligen skulle må pyton av att lägga ner sitt engagemang till fördel för skolarbetet. Det brukar vara så när man verkligen brinner för något som är större änvad man själv är.
För det första ser jag ingalunda hennes tal. Skulle det komma något på radion stänger jag av för jag klarar inte att höra hennes lillgamka skitsnack och rent efterblivna domedagspredikningar.
Hur hennes föräldrar utnytjar henne är väl uppenbart om man tar av sig de gräna-khmer-brillorna. Det finns en hel del inlägg i tråden son berör detta.
Egentligen bryr jag mig inte så mycket om skitungens väl och ve, jag känner henne inte (och avskyr ungar). Det är alla godhetsknarkares hyckel som äcklar mig. Och den bissarra helgonkulten som det finns ett antal uttryck för i tråden.
2019-07-31, 00:10
Medlem
Citat:
Jag tänker att antingen fattar man, eller så fattar man inte, och har man redan fattat så behövs inga brandtal.
Du har aldrig slagits av tanken att du kanske har fattat fel, medan andra har fattat rätt?
Citat:
kan du tänka dig att det är en rimlig uppoffring hon gör för hela mänskligheten, och att hon ser hela mänskligheten som lite viktigare än henne själv?
Kan du tänka dig att ungdomar som gärna ser världen i svart och vitt gärna gör uppoffringar som vi vuxna ser som fullständigt huvudlösa? Det är väl egentligen inget som man bör uppmuntra? I synnerhet inte när det rör sig om ett barn med ganska kraftiga neuropsykiatriska problem. Den här flickan borde beskyddas. Istället väljer hennes föräldrar att exploatera henne för ekonomisk vinning. Avskyvärt säger jag.
2019-07-31, 00:20
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Vi glömmer lätt bort hur ung Greta är. Tröjan var kanske i alla fall delvis hennes sätt att få retas lite! Greta har ju så ofta journalister och kameror runt omkring sig och anstränger sig normalt för att ge så korrekta och övertänkta svar som möjligt. Men Greta är mer än förlåten, om den stora uppmärksamheten någon gång tänder en rebell i henne.

Här inser man hur stor Greta blivit och hur höga kraven på henne har blivit.

Om en vanlig 16-åring gör något mindre dumt, t.ex har på sig en olämplig tröja, så är det väl på sin höjd mamma och pappa som gnäller lite. Och eventuellt hennes lärare i skolan.

Men om Greta gör det så blir det en reaktion världen över. Inklusive på Flashback där diskussionen går het och många diskuterar upprört just hennes tröja.

Av alla saker på jorden man kan diskutera, så diskuterar man just en 16-årig Asperger-flickas tröja. I dagar...
2019-07-31, 00:27
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arktiz
Aftonbladet raderade nyss alla kritiska facebook-kommentarer om det så gällde Greta som person eller klimathetsen.

Hon ska verkligen framställas som 100% okritiserad, alla ska böja sig ner för drottningen Greta!
Iallafall om extremisterna och hycklarna bakom henne får bestämma.

Jo. Aftonbladet har som tradition att radera allt som inte passar deras egna åsikter.

Det är det som är bra med Flashback. Oavsett vad man tycker om Greta och i klimatfrågan, så får man framföra sina åsikter.
2019-07-31, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Här inser man hur stor Greta blivit och hur höga kraven på henne har blivit.

Om en vanlig 16-åring gör något mindre dumt, t.ex har på sig en olämplig tröja, så är det väl på sin höjd mamma och pappa som gnäller lite. Och eventuellt hennes lärare i skolan.

Men om Greta gör det så blir det en reaktion världen över. Inklusive på Flashback där diskussionen går het och många diskuterar upprört just hennes tröja.

