2019-07-29, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Visst, förbannad är afganen så att det räcker och blir över. Men jag tolkar filmerna som att han inte är kontaktbar i perioder, dvs han uppträder påtänt och inte bara aggressivt.

Håller helt med, trodde själv att han var påtänd innan jag läste akutanteckningen. Men efter att ha läst den kan jag inte dra annan slutsats än att han nog trots allt inte kan ha varit det. Kan ju vara något personlighetsrelaterat eller något psykologiskt som förklarar det här helt istället men det går ju inte att avgöra bara på de här korta klippen.
Citera
2019-07-29, 14:05
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadBalt
Du är allt en riktig cuck med lågt T sitta och försvarstal för en neger. Din högsta dröm är art ASAP och han crew kommer hem och knullar din kvinna.

Om du ens orkar läsa DN artikeln så ser du att Jafar inte åkt till Iran.

Att GW hjälper kompisar med sina tvivelaktiga krönikor i expressen är väl uppenbart för alla sen han lovordade vänster våldtäktsmannen Virtanen. Så han texter bör ses som en parts inlagan

Om du läser mina inlägg så ser du att jag alls inte försvarar negrer. Jag avskyr både negrer och afghaner. Däremot så började afghanen bråka. Afghanen bestämde sig för att fråga ASAP Rocky om han visste var hans kompis var. ASAP kunde ingen svenska och var inte intresserad av att prata med honom. Afghanen säger då att han uppfattade ASAP som otrevlig och började tjafsa med honom om varför ASAP var så otrevlig.

Historien kunde ha slutat där. Nu gjorde den inte det, av den anledningen att afghanen inte gav sig. Afghanen ska väl skita i om folk vill hjälpa honom eller inte.

Det är inte min, din eller ASAP:s skyldighet att vara socialtant, vägvisare och hitta bortsprungna kompisar åt invandrat pack. Afghanen kunde väl ha ringt sin kompis, eller hur? Alla afghaner har ju nya iPhones som förhoppningsvis funkar.

Eftersom det var afghanen som började all skit med att kräva att:

1. ASAP Rocky skulle hjälpa till att hitta en bortsprungen kompis åt honom.
2. Förfölja ASAP Rocky och kräva en förklaring av honom varför han var otrevlig och inte ville hjälpa till.
3. Fortsätta att förfölja ASAP Rocky trots att ASAP sa ifrån ett flertal ggr.

Då är alltså afghanen gärningsman och ASAP Rocky handlar i självförsvar. Tolkningen av rätten till självförsvar är uppenbarligen helt skev i Sverige. Därav upprördheten hos många. Jag struntar i både ASAP och afghankräket. Däremot så hade ASAP moraliskt rätt i detta fall till självförsvar. Även med visst övervåld. Det är omöjligt att freda sig utan att använda ett visst övervåld. Poliser och väktare gör det dagligen. En del av dem passar även på att använda övervåld för nöjes skull, men det är en annan fråga.
Citera
2019-07-29, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Blir väl en ärligare diskussion om du slutar lägga ord i min mun, kan jag tycka.

Jag håller iaf med dig om att det var en jäkla otur att ASAP och hans gäng skulle stöta på en drogsökande dömd afghan. Det kunde de inte veta när de gav sig ut och så gick det som det gick.
Citera
2019-07-29, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Förutom de videodokumenterade slagen och sparkarna, då..

Jovisst, men om Mustafa ljugit om hur hans skärskador uppstått så ..
Citera
2019-07-29, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nivash
Man gör alltid en bedömning av pupillstorleken i samband med att man kontrollerar pupillreflexen. Man måste ju trots allt titta på dem innan man lyser i dem. Är man riktigt nitisk vid dokumentation dikterar man att de är normalstora vid status men det är egentligen inte nödvändigt i det här fallet.

Fast det är egentligen sekundärt för bedömningen av eventuell påtändhet. Jag brukar personligen nämna i allmäntillstånd om någon ger ett berusat eller påtänt intryck eftersom det mest är en subjektiv bedömning. Läkaren har nämnt att Jafari var lite långsam i kontakten men inget mer, det är inte heller helt oväntat för någon som blivit nedslagen och därför är lite omtöcknad. Han följde uppmaningar väl vilket påtända oftast i inte gör i min erfarenhet.

Det som mest talar emot påtändhet är att läkaren kontrollerade finmotorik i form av finger-näs och DDK samt balans med Romberg och det hade tydligen Jafari inga problem med. Som de flesta säkert är medvetna om så tar det här stryk snabbt vid berusning och drogpåverkan. Jag har väldigt svårt att tro att Jafari skulle haft någon drog i sig som först skulle gjort honom synbart påtänd för att en knapp timme senare inte lämna ett spår i läkarundersökningen.

