2019-07-26, 22:15
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Problemet är att veta idag vilka fonder som kommer ligga i toppen i framtiden. Det är helt enkelt irrelevant vilka fonder som gick bäst förra decenniet eftersom det inte gick att veta för ett decennium sedan. Majoriteten av aktiva fonder läggs dessutom ner om de får dålig historik så det är lite bökigt att jämföra i efterhand.

Avanza Global placerar MINST 85% i sitt index. I praktiken ligger de fullinvesterade hela tiden. Avanza själva skriver på denna sidan att de investerar 100%: https://www.avanza.se/fonder/vara-egna-fonder/avanza-global.html
Min gissning är att skrivelsen om 85% är ett buffertutrymme så att de vid större insättningar kan göra investeringarna lite i sin egen takt istället för att fondbestämmelserna ska tvinga dem att göra en onödigt dyr affär.

Jag bryr mig i alla fall inte om att försöka slå något index. Följa index är tryggt och rimligt.

Jag håller med dig, det är helt omöjligt att veta vilka som kommer ligga i toppen. Men man behöver inte pricka in topp 10-fonderna, inte ens topp 20-fonderna behöver prickas in för att kunna hitta fonder som över tid slår index. Storbankernas svenska småbolagsfonder är exempelvis sådana fonder som alltid levererar bättre än index över tid så det är en lågoddsare att de fonderna ska fortsätta med det.

När det kommer till globalfonderna är det inte heller en lågoddsare att stabila aktörer som Swedbank Robur, Handelsbanken Multi Asset 100 och Öhman Global ska slå index, jämför exempelvis Danske Invest Global som på 15 år genererat 239% i avkastning (bäst i klassen bland de få globala indexfonder som funnits i 15 år) medan Öhman Global Hållbar över samma period levererat 308% i avkastning och Swedbank Robur Ethica Global levererat 335% i avkastning. Då är dessa aktiva globalfonder dessutom långt ifrån bäst i klassen men ändå bättre än index.

Här är en 10 år gammal Aftonbladet-artikel som säkerligen hjälpt till att lura in svenska folket i "indexfällan" och fått de att bli livrädda för avgifter - allt för att sälja löpsedlar https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/KvL7no/sa-luras-du-av-banken. Där pratar dem bland annat om "höga avgifter" och om "Handelsbankens Sverigefond Index" för att visa "hur bra" index är och hur bankerna "lurar" kunderna. Men Handelsbankens Sverigefond Index har på 15 år levererat 359,6% i avkastning. Jämför det med en aktivt förvaltad Sverigefond som Didner & Gerge Aktiefond Sverige som under samma period gett en avkastning på 440% för att inte tala om jämförelsen med småbolagsfonderna, SEB Sverigefond Småbolag har exempelvis gett 846% i avkastning de senaste 15 åren.
Citera
2019-07-26, 23:07
Medlem
Har en till fråga, ska man sätta in pengarna på ett ISK konto eller AF konto?
Tänker spara långsiktigt, 8 år+
Citera
2019-07-26, 23:28
Medlem
15cmSLAK30cmRAKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolex
Har en till fråga, ska man sätta in pengarna på ett ISK konto eller AF konto?
Tänker spara långsiktigt, 8 år+

sätt in allt ISK, annars kommer du behöva skatta en tredjedel av dina vinster på ett AF konto. Så länge du ska köpa aktier/aktiefonder så är det en nobrainer. Bara när du ska handla räntepapper kan det bli aktuellt att väga mellan de två alternativen.
Citera
2019-07-26, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15cmSLAK30cmRAK
sätt in allt ISK, annars kommer du behöva skatta en tredjedel av dina vinster på ett AF konto. Så länge du ska köpa aktier/aktiefonder så är det en nobrainer. Bara när du ska handla räntepapper kan det bli aktuellt att väga mellan de två alternativen.
Okej, tack för svaret
Citera
2019-07-27, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hugelak90
Men SEB:s småbolagsfond är jättebra

Får kika på den vid tillfälle . Överlag har jag annars varit inne på Swedbank robour access Asien och som Sverigefond Spiltan
Citera
2019-07-27, 11:22
Medlem
Vansterpartiets avatar
Citat:
Vi kan ju göra en liten jämförelse för de senaste fem åren mellan "min dyra fondportfölj" och en passiv fondportfölj.

