Citat:
Ursprungligen postat av
-Info-
Enligt Malenas bok och de intervjuer som finns publicerade så bygger mycket av detta på Gretas eget klimatintresse som byggts upp över flera år. Så hon är ingen marionett på så sätt.
Tvärtom så övertalade hon sina föräldrar och sin syster att också engagera sig för klimatet.
Det känns nog rimligt. Så långt.
Men vad som hänt det senaste året - bakom kulisserna - då Greta förvandlades från en doldis till en superkändis är svårare att veta. Men det är rimligt att anta att hennes föräldrar hjälpt till och troligen några personer till.
Men grunden till allt är ändå Gretas personliga klimatintresse. Det är ingen teater utan hon menar allvar. Och talen skriver hon själv, även om hon faktagranskar dem mot forskare (enligt vad hon sagt).
Jag är också övertygad om att Gretas engagemang är genuint och äkta. Jag är lika övertygad om att hon är väldigt påläst och att hon mått bra av att engagera sig och få uppskattning för det hon gör.
Jag tror också att Greta är intelligent och duktig i engelska och att hon skriver sina egna tal. Att hon är en jättefin och välmenande tjej.
Problemet, i mina ögon, är att hon har låtit sig påverkas av ensidig propaganda. Hon gissar när hon inte vet och blundar för sådant som inte hon vill veta av.
Hon påstår, som så många andra, att forskarna är överens. Överens om vad? Att CO2 är en växthusgas? Att jorden har blivit varmare? Att överkonsumtion är ett problem för jordens begränsade resurser? Att fossil förbränning påverkar miljön? Ja, och?
Eller är de överens om en tipping point år 2030? Att en höjning av temperaturen vid redan lite över 1,5 grader skulle leda till undergång för vår civilisation ”as we know” it? Att alla måste sluta flyga och bli veganer? Att det finns en förstärkningseffekt som man räknar med i sina klimatmodeller (men kanske inte stöds av verkliga iakttagelser)?
Det är nämligen helt olika saker. (Dessutom glömmer både Greta och många gaphalsar här i tråden att det finns flera ”tunga” vetenskapsmän som hävdar att CO2-höjningen bara är av godo.)
Istället rabblar Greta med en papegojas och frikyrkopastors envishet upp samma skräckpropaganda som andra gjort innan henne. Hotar folk med vad som komma skall om vi inte lyder henne (förtäckt till ”forskarna”). Och vi har alltid ca 10 år på oss.
För 50-70 år sen hotade forskarna med en annalkande istid och världssvält.
På 1930-talet slogs många värmerekord och på 1940-talet slogs många köldrekord.
Greta borde läsa på liiiite mer innan hon går ut och skrämmer upp små barn.
Att hon själv mår bättre psykiskt är förstås glädjande för alla inblandade. Men inte att hon gör det på bekostnad av andras välmående.
Det måste vi väl ändå kunna diskutera?