2019-07-28, 19:05
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Haha what?? Skojar du? Det låter ju jättelöjligt. Vad är det för bebisar bakom mr.koll egentligen?

Här är ett exempel: https://i.imgur.com/C0QSuaC.png (tog bort namnen)

Ett annat: https://i.imgur.com/pEAnRUs.png

Har sett olika för läkare, tandläkare, sjuksköterska (de har alla små skillnader) - det kan finnas fler men har inte letat

Om man betalar en avgift kan man dessutom se vad personen i fråga är dömd för, som på lexbase
Senast redigerad av Noebo 2019-07-28 kl. 19:07.
Citera
2019-07-28, 19:17
Medlem
Citronitas avatar
Kollade upp mig själv. Flera fel. Fel telefonnummer, fel bilmodell, en ”mycket god estimering” av värdet på min bostad var 40% för hög, en okänd kvinnas telefonnummer var oxå skrivet i min lägenhet. Vet inte hur de lyckas fucka upp infon så men de gör de.
Citera
2019-07-28, 19:21
Medlem
satas avatar
Den sidan verkar inte uppdateras särskilt ofta.
Jag fick skyddad identitet men låg ändå kvar på deras sida i över en månad...
Citera
2019-07-28, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Kollade upp mig själv. Flera fel. Fel telefonnummer, fel bilmodell, en ”mycket god estimering” av värdet på min bostad var 40% för hög, en okänd kvinnas telefonnummer var oxå skrivet i min lägenhet. Vet inte hur de lyckas fucka upp infon så men de gör de.

Kollade också upp mig själv nu, det står fel storlek på min bostad, och inte lite fel utan jättefel! Haha fick lite klaustrofobi nu :-D
Citera
2019-07-28, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Kollade också upp mig själv nu, det står fel storlek på min bostad, och inte lite fel utan jättefel! Haha fick lite klaustrofobi nu :-D

Just bostaden undrar jag hur de får fram. Enligt mr.koll bor jag i Villa eller Småhus men bor i lägenhet i en bostadsrätt. Har egen ytterdörr men det är många lägenheter i varje hus. Kanske gissar de att alla utan lägenhetsnummer i adressen bor i villa.
Citera
2019-07-28, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Just bostaden undrar jag hur de får fram. Enligt mr.koll bor jag i Villa eller Småhus men bor i lägenhet i en bostadsrätt. Har egen ytterdörr men det är många lägenheter i varje hus. Kanske gissar de att alla utan lägenhetsnummer i adressen bor i villa.

Jag har inget lägenhetsnr i min adress men bor i lägenhet, vilket mrkoll verkade ha koll på. De hade dock ingen koll på hur stor lägenheten är. Jag vet att all info på sidan är offentlig men just mrkoll tenderar verkligen att samla all möjlig info på samma plats. Lite creepy egentligen.
Citera
2019-07-28, 23:07
Citat:
Ursprungligen postat av Rakhmat-Akilov
men just mrkoll tenderar verkligen att samla all möjlig info på samma plats. Lite creepy egentligen.

Ja, det är rätt creepy. Förstår inte varför fler inte bryr sig om detta, vad jag vet finns inget liknande system i Europa där man kan bara googla någons namn och hitta vart dem bor etc.
Citera
2019-10-22, 18:58
Medlem
Noebo, är det fortfarande inte uppdaterat?
Citera
2020-02-06, 22:02
Citat:
Ursprungligen postat av Kukkolaforsen
Noebo, är det fortfarande inte uppdaterat?

Ja, jag står kvar på mrkoll.se, står att jag bor tillsammans med någon kvinna jag inte känner. Har gett upp på att försöka få bort mina uppgifter. De ignorerar mig bara.
Citera
2020-02-07, 12:32
Medlem
Upptäckte just nu att det finns död(a) som ännu lever där. Strålande !
Citera
2020-02-07, 13:00
Medlem
miikoss avatar
De är yttrandefrihetsskyddade.

Det finns vissa saker som begränsar yttrandefriheten, främst spioneri och spridande av hemlig handling, men även förtal.

Men tveksamt till att det är förtal att ha fel på en adress. Du behöver i så fall anmäla till JK, som är ensam åklagare i tryckfrihetsbrott.

Chansen att JK går vidare med ärendet är nog små tror jag.

Det är inte olagligt att ha fel.
Citera
2020-02-07, 13:16
Medlem
miikoss avatar
Gjorde en sökning på mig själv.

Enda som stämmer är ålder, postadress, församling och stjärntecken.

Engagemanget i företag/föreningar stämmer ej. Inget av de angivna telefonnummer stämmer. Typ av boende och antal i hushållet stämmer inte heller.

Vissa saker som telefonummer håller jag ju hemligt, så det är väl därför de får gissa, men Engagemanget i föreningar och bolag hade du kunnat fått korrekt info ifrån Bolagsverket.

Att de inte vet hur många jag bor med, beror ju på att jag hyr av en privat hyresvärd, men knappast meddelar mrkoll.

"Ingen info om hushållstorlek" hade nog varit med lämplig än "bor ensam".

Sidan ser inte så seriös ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in