2019-07-29, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Se tidigare rättsfall för att se vad för rekvisit som krävs för putativt nödvärn.

Jo jag gör ju det - därav jag ifrågasätter dina svepande skäl till varför det ens är en idé här.
Du har uppenbarligen ingen aning vad som krävs, än mindre hur du ska argumentera på ett begripligt vis.
Dialog avslutad från min sida.

Det är åklagaren eller du som driver tesen om att det försvaret inte håller som har den bevisbördan.
Citera
2019-07-29, 13:39
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Slag räcker inte för misshandel av normalgraden och knappast de där så kallade sparkarna heller. Och blir det bara ringa misshandel kan ett fett skadestånd till Rocky vänta då häktningen saknade grund.

Nej, du har jättefel. Varsågod och peka på ett fall där sparkar och slag mot liggande är ringa misshandel. Se här ett av tusentals tänkbara exempel. https://lagen.nu/dom/rh/2007:75
Citera
2019-07-29, 13:39
Medlem
BonitaPietilas avatar
Citat:
Men du som försvarar honom så ihärdigt trots alla narkotikabrott och all misshandel han har blivit dömd för borde inte skämmas? Behöver du skämmas om/när han begår ett terrordåd?

Om något av det du skrev, avskum, vore sant så skulle jag inte försvara ett uns av det. Jag skulle däremot försvara Jafaris rätt till personlig säkerhet och en rättvis rättegång. Kryp ner i kökkenmöddingen nu igen, lilla rasse.
Citera
2019-07-29, 13:40
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Hur kan en brottsling bli offer? I agendajournalistikens förlovade land, judiska Dagens Nyheter, där översterabbinen heter Peter Wolodarski, där är allt tydligen möjligt.

De verkliga offerkoftorna är vänstern och vänsterliberalerna som hela tiden håller på och spelar kränkta med syftet att tysta relevant debatt. Leif G W Persson har inte kränkt någon ett skit med sitt uttalande. Det är en medveten tolkning med ett syfte.

Afghanen har ju inte betalat ett skit av vad han har på sig. När ska media granska varifrån denne icke-flykting Mustafa Jafari fick pengar att åka till Iran? Från socialen eller från brottslighet, eller både och?
Det står ju att tönten har varit tvungen att ställa in sin mystiska semester pga rättegången. Betyder det att han har kommit tillbaka till Sverige, att han aldrig åkte, eller att målsägandebiträdet ljuger?
Citera
2019-07-29, 13:41
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivash
Man gör alltid en bedömning av pupillstorleken i samband med att man kontrollerar pupillreflexen. Man måste ju trots allt titta på dem innan man lyser i dem. Är man riktigt nitisk vid dokumentation dikterar man att de är normalstora vid status men det är egentligen inte nödvändigt i det här fallet.

Fast det är egentligen sekundärt för bedömningen av eventuell påtändhet. Jag brukar personligen nämna i allmäntillstånd om någon ger ett berusat eller påtänt intryck eftersom det mest är en subjektiv bedömning. Läkaren har nämnt att Jafari var lite långsam i kontakten men inget mer, det är inte heller helt oväntat för någon som blivit nedslagen och därför är lite omtöcknad. Han följde uppmaningar väl vilket påtända oftast i inte gör i min erfarenhet.

Det som mest talar emot påtändhet är att läkaren kontrollerade finmotorik i form av finger-näs och DDK samt balans med Romberg och det hade tydligen Jafari inga problem med. Som de flesta säkert är medvetna om så tar det här stryk snabbt vid berusning och drogpåverkan. Jag har väldigt svårt att tro att Jafari skulle haft någon drog i sig som först skulle gjort honom synbart påtänd för att en knapp timme senare inte lämna ett spår i läkarundersökningen.

Nej, jag tycker man ska släppa knarkspåret helt. Jafari betedde sig skumt och korkat på många sätt men det kan man gott göra utan att vara påtänd och det är inget som gav Rocky rätt att slå ner honom.

Jag har själv naturligt stora pupiller och har vid flertal tillfällen i livet både av privatpersoner och myndighetspersoner blivit tillfrågad (ömson skämtsamt ömsom allvarligt) ifall jag använder droger. Vad jag förstått så kan ju olika droger ge vidgade eller sammandragna pupiller beroende på vilken drog det är som intagits.

