2019-07-30, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Finns det inte även pumor där de befinner sig? Fasligt liv om björnar, men finns väl flera skumma grejer som kan hända i den där vildmarken?

Karta över pumors utbredningsområde:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/11/Cougar_range_map_2010.png
Citera
2019-07-30, 16:42
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Karta över pumors utbredningsområde:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/11/Cougar_range_map_2010.png
Ok, tyckte nyss jag läste att det fanns i Kanada. Tack för klargörandet.
Citera
2019-07-30, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Ok, tyckte nyss jag läste att det fanns i Kanada. Tack för klargörandet.

Jodå, nog finns det pumor i Kanada .. men uteslutande i södra delen av kanadensiska "rocky mountains" .. inte så här långt öster och norrut.
Citera
2019-07-30, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Här kommer jag och tror tråden kommer handla om jakten på misstänkta gärningsmännen, typ var dom setts senast och var man letar nu. Men till min förvåning handlar tråden om björnar, älg och storleken på Kanada.
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Men just nu diskuteras vems pappa som vet mest ang. grizzly- & brunbjörnar. Och hur mycket dom väger och hur ofta dom äter..

Citat:
Tack .. det är en välbehövlig kommentar. Men jag försvarar ordväxlingen med att vi pratar om två människor i vildmarken och där finns det björn. Det är relevant i en vidare kontext. Men kanske ska vi ge oss med detta tillsvidare.
Personligen är jag besviken över att jag tycks ha missat en del av den här diskussionen.

När trådar blir alltför överblickbara kan jag förstå lite tuffare moderering, men själv älskar jag dylikt som beskrivs ovan. Fakta, engagemang och humor. Då är Flashback oemotståndligt underhållande.
Citera
2019-07-30, 16:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det låter som det kan vara något sjukt spel för dem, som de planerat. Motivet för mordet känner jag inte.
Lägsta nattemperatur runt 12-13 grader.
Det kan nog bli långvarigt, kanske.
Jag tänker fortfarande på Eric Frein även om han nog inte avsåg att bli jagad.
Morden finns det knappt nån info kring så det vete tusan vad som hänt - de har ju oavsett inte hamnat där S påstått till sin far (söka jobb i Alberta).
Schmegelsky har s.k skämtat om att mörda innan (klasspolare, familjen) och sen suicidera.
... vilket snarare kan vara att sätta ord på en störd fantasi samt uttalat typ "tänk om det vore på riktigt" om nåt spel och verkar verklighetsfrånvänd.
Den andra kanske är den klassiska följaren. Han beskrivs iaf inte på samma sätt som S.

Deras lugn och att de nästintill visar upp sig i aktuell jakt är konstigt.
De borde väl snarare bytt kläder, undvikit konversationer som sticker ut (får jag dricka sprit vid spritförbud..Är den frågan efter att de fastnat i kontrollen är det ännu mer korkat), inte spatsera runt i en affär (tror det bjöds på gratis kaffe, ser inte att de handlat nåt ens) - samt tänder eld på bilen så det ryker lång väg.
Citera
2019-07-30, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, kraftledningen går parallellt, ses på bilden och sen viker den av in mot YL vilket väl vore enda att följa för att ens hitta rätt. Järnvägen passerar förbi drygt 25 km söder om YL.

"Manitoba Hydro confirmed there is “a transmission line corridor that runs in close proximity to the community.”

Nelson river förbinder orterna men har kraftstationer så det är inte bara att flyta iväg på den heller.

När Bear clan personalen såg misstänkta personer så tog det en timme innan polishelikopter landade på platsen. Sen fungerade inte komradion i obygden, de sköt med nåt vapen för att lokalisera eller typ bekräfta. Timmar senare kunde fotfolket komma via färjan och tidigare avgång fr. YL för att hämta upp dem på andra sidan.

Det som jag finner märkligt är deras lugn - vart de än iakttas. Vilket får mig att tro att de agerar via nån strategi och är redo att skjuta den som avslöjar eller ifrågasätter dem.

De åker in i en rutinkontroll (sprit/drogfritt område) i Split lake - som även är platsen för färjestationen. Inget märkligt noteras.

De tankar även i Split lake för 20 dollar. Mcleod betalade, sa inget och tittade ner. De uppfattas som lugna och normala.
Schmegelsky frågade servicepersonalen om han kunde förtära alkohol i det sprit/drogfritt område.
Det skriker "Här är vi!"...

Sen fortsätter de norrut, förbi Gillam (provincial road 290) och bilen hittas utbränd 7 km nordöst längs vägen. Vägen tar sen slut ett par km längre fram.
Varför åker de rätt dit vägen tar slut och tankar minimalt dess innan? I bilen verkar både konserver och annan utrustning vara kvar.
De har kartor i bilen (iaktogs nånstans långt innan) så de lär knappast vara vilse i pannkakan och deras beteende är som sagt lugnt - och strategiskt?

Sen (om det nu är de) så siktas de snarare i den riktning de kom (via provincial road 280) dvs York Landing.
Försökte de göra en skenmanöver via att tända eld på bilen? Det drar ju snarare uppmärksamheten till sig såsom skedde (bärplockarna såg röken).

Kan de ha rekat området innan och bunkrat upp i nåt ödehus innan nedåt York Landing? Jag funderar på om det inte är en ren polisjakt och de leker katt- och råtta och försöker vara coola.
De mördar i väster och far sen rätt ut i ingenmansland där vägen sonika tar slut. Det låter korkat och irrationellt - men kanske inte i deras värld där det leker för fullt som ett slags strategispel?