Av alla saker på jorden man kan diskutera, så diskuterar man just en 16-årig Asperger-flickas tröja. I dagar...
Nåja. Undrar just hur det hade låtit om Greta hade blivit fotad med ett hakkors på tröjan? Jag gjorde själv ett socialt experiment för många år sedan. På en loppis hittade jag en röd hoodie med hammaren och skäran, samt texten CCCP. Under ett års tid lät jag ett av mina barn gå till skolan klädd i den tröjan (mellanstadiet). Hur många kommentarer fick jag? Noll. Ingen tyckte att det var tillräckligt olämpligt för att ens ge en liten antydning. Hade samma sak hänt om det hade varit en tröja med hakkors? Nej, då hade nog soc. tagit ungarna samma dag. Så jag är väl inte direkt förvånad över att Greta i en vänsterextremistisk tröja passerar.
2019-07-31, 00:56
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Budskapet är starkt omstritt inom vetenskapen, vilket dock inte framgår av rapporteringen i MSM.

Missade du fullständigt Al Gore för 12 år sedan? Och vilka handlingar syftar du på? Världens koldioxidutsläpp ökar med drygt 14 ggr Sveriges utsläpp per år.
50

Kan du hänvisa till någon källa?

Nej jag missade inte Al Gore, men han skapade ju ingen rörelse av det slaget som Greta har gjort.

Och du kanske får vänta några år om du vill se direkta effekter av hennes arbete, du vet... Det är ett ganska stort projekt att förändra hela världens kollektiva medvetande och därmed dess politiska beslut.

Kanske en aning hårt av dig att lägga allt ansvar för hela världens alla utsläpp på en "efterbliven" 17-årig, och dessutom förvänta dig omedelbara effekter av en världsomspännande klimatrörelse?? 😉😉😉😉 Det ärnaturligtvis rörelsen och debatten jag talar om, det är ju där det börjar.
2019-07-31, 01:06
Medlem
såg hon ska åka segelbåt med en gubbe till sydamerika. Han såg verkligen läskig ut.. .. och delta i nån konferens där. Kanske han får något spel och sätter på henne oavbrutet i 2 veckor ..
2019-07-31, 01:07
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Kopierar ordagrant inlägg 8142:

"Det folk reagerar på är inte om Greta sagt att hon ska eller inte ska flyga, utan krocken mellan hennes uppskruvade retorik, de moraliska förväntningar hon och hennes backers har byggt upp - och den obarmhärtiga verkligheten.

Hyckleriet, med andra ord. Eftersom Greta i princip blivit galjonsfigur för en sekt, med absoluta moraliska krav på att alla ska dra åt samma håll som hon själv, så blir reaktionen mycket skarp när det står klart att hon inte kan leverera på denna vitala punkt."

Jamen det låter rationellt. Jag tycker också det är lite överdrivet att alla ska sluta flyga, sluta äta kött och sluta köpa kläder - helst i förrgår. Fast innerst inne vet väl alla att det mer eller mindre är det vi måste göra för att vända skutan. Jag förstår motsättningen i det...... Obekvämligheten framför allt.

Det är alltså inte fakta och rationalitet hon saknar, utan en pessimistisk verklighetsförankring... Vi kan inte förändra något, det är redan kört....... Ja, kanske. Men det skadar ju inte att försöka 🙂

Det stora problemet är väl att ingen har tagit klimatkrisen på allvar förrän nu. Det är därför "verkligheten" har skenat i väg och blivit lite orealistisk, så att säga.. Då kan vi ju vara glad för folk som Greta, som vågar lyfta debatten.
2019-07-31, 01:14
Medlem
Citat:
50

Kan du hänvisa till någon källa?

Nej jag missade inte Al Gore, men han skapade ju ingen rörelse av det slaget som Greta har gjort.

Och du kanske får vänta några år om du vill se direkta effekter av hennes arbete, du vet... Det är ett ganska stort projekt att förändra hela världens kollektiva medvetande och därmed dess politiska beslut.