Märkligt ändå att det kan bli till en slags sanning i FUP:en, att afghanen Mustafa Jafari inte var drogpåverkad, för att läkare sagt det. Jag tycker att hans uppträdande på filmerna ger intryck av att han är påverkad av något. Framförallt hans ettriga och likgiltiga tvångsbeteende att inte ge sig när ASAP och livvakten säger ifrån otaliga ggr.
Citera
2019-07-29, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonitaPietila
Om något av det du skrev, avskum, vore sant så skulle jag inte försvara ett uns av det. Jag skulle däremot försvara Jafaris rätt till personlig säkerhet och en rättvis rättegång. Kryp ner i kökkenmöddingen nu igen, lilla rasse.

Men nu får du skärpa till dig, du kan inte förneka allt han är dömd för i svensk domstol, jävla jubelidiot!
Citera
2019-07-29, 13:42
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Slag räcker inte för misshandel av normalgraden och knappast de där så kallade sparkarna heller. Och blir det bara ringa misshandel kan ett fett skadestånd till Rocky vänta då häktningen saknade grund.
Det är sant. Effekten av slagen och sparkarna är det som avgör graden av misshandeln.
Citera
2019-07-29, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Tack, intressant inlägg!

Som lekman tycker jag Jafari ger ett väldigt påtänt intryck i filmerna. Han är ju helt väck ibland. Vad har du för åsikt om detta?

Ingen professionell åsikt, men killen är ju 19 och verkar ju inte ha världens bästa konsekvenstänk. Kan vara så enkelt som att han är förbannad och förolämpad och spårar ur bara på det. Tror nog de flesta av oss stött på folk som kan bli smått skogstokiga av känslor när de känner sig förorättade. Särskilt i den åldern.
Citera
2019-07-29, 13:45
Medlem
BonitaPietilas avatar
Citat:
Men nu får du skärpa till dig, du kan inte förneka allt han är dömd för i svensk domstol, jävla jubelidiot!

Du är inte bara obegåvad, du är heller inte läskunnig. Läs igen: jag försvarar inte Jafaris tidigare gärningar eller domarna mot honom.
Citera
2019-07-29, 13:45
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Se tidigare rättsfall för att se vad för rekvisit som krävs för putativt nödvärn.
Ja, gör du det. Här har du lite intressant sommardagslektyr med flera intressanta fall, förklaring och diskussion på bara 60 sidor:
Nödvärnsrättens gränsland - putativsituationer
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:722176/FULLTEXT01.pdf
Citera
2019-07-29, 13:46
Medlem
MadBalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Hur kan en brottsling bli offer? I agendajournalistikens förlovade land, judiska Dagens Nyheter, där översterabbinen heter Peter Wolodarski, där är allt tydligen möjligt.

De verkliga offerkoftorna är vänstern och vänsterliberalerna som hela tiden håller på och spelar kränkta med syftet att tysta relevant debatt. Leif G W Persson har inte kränkt någon ett skit med sitt uttalande. Det är en medveten tolkning med ett syfte.

Afghanen har ju inte betalat ett skit av vad han har på sig. När ska media granska varifrån denne icke-flykting Mustafa Jafari fick pengar att åka till Iran? Från socialen eller från brottslighet, eller både och?

Du är allt en riktig cuck med lågt T sitta och skriva försvarstal för en neger. Din högsta dröm är att ASAP och han crew kommer hem och knullar din kvinna.

Om du ens orkar läsa DN artikeln så ser du att Jafar inte åkt till Iran.

Att GW hjälper kompisar med sina tvivelaktiga krönikor i expressen är väl uppenbart för alla sen han lovordade vänster våldtäktsmannen Virtanen. Så han texter bör ses som en parts inlagan
Citera
2019-07-29, 13:46
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Det står ju att tönten har varit tvungen att ställa in sin mystiska semester pga rättegången. Betyder det att han har kommit tillbaka till Sverige, att han aldrig åkte, eller att målsägandebiträdet ljuger?

Jag har sett olika uppgifter på det. Kommer inte ihåg var jag läst exakt vad eftersom jag läser både ett flertal olika alternativmedia och MSM. Jag vet att jag läst någonstans att han ska ha åkt till Iran. Kanske har han varit där men kommit hem igen till rättegången? Jag har även läst att han fått inställa resan. Sanningen kommer förhoppningsvis fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in