Citat:
Ursprungligen postat av
FarbrorAgge
Man kan tycka vad som helst om ASAP och hans mamma - de belastar i alla fall inte de svenska skattebetalarna år ut och år in med miljarder skattekronor finansierat av de svenska skattebetalarna. Det gör däremot alla dessa tusentals "ensamkommande" afghaner som bara söndrar vårt samhälle och kostar en helvetes massa pengar.
Det säger jag inte emot alls, men jag trodde denna tråden i första hand handlar om ett misstänkt brott vidare mot ett rättsfall.
Självklart kan även jag se hur just detta ärende knoppar av sig, därav jag ens följer ärendet lite.
Det är trots allt viktigt att se hur media först skippar att belysa offret i denna historien, hur GW tar ut svängarna nästan mer än vanligt, och framförallt - debatten både på denna, och andra plattformar.
Nu när detta fått hålla på ett tag, tycker jag mig se att både massmedia, diverse proffstyckare & allmänhet visar sina egentliga färger ännu mer. Man vill inte riktigt ta i denna afghanska buse, ens när denne är ett brottsoffer.
Man (
tvingas följdriktigt) göra skillnad på offer och offer, och som så många andra gånger bevisas det ännu en gång att flyktingarna från Mellanöst än en gång är ett förväntat samhällsproblem.
Ett ganska smutsigt och rent märkligt beteende som lett fram till var detta ärende nu befinner sig, taueringar med tveksamt motiv, hans kompis som senare häktas undan på annat ärende osv.
Han är absolut inte någon idealistisk målsägande, om man säger så.
Däremot tror jag detta ärende kan göra samhällspåverkan i en förlängning. Offtopic här såklart, men i den där förlängningen utgör detta brottsoffers själva väsen ett obehag som sträcker sig lite längre in i det svenska folkhemmet.
Men just här är det ett rättsfall det handlar om, som går att betrakta som vilket rättsfall som helst faktiskt. Ett ganska enkelt case dessutom, där fällande dom är en självklarhet, och där faktiskt inga värderingar riktigt läggs i vad inblandade personer kommer från, vad dom gjort innan, eller vad dom eventuellt kommer göra efteråt.