Placerade man 10,000 kr i min "dyra fondportfölj" enl 70% global, 15% Sverige och 15% tillväxtmarknader har man gjort följande avkastning efter fem år:

Öhman Global Hållbar A: avkastning 101,82%
SEB Sverigefond Småbolag: avkastning 128,86%
Handelsbanken Asien: avkastning 91%

Då har du alltså efter fem år totalt 20185,69 kr ((7000*2,0182)+(1500*2,12886)+(1500*1,91)) och har gjort en vinst på 10185,69 kr.

Jämför det med en billig passiv indexfondportfölj på exempelvis dessa tre fonder:

Länsförsäkringar Global Indexnära: avkastning 90,12%
SEB Sverige Indexfond: avkastning 57,87%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära: avkastning 46,93%

Om du placerar 10,000 kr enligt samma som i min "dyra portfölj" har du efter fem år totalt 17880,4 kr och en vinst på 7880,4 kr.

Det spelar ingen roll hur höga avgifterna är i min "dyra portfölj" - jag har ändå gjort ca 2305 kr mer i vinst.
Jag gillar hur du cherry-pickar bra aktiva fonder för som alltid är det jättelätt att vara efterklok. Kollar jag på Avanzas fondlista hittar jag globala indexfonder med låg avgift redan på sida 1 av 5 vid 5 års sortering, alltså en hel radda aktiva fonder som är sämre.

Att du jämför en småbolagsfond med en svensk indexfond får mig att undra om du är efterbliven, äpplen med päron.

Asien verkar vara normalfall, alltså att indexfonderna placerar sig i mitten av facket.

Folk köper indexfonder för att slippa sitta och spekulera i vilka fonder som kommer slå index.
Citera
2019-07-27, 13:03
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Jag gillar hur du cherry-pickar bra aktiva fonder för som alltid är det jättelätt att vara efterklok. Kollar jag på Avanzas fondlista hittar jag globala indexfonder med låg avgift redan på sida 1 av 5 vid 5 års sortering, alltså en hel radda aktiva fonder som är sämre.

Att du jämför en småbolagsfond med en svensk indexfond får mig att undra om du är efterbliven, äpplen med päron.

Asien verkar vara normalfall, alltså att indexfonderna placerar sig i mitten av facket.

Folk köper indexfonder för att slippa sitta och spekulera i vilka fonder som kommer slå index.

Handlar inte om att "cherry-picka". Det där är seriösa aktörer som funnits med länge och levererat bättre än index i 15 års tid. Men de är långt ifrån bäst i klassen.

Sen finns det inget småbolagsindex som man kan jämföra med senaste 5 åren, så då blir det att jämföra regionsexponeringen. Men visst, kan mycket väl vara så att när allt fler index för småbolag dyker upp blir skillnaden mindre. Men hittills i år är 21 småbolagsfonder bättre än PLUS Småbolag Sverige Index. Vi får vänta och se helt enkelt.
Citera
2019-07-27, 13:08
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Får kika på den vid tillfälle . Överlag har jag annars varit inne på Swedbank robour access Asien och som Sverigefond Spiltan

Låter som utmärkta val Även fast jag skulle vilja ha in lite svenska småbolag där också just därför att de gått så jävla bra senaste 15 åren.

Då är det bara globalfonden kvar.

Här har du en lista över de bästa globalfonderna senaste 15 åren: https://www.morningstar.se/Funds/Quickrank.aspx?treenode=9&sort=Year_15&ascdesc=Des c&view=history. Kanske Swedbank Robur Ethica Global skulle passa?
Citera
2019-07-27, 13:46
Medlem
Citat:
Låter som utmärkta val Även fast jag skulle vilja ha in lite svenska småbolag där också just därför att de gått så jävla bra senaste 15 åren.

Då är det bara globalfonden kvar.

Här har du en lista över de bästa globalfonderna senaste 15 åren: https://www.morningstar.se/Funds/Quickrank.aspx?treenode=9&sort=Year_15&ascdesc=Des c&view=history. Kanske Swedbank Robur Ethica Global skulle passa?

