2019-07-29, 21:27
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Jag såg en dokumentär om grizzlys, nämndes att typ 7 människor dödats på 100 år, det är inte så mycket det.

För att folk aldrig närvarar i deras habitat.
Citera
2019-07-29, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
tror du älg är det enda djuren som lever där? idiot.

men en pistol eller revolver kan du jaga dom flesta djuren i mellanstor storlek och mindre dvs rådjur,hare, alla slags fåglar, ekorrar(fast större arter) finns där, bävrar etc

Nej, däremot kryllar det av björnar. De inhemska befolkning undviker vildmarken där. Antar dom har goda skäl därtill.
Citera
2019-07-29, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
För att folk aldrig närvarar i deras habitat.

Exakt. Folk som säger att det är högre odds att bli dödad av en varuautomat än en haj, typ.
Citera
2019-07-29, 21:32
Medlem
Browndawgs avatar
Här kommer jag och tror tråden kommer handla om jakten på misstänkta gärningsmännen, typ var dom setts senast och var man letar nu. Men till min förvåning handlar tråden om björnar, älg och storleken på Kanada.
Citera
2019-07-29, 21:40
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Här kommer jag och tror tråden kommer handla om jakten på misstänkta gärningsmännen, typ var dom setts senast och var man letar nu. Men till min förvåning handlar tråden om björnar, älg och storleken på Kanada.

Det kan du läsa här:
https://www.nelsonstar.com/news/very-much-on-edge-manitoba-chief-talks-about-search-for-b-c-murder-suspects/

De söks alltså i området York Landing i Manitoba.

Men just nu diskuteras vems pappa som vet mest ang. grizzly- & brunbjörnar. Och hur mycket dom väger och hur ofta dom äter..
Citera
2019-07-29, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Jag såg en dokumentär om grizzlys, nämndes att typ 7 människor dödats på 100 år, det är inte så mycket det.

Svenska björnattacker de senaste 25 åren är cirka 18 stycken. Två dödade människor, bägge sedan 2004. Det betyder att mer än 10% av alla attacker har dödlig utkomst i Sverige.

Sverige är långt mycket mindre än Nordamerika med långt färre antal björnar. Det är dessutom en kortare tidsperiod. Det är hur man än vänder på det ett alarmerande högt antal.

Länk:
https://www.de5stora.com/media/11933/fil_20071205155408.pdf

Pro
Citera
2019-07-29, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Det kan du läsa här:
https://www.nelsonstar.com/news/very-much-on-edge-manitoba-chief-talks-about-search-for-b-c-murder-suspects/

De söks alltså i området York Landing i Manitoba.

Men just nu diskuteras vems pappa som vet mest ang. grizzly- & brunbjörnar. Och hur mycket dom väger och hur ofta dom äter..

Tack .. det är en välbehövlig kommentar. Men jag försvarar ordväxlingen med att vi pratar om två människor i vildmarken och där finns det björn. Det är relevant i en vidare kontext. Men kanske ska vi ge oss med detta tillsvidare.
Citera
2019-07-29, 21:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Japp - och det lär bli sushi både på älg och fisk som de ämnar förtära. Det vore oerhört dumt att göra en brasa.

Hot spot är York Landing, 80 km från Gilliam. Hur de tagit sig dit vete tusan, polis undrar om nån person kört dem, ovetande om vilka de var.
Jag funderade även på om det går godståg de kan ha åkt snålskjuts på. inte en susning.

21 juli, vid Cold Lake, får de efterlysta hjälp av en privatperson då de fastnat på nån väg med sin bil bakom hans hus. De fångas på en kamera i Saskatchewan store.
23 juli ses samma bil, en toyota RAV 4, vid Meadow Lake.
Sen hittas den utbrunnen nära Gilliam. Inga bilar har rapporterats stulna.
Där har då insatserna varit tills alldeles nyss såvitt jag förstått.

När de sen misstänks ha siktas vid York Landing igår, 80 km från Gilliam, så är det bl.a frånvaro av bil som får Bear clan Patrol att reagera (förutom klädseln).
Bear clan Patrol fanns på orten som säkerhetsfaktor för byns innevånare.

När de siktas vid soptippen ses inte nån bil - vilket alla har dit för att det är mycket björnar där. När medlemmarna ur Bear clan Patrol återvänder inom typ 5 minuter (de inser att det var suspekt) så ränner killarna in i skogen.
Polis kallas omgående till platsen men de har väl ett visst försprång innan de når denna ort.
Senast redigerad av develi 2019-07-29 kl. 21:54.
Citera
2019-07-29, 21:57
Medlem
godhetsapostelns avatar
Man skall inte överdriva björnars farlighet såvida det inte gäller isbjörnar. Grissly finns ju inte längre som en egen art utan ingår nu mer i stammen brunbjörn (samma som våra alltså).

Konstigt att det finns så få bilder av dessa ungdommar på internet 2019 (endast de publiserade). Måste ha en rätt låg profil på nätet alltså. Gäller även han som gick loss på garlic festival i californien. Bara dom officiella alltså....
Citera
2019-07-29, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Alltså den kanadensiska vildmarken är ENORM. De bör akta sig för grizzly
Grizzly finns inte just där de befinner sig (någon enstaka har synts till), däremot uppemot 30 000 svartbjörnar och 1000 isbjörnar.

Vildmarken är som du säger enorm. Det enda polisen kan göra är att säkra platserna där folk bor och bevaka vägen och färja.

Folk underskattar vildmarken i tråden. Det är inte någon liten skogsdunge.
Det är svårt att klara sig däruppe, det kräver planering och rejäl utrustning.

Dessa två clowner kommer inte klara sig. De måste vara helt utmattade, hungriga, frusna, myggbitna och blöta.

Det ger säkert upp, begår självmord eller tar sig till avspärrningarna för någon last stand.
Polisen lär ha stenkoll på de befolkade områdena för att skydda allmänheten och helt enkelt vänta ut dem.
Citera
2019-07-29, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasquit
Dessa två clowner kommer inte klara sig. De måste vara helt utmattade, hungriga, frusna, myggbitna och blöta.

Det beror ju helt på vad de har med sig i ryggsäcken o vilka kunskaper de har. Har de ett fiskespö, hyffsade sovsäckar, vet vilket vatten de kan dricka av så kan de klara sig till vintern.
Citera
2019-07-29, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Man skall inte överdriva björnars farlighet såvida det inte gäller isbjörnar. Grissly finns ju inte längre som en egen art utan ingår nu mer i stammen brunbjörn (samma som våra alltså).
Ja, Grizzly är brunbjörn och kallas av de flesta här för just brown bear.

Det finns nära en halv miljon björnar i Kanada, och det händer något enstaka dödsfall om året i snitt.
Ett av skälen är att Kanadensarna växer upp med "Be BEAR smart" i ryggmärgen.

De vet hur man skall bete sig vid interaktion.
Går med björn tutor, pratar högt, går i grupp, hänger ryggsäcken med maten i träd etc.

Är man ute i bear country har varenda jävel björnpepparspray i ett hölster och/eller en "backpack gun", vilket är en extremt kortpipig hagelbössa laddad med feta slugs (typ denna https://www.gotenda.com/shop/firearms/shotguns/dominion-arms-kodiak-shotgun-9-super-shorty-12ga/)

Björnar skall ses som potentiellt livsfarliga i alla lägen.
Finns fruktansvärda berättelser om hur svartbjörn dödat folk i skogen.

Statistiskt sett är chansen för attack oerhört liten om man är "bear smart".

Dessa två vandrade skelett ute i mitten av bear country själva dock.....jag hade inte velat vara i deras skor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in