Nej, jag tycker man ska släppa knarkspåret helt. Jafari betedde sig skumt och korkat på många sätt men det kan man gott göra utan att vara påtänd och det är inget som gav Rocky rätt att slå ner honom.

Har markerat det jag tycker är lite meh, Vet ej vad du har tagit.. Men beroende på drog så kan man absolut göra saker och följa saker.. Vet inte hur många gånger jag har lyckats följt instruktioner, laga mat m.m hög på hash oboy,cannabis,MDMA m.m så det är fullt möjligt, Och från min egen erfarenhet vad jag kan se/utgå från de snuttar av videos som finns så är han uppenbart hög på något, Misstänker hash eller något opiat som är väldigt vanligt bland unga afghanska män att just bruka. För just hur han talar, Ser ut och beteer sig, Det är inte ett normalt nyktert beteende, Det kan ingen människa hålla med om, Sedan så kan man diskutera kring beslutet att de inte testade kring droger, Eftersom personen har flera brott kring just narkotika inhav och intag så hade en annan inte tvekat, Stämde av med en polare som är doktorerad läkare i uppsala kring hans åsikt lite och han sade i princip det samma, Hade han varit på plats hade han tagit alla på drog kontroll för att bara kunna avgöra om det ingår eller ej, Så har man det avklarat en gång för alla istället för att det skall komma upp i efterhand, Då båda även Rocky,livakterna och "offret" har tidigare domar kring just narkotiga. Men det är ju upp till läkare på plats, Finns bara "riktlinjer" läkarna kan följa men mestadels är man bestämmer på plats nu och då sedan får man ta konsekvenserna. Och där ser vi ju hur illa det kan gå ibland.. Med istället för att ha en mer checklista.. Ta si och så för att bara ha allt svart på vit och kunna ha mer att gå på, Om de alla var drogpåverkade under allt detta, In med dem alla i fängelset.. Var inte alla drogpåverkade så ge rocky och co dags böter och 30 dagars nånting och afghanen får skadestånd men om han var drogpåverkade så fängelse/utvisning som det skall vara i de flesta fallen när det kommer till dessa ekonimiska flytingar som i detta fall även verkar bli mer och mer uppenbart med att han bott i iran, "Flydde" därifrån och nu är på semester m.m..

Kan skriva i allt evighet så blev en liten rant överallt.. Men just det där enligt din erfarenhet.. Så många olika personer fungerar olika på droger.. Finns så kallade high-functial stoners som kan göra som det en vanligt person kan göra även fast den rökt en joint precis innan.. Som tex.. Arbeta,Göra hand rörelser, Ta IQ test, Klara puzzel m.m, Har haft min period av att testa saker när man var hög när man var ungre, Man gjorde IQ test, Dansade och allt möjligt och det var inga större problem med händerna eller dylikt..Beror på hur ovan man är när det kommer till droger, Och tror Afganen är mer vann än vad du tror än vad du är kanske,De är uppväxta med opiater och hash...

Over and Out!, PEACE!
Citera
2019-07-29, 14:10
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Jag håller iaf med dig om att det var en jäkla otur att ASAP och hans gäng skulle stöta på en drogsökande dömd afghan. Det kunde de inte veta när de gav sig ut och så gick det som det gick.

Håller med mig? Lille vännen, var har jag sagt detta? Är det så svårt att sluta lägga ord i min mun?
Citera
2019-07-29, 14:14
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Fortsätt du med dina konspirationer (här finns det alltid minst 150 pers. som sväljer allt och håller med!)

Tänk lite! I ett misshandels-mål med 3 veckors utredning så är "slasken" inte speciellt stor i sammanhanget. Att försöka gömma undan information där skulle ju vara lönlöst!
Dessutom är ett misshandels-mål ganska basic, där det märks ganska tydligt om någonting skulle fattas!
Jag tycker inte att jag kommer med konspirationer, men det står ju andra fritt att tycka det motsatta.

Nej, slasken lär ju inte vara gigantisk, men med tanke på att FUP är extremt stor för ett misshandelsmål finns fog för att tro att slasken också är förhållandevis stor. Den kan alltså antas stå i proportion till FUP. Att förhållanden som är till den åtalades fördel hamnar i slasken brukar ju inte bero på någon konspiration eller ont uppsåt, åtminstone inte om du frågar åklagare (FU-ledaren) och utredarna. I samtliga fall jag känner till förklaras det med misstag, slarv, förbiseenden, att man misstolkat bevisens/omständigheternas betydelse etc. Då får vi väl anta att det är så, eller?

Och slaskens eventuella storlek har faktiskt inte med saken att göra, det räcker att den är på en enda A4-sida. Det viktiga är vad som står där.

