Citat:
Problemet är att veta idag vilka fonder som kommer ligga i toppen i framtiden. Det är helt enkelt irrelevant vilka fonder som gick bäst förra decenniet eftersom det inte gick att veta för ett decennium sedan. Majoriteten av aktiva fonder läggs dessutom ner om de får dålig historik så det är lite bökigt att jämföra i efterhand.
Avanza Global placerar MINST 85% i sitt index. I praktiken ligger de fullinvesterade hela tiden. Avanza själva skriver på denna sidan att de investerar 100%: https://www.avanza.se/fonder/vara-egna-fonder/avanza-global.html
Min gissning är att skrivelsen om 85% är ett buffertutrymme så att de vid större insättningar kan göra investeringarna lite i sin egen takt istället för att fondbestämmelserna ska tvinga dem att göra en onödigt dyr affär.
Jag bryr mig i alla fall inte om att försöka slå något index. Följa index är tryggt och rimligt.
Avanza Global placerar MINST 85% i sitt index. I praktiken ligger de fullinvesterade hela tiden. Avanza själva skriver på denna sidan att de investerar 100%: https://www.avanza.se/fonder/vara-egna-fonder/avanza-global.html
Min gissning är att skrivelsen om 85% är ett buffertutrymme så att de vid större insättningar kan göra investeringarna lite i sin egen takt istället för att fondbestämmelserna ska tvinga dem att göra en onödigt dyr affär.
Jag bryr mig i alla fall inte om att försöka slå något index. Följa index är tryggt och rimligt.
Jag håller med dig, det är helt omöjligt att veta vilka som kommer ligga i toppen. Men man behöver inte pricka in topp 10-fonderna, inte ens topp 20-fonderna behöver prickas in för att kunna hitta fonder som över tid slår index. Storbankernas svenska småbolagsfonder är exempelvis sådana fonder som alltid levererar bättre än index över tid så det är en lågoddsare att de fonderna ska fortsätta med det.
När det kommer till globalfonderna är det inte heller en lågoddsare att stabila aktörer som Swedbank Robur, Handelsbanken Multi Asset 100 och Öhman Global ska slå index, jämför exempelvis Danske Invest Global som på 15 år genererat 239% i avkastning (bäst i klassen bland de få globala indexfonder som funnits i 15 år) medan Öhman Global Hållbar över samma period levererat 308% i avkastning och Swedbank Robur Ethica Global levererat 335% i avkastning. Då är dessa aktiva globalfonder dessutom långt ifrån bäst i klassen men ändå bättre än index.
Här är en 10 år gammal Aftonbladet-artikel som säkerligen hjälpt till att lura in svenska folket i "indexfällan" och fått de att bli livrädda för avgifter - allt för att sälja löpsedlar https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/KvL7no/sa-luras-du-av-banken. Där pratar dem bland annat om "höga avgifter" och om "Handelsbankens Sverigefond Index" för att visa "hur bra" index är och hur bankerna "lurar" kunderna. Men Handelsbankens Sverigefond Index har på 15 år levererat 359,6% i avkastning. Jämför det med en aktivt förvaltad Sverigefond som Didner & Gerge Aktiefond Sverige som under samma period gett en avkastning på 440% för att inte tala om jämförelsen med småbolagsfonderna, SEB Sverigefond Småbolag har exempelvis gett 846% i avkastning de senaste 15 åren.

. Överlag har jag annars varit inne på Swedbank robour access Asien och som Sverigefond Spiltan