2019-07-30, 15:44
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sarkhanv
Om de skulle ligga döda i vildmarken någonstans, vad är chansen att de hittas? Minimal?
Den är nog väldig svårt att räkna ut då det är ett jätteland men samtidgt så verkar ju dom inte ska haft resurerna att ta sig särskilt långt från typ vattendrag och vägar så det är nog större chans än man kan tro att polisen tar dom. Vad jag kan erinra mig i de fall någon lyckas hålla sig undan så är det väl storstäder eller lite udda länder. Jag kanske tittar lite för mycket på ID
Verkas inte vara några stjärnor heller utan har lämnat en hel del spår efter sig. Säkert ingen rutin på att vara jagat byte i ödemarken heller. Det här blir snart avklart eller får får jag skämmas igen.

Skulle kunna bli en bra film av det här.
Citera
2019-07-30, 15:45
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Och jag tror på 80 att polisen tar dom till slut.
10/10 på att dom ger upp eller naturen tar dom.

Jag tror också på att de kommer att gripas av polis, i eller strax utanför bebyggelse. Om de kommer att vara vid liv eller inte vid gripandet är svårare att gissa. Tror inte att de gått rakt ut i vildmarken och irrar runt där, möjligen att de sitter och trycker i någon jaktstuga eller liknande, i närheten av bebyggelse.
Citera
2019-07-30, 15:49
Medlem
wwrs avatar
Ibland används ju flyg och värmekamera i sådana här sammanhang. Möjligen kanske skogen och klimatet/temperaturen gör att det inte fungerar här.
Citera
2019-07-30, 15:51
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Näst intill 0% chans. Det saknas upp mot 1 000 personer i USAs nationalparker som aldrig hittats. Det försvinner nån eller några varje år i Yosemite, Yellowstone, Crater Lake, Zion och Grand Canyon för att nämna några.

Inte ett spår trots att det ibland är ganska begränsade områden de försvinner i.

Poff .. and they are gone.

Eller så ser polisen sin chans att få dom att försvinna.
Citera
2019-07-30, 15:51
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ibland används ju flyg och värmekamera i sådana här sammanhang. Möjligen kanske skogen och klimatet/temperaturen gör att det inte fungerar här.

Värmekameror är skitlätta att lura bara att krama ett träd.
Citera
2019-07-30, 15:55
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror också på att de kommer att gripas av polis, i eller strax utanför bebyggelse. Om de kommer att vara vid liv eller inte vid gripandet är svårare att gissa. Tror inte att de gått rakt ut i vildmarken och irrar runt där, möjligen att de sitter och trycker i någon jaktstuga eller liknande, i närheten av bebyggelse.
Troligt, jag gillar att läsa verkliga böcker om upptäcktresande och liknande och särskilt sånt där de som sitter fast där just då har skrivit och sen har dagböcker hittats. Nästan alldig så är största fienden ens egna hjärna och det här rör sig om junisar utan erfaranet. Deras huvuden är garanterat redan en tickande bomb som när som helst kan komma att tycka t.ex. livstids fängelse vore en dröm.
Senast redigerad av Onkel-Ben-ny 2019-07-30 kl. 16:02.
Citera
2019-07-30, 15:59
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Frågar man företaget så hittar dom grabbarna på nolltid, trädkramare eller ej

https://youtu.be/ZYMEQXiqsow

Men hur är det i verkligheten? Kanadas vildmarker är nog lite svårare att leta i.
Citera
2019-07-30, 16:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk

Men nu finns det inga träd av den storleken så långt norrut, då blir det inte skitlätt
Citera
2019-07-30, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Men nu finns det inga träd av den storleken så långt norrut, då blir det inte skitlätt

Sant, det är är den boreala tajgan som regelbundet brinner kanske 1 gång per 100 år eller så, de enda stora träden som finns är då de stora tallarna. Området ser dock inte ut att ha brunnit de senaste 100 åren.

Dessutom har Kanada en något mer varierad trädflora än Skandinavien. Killarna är dessutom i stort sett byggda som spagetti plus att värmekameror sitter typiskt i helikoptrar .. så .. det är klart att de kan höra dem och vidta nödvändiga åtgärder. Kanske svepa sig med en reflekterande värmefilt i en grop.

Människor som vill hålla sig undan i en tät skog kan nog relativt enkelt undvika värmekameror. Om de är döda så är det nog hopplöst att hitta dem efter drygt ett dygn med värmekamera.
Citera
2019-07-30, 16:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Jag letade illa .. järnvägen går åt nordost från Gillam parallellt med den nordostliga kraftledningsgatan över Nelson-floden.

Jag funderar också på det där med kanot .. det är möjligt. En eka däremot är helt värdelöst. Jag har rott eka och det tar en d****a tid jämfört med att paddla kanot.

Att de skulle ta sig genom vildmarken till fots bedömer jag nu som komplett omöjligt/orimligt.
Ja, kraftledningen går parallellt, ses på bilden och sen viker den av in mot YL vilket väl vore enda att följa för att ens hitta rätt. Järnvägen passerar förbi drygt 25 km söder om YL.

"Manitoba Hydro confirmed there is “a transmission line corridor that runs in close proximity to the community.”

