Citat:
Ursprungligen postat av
Nivash
Man gör alltid en bedömning av pupillstorleken i samband med att man kontrollerar pupillreflexen. Man måste ju trots allt titta på dem innan man lyser i dem. Är man riktigt nitisk vid dokumentation dikterar man att de är normalstora vid status men det är egentligen inte nödvändigt i det här fallet.
Fast det är egentligen sekundärt för bedömningen av eventuell påtändhet. Jag brukar personligen nämna i allmäntillstånd om någon ger ett berusat eller påtänt intryck eftersom det mest är en subjektiv bedömning. Läkaren har nämnt att Jafari var lite långsam i kontakten men inget mer, det är inte heller helt oväntat för någon som blivit nedslagen och därför är lite omtöcknad. Han följde uppmaningar väl vilket påtända oftast i inte gör i min erfarenhet.
Det som mest talar emot påtändhet är att läkaren kontrollerade finmotorik i form av finger-näs och DDK samt balans med Romberg och det hade tydligen Jafari inga problem med. Som de flesta säkert är medvetna om så tar det här stryk snabbt vid berusning och drogpåverkan. Jag har väldigt svårt att tro att Jafari skulle haft någon drog i sig som först skulle gjort honom synbart påtänd för att en knapp timme senare inte lämna ett spår i läkarundersökningen.
Nej, jag tycker man ska släppa knarkspåret helt. Jafari betedde sig skumt och korkat på många sätt men det kan man gott göra utan att vara påtänd och det är inget som gav Rocky rätt att slå ner honom.
Jag har själv naturligt stora pupiller och har vid flertal tillfällen i livet både av privatpersoner och myndighetspersoner blivit tillfrågad (ömson skämtsamt ömsom allvarligt) ifall jag använder droger. Vad jag förstått så kan ju olika droger ge vidgade eller sammandragna pupiller beroende på vilken drog det är som intagits.
Märkligt ändå att det kan bli till en slags sanning i FUP:en, att afghanen Mustafa Jafari inte var drogpåverkad, för att läkare sagt det. Jag tycker att hans uppträdande på filmerna ger intryck av att han är påverkad av något. Framförallt hans ettriga och likgiltiga tvångsbeteende att inte ge sig när ASAP och livvakten säger ifrån otaliga ggr.