Citat:
Ursprungligen postat av
Nivash
Man gör alltid en bedömning av pupillstorleken i samband med att man kontrollerar pupillreflexen. Man måste ju trots allt titta på dem innan man lyser i dem. Är man riktigt nitisk vid dokumentation dikterar man att de är normalstora vid status men det är egentligen inte nödvändigt i det här fallet.
Fast det är egentligen sekundärt för bedömningen av eventuell påtändhet. Jag brukar personligen nämna i allmäntillstånd om någon ger ett berusat eller påtänt intryck eftersom det mest är en subjektiv bedömning. Läkaren har nämnt att Jafari var lite långsam i kontakten men inget mer, det är inte heller helt oväntat för någon som blivit nedslagen och därför är lite omtöcknad. Han följde uppmaningar väl vilket påtända oftast i inte gör i min erfarenhet.
Det som mest talar emot påtändhet är att läkaren kontrollerade finmotorik i form av finger-näs och DDK samt balans med Romberg och det hade tydligen Jafari inga problem med. Som de flesta säkert är medvetna om så tar det här stryk snabbt vid berusning och drogpåverkan. Jag har väldigt svårt att tro att Jafari skulle haft någon drog i sig som först skulle gjort honom synbart påtänd för att en knapp timme senare inte lämna ett spår i läkarundersökningen.
Nej, jag tycker man ska släppa knarkspåret helt. Jafari betedde sig skumt och korkat på många sätt men det kan man gott göra utan att vara påtänd och det är inget som gav Rocky rätt att slå ner honom.
Har markerat det jag tycker är lite meh, Vet ej vad du har tagit.. Men beroende på drog så kan man absolut göra saker och följa saker.. Vet inte hur många gånger jag har lyckats följt instruktioner, laga mat m.m hög på hash oboy,cannabis,MDMA m.m så det är fullt möjligt, Och från min egen erfarenhet vad jag kan se/utgå från de snuttar av videos som finns så är han uppenbart hög på något, Misstänker hash eller något opiat som är väldigt vanligt bland unga afghanska män att just bruka. För just hur han talar, Ser ut och beteer sig, Det är inte ett normalt nyktert beteende, Det kan ingen människa hålla med om, Sedan så kan man diskutera kring beslutet att de inte testade kring droger, Eftersom personen har flera brott kring just narkotika inhav och intag så hade en annan inte tvekat, Stämde av med en polare som är doktorerad läkare i uppsala kring hans åsikt lite och han sade i princip det samma, Hade han varit på plats hade han tagit alla på drog kontroll för att bara kunna avgöra om det ingår eller ej, Så har man det avklarat en gång för alla istället för att det skall komma upp i efterhand, Då båda även Rocky,livakterna och "offret" har tidigare domar kring just narkotiga. Men det är ju upp till läkare på plats, Finns bara "riktlinjer" läkarna kan följa men mestadels är man bestämmer på plats nu och då sedan får man ta konsekvenserna. Och där ser vi ju hur illa det kan gå ibland.. Med istället för att ha en mer checklista.. Ta si och så för att bara ha allt svart på vit och kunna ha mer att gå på, Om de alla var drogpåverkade under allt detta, In med dem alla i fängelset.. Var inte alla drogpåverkade så ge rocky och co dags böter och 30 dagars nånting och afghanen får skadestånd men om han var drogpåverkade så fängelse/utvisning som det skall vara i de flesta fallen när det kommer till dessa ekonimiska flytingar som i detta fall även verkar bli mer och mer uppenbart med att han bott i iran, "Flydde" därifrån och nu är på semester m.m..
Kan skriva i allt evighet så blev en liten rant överallt.. Men just det där enligt din erfarenhet.. Så många olika personer fungerar olika på droger.. Finns så kallade high-functial stoners som kan göra som det en vanligt person kan göra även fast den rökt en joint precis innan.. Som tex.. Arbeta,Göra hand rörelser, Ta IQ test, Klara puzzel m.m, Har haft min period av att testa saker när man var hög när man var ungre, Man gjorde IQ test, Dansade och allt möjligt och det var inga större problem med händerna eller dylikt..Beror på hur ovan man är när det kommer till droger, Och tror Afganen är mer vann än vad du tror än vad du är kanske,De är uppväxta med opiater och hash...
Over and Out!, PEACE!