Kanske en aning hårt av dig att lägga allt ansvar för hela världens alla utsläpp på en "efterbliven" 17-årig, och dessutom förvänta dig omedelbara effekter av en världsomspännande klimatrörelse?? 😉😉😉😉 Det ärnaturligtvis rörelsen och debatten jag talar om, det är ju där det börjar.
Det finns hur många källor som helst, du får själv leta. Jo, Al Gore var faktiskt ännu större på sin tid än Greta är nu. Men du kanske är så ung att du missade vad som hände 2007? Jag ber att få påpeka att jag inte kallar Greta för efterbliven, det är det du själv som gör. Jag har själv barn med neuropsykologiska diagnoser, och jag skulle aldrig få för mig att sänka mig till din debattnivå. (Till skillnad från dig är jag vuxen.) Till sakfrågan: Greta kommer inte att ändra på någonting. Hon är en mascot. Kina och Indien kommer inte att ställa in några planerade byggen av kolkraftverk, oavsett vad Greta än säger. Världens konsumtion av fossila bränslen kommer att fortsatt öka, inte minska. Det spelar ingen roll hur mycket bensinskatten höjs i Sverige. Det spelar ingen roll hur många klimatmöten som sker, med eller utan Greta. Så ser verkligheten ut, för oss som är vuxna.
2019-07-31, 01:15
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Gretas pappa var med henne i tältet i Davos! Greta sa till mig, att vi ska köpa så lite som möjligt, och att den kanadensiska dunvinterjacka för barn som är med på avancerade alpina expeditioner, som jag föreslog henne att köpa, var ett onödigt resursslöseri. Men hon hade verkligen behövt just denna urvarma, men tyvärr dyra specialbarnjacka i det iskalla tältet, så jag bedömde rätt.

Det är en intressant motsättning du lyfter fram. Att vi faktiskt behöver använda jordens resurser för att överleva.... Fast vi behöver ju inte äta kött varje dag, dricka hundratals liter dricka från petflaskor per år och flyga till Thailand regelbundet. Eller hur?

Jag tror att det är här den stora brännpunkten ligger... Vi vet att vi måste förändra oss, vi har vetat det i 20-30 år och vi är förbannade på oss själva för att en liten tjej med Asperger var tvungna att påpeka det för oss innan vi tillsammans - under stora vedermödor - fick tummen ur och började agera.

Har jag rätt eller fel?
Senast redigerad av Nollpunktnoll 2019-07-31 kl. 01:28.
2019-07-31, 01:18
Medlem
Citat:
Det är en intressant motsättning du lyfter fram. Att vi faktiskt behöver använda jordens resurser för att överleva.... Fast vi behöver ju inte äta kött varje dag, dricka hundratals liter dricka från petflaskor per år och flyga till Thailand regelbundet. Eller hur?

Jag tror att det är här den stora brännpunkten ligger... Vi vet att vi måste förändraoss, vi har vetat det i 20-30 år och vi är förbannade på oss själva för att en liten tjej med Asperger var tvungna att påpeka det för oss innan vi tillsammans - under stora vedermödor - fick tummen ur och började agera.

Har jag rätt eller fel?
Du har fel.
2019-07-31, 01:20
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det finns hur många källor som helst, du får själv leta. Jo, Al Gore var faktiskt ännu större på sin tid än Greta är nu. Men du kanske är så ung att du missade vad som hände 2007? Jag ber att få påpeka att jag inte kallar Greta för efterbliven, det är det du själv som gör. Jag har själv barn med neuropsykologiska diagnoser, och jag skulle aldrig få för mig att sänka mig till din debattnivå. (Till skillnad från dig är jag vuxen.) Till sakfrågan: Greta kommer inte att ändra på någonting. Hon är en mascot. Kina och Indien kommer inte att ställa in några planerade byggen av kolkraftverk, oavsett vad Greta än säger. Världens konsumtion av fossila bränslen kommer att fortsatt öka, inte minska. Det spelar ingen roll hur mycket bensinskatten höjs i Sverige. Det spelar ingen roll hur många klimatmöten som sker, med eller utan Greta. Så ser verkligheten ut, för oss som är vuxna.

Fast..... Har jag sagt att jag tror att Greta kommer att rädda världen? Jag tror nog mer som du, att det är för sent.

Men jag tycker ändå att insatsen är hedervärd. Och jag vidhåller att hon har lyckats skapa mer uppmärksamhet än vad Al Gore gjorde 2007, även om det inte är någon tävling eller kukmätning..... Vi kan ändra formuleringen till "det senaste decenniet" om det gör dig mindre arg. OK?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in