Tanken är lite spontant:
Global: Öhman (osäker på hela namnet)
Sverige: Spiltan
Tillväxt: Swedbank Robur Acess
Räntefond: Tänkt som ”krockkudde”. Inte valt någon hur som helst.
Citera
2019-07-27, 14:15
Medlem
hugelak90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Tanken är lite spontant:
Global: Öhman (osäker på hela namnet)
Sverige: Spiltan
Tillväxt: Swedbank Robur Acess
Räntefond: Tänkt som ”krockkudde”. Inte valt någon hur som helst.

Vad är din placeringshorisont? Är tanken att pengarna ska sparas till pension och du har ca 30 år kvar är räntefonder bara onödiga. Skulle vi få en börskrasch som håller i sig några år spelar det ingen roll för dig eftersom börsen över tid reparerar sig.

Däremot om du har en placeringshorisont på kanske 10 år är det läge att börja fundera kring 50% aktier och 50% räntor.

Grundtanken är att man ska köra på 100% aktier ett bra tag och sen ju närmre man kommer sin placeringshorisont desto mer av ens sparpengar ska läggas in i räntor.

Grovt räknat:
15 år eller mer innan du ska använda pengarna - 0% räntor
15 år innan du ska använda pengarna - ca 20-30% räntor
10 år innan du ska använda pengarna - ca 40-50% räntor
5 år innan du ska använda pengarna - ca 70-80% räntor
Citera
2019-07-28, 12:50
Medlem
JonasGardells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolex
Tjena flashback!
Funderar på att investera 35000kr och tänker på långsiktigt. Jag är en nybörjare när det kommer till fonder och aktier.
Själv så funderar jag att investera på avanza global och avanza zero. Vill även investera i Asien.

Är avans global och zero en bra fond för långsiktigt? Hur bör jag risksprida?

Tack i förhand

Vad kul att du vill komma igång med ditt sparande!
En viktig sak att tänka på är att Avanza Zero endast är de 30 mest omsatta på Stockholmsbörsen.
Medans till exempel Avanza Global och Avanza Emerging Markets är flera tusen bolag.
Kika även på Avanza Auto familjen, finns 6 stycken Avanza Auto där du väljer efter risk, t.ex så är Avanza Auto 6 den mest riskfyllda fonden mest störst aktieexponering. Via Avanza Auto får du också rejält bra riskspridning.

Personligen tycker jag en rimlig fördelning kan vara:
- 50% Avanza Global
- 25% Avanza Emerging Markets
- 15% Avanza Auto 6
- 10% Avanza Zero
(Detta givet att du är intresserad av Avanzas egna fonder)

EDIT - Att fortsatt månadsspara en slant enligt t.ex denna fördelning tycker jag är en bra idé
Senast redigerad av JonasGardell 2019-07-28 kl. 12:52.
Citera
2019-07-28, 13:49
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonasGardell
Vad kul att du vill komma igång med ditt sparande!
En viktig sak att tänka på är att Avanza Zero endast är de 30 mest omsatta på Stockholmsbörsen.
Medans till exempel Avanza Global och Avanza Emerging Markets är flera tusen bolag.
Kika även på Avanza Auto familjen, finns 6 stycken Avanza Auto där du väljer efter risk, t.ex så är Avanza Auto 6 den mest riskfyllda fonden mest störst aktieexponering. Via Avanza Auto får du också rejält bra riskspridning.

Personligen tycker jag en rimlig fördelning kan vara:
- 50% Avanza Global
- 25% Avanza Emerging Markets
- 15% Avanza Auto 6
- 10% Avanza Zero
(Detta givet att du är intresserad av Avanzas egna fonder)

EDIT - Att fortsatt månadsspara en slant enligt t.ex denna fördelning tycker jag är en bra idé

Om man vill spara i indexfonder men helt undvika Sverige och Europa, vad är de bästa valen? Jag skulle vilja ha en vettig fördelning mellan Nordamerika och bortre Asien. Ja, jag är nybörjare. Frågan kan m a o vara korkad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in