2019-07-28, 14:19
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netizen
Brukar du lyfta folk i ett strypgrepp helt omotiverat?

Det verkar vara exakt vad som hänt inne på Max. ”Livvakten” lyfte BO i strypgrepp och puttade honom utan synbar provokation.
Detta finns det vittnen och övervakningskamera på. De här rapparna med entourage beter sig som kvalificerade rövhattar.
Citera
2019-07-28, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netizen
Självförsvar är inte brottsligt. Att vara drogpåverkad och angripa/ofreda folk är däremot det. Farbror kanske behöver nya glasögon?

Du känner dig inte lite osakligt och smått dum i huvudet när du skriver som du gör?

"Självförsvar är inte brottsligt" - Nej, men han är ju misstänkt för Misshandel och det är han antingen för att han inte hade någon anledning att använda självförsvar (nödvärn) ELLER för att han helt enkelt använd mer våld än vad nöden kräver?

"Att vara drogpåverkad är däremot olagligt" - Ja, det är väl klart det är? Men i detta fallet finns inget bevis för att han varit drogpåverkad (även om du och jag givetvis ser att han var det vid tillfället!) eftersom han kom i kontakt med polisen flera dagar senare. Dessutom måste en åklagare kunna styrka/bevisa att vederbörande avsiktligt brukat drogen, vilket gör att det inte räcker att gripa någon med narkotika i kroppen eller genom inspelningar peka på att personen ifråga måste varit påverkad.
Citera
2019-07-28, 14:21
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Nej. Löfven säger klart och tydligt att han varken kan eller kommer att påverka processen:

"Enligt uttalandet till TT kommer statsministern för president Trump att beskriva det svenska rättsväsendet som självständigt.

”I Sverige är alla lika inför lagen, även besökare från andra länder. Den svenska regeringen varken kan eller kommer att försöka påverka åklagare eller domstolar.”" (källa)

Han skiljer alltså på "kan" och "kommer", istället för att bara hålla sig till "kommer".

Precis som jag tog upp i mitt tidigare inlägg så låtsas ni som det regnar när ni har fel, och glider snabbt över till andra argument. Det spelar ingen roll vad som är lämpligt eller vad Löfven vill göra. Han blåljög Trump rakt upp i ansiktet om att regeringen inte kan påverka.

Ni har jävligt snabbt att kritisera Trump för varenda felaktigt kommatecken, men när det handlar om den "talangfulle Löfven" så "Det var ju inte så han menar. Fattar du väl? Varför tjatar du?"

Trump skriver ju alltid som en kratta och kommer med sjuka uttalanden. Har du missat detta?
Vår ögonsten och talang har ju helt rätt i sak. De kommer inte lägga sig i.
Citera
2019-07-28, 14:21
Medlem
dandylines avatar
i USA blir du behandlad bättre ju mer pengar du har, i Sverige blir du behandlad sämre ju mer pengar du har. Det är direkta motsatsen, precis som att man i USA uppskattar framgångsrika personer och i Sverige avskyr framgångsrika personer. Jantelagen kallas det.
Citera
2019-07-28, 14:22
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Jag har inte sett utskriften av samtalet själv, så vet inte exakt vad någon av dem sa?
Jag utgår från att du vet, och att Löfven inte gick in i detaljerna kring att ”det finns i o f s abolition, men det är inte aktuellt i det här fallet, och därför kan regeringen inte påverka...” så hade han ju rätt i sak, men var inte tydlig med skälet varför.
"Enligt uttalandet till TT kommer statsministern för president Trump att beskriva det svenska rättsväsendet som självständigt.

”I Sverige är alla lika inför lagen, även besökare från andra länder. Den svenska regeringen varken kan eller kommer att försöka påverka åklagare eller domstolar.”"
(källa)
"the government cannot interfere in legal proceedings" (källa)
Citera
2019-07-28, 14:24
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaerakel
Vår ögonsten och talang [...]

