2019-07-29, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Konstigt då att jag har lyssnat på live-sända rättegångar tidigare. Du kommer förstås med källa till det nya förbudet antar jag?

Rörde nog till det lite. Det är juridiskt okej att göra det "genom ljud". Är nog snarare det medie-etiska som sätter käppar i hjulet för att live-sända rättegångar via ljud. Tänkte på Akilov-rättegången där t ex SVT och SR tog upp ljud och snabb-redigerade bort berörda personers namn och sedan sände ut några minuter senare
Citera
2019-07-29, 21:47
Medlem
Vasilevos avatar
Apropå morgondagens rättegång, det här skickades till advokaterna och åklagaren tidigare idag. (aktbilaga 141)

https://docdro.id/s3LtG43
Citat:
Imorgon inleds huvudförhandlingen i målet. Jag kommer att vara ordförande. Det är
ett stort publikt och medialt intresse. Av det skälet är förhandlingen flyttad till
säkerhetssalen på Bergsgatan 50. Tingsrätten lägger ned mycket arbete på att
underlätta medias rapportering från förhandlingen. Bl.a. har media getts möjlighet att
använda teknisk utrustning i rättssalen (sal 1).

Det stora antalet besökare kommer också ställa särskilda krav när det gäller ordningen
i rättssalen. Åhörarna har därför, i ett pressmeddelande, ombetts att vara på plats i
salen senast kl. 09.15. Jag har då för avsikt att gå igenom ordningsregler och eventuella
praktiska frågor, innan målet ropas på och målsäganden och de tilltalade kommer in i
salen. Ni är självfallet välkomna att närvara då, men behöver inte infinna er förrän
målet ropas på kl. 09.30

Om ni har några frågor är ni välkomna att kontakta mig.
Per Lennerbrant, chefsrådman

Per Lennerbrant är förövrigt vår nästa justitieombudsman efter att han klarat av den här mediecirkusen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Per_Lennerbrant
Citat:
Per Einar Micael Lennerbrant, född 3 juli 1967, är en svensk jurist.

Per Lennerbrant har arbetat i Justitiedepartementet, bland annat som departementsråd och för enheten för processrätt och domstolsfrågor samt som ämnesråd vid straffrättsenheten. Han blev lagman i Eskilstuna tingsrätt 2016 och chefsrådman i Stockholms tingsrätt 2018.

Per Lennerbrant valdes den 15 maj 2019 av riksdagen till justitieombudsman (JO). Han tillträder som JO den 9 september 2019.
Citera
2019-07-29, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Ja, det där var komiskt. Ett äkta halleluja GW-moment.

”Polisen har hittat dem och självfallet kommer han att få tillbaka dem trots att det är ytterst osannolikt att han betalt för dem med egna pengar.”

Vilket givetvis triggade advokaten att börja mästra om att GW beskyller afghanen för att ha stulit hörlurarna. Han är bra på sånt där, GW. Jag tror banne mig att GW redan vid ordvalet ”osannolikt att han betalt för dem med egna pengar” visste exakt vad han skulle få tillbaka. Där och då började han fila på formuleringen ”Det är bara att läsa förundersökningen, och det har tydligen inte advokaten hunnit med.”

Precis vad jag tänkte och så självklart att det var väl genomtänkt då aphanen har sagt att han har fått dem, och alltså inte betalat dem själv. Ändå fick GW med att även det är osannolikt då hn inte vet namnet på personen han fick dem av.

Sedan minns jag när någon korkad kändis ville stämma GW tidigare för ärekränkning, då kontrade han med att han var skyddad av TV4s ansvarige utgivare tror jag det var så det kunde aldrig bli aktuellt att åtala honom personligen. Undrar om det är motsvarande nu att det är Expressen och Aftonbladet som tar eventuell risk och inte GW själv. Det är trots allt så att det kan vara ärekränkning även om det som sägs är 100% korrekt.
Citera
2019-07-29, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Du behöver inte vara orolig, det finns ingen som kan tro att du är det. Men när du kaxigt säger att du ska delta i tråden för att sprida kunskap om juridik får du räkna med och tåla smällar när vi som kan sånt kommenterar dina tokigheter.

