2019-07-28, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Jo det är rätt uppenbart att han hade friats i USA.

Det hade han absolut inte.
Citera
2019-07-28, 23:30
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Nu är det mer än så, det är politiker som dömer och det är politiker som påverkar hela rättsprocessen från polisarbete till åklagarens arbete och slutligen rättens. Detta trots allt tal om politiskt oberoende.

Nej, det är det inte. Det är ju precis det som är Donalds, och en del andras problem att förstå. Men det är det ju inte så stor ide att diskutera med dig, då du bara häver ur dig saker som du hittar på för stunden.
Citera
2019-07-28, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Så ASAP-fallet är ett politiskt spel menar du eller?

Det kan väl inte bli mer uppenbart än så här.

Citat:
Det hade han absolut inte.

Vad har du för grund till det?
Citera
2019-07-28, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Nej, det är det inte. Det är ju precis det som är Donalds, och en del andras problem att förstå. Men det är det ju inte så stor ide att diskutera med dig, då du bara häver ur dig saker som du hittar på för stunden.

Du bluddrar bara om ovidkommande saker. Ser du inte att denna process har påverkats av politiska hänsyn?
Citera
2019-07-28, 23:32
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Jo det är rätt uppenbart att han hade friats i USA.

Vad har du för grund för det påståendet?
Citera
2019-07-28, 23:34
Medlem
Citat:
Vad har du för grund för det påståendet?

Nödvärnsrätten är klart mer generös i USA, vad är din grund för att hävda motsatsen?
Citera
2019-07-28, 23:34
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Du bluddrar bara om ovidkommande saker. Ser du inte att denna process har påverkats av politiska hänsyn?

Ja, jag kommenterade på något du sagt, så det är klart att det är ovidkommande. Hela du är så osaklig och långt, långt ute och cyklar och därför ovidkommande. Hej då.
Citera
2019-07-28, 23:35
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Sinister
Du har nog samma inställning som de flesta innan de har läst på om bakgrunden till bråket. Då uppstår problematiken kring hurvida Rockys entourage kan agerat i självförsvar eller ej.
Jag tyckte precis som dig innan jag läst förundersökningen.
Nja, snarare tvärtom. När jag först såg filmerna tänkte jag att den påtända afganen fick (något mer än) vad han förstjänade. Men tidpunkten (9-tiden på kvällen?), platsen (varför gå till en bakgata vid Hötorget öht) och BOs skärsår hör att jag tror och hoppas att de fälls. Som de agerade kan man f-n inte bete sig.

Jag är också förundrad över sympatierna för ASAP Rocky & co. Om man plockar bort skygglapparna ser man vad de är: low-life hiphop-trash som i vart fall undertecknad inte heller vill ha omkring mig.
Citera
2019-07-28, 23:36
Medlem
Citat:
Så ASAP-fallet är ett politiskt spel menar du eller?

Historiens största misshandelutredning, nädå, bara slumpen...
Citera
2019-07-28, 23:37
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Självklart kommer våra politiker döma honom, det är självklart. Men det här resonemanget innebär att man i praktiken måste vänta till kniven sitter i magen innan man får oskadliggöra en angripare. Det fungerade kanske tidigare men inte nu när vi har kaosafghaner i landet.

Ja, marginalen har krympt...
Jag har faktiskt dom senaste 10 åren uppfattat en liten ökning av antalet dömda som egentligen bara har fredat sig.

Vidare kan man i viss mån anse att lag & rätt (framförallt rätt) släpar efter ställt mot hur det ser ut i samhället.
Det hade alltjämt funnits ett antal mer försvarbara sätt att freda sig för Meyers och hans följe.
Det är tex rätt märkligt att ingen av dom kom sig för att kanske kontakta/söka polis. Särskilt som dom är ute i något som lite grann liknar en PR-promenad med reklamtröjar osv, lite grann beredda på tex fans, autografjägare och annat.
Istället verkar dom snarast turas om att fronta den här störiga personen. Märkligt beteende ur ett konsekvensperspektiv enligt svensk lagstiftning.

Istället landar det i något som liknar amerikanskans brottskod battery utdelat av både brottsoffer och mgm här, varpå dom följdriktigt & tillslut svarar med assault.
Detta kanske funkar och ursäktas i staterna och genom en rättsprocess där. Kanske rent av redan i inledande polisförhör.
Men den typen av rättsligt ursäktad provokativ brottsbefrämjande avart fungerar inte i ett land som på riktigt har en rättssäker lagstiftning.

För att vara lite dömande, så är det väl så här det blir när två helt skilda grupperingar men med kriminalitet som mer eller mindre tydliga förtecken, drabbar samman.
En hit-smitande buse från sandlådan, och en grupp artister sprungna ur gangster-ådran på andra sidan pölen.
Citera
2019-07-28, 23:38
Medlem
Citat:
Ja, jag kommenterade på något du sagt, så det är klart att det är ovidkommande. Hela du är så osaklig och långt, långt ute och cyklar och därför ovidkommande. Hej då.

Det var inte ovidkommande från inlägget du invände emot.
Ser du inte att denna process har påverkats av politiska hänsyn eller vågar du inte besvara frågan?
Citera
2019-07-28, 23:39
Medlem
happilappis avatar
Alla är lika enligt lagen säger Löfvén.

Hur vanligt är det med FUPar på 500 sidor vid liknande misshandelsdomar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in