Citat:
Ursprungligen postat av
Proprioception
Jag letade illa .. järnvägen går åt nordost från Gillam parallellt med den nordostliga kraftledningsgatan över Nelson-floden.
Jag funderar också på det där med kanot .. det är möjligt. En eka däremot är helt värdelöst. Jag har rott eka och det tar en d****a tid jämfört med att paddla kanot.
Att de skulle ta sig genom vildmarken till fots bedömer jag nu som komplett omöjligt/orimligt.
Ja, kraftledningen går parallellt, ses på bilden och sen viker den av in mot YL vilket väl vore enda att följa för att ens hitta rätt. Järnvägen passerar förbi drygt 25 km söder om YL.
"Manitoba Hydro confirmed there is “a transmission line corridor that runs in close proximity to the community.”
Nelson river förbinder orterna men har kraftstationer så det är inte bara att flyta iväg på den heller.
När Bear clan personalen såg misstänkta personer så tog det en timme innan polishelikopter landade på platsen. Sen fungerade inte komradion i obygden, de sköt med nåt vapen för att lokalisera eller typ bekräfta. Timmar senare kunde fotfolket komma via färjan och tidigare avgång fr. YL för att hämta upp dem på andra sidan.
Det som jag finner märkligt är deras lugn - vart de än iakttas. Vilket får mig att tro att de agerar via nån strategi och är redo att skjuta den som avslöjar eller ifrågasätter dem.
De åker in i en rutinkontroll (sprit/drogfritt område) i Split lake - som även är platsen för färjestationen. Inget märkligt noteras.
De tankar även i Split lake för 20 dollar. Mcleod betalade, sa inget och tittade ner. De uppfattas som lugna och normala.
Schmegelsky frågade servicepersonalen om han kunde förtära alkohol i det sprit/drogfritt område.
Det skriker "Här är vi!"...
Sen fortsätter de norrut, förbi Gillam (provincial road 290) och bilen hittas utbränd 7 km nordöst längs vägen. Vägen tar sen slut ett par km längre fram.
Varför åker de rätt dit vägen tar slut och tankar minimalt dess innan? I bilen verkar både konserver och annan utrustning vara kvar.
De har kartor i bilen (iaktogs nånstans långt innan) så de lär knappast vara vilse i pannkakan och deras beteende är som sagt lugnt - och strategiskt?
Sen (om det nu är de) så siktas de snarare i den riktning de kom (via provincial road 280) dvs York Landing.
Försökte de göra en skenmanöver via att tända eld på bilen? Det drar ju snarare uppmärksamheten till sig såsom skedde (bärplockarna såg röken).
Kan de ha rekat området innan och bunkrat upp i nåt ödehus innan nedåt York Landing? Jag funderar på om det inte är en ren polisjakt och de leker katt- och råtta och försöker vara coola.
De mördar i väster och far sen rätt ut i ingenmansland där vägen sonika tar slut. Det låter korkat och irrationellt - men kanske inte i deras värld där det leker för fullt som ett slags strategispel?