2019-07-30, 00:04
Medlem
Trots att svenska domstolar vet att 'afghankillar med kniv på stan' närmast har blivit en egen brottstyp, och trots att domare, åklagare och poliser sinsemellan inte skulle tveka att säga att det är ett stort och känt problem, skulle en domare aldrig skriva det i en dom. Därför kommer domaren i målet att tycka att ASAP och gänget gjorde rätt som tog det säkra före det osäkra, men det får vi inte läsa i domen. Vägen ut för tingsrätten för att landa 'rätt' blir då att hitta stöd för att åklagarens bevisning inte är tillräckligt tydlig för att nån ska kunna fällas för nån av de allvarligare gärningarna. 'Det är inte styrkt vem som har gjort vad' blir nyckeln. Några mindre slag och 'småsparkar' kommer det nog bli svårt att komma runt så där har vi ett sannolikt utfall.
Citera
2019-07-30, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Då har du läst en fejkfup. Ingen börjar en fråga med "Enligt min uppfattning..."

Du måste ha lärt dig fejksvenska. Ingen påstår att man är skyldig att göra något med att börja med "Enligt min uppfattning...". För övrigt slutar ingen ett påstående med ett frågetecken.
Citera
2019-07-30, 00:10
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Nej, är ingen juridisk expert, överbevisa mig gärna, men allt jag läst antyder att ingen kniv var i någons tankar den aktuella kvällen, vet du motsatsen så länka gärna.

Det fanns knivar i Rockys tankar enligt honom själv (ur polisens FUP):

Citat:
ASAP Rocky:

"Du måste känna till en sak. Jag kommer inte härifrån, jag är en kändis. Jag är i ett främmande land, jag blir trakasserad och förföljd av dessa främlingar. För nio månader sedan så var jag på en nattklubb och en helt främmande person skar mig i ansiktet med en kniv. Jag vet inte vad jag ska tro om dessa killar eller hur jag ska rationalisera med dem för att lämna oss ifred. Jag vet inte om de kommer hugga mig, om de kommer skära mig eller om de har några vapen eller något annat."

Sett så här efteråt så inser man att hans instinkter var helt rätt. Troligen var minst en av dem beväpnad med en kniv den aktuella kvällen.
Citera
2019-07-30, 00:12
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av truthwillout
Är det inte tillåtet att sända det ljud man spelar in? Som åhörare vill säga

Verkar inte så, i alla fall i detta fall. Tacka vet jag USA.
Citera
2019-07-30, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Skadeståndet är ett piss i havet mot vad han får om han frikänns, som sagt det ligger en PR firma bakom "#FreeASAP" och man har försökt framställa honom som helt oskyldig just för att försöka få folket att tycka att han är det osv.

Frias han så kommer hans artistvärde att skjuta i höjden, döms han så kan han eventuellt få det att gå plus minus noll, men han riskerar även att få problem med skivbolagen då de tenderar att inte vilja handskas med artister som döms för misshandel osv. (vet att det är hycklande då det är gangsterrappare vi pratar om men det är en sak att rappa, sjunga eller prata om det men en annan sak att faktiskt aktivt bryta mot lagen som artist utöver droger osv)

1. Mycket spekulativt svammel där. När tidningarna talar om 16 miljoner i skadestånd så är det "lucrum cessans" som avses eventuellt kombinerad med fler skadeståndstyper som beaktas bland civiliserade stater. Asap är alltså i praktiken utsatt för en typ av vad som i äldre tid kallades för "restraint of princes", och då menas inte att Asap är prinsen utan att staten i rollen som prins kvarhållit Asap för egna skäl och därigenom orsakat skada. Saken var vanligt förekommande i äldre tid med hänvisning till prinsarnas/staternas 'arbitrary' maktutövning mot handelsmän. Asap kan alltså tilldömas skadestånd oavsett vilket slut Stockholms TR eller eventuellt högre inhemska rätter kommer till (de är ju en del av fenomenet "restraint of princes").

2. Det där är ju bara en massa svammel. Är det du som bestämmer över skivbolag över hela planeten jorden? Bestämmer du hur många skivor som Asap säljer?

3. Detta var mitt absolut sista flashback inlägg.
Citera
2019-07-30, 00:19
Medlem
MrsVanity1s avatar
Åklagaren : han har framtidsdrömmar ,det är viktigt att veta .
Jo,det tror jag säkert ,dem består i ett att få ett ännu mer lyckat kriminellt liv.
Senast redigerad av MrsVanity1 2019-07-30 kl. 00:24.
Citera
2019-07-30, 00:21
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Det fanns knivar i Rockys tankar enligt honom själv (ur polisens FUP):

Sett så här efteråt så inser man att hans instinkter var helt rätt. Troligen var minst en av dem beväpnad med en kniv den aktuella kvällen.
Ja, det är väl det enda rimliga försvaret för Asap. Händelsen han beskriver är den han blev skuren i ansiktet, vilket han täckte för men någon slags sjal, detta renderade i ett flertal foto i sjal för "Babuschka" Rocky samt ett spår på hans skiva.
Citera
2019-07-30, 00:22
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Den killen (Dawod) har ingen ljus framtid vad det verkar. Håller konstant på med småbrott, och vem går ut på stan beväpnad ned en mattkniv?

Hur som helst har det inget med trådens ämne att göra, ingen kniv drogs, ingen blev stucken, det fanns helt enkelt ingen knov vid tillfället, glöm kniven. Ingen inblandad har heller nämnt något om någon kniv, Mustafas skärskador tros komma av glassplitter från em flaska eller liknande.

Asap har sagt att han var rädd för att det sk BO eller kompanjon hade kviv. Detta visar att det var sannolikt och att Asap agerade korrekt.
Citera
2019-07-30, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Asap har sagt att han var rädd för att det sk BO eller kompanjon hade kviv. Detta visar att det var sannolikt och att Asap agerade korrekt.

Frågan är om Rocky hade levt idag om de inte hade slagit ner aphanen.
Citera
2019-07-30, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Fast om hazaren anger som skäl att han följer efter ASAP & CO är för att han vill ha ersättning för SINA hörlurar, borde han då inte bevisa att han faktiskt äger lurarna?

Nej, om inget tyder på något annat så utgår man från att den som har något i sin besittning också är ägare till det.
Citera
2019-07-30, 00:29
Medlem
PixelGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Nu börjar man ju fundera om det är Jafaris kompis som karvat honom i armarna med mattkniven.

När man tittar på bilderna från gatan där händelsen utspelade sig ser det inte ut att finnas blod på den platsen där Jafari landade efter att Rocky kastade iväg honom. Det är ju ganska märkligt ifall han har blivit skuren med trasiga flaskor just på den platsen.

Däremot så finns det bilder på blodspår där han satt och väntade på ambulansen.

Kolla på bilderna i FUP där man ser stygnen (sidan 178-182). Raka och fina ungefär som att han blev snittad med kniv.
Citera
2019-07-30, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Nej, om inget tyder på något annat så utgår man från att den som har något i sin besittning också är ägare till det.

Det håller inte enligt svensk lag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in