Som påpekats tidigare är FUP inget alltigenom objektivt sanningsvittne. Det är åklagarens sammanställning av vad åklagaren menar motiverar åtal. Åklagaren har formellt objektivitetsplikt, men vore den totalt tillförlitlig hade man inte haft försvarsadvokater.
Citera
2019-07-29, 14:15
Medlem
Mindbusinesss avatar
Undrar vad detta kan vara?
”Ny bevisning ska fria ASAP Rocky och hans vänner”
https://www.svt.se/nyheter/ny-bevisning-ska-fria-asap-rocky-och-hans-vanner
Citera
2019-07-29, 14:16
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonitaPietila
Jag syftar på deras posthistorik. I övrigt är jag inte intresserad av diskutera skuldfrågan.
Jag såg den posthistorik du citerade, och undrar fortfarande vad däri som konstituerar något slags hot.
Citera
2019-07-29, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
s291 i FUPen: Mustafa får då ont av det här och skäms, då omgivningen ser detta.

Detta är en mycket allvarlig sak. Han skäms då hans heder har kränkts och andra människor har sett detta. Detta ger uppsåt till att på något sätt åtgärda denna upplevda kränkning. Någon som t ex Doublewood som vart några vändor i Afghanistan, kanske kan ge lite input om detta.

If someone's honour has been compromised, they are shamed and may well look for a way to exact revenge for themselves, their family or group.
Be careful when visiting Afghanistan not to do anything that might bring shame on your counterparts. Don't for example, criticise them in public and avoid questioning them in such a way that they feel put on the spot or embarrassed. As such, it's essential that you act in a considered and measured way at all times.
https://www.commisceo-global.com/resources/country-guides/afghanistan-guide
För övrigt finner jag det märkligt att inte båda parter i detta är misstänkta för brott.

Jo, det tyckte jag också förklarade en hel del. Och behöver inte ens fokusera på ursprunget för det. I den åldern och med lite uppblåst självbild i bagaget är det ju inte bara Afghaner som gör genomkorkade saker.

Vad gäller Jafari och misstanke för brott så bedömdes ju det i den andra FUPen som lades ned efter att man bedömt det som nödvärn. Nu är jag ju inte jurist, men har inte kunnat se något i Rockys FUP där Jafari gjort något olagligt. Varit dryg, tjafsat och inte backat när han borde gjort det, visst, men det är ju inte olagligt.
Citera
2019-07-29, 14:19
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Om du läser mina inlägg så ser du att jag alls inte försvarar negrer. Jag avskyr både negrer och afghaner. Däremot så började afghanen bråka. Afghanen bestämde sig för att fråga ASAP Rocky om han visste var hans kompis var. ASAP kunde ingen svenska och var inte intresserad av att prata med honom. Afghanen säger då att han uppfattade ASAP som otrevlig och började tjafsa med honom om varför ASAP var så otrevlig.

Historien kunde ha slutat där. Nu gjorde den inte det, av den anledningen att afghanen inte gav sig. Afghanen ska väl skita i om folk vill hjälpa honom eller inte.

Det är inte min, din eller ASAP:s skyldighet att vara socialtant, vägvisare och hitta bortsprungna kompisar åt invandrat pack. Afghanen kunde väl ha ringt sin kompis, eller hur? Alla afghaner har ju nya iPhones som förhoppningsvis funkar.

Eftersom det var afghanen som började all skit med att kräva att:

1. ASAP Rocky skulle hjälpa till att hitta en bortsprungen kompis åt honom.
2. Förfölja ASAP Rocky och kräva en förklaring av honom varför han var otrevlig och inte ville hjälpa till.
3. Fortsätta att förfölja ASAP Rocky trots att ASAP sa ifrån ett flertal ggr.

Då är alltså afghanen gärningsman och ASAP Rocky handlar i självförsvar. Tolkningen av rätten till självförsvar är uppenbarligen helt skev i Sverige. Därav upprördheten hos många. Jag struntar i både ASAP och afghankräket. Däremot så hade ASAP moraliskt rätt i detta fall till självförsvar. Även med visst övervåld. Det är omöjligt att freda sig utan att använda ett visst övervåld. Poliser och väktare gör det dagligen. En del av dem passar även på att använda övervåld för nöjes skull, men det är en annan fråga.
Jag köper din beskrivning om hur det gick till. Försvaret säger nu att de har ett ess i rockärmen och jag hoppas faktiskt att det stämmer. Jag förstår att ASAP blev jävligt irriterad på Afghanen. Han kände sig väl förföljd. Jag tror inte det blir någon större påföljd för ASAP mer än att han aldrig vill sätta sin fot i det här landet igen.
Citera
2019-07-29, 14:19
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Undrar vad detta kan vara?
”Ny bevisning ska fria ASAP Rocky och hans vänner”
https://www.svt.se/nyheter/ny-bevisning-ska-fria-asap-rocky-och-hans-vanner

Självvållade skador för att öka sin chans till skadestånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in