2019-07-28, 14:13
Medlem
JonasGardells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Om man vill spara i indexfonder men helt undvika Sverige och Europa, vad är de bästa valen? Jag skulle vilja ha en vettig fördelning mellan Nordamerika och bortre Asien. Ja, jag är nybörjare. Frågan kan m a o vara korkad.

Finns det någon anledning till att du vill undvika just Sverige och Europa?
På Index fronten finns det gott om Indexfonder som är antingen rena index eller "indexnära". Men vill du unvika de marknaderna får man ju ta typ USA Index eller Asien Index osv.
Citera
2019-07-28, 14:16
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasGardell
Finns det någon anledning till att du vill undvika just Sverige och Europa?
På Index fronten finns det gott om Indexfonder som är antingen rena index eller "indexnära". Men vill du unvika de marknaderna får man ju ta typ USA Index eller Asien Index osv.

Tack för snabbt svar! När det gäller Asien har jag hittat en del som verkar vettigt. Har du tips på USA med gott rykte och låga avgifter?

När det gäller din första fråga: jag är litet osäker på Europas framtid.
Citera
2019-07-28, 14:47
Medlem
JonasGardells avatar
Citat:
Tack för snabbt svar! När det gäller Asien har jag hittat en del som verkar vettigt. Har du tips på USA med gott rykte och låga avgifter?

När det gäller din första fråga: jag är litet osäker på Europas framtid.

Utvecka gärna kring Europas framtid, personligen tycker jag att vi (EU) gör något åt miljöfrågan, vilket är en väldigt het investeringstrend just nu. Personligen har jag ungefär 15% i Europa via fonder och ett fåtal aktier på den Europeiska marknaden (exkl. Norden). Men alla gör vi olika, vem vet egentligen vad som är rätt eller fel.

Vad det gäller fonder finns det gott om Indexnära USA fonder om du använder Avanzas fondlista. Annars kan jag personligen tycka att Avanza Global är rimlig. 62% USA + du får lite exponering iaf mot Europa. Självklart är detta inget köpråd eller tips, utan mer min egna personliga reflektion.
Citera
2019-07-28, 17:01
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Utvecka gärna kring Europas framtid, personligen tycker jag att vi (EU) gör något åt miljöfrågan, vilket är en väldigt het investeringstrend just nu. Personligen har jag ungefär 15% i Europa via fonder och ett fåtal aktier på den Europeiska marknaden (exkl. Norden). Men alla gör vi olika, vem vet egentligen vad som är rätt eller fel.

Vad det gäller fonder finns det gott om Indexnära USA fonder om du använder Avanzas fondlista. Annars kan jag personligen tycka att Avanza Global är rimlig. 62% USA + du får lite exponering iaf mot Europa. Självklart är detta inget köpråd eller tips, utan mer min egna personliga reflektion.

Jag förstår att det oundvikligen blir subjektivt i den här världen. Stort tack för att du tog dig tid att svara. Själv skulle jag föredra en indexfond med 65% USA och 35% bortre Asien men jag utgår ifrån att sådana inte finns?

Det finns en uppenbart risk för off-topic angående mina domedagsprofetior om Europa. Jag tror att jag skonar dig från detta.
Citera
2019-07-28, 17:50
Medlem
Citat:
Jag förstår att det oundvikligen blir subjektivt i den här världen. Stort tack för att du tog dig tid att svara. Själv skulle jag föredra en indexfond med 65% USA och 35% bortre Asien men jag utgår ifrån att sådana inte finns?

Det finns en uppenbart risk för off-topic angående mina domedagsprofetior om Europa. Jag tror att jag skonar dig från detta.

Spara i två fonder så får du exakt det du vill ha, och så ombalanserar du 2 ggr per år.

Länsförsäkringar USA Indexnära
Swedbank Robur Acess Asien
Citera
2019-07-28, 18:50
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riggragg
Spara i två fonder så får du exakt det du vill ha, och så ombalanserar du 2 ggr per år.

Länsförsäkringar USA Indexnära
Swedbank Robur Acess Asien

Tack för tipset! Förmodligen korkad nybörjarfråga: är ombalanseringar förenat med extra kostnader?
Citera
2019-07-28, 19:48
Medlem
Citat:
Tack för tipset! Förmodligen korkad nybörjarfråga: är ombalanseringar förenat med extra kostnader?

De flesta fonderna har ingen köp eller säljavgift, och då uppstår ingen kostnad såvida du inte räknar med tiden du ligger utanför marknaden som en kostnad i form av missad avkastning.

Om fonden har köp/sälj avgift framgår av fondens faktablad som du hittar hos Nordnet/Avanza och självklart hos förvaltaren.
Citera
2019-07-28, 20:47
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
De flesta fonderna har ingen köp eller säljavgift, och då uppstår ingen kostnad såvida du inte räknar med tiden du ligger utanför marknaden som en kostnad i form av missad avkastning.

Om fonden har köp/sälj avgift framgår av fondens faktablad som du hittar hos Nordnet/Avanza och självklart hos förvaltaren.

Tackar! Ju mer jag läser, desto mer inser jag att det är mycket att hålla koll på. ISK, valutakonton etc. En gedigen nybörjarbok vore välkommet.
Citera
2019-07-29, 08:17
Medlem
JonasGardells avatar
Citat:
Tackar! Ju mer jag läser, desto mer inser jag att det är mycket att hålla koll på. ISK, valutakonton etc. En gedigen nybörjarbok vore välkommet.

Egentligen är det inte jätte mycket att ha koll på, vi snackar om några småkronor man kan spara genom att göra si eller så, i regel är ett kontinuerligt månadssparande någonstans vettigt

EDIT - Vad jag menar är att man behöver inte vara någon expert på börsen eller kunna allt om ISK, Valutor, Räntor blabla för att börja. Det är just det som storbankerna vill, så att de kan tjäna pengar på folkets okunskap. Tacka vet jag Avanza som gör det så sjukt enkelt för nybörjare att förstå
Så hur du än vill göra, det viktigaste är att komma igång och göra någonting, Med Indexfonder behöver man inte tänka speciellt mycket. Utan du får med allt.
Senast redigerad av JonasGardell 2019-07-29 kl. 08:39.
Citera
2019-07-29, 08:43
Medlem
JonasGardells avatar
Citat:

Onekligen viktigt att kika på detta. Speciellt om fonden har någon avkastningsavgift eller handlas i en annan valuta än SEK. T.ex USD/EUR, för då tillkommer växelavgift vid köp/sälj, det är oftast inga stora pengar, men det är ändå en "extra" kostnad för konsumenten.
Citera
2019-07-29, 15:17
Medlem
Citat:
- 15% Avanza Auto 6

Någon särskild anledning att pytsa in pengar på Auto 6 när du ändå har så pass många andra fonder?
Citera
2019-07-29, 20:59
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Onekligen viktigt att kika på detta. Speciellt om fonden har någon avkastningsavgift eller handlas i en annan valuta än SEK. T.ex USD/EUR, för då tillkommer växelavgift vid köp/sälj, det är oftast inga stora pengar, men det är ändå en "extra" kostnad för konsumenten.

Och detta går att undvika med hjälp av ISK och/eller valutakonto? Är det korrekt uppfattat av mig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in