2019-07-30, 23:09
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det jag har svårt att förstå är att det verkar finnas ett sådant hat mot henne. Hon är fortfarande ett barn och folk sitter och spyr ut mängder av elakheter mot henne och hånar henne för att hon har asperger. Jag har läst kommentarer om att man hoppas att hon ska dö. Det är så otroligt omoget. Personligen tycker jag det är bra när människor kämpar för något de tror på. Om det stämmer överens med min livsåskådning eller politiska åsikter är ointressant. Jag blir glad när jag ser människor gör något som påverkar och det gör Greta. Det är bättre än att sitta som en tangentbordskrigare på Flashback och skriva saker till folk som man aldrig någonsin skulle våga såga till dem, inte ens till lilla Greta, när man står framför dem.

Håller med. Greta i sig är ju helt oviktig och ointressant - som hon vid flera tillfällen själv har påpekat - det enda viktiga är frågan hon lyfter.

Två saker sticker ut i den här debatten:

1. Hatet hon väcker, folks reaktioner och känslostormar i svallvågorna av hennes inte särskilt kontroversiella (?) eller vetenskapligt omstridda påstående: mänskligheten håller på att gå under till följd av klimathotet, och om vi vill ha en chans att överleva så måste vi ändra vår livsstil till en mer hållbar utveckling.

2. Att hon i princip är den enda människan i hela världen som faktiskt har lyckats skapa en uppmärksamhet kring denna fråga, globalt, som leder till handlingar och inte bara till konstaterandet: "jorden blir varmare pga växthusgaser, hela mänskligheten är hotad."

(Jag väljer att tala om hotet mot mänskligheten för att hålla det enkelt här, även om självklart många djurarter också är hotade. Man kan ju ändå anta att jorden återhämtar sig hyfsat snabbt om människan dör ut, så planeten i sig är väl inte hotad? Den frågan är lite OT men kan ha viss relevans för förståelsen av fenomenet Greta som helhet, vilket ju är ämnet för denna tråd.)

Ovanstående två iakttagelser väcker en fråga hos mig. Vad är det som gör folk MEST förbannade? Besvara gärna denna fråga kort med 1, 2 eller 3 enligt nedan så slipper jag argumentera med idioter.. Det har jag tyvärr inte tid med, och det kommer inte leda till något. Men jag är lite nyfiken... Vad gör er MEST förbannade? Är det:

1. Att ni anser klimathotet vara helt påhittat, eller inte kopplat till mänskliga utsläpp? (Hänvisa gärna till en vetenskaplig källa.)

2. Gretas personliga egenskaper såsom ful, osminkad (okvinnlig?) minderårig, av det kvinnliga könet, barn till en kändis, "lillgammal", skolkare eller diagnosticerad med Aspberger? (specificera gärna kort vilka egenskaper som gör dig mest förbannad)

eller är det

3. Att hon får så mycket uppmärksamhet? Hade ni som känner hatet mått bättre om hon var en äldre, gråhårig professor som "förtjänade" uppmärksamheten bättre i kraft av sin utbildning/status?

Det går bra att svara 123 om man är lika förbannad över alla tre sakerna, eller 4 för "annat". Tack på förhand!
Senast redigerad av Nollpunktnoll 2019-07-30 kl. 23:14.
2019-07-30, 23:10
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Kommer hon bara segla dit eller blir det en flygresa hem?

Jag vet att allt är en PR kampanj och jag är övertygad om att Greta verkligen vill rädda miljön men hon är som alla tonåringar. Vet bäst, bryr sig mest och ser på saker väldigt förenklat.

Jag tror att resan som hon gör snarare kommer påverka hennes vilja att åka båt än att se segelbåten som ett alternativ till flyget när man ska till USA..
2019-07-30, 23:11
Medlem
vonStahlheins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta är verkliga motsatsen till efterbliven, hon är mycket intelligent, däremot finns risken att den jakt på äventyr som så ofta hör tonåren till, påverkar henne väl mycket just nu! Att tjejen är högkänslig är uppenbart!
Jo, hon är fysiskt efterbliven.
Härligt för en högkänslig unge att sitta fast i en båt tätt, tätt inpå folk, helt utan privatliv. Lägg ett oupphörligt oljud av vågor mot skrovet etc. till det. Det behöver man nog inte vara över...eh högkänslig för att tycka är extremt jobbigt. Själv skulle jag hoppa i drickat efter ett par dagar.
Fast det kommer ju finnas en fin, dieselslukande följebåt att vila ut på mellan fotosessionerna.
Om hon ö. h. t. åker, vill säga.
2019-07-30, 23:17
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonStahlhein
Jo, hon är fysiskt efterbliven.
Härligt för en högkänslig unge att sitta fast i en båt tätt, tätt inpå folk, helt utan privatliv. Lägg ett oupphörligt oljud av vågor mot skrovet etc. till det. Det behöver man nog inte vara över...eh högkänslig för att tycka är extremt jobbigt. Själv skulle jag hoppa i drickat efter ett par dagar.
Fast det kommer ju finnas en fin, dieselslukande följebåt att vila ut på mellan fotosessionerna.
Om hon ö. h. t. åker, vill säga.

