Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Det finns fler krimtatarer idag än någonsin förr.
Måhända finns det idag fler personer av krimtatarisk härkomst (åskådliggör gärna påståendet med en smula statistik) än förr, men hur många av dem talar sina fäders språk och hur många av dem bor i sin hemregion? Och hur stor andel utgör de av regionens befolkning?
https://foreignpolicy.com/2019/05/18...nic-cleansing/
Citat:
Last December, Dzhemilev visited the American Association of Crimean Tatars in Brooklyn, New York. Smoking cigarette after cigarette in an unheated room, he told the gathered crowd of Crimean Tatar exiles, many of whom had been forced from their homes in 1944, that the situation in Crimea was dire. He said that he feared for the next generation, whom the Russians were brainwashing and alienating from Tatar culture, language, and their Muslim religion.
---
Today, there are once again 250,000 Tatars in Crimea. But whereas in the 18th century the Tatars were 80 percent of the population, today they make up about 12 percent.
Sådan här avnationalisering är en metod som i Ryssland / sovjetväldet även tillgripits mot volgatyskar och ingermanländare.
Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Kan inte minnas att jag skrivit något om vad litauerna ville eller inte ville. Du kanske kan upplysa om i vilket inlägg jag yttrat mig om det?
Jag kan ärligt talat inte minnas att du
uttryckligen yttrat dig i just detta ämne. Beklagligtvis har jag inte gått igenom din samlade produktion av visdomar. Men det som jag läst gör att det inte känns direkt långsökt att du hade applåderat det som skedde i Litauen 1940. Jag menar - en person som förtjust återger banalt strunt likt
Ryssland startar inga krig. De bara avslutar dem, och som fåraktigt kallar en rysk "historikers" gallimatias om Finland och vinterkriget
en intressant teori värd att undersöka, kan mycket väl också påstå att de baltiska folken
enhälligt valde att ansluta sig till sovjetfolkens stora, vänliga, progressiva familj. Eller hur det nu brukade heta.

Men jag ber om ursäkt om mina fördomar är grundlösa.
Kan du för övrigt upplysa mig om var
jag torgför
hypotesen att ryssarna hade sin egen Generalplan Ost?
Citat:
Ursprungligen postat av
VarmaDrycker
Det är tack vare Ryssland som det öht existerar balter numera. Hade Hitler fått genomföra sina planer hade de vid det här laget varit utrotade. Och nej, det betyder inte att Stalin var snäll eller kommunismen bra - har jag skrivit det? I så fall i vilket inlägg?
Drar mig till minnes en middagskonversation jag hade en gång i Warsawa. Värdinnan, vars familj ursprungligen kom, från det som idag är västra Ukraina, malde på i någon halvtimme om hur elaka ryssarna varit och alla hemskheter de gjort, osv. Jag lyssnade tålmodigt och avstod artigt från att invända. Jag var ju gäst i hennes land och då är ens uppgift att lyssna och notera, inte att komma dragandes med sina egna åsikter. Men eftersom jag ändå ville säga något så frågade jag lite försynt vad som hade hänt ifall tyskarna vunnit kriget. Hon blinkade till ett par gånger och stirrade tyst på mig. Sedan sade hon "ja, då hade det ju inte funnits något Polen eller några polacker alls nu". Sedan drog hon igång kvarnen om hur hemska de elaka ryssarna varit och malde på om det i ytterligare en halvtimme, som om inget hade hänt.
Det är väl bara så att det inte går att ta offermentaliteten ifrån de här folken. Det är ett hål i den delen av huvudet som gör att varken fakta eller rationella resonemang tränger fram till medvetandet. De kan konstatera faktauppgifter men utan att det gör något avtryck i medvetandet. Offerrollen är en så viktig krycka i deras liv att den inte går att rubba.
Du får en natt besök av två tjuvar. Tillsammans vandaliserar de ditt hus och misshandlar dig. Så tar den ene tjuven plötsligt och kastar ut den andre, och fortsätter leva rövare hos dig. Efter ett tag återvänder den andre tjuven, och nu tar han i sin tur och driver ut sin före detta medbrottsling ur huset. Men han far också iväg med hälften av din egendom. Och så tvingar tjuv 2 dig att i år efter år på olika vis betyga din
tacksamhet för den
osjälviska hjälp du fick av honom ...
Alla nationer har sitt eget sett att se på historien, och för en utomstående är det lätt att fnysa åt vad man själv anser är en löjlig offerroll. I synnerhet om rollen utnyttjas av landets makthavare i politiskt syfte. Frågan är om denna offerroll någonstans framhävs lika ursinnigt som i Ryssland. Att Stora fosterländska kriget medförde ofantliga lidanden och uppoffringar för ryssarna är klart, men det är inte att skända de dödas minne att skaka på huvudet åt hur Kreml utnyttjar kriget i sin propaganda. Och - vilket jag konstaterade i startinlägget, och senare i tråden - Ryssland borde veta bättre än att gnöla om "historieförfalskning" och "fascism" när balter, polacker, ukrainare med fler inte följer det manus som Kreml författat.