Absolut, det tar jag! Men denna gången rörde jag till det lite. Ber om ursäkt! :-)

Dock märkligt att folk inte reagerar lika snabbt när de främlingsfientliga kommentarerna haglar eller när man påstår att det skall vara helt ok att misshandla någon bara för att dennes bakgrund kantats av kriminalitet.
Citera
2019-07-29, 21:56
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasilevo
Apropå morgondagens rättegång, det här skickades till advokaterna och åklagaren tidigare idag. (aktbilaga 141)

https://docdro.id/s3LtG43

Per Lennerbrant är förövrigt vår nästa justitieombudsman efter att han klarat av den här mediecirkusen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Per_Lennerbrant

Samt här följer då tingsrättens pressmeddelande:
http://www.stockholmstingsratt.se/Om-tingsratten/Nyheter-och-pressmeddelanden/Uppdaterad-information-om-rattegangen-i-malet-mot-den-artist-som-ar-misstankt-for-misshandel-i-Stock holm-den-30-juni-2019/

Begåvat att flytta det till Bergsgatan istället. Det blir nog enklare att snappa upp mediarapporteringen därifrån än om det varit på Scheelegatan.
Citera
2019-07-29, 21:57
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Inget ont som inte har något gott med sig.
Vad tror ni, hur bra PR är det här för karriären?
ASAP Rocky har verkligen satts på världskartan nu.
Jag hade inte en susning om vem han var innan den här cirkusen drog igång.

Den här reklamen för en artist går inte att köpas för pengar, förvisso kanske för ett fängelsestraff men ändå.
Jag undrar, säljer han mer skivor redan nu?
Kommer han bli stormrik efter detta?
Citera
2019-07-29, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Oj cooling där! Kan du nämna fler tillfällen?
Du vet bara för att jag inte håller med dig/er ELLER bara för att t ex Pluto säger emot allt jag skriver, så behöver inte det betyda att jag har fel. Jag vet med mig vad jag vet och vad jag kan.

Ja det är klart jag kan det, låt oss ta ett slumpmässigt inlägg från dig, t.ex. det föregående och titta på det:

Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Absolut, det tar jag! Men denna gången rörde jag till det lite. Ber om ursäkt! :-)

Dock märkligt att folk inte reagerar lika snabbt när de främlingsfientliga kommentarerna haglar eller när man påstår att det skall vara helt ok att misshandla någon bara för att dennes bakgrund kantats av kriminalitet.

Ja här han vi se en halmgubbe, det påstås inte alls att det ska det vara okej att misshandla någon pga dennes bakgrund. Däremot har det betydelse hur våldsbenägen personen är, vilka spärrar han har osv. när denne går till angrepp.
Citera
2019-07-29, 22:05
Medlem
Afganen uppger själv att han inte förstår nåågonting. Allting bara hände honom. Jo men tjena. Antingen är han utvecklingsstörd eller gravt manipulativ.
Citera
2019-07-29, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren

Den här reklamen för en artist går inte att köpas för pengar, förvisso kanske för ett fängelsestraff men ändå.

Till att börja med kan vi hoppas på ett fett skadestånd om det stannar vid ringa misshandel. Det har talats om 16 miljoner kr från skattebetalarna för den korrupte åklagarens agerande. Dock långt ifrån säkert att få det av en korrupt stat även om reglerna säger det.
Citera
2019-07-29, 22:10
Medlem
bl1nks avatar
Citat:

han var mycket större förr i tiden (2012). Nu efter hans senaste skiva så har det mest varit med andra artister. G-Eazy m.m. https://www.youtube.com/watch?v=l_lblj8Cq0o
Citera
2019-07-29, 22:12
Medlem
Citat:

Japp han kommer att bli en stor världsartist likt Jay-Z och Kanye West nu.
Citera
2019-07-29, 22:15
Medlem
Är det någon som vet hur dom stora medierna, typ SVT, TV4, Sverigesradio, Aftonbladet och Expressen, kommer att rapportera/sända från rättegången imorgon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in