Tack för en intressant kommentar .. men jag vet inte vad jag ska säga om det egentligen. För mig verkar alltihop mer som ett planlöst virrande.

Intelligens och listighet trumfar inte kompetens. De är inte samma sak även om det ibland verkar så (bra livsregel för övrigt).
Citera
2019-07-30, 17:05
Avstängd
MeggieClearys avatar
Citat:
Morden finns det knappt nån info kring så det vete tusan vad som hänt - de har ju oavsett inte hamnat där S påstått till sin far (söka jobb i Alberta).
Schmegelsky har s.k skämtat om att mörda innan (klasspolare, familjen) och sen suicidera.
... vilket snarare kan vara att sätta ord på en störd fantasi samt uttalat typ "tänk om det vore på riktigt" om nåt spel och verkar verklighetsfrånvänd.
Den andra kanske är den klassiska följaren. Han beskrivs iaf inte på samma sätt som S.

De borde väl snarare bytt kläder, undvikit konversationer som sticker ut (får jag dricka sprit vid spritförbud..Är den frågan efter att de fastnat i kontrollen är det ännu mer korkat), inte spatsera runt i en affär (tror det bjöds på gratis kaffe, ser inte att de handlat nåt ens) - samt tänder eld på bilen så det ryker lång väg.

Jag tror som du beskriver det här att den ena är den drivande och den andre följare. Skulle kunna vara så att det bara är drivaren som mördat och följaren enbart tacksam över att få ha en kompis att vara med. Deras planlösa färd , brist på rädsla att visa sej i butiker, inte så noga att dölja sina spår osv tror jag tyder på att någon eller båda är likgiltiga inför hur deras resa kommer att sluta.
Citera
2019-07-30, 17:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Tack för en intressant kommentar .. men jag vet inte vad jag ska säga om det egentligen. För mig verkar alltihop mer som ett planlöst virrande.

Intelligens och listighet trumfar inte kompetens. De är inte samma sak även om det ibland verkar så (bra livsregel för övrigt).
Ja, antingen är det bara helkorkat att tanka några droppar i vildmarken, köra tills vägen tar slut och tända eld så den uppmärksammas ganska direkt - eller så leker det, med tanke på det lugn de uppvisar vid varje iakttagelse. Det är dock lugnet och nonchalansen jag uppfattar som farliga tecken iofs. Typ strategiskt, redo att döda.
Ett planlöst virrande kopplar jag mer samman med en extremt stressad person med tanke på nationell insats och trippelmord.
Senast redigerad av develi 2019-07-30 kl. 17:14.
Citera
2019-07-30, 17:10
Medlem
wwrs avatar
Citat:

Har de planerat gömställen och proviant innan så kan det kanske komma att fordras enorma resurser att hitta dem. Jag har läst om fall där man tvingats dela in områden med "koordinatsystem" och gå skallgång med ett par meters lucka i svår terräng.

Om de inte planerat detta lär man väl hitta dem i någon stuga inom några veckor.
Citera
2019-07-30, 17:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror som du beskriver det här att den ena är den drivande och den andre följare. Skulle kunna vara så att det bara är drivaren som mördat och följaren enbart tacksam över att få ha en kompis att vara med. Deras planlösa färd , brist på rädsla att visa sej i butiker, inte så noga att dölja sina spår osv tror jag tyder på att någon eller båda är likgiltiga inför hur deras resa kommer att sluta.
Japp. Suicidalfaktor, who cares.
Farligt tillstånd som sagt - men nåt håller dem på överlevnadsbanan.
.. och om det är planlöst börjar jag som sagt fundera kring.
Citera
2019-07-30, 17:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Har de planerat gömställen och proviant innan så kan det kanske komma att fordras enorma resurser att hitta dem. Jag har läst om fall där man tvingats dela in områden med "koordinatsystem" och gå skallgång med ett par meters lucka i svår terräng.

Om de inte planerat detta lär man väl hitta dem i någon stuga inom några veckor.
Finns det nån som de kan ha inspirerats av? Nån slags vildmarksfigur på flykt. Lever de sig in i spel, filmer osv kan det väl vara försök till copy cat likaväl.

Jag undrar alltså om de försöker sig på nåt de planerat, att de sen kanske inte är så effektiva som de inbillar sig är en annan sak. Läs oerfarna ungdomar, datanördar och en stor portion hybris.
Senast redigerad av develi 2019-07-30 kl. 17:25.
Citera
2019-07-30, 17:21
Medlem
Sho-zs avatar
Vattenvägen lär väl vara övervakad? Annars är det ju en rejäl miss av polisen.

Så länge dom har vatten att dricka så kan dom klara sig länge utan mat, men problemet är ju djuren. Främst insekter.
Björnarna har väl inte ungar såhär års(?) och lär väl liksom vargen försvinna när dom känner doften av killarna, såvida dom inte blir överraskade.
Jag vet däremot inte hur parningstiden ser ut i denna del av Kanada.
Varg är inget att direkt vara rädd för. Dom undviker människor och attackerar endast vid hot.
Däremot kan du få rejäla inflammationer av insektsbett och insjukna rätt fort om du inte får hjälp.
I en väldigt tjock växtlighet kan dom ev göra upp en mindre eld för att tillaga ev fångad mat, men vågar dom chansa?
Killarna har ju verklligen oddsen emot sig, men det är ingen omöjlig uppgift. Var nånstans står det att dom inte har erfarenhet av det vilda? Det är något jag missat.
Ta t ex Christopher Knight. Han höll sig undan duktigt länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in