På vilket sätt är hon fysiskt efterbliven? Hon är väl bara ful och osminkad?
2019-07-30, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Naturligtvis går det att sätta in kylskåp, ordentliga sängar, och spis i båten, så man kan få varm mat och varm soppa, vilket Greta säkert skulle behöva. Minns hur tjejen försökte övernatta i minus 18 i tält i vintras, visserligen i en bra, varm sovsäck, men utan en riktigt bra vinterdunjacka, som jag förgäves bad henne att köpa. Greta är så mager att hon fryser väldigt lätt!
Greta hade då bara sin vanliga, rätt tunna jacka på sig och frös så, att hon klarade bara av en natt, sedan fick hon fly in på hotellet i Davos och sova där istället!

Varför förbjöd inte hennes pappa henne från att sova i tält i -18 grader, du som verkar ha stått i direktkontakt med henne kanske kan svara på det? Det låter ju direkt farligt! Varför köpte inte han en ordentlig jacka åt henne? Vad är det för ansvarslösa föräldrar hon har!??
2019-07-30, 23:20
Medlem
vonStahlheins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nollpunktnoll
Håller med. Greta i sig är ju helt oviktig och ointressant - som hon vid flera tillfällen själv har påpekat - det enda viktiga är frågan hon lyfter.

1. Hatet hon väcker, folks reaktioner och känslostormar i svallvågorna av hennes inte särskilt kontroversiella (?) eller vetenskapligt omstridda påstående: mänskligheten håller på att gå under till följd av klimathotet, och om vi vill ha en chans att överleva så måste vi ändra vår livsstil till en mer hållbar utveckling.

2. Att hon i princip är den enda människan i hela världen som faktiskt har lyckats skapa en uppmärksamhet kring denna fråga, globalt, som leder till handlingar och inte bara till konstaterandet: "jorden blir varmare pga växthusgaser, hela mänskligheten är hotad."

(Jag väljer att tala om hotet mot mänskligheten för att hålla det enkelt här, även om självklart många djurarter också är hotade. Man kan ju ändå anta att jorden återhämtar sig hyfsat snabbt om människan dör ut, så planeten i sig är väl inte hotad? Den frågan är lite OT men kan ha viss relevans för förståelsen av fenomenet Greta som helhet, vilket ju är ämnet för denna tråd.)

Ovanstående två iakttagelser väcker en fråga hos mig. Vad är det som gör folk MEST förbannade? Besvara gärna denna fråga kort med 1, 2 eller 3 enligt nedan så slipper jag argumentera med idioter.. Det har jag tyvärr inte tid med, och det kommer inte leda till något. Men jag är lite nyfiken... Vad gör er MEST förbannade? Är det:

1. Att ni anser klimathotet vara helt påhittat, eller inte kopplat till mänskliga utsläpp? (Hänvisa gärna till en vetenskaplig källa.)

2. Gretas personliga egenskaper såsom ful, osminkad (okvinnlig?) minderårig, av det kvinnliga könet, barn till en kändis, "lillgammal", skolkare eller diagnosticerad med Aspberger? (specificera gärna kort vilka egenskaper som gör dig mest förbannad)

eller är det

3. Att hon får så mycket uppmärksamhet? Hade ni som känner hatet mått bättre om hon var en äldre, gråhårig professor som "förtjänade" uppmärksamheten bättre i kraft av sin utbildning/status?