Nelson river förbinder orterna men har kraftstationer så det är inte bara att flyta iväg på den heller.

När Bear clan personalen såg misstänkta personer så tog det en timme innan polishelikopter landade på platsen. Sen fungerade inte komradion i obygden, de sköt med nåt vapen för att lokalisera eller typ bekräfta. Timmar senare kunde fotfolket komma via färjan och tidigare avgång fr. YL för att hämta upp dem på andra sidan.

Det som jag finner märkligt är deras lugn - vart de än iakttas. Vilket får mig att tro att de agerar via nån strategi och är redo att skjuta den som avslöjar eller ifrågasätter dem.

De åker in i en rutinkontroll (sprit/drogfritt område) i Split lake - som även är platsen för färjestationen. Inget märkligt noteras.

De tankar även i Split lake för 20 dollar. Mcleod betalade, sa inget och tittade ner. De uppfattas som lugna och normala.
Schmegelsky frågade servicepersonalen om han kunde förtära alkohol i det sprit/drogfritt område.
Det skriker "Här är vi!"...

Sen fortsätter de norrut, förbi Gillam (provincial road 290) och bilen hittas utbränd 7 km nordöst längs vägen. Vägen tar sen slut ett par km längre fram.
Varför åker de rätt dit vägen tar slut och tankar minimalt dess innan? I bilen verkar både konserver och annan utrustning vara kvar.
De har kartor i bilen (iaktogs nånstans långt innan) så de lär knappast vara vilse i pannkakan och deras beteende är som sagt lugnt - och strategiskt?

Sen (om det nu är de) så siktas de snarare i den riktning de kom (via provincial road 280) dvs York Landing.
Försökte de göra en skenmanöver via att tända eld på bilen? Det drar ju snarare uppmärksamheten till sig såsom skedde (bärplockarna såg röken).

Kan de ha rekat området innan och bunkrat upp i nåt ödehus innan nedåt York Landing? Jag funderar på om det inte är en ren polisjakt och de leker katt- och råtta och försöker vara coola.
De mördar i väster och far sen rätt ut i ingenmansland där vägen sonika tar slut. Det låter korkat och irrationellt - men kanske inte i deras värld där det leker för fullt som ett slags strategispel?
Citera
2019-07-30, 16:32
Medlem
Salorms avatar
Finns det inte även pumor där de befinner sig? Fasligt liv om björnar, men finns väl flera skumma grejer som kan hända i den där vildmarken?
Citera
2019-07-30, 16:32
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, kraftledningen går parallellt, ses på bilden och sen viker den av in mot YL vilket väl vore enda att följa för att ens hitta rätt. Järnvägen passerar förbi drygt 25 km söder om YL.

"Manitoba Hydro confirmed there is “a transmission line corridor that runs in close proximity to the community.”

Nelson river förbinder orterna men har kraftstationer så det är inte bara att flyta iväg på den heller.

När Bear clan personalen såg misstänkta personer så tog det en timme innan polishelikopter landade på platsen. Sen fungerade inte komradion i obygden, de sköt med nåt vapen för att lokalisera eller typ bekräfta. Timmar senare kunde fotfolket komma via färjan och tidigare avgång fr. YL för att hämta upp dem på andra sidan.

Det som jag finner märkligt är deras lugn - vart de än iakttas. Vilket får mig att tro att de agerar via nån strategi och är redo att skjuta den som avslöjar eller ifrågasätter dem.

De åker in i en rutinkontroll (sprit/drogfritt område) i Split lake - som även är platsen för färjestationen. Inget märkligt noteras.

De tankar även i Split lake för 20 dollar. Mcleod betalade, sa inget och tittade ner. De uppfattas som lugna och normala.
Schmegelsky frågade servicepersonalen om han kunde förtära alkohol i det sprit/drogfritt område.
Det skriker "Här är vi!"...

Sen fortsätter de norrut, förbi Gillam (provincial road 290) och bilen hittas utbränd 7 km nordöst längs vägen. Vägen tar sen slut ett par km längre fram.
Varför åker de rätt dit vägen tar slut och tankar minimalt dess innan? I bilen verkar både konserver och annan utrustning vara kvar.
De har kartor i bilen (iaktogs nånstans långt innan) så de lär knappast vara vilse i pannkakan och deras beteende är som sagt lugnt - och strategiskt?

Sen (om det nu är de) så siktas de snarare i den riktning de kom (via provincial road 280) dvs York Landing.
Försökte de göra en skenmanöver via att tända eld på bilen? Det drar ju snarare uppmärksamheten till sig såsom skedde (bärplockarna såg röken).

Kan de ha rekat området innan och bunkrat upp i nåt ödehus innan nedåt York Landing? Jag funderar på om det inte är en ren polisjakt och de leker katt- och råtta och försöker vara coola.
De mördar i väster och far sen rätt ut i ingenmansland där vägen sonika tar slut. Det låter korkat och irrationellt - men kanske inte i deras värld där det leker för fullt som ett slags strategispel?
Det låter som det kan vara något sjukt spel för dem, som de planerat. Motivet för mordet känner jag inte.
Lägsta nattemperatur runt 12-13 grader.
Det kan nog bli långvarigt, kanske.
Jag tänker fortfarande på Eric Frein även om han nog inte avsåg att bli jagad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in