Citat:
Det jag har svårt att förstå är att det verkar finnas ett sådant hat mot henne. Hon är fortfarande ett barn och folk sitter och spyr ut mängder av elakheter mot henne och hånar henne för att hon har asperger. Jag har läst kommentarer om att man hoppas att hon ska dö. Det är så otroligt omoget. Personligen tycker jag det är bra när människor kämpar för något de tror på. Om det stämmer överens med min livsåskådning eller politiska åsikter är ointressant. Jag blir glad när jag ser människor gör något som påverkar och det gör Greta. Det är bättre än att sitta som en tangentbordskrigare på Flashback och skriva saker till folk som man aldrig någonsin skulle våga såga till dem, inte ens till lilla Greta, när man står framför dem.
Håller med. Greta i sig är ju helt oviktig och ointressant - som hon vid flera tillfällen själv har påpekat - det enda viktiga är frågan hon lyfter.
Två saker sticker ut i den här debatten:
1. Hatet hon väcker, folks reaktioner och känslostormar i svallvågorna av hennes inte särskilt kontroversiella (?) eller vetenskapligt omstridda påstående: mänskligheten håller på att gå under till följd av klimathotet, och om vi vill ha en chans att överleva så måste vi ändra vår livsstil till en mer hållbar utveckling.
2. Att hon i princip är den enda människan i hela världen som faktiskt har lyckats skapa en uppmärksamhet kring denna fråga, globalt, som leder till handlingar och inte bara till konstaterandet: "jorden blir varmare pga växthusgaser, hela mänskligheten är hotad."
(Jag väljer att tala om hotet mot mänskligheten för att hålla det enkelt här, även om självklart många djurarter också är hotade. Man kan ju ändå anta att jorden återhämtar sig hyfsat snabbt om människan dör ut, så planeten i sig är väl inte hotad? Den frågan är lite OT men kan ha viss relevans för förståelsen av fenomenet Greta som helhet, vilket ju är ämnet för denna tråd.)
Ovanstående två iakttagelser väcker en fråga hos mig. Vad är det som gör folk MEST förbannade? Besvara gärna denna fråga kort med 1, 2 eller 3 enligt nedan så slipper jag argumentera med idioter.. Det har jag tyvärr inte tid med, och det kommer inte leda till något. Men jag är lite nyfiken... Vad gör er MEST förbannade? Är det:
1. Att ni anser klimathotet vara helt påhittat, eller inte kopplat till mänskliga utsläpp? (Hänvisa gärna till en vetenskaplig källa.)
2. Gretas personliga egenskaper såsom ful, osminkad (okvinnlig?) minderårig, av det kvinnliga könet, barn till en kändis, "lillgammal", skolkare eller diagnosticerad med Aspberger? (specificera gärna kort vilka egenskaper som gör dig mest förbannad)
eller är det
3. Att hon får så mycket uppmärksamhet? Hade ni som känner hatet mått bättre om hon var en äldre, gråhårig professor som "förtjänade" uppmärksamheten bättre i kraft av sin utbildning/status?
Det går bra att svara 123 om man är lika förbannad över alla tre sakerna, eller 4 för "annat". Tack på förhand!
Senast redigerad av Nollpunktnoll 2019-07-30 kl. 23:14.
Senast redigerad av Nollpunktnoll 2019-07-30 kl. 23:14.