Det går bra att svara 123 om man är lika förbannad över alla tre sakerna, eller 4 för "annat". Tack på förhand!
3. Med tillägget att jag inte hatar Greta. Det är Greta™ jag ogillar.(Okej, jag tycker hon är lika pinsam när hon håller sina tal som stassminissern.
4. Den iskalla cynismen som hennes föräldrar och andra vuxna i hennes i hennes omgivning visar prov på när de vrider ur henne som en gamal skurtrasa för att maximera sin profit.
2019-07-30, 23:25
Medlem
vonStahlheins avatar
Citat:
På vilket sätt är hon fysiskt efterbliven? Hon är väl bara ful och osminkad?
Ful, vet jag inte. Tittar inte på barn på det sättet. Vad jag tänker på är att hon ser ut som en tioåring, inte en 16-åring.
2019-07-30, 23:29
Medlem
Vi glömmer lätt bort hur ung Greta är. Tröjan var kanske i alla fall delvis hennes sätt att få retas lite! Greta har ju så ofta journalister och kameror runt omkring sig och anstränger sig normalt för att ge så korrekta och övertänkta svar som möjligt. Men Greta är mer än förlåten, om den stora uppmärksamheten någon gång tänder en rebell i henne. Ytterst få unga skulle kunna hantera så bra en så ovanlig och så utsatt situation, som hon tappert gör! På många ställen, inte minst här kommer mycket olämpliga personliga påhopp. Däremot är Greta en aktivist med betydande inflytande idag och förslag från sådana ska sakligt granskas och debatteras i en demokrati!
2019-07-30, 23:33
Medlem
Citat:
Budskapet är starkt omstritt inom vetenskapen, vilket dock inte framgår av rapporteringen i MSM.
Citat:
Missade du fullständigt Al Gore för 12 år sedan? Och vilka handlingar syftar du på? Världens koldioxidutsläpp ökar med drygt 14 ggr Sveriges utsläpp per år.
2019-07-30, 23:35
Medlem
Citat:

eller är det

Kopierar ordagrant inlägg 8142:

"Det folk reagerar på är inte om Greta sagt att hon ska eller inte ska flyga, utan krocken mellan hennes uppskruvade retorik, de moraliska förväntningar hon och hennes backers har byggt upp - och den obarmhärtiga verkligheten.

Hyckleriet, med andra ord. Eftersom Greta i princip blivit galjonsfigur för en sekt, med absoluta moraliska krav på att alla ska dra åt samma håll som hon själv, så blir reaktionen mycket skarp när det står klart att hon inte kan leverera på denna vitala punkt."
2019-07-30, 23:39
Avstängd
Nollpunktnolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonStahlhein
3. Med tillägget att jag inte hatar Greta. Det är Greta™ jag ogillar.(Okej, jag tycker hon är lika pinsam när hon håller sina tal som stassminissern.
4. Den iskalla cynismen som hennes föräldrar och andra vuxna i hennes i hennes omgivning visar prov på när de vrider ur henne som en gamal skurtrasa för att maximera sin profit.

Tack. Jag vet inte om detta är en intressant iakttagelse, men jag har inga större problem med Greta eller fenomenet Greta, utan anser att hon har rätt i sakfrågan och tycker den förtjänar all uppmärksamhet. Däremot skulle jag nog aldrig se på ett tal av henne - och har aldrig sett något - av den enkla anledningen att inte behöver höra några tal för att "fatta grejen".

Jag tänker att antingen fattar man, eller så fattar man inte, och har man redan fattat så behövs inga brandtal.

Men är det inte intressant, att du ser hennes tal även fast du ogillar fenomenet Greta? Och att jag, som "gillar" är tämligen ointresserad av henne och hennes tal? Kan detta möjligen vara en liten indikation på att man fokuserar för mycket på personen Greta, och för lite på frågan hon lyfter?

Du verkar smart, så jag gör ett försök att diskutera med dig.

På vilket sätt anser du att hennes föräldrar utnyttjar henne? Det låter som att du tror att de på något sätt hade kunnat stoppa hennes engagemang..? Det tror jag absolut inte, hon verkar okuvlig till sin natur.

Den dagen hon fyller 18, kommer du fortfarande se henne som utnytjad då, pga hennes diagnos, eller har du endast "barnperspektiv"?

Och angående att det på något sätt skulle vara synd om henne... för jag antar att det är ren omtanke om personen Greta du känner eftersom du inte drivs av hat... kan du tänka dig att det är en rimlig uppoffring hon gör för hela mänskligheten, och att hon ser hela mänskligheten som lite viktigare än henne själv? Kan du se något hedervärt i en sådan uppoffring, eller önskar du bara att alla kunde strunta i klimatfrågan och arbeta hårdare mot mänsklighetens undergång, så att Greta kunde må bra och göra sina läxor ifred?

Jag får uppfattningen av att hon är en rätt så modig och osjälvisk person, och antagligen skulle må pyton av att lägga ner sitt engagemang till fördel för skolarbetet. Det brukar vara så när man verkligen brinner för något som är större änvad man själv är.
Senast redigerad av Nollpunktnoll 2019-07-30 kl. 23:43.
2019-07-30, 23:45
Medlem
Gretas pappa var med henne i tältet i Davos! Greta sa till mig, att vi ska köpa så lite som möjligt, och att den kanadensiska dunvinterjacka för barn som är med på avancerade alpina expeditioner, som jag föreslog henne att köpa, var ett onödigt resursslöseri. Men hon hade verkligen behövt just denna urvarma, men tyvärr dyra specialbarnjacka i det iskalla tältet, så jag bedömde rätt.
Senast redigerad av inspiratoeren 2019-07-30 kl. 23:51.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in