• 1
  • 2
2019-07-28, 15:41
Hej. Jag bor inte längre i Sverige och är heller inte folkbokförd i Sverige.

När man googlar mitt namn dyker jag upp med min gamla address i Sverige. Ratsit, eniro och hitta.se har varit snälla nog och tagit bort mina uppgifter från deras webbsidor men "mrkoll.se" har inte gjort det ännu.

Jag mailade dem och fick detta svar: https://i.imgur.com/VrIq0UJ.png

Det var för 3 dagar sen och har ingen har återkommit till mig, jag skickade ett till mail genom att svara på mailet ovan men inget svar. Kan förmodligen vara eftersom det är helg men det gick förbi en torsdag och fredag utan svar vilket jag finner lite märkligt.

Får de göra så här? Tycker de lite drygt, men tvivlar om de bryter mot någon regel eller lag - men vad vet jag, vill bara få bort mina uppgifter från deras sida.
Citera
2019-07-28, 16:04
Moderator
Tystnads avatar
Det står i deras F&A att "svensk medborgareskap " (men utflyttad då?) eller "svensk bokföringsadress" är vad dom går efter.

dom verka ha dålig koll eller väldigt gamla uppgifter....kollade mig själv och där var ett fast telenr som jag sa upp för säkert +5 år sedan!!

får väl maila dom med,,,,, angående mail.... 3 dagar är för kort tid vissa tar flera veckor på sig att svara! ,tänk på att det är semester tider med.
Citera
2019-07-28, 16:09
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Det står i deras F&A att "svensk medborgareskap " (men utflyttad då?) eller "svensk bokföringsadress" är vad dom går efter.

dom verka ha dålig koll eller väldigt gamla uppgifter....kollade mig själv och där var ett fast telenr som jag sa upp för säkert +5 år sedan!!

får väl maila dom med,,,,, angående mail.... 3 dagar är för kort tid vissa tar flera veckor på sig att svara! ,tänk på att det är semester tider med.

Ja du... lite konstigt minst sagt. Har även lagt märke till att personer som är dömda för brott har stora utropstecken brevid deras "avatar/profilbild", tidigare hade man fängelsekläder för de som är dömda för brott. Dessutom har personer med vissa yrken som läkare särskilda kläder, tandläkare också.

Du har rätt, det är semestertider, jag har inte bråttom men jag tycker bara de lite konstigt hur alla andra sidor tog bort mig automatiskt när jag inte var folkbokförd längre, jag behövde inte ens kontakta dem eller något.
Senast redigerad av Noebo 2019-07-28 kl. 16:11.
Citera
2019-07-28, 16:09
Medlem
yz44s avatar
Hur länge sedan var det du flyttade, tvivlar på att de uppdaterar sina uppgifter oftare än vad de anser sig behöva.
Citera
2019-07-28, 16:13
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Hur länge sedan var det du flyttade, tvivlar på att de uppdaterar sina uppgifter oftare än vad de anser sig behöva.

Flyttade i maj i år - som jag sa tog alla andra sidor bort mig omedelbart men mrkoll.se har inte gjort det, någon ny har till och med flyttat in där jag tidigare bodde, som om att jag bor tillsammans med dem.
Citera
2019-07-28, 16:26
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noebo
Flyttade i maj i år - som jag sa tog alla andra sidor bort mig omedelbart men mrkoll.se har inte gjort det, någon ny har till och med flyttat in där jag tidigare bodde, som om att jag bor tillsammans med dem.
Står den nya hyresgästen listad på adressen du har flyttat ifrån hos mrkoll?
Citera
2019-07-28, 16:56
Medlem
Citat:

Tog de andra sidorna bort dig för att du sa till eller gjordes det automstiskt?

Om du fick säga till, har du verkligen blivit registrerad hos Skatteverket som utflyttad?
Citera
2019-07-28, 17:02
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Har svårt att tro de kan kringgå GDPR genom att hävda yttrandefrihetsgrundlagen i detta fall men jag är ingen expert.
Citera
2019-07-28, 17:25
Bannlyst
Citat:
Hej. Jag bor inte längre i Sverige och är heller inte folkbokförd i Sverige.

När man googlar mitt namn dyker jag upp med min gamla address i Sverige. Ratsit, eniro och hitta.se har varit snälla nog och tagit bort mina uppgifter från deras webbsidor men "mrkoll.se" har inte gjort det ännu.

Jag mailade dem och fick detta svar: https://i.imgur.com/VrIq0UJ.png

Det var för 3 dagar sen och har ingen har återkommit till mig, jag skickade ett till mail genom att svara på mailet ovan men inget svar. Kan förmodligen vara eftersom det är helg men det gick förbi en torsdag och fredag utan svar vilket jag finner lite märkligt.

Får de göra så här? Tycker de lite drygt, men tvivlar om de bryter mot någon regel eller lag - men vad vet jag, vill bara få bort mina uppgifter från deras sida.

du kan kringgå mrkoll genom att be google glömma dig.

https://www.google.com/webmasters/to...=en&rd=1&pli=1
Citera
2019-07-28, 17:35
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Tog de andra sidorna bort dig för att du sa till eller gjordes det automstiskt?

Om du fick säga till, har du verkligen blivit registrerad hos Skatteverket som utflyttad?

Ja de andra sidorna tog bort mig automatiskt. Jag är registrerad hos Skatteverket som utflyttad...
Citera
2019-07-28, 18:44
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Står den nya hyresgästen listad på adressen du har flyttat ifrån hos mrkoll?

Ja det gör det. Någon kvinna som jag inte känner.
Citera
2019-07-28, 19:00
Medlem
Citat:
Har även lagt märke till att personer som är dömda för brott har stora utropstecken brevid deras "avatar/profilbild", tidigare hade man fängelsekläder för de som är dömda för brott. Dessutom har personer med vissa yrken som läkare särskilda kläder, tandläkare också.
.

Haha what?? Skojar du? Det låter ju jättelöjligt. Vad är det för bebisar bakom mr.koll egentligen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in