Börjar spåra ett visst mått av sarkasm här

Citat:
[Löfven] har ju helt rätt i sak. De kommer inte lägga sig i.

Om det är så att ögonsten Löfven är helt okunnig om svensk grundlag så har han helt rätt. Han kan ju inte påverka fallet om han inte vet om att han har möjlighet att göra det.
Citera
2019-07-28, 14:27
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dandyline
i USA blir du behandlad bättre ju mer pengar du har, i Sverige blir du behandlad sämre ju mer pengar du har. Det är direkta motsatsen, precis som att man i USA uppskattar framgångsrika personer och i Sverige avskyr framgångsrika personer. Jantelagen kallas det.

Vad vill du ha sagt med detta? Jag förmodar att du inte är dollarmiljonär, om ens kronor-miljonär, om ens mer än 10 000 kronor på sparkontot...så USA vore ett riktigt skitland för dig. Sverige å andra sidan behandlar sådana som dig väl, enligt din egna barnsliga tes. Så vad är problemet?
Citera
2019-07-28, 14:27
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det skulle kunna vara självförsvar att kasta BO i marken, det vet vi inte eftersom det inte går att se vad som hänt innan kastet. Men när de tre männen hoppar på honom med slag, krossad flaska och sparkar, är man förbi möjligheten att argumentera för självförsvar. Möjligen nödvärnsexcess. Vi får se när dom faller.

Observera att jag inte försvarar BO bara för att jag kritiserar ASAP Rocky och hans kollegor.
Jag har ingen tilltro till rättsvårdande myndigheter och med den enorma kraftansträngning ab inkompetens som gjorts i fallet finns friande dom inte på kartan. Att ett gäng knarkare blir osams och en får spö för sin påflugenhet kunde inte engagera mig mindre.

Var kan man se att en flaska används som vapen? Det jag har sett så fredar negererna sig mot angripare som inte vill ge sig. Våldet som används tycker jag är proportioneligt. Så var ser man att en flaska används som vapen?
Citera
2019-07-28, 14:33
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Hon skriver att han fälls för misshandel, men inte döms till mycket mer än redan sutten tid.

Jag däremot blir inte förvånad om rätten dömer lite hårdare än så, och ASAP Rocky får skaka galler några månader till. Efter det jag sett så håller jag inte med om en sån dom, men rätten dömer som dom vill.

Som sagt, jag tror han för max 3 månader, men då han har suttit 1 så blir det i verkligheten bara 2 månader.
Citera
Medlem
Netizens avatar
Citat:
Det verkar vara exakt vad som hänt inne på Max. ”Livvakten” lyfte BO i strypgrepp och puttade honom utan synbar provokation.
Detta finns det vittnen och övervakningskamera på. De här rapparna med entourage beter sig som kvalificerade rövhattar.
Länka gärna till videon som visar det och vittnens utsagor. Svårt att förstå varför en livvakt helt omotiverat tar strypgrepp på folk men det var ju trots allt en neger.

...puttar....det låter våldsamt. Är du säker på att det inte var en kram han fick?
Citera
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Hur vanligt är det att en missbrukare är beväpnad (oaktat om risken är större att dömas för våld med vapen är större om man är missbrukare än om man inte är missbrukare). För du tror väl inte att om man går ut på stan och slumpvis väljer ut 10 missbrukare, så är 9 av dom beväpnade?

Detta är knäckfrågan. Om rapparna lyckas övertyga rätten om följande:

1) De trodde det var hög sannolikhet för att afganen hade kniv
2) De trodde ett angrepp var överhängande
3) De hade inget bra sätt att undvika angreppet på annat sätt

så kan väldigt mycket våld anses vara nödvärn. I princip hade de nog kunnat skjuta honom i huvudet.

Vad är "hög sannolikhet"? Måste det vara minst 90%? Jag tycker inte det. Även vid en mycket lägre sannolikhet på 10-20% så spelar du faktiskt rysk roulette (16%) med ditt liv om du går i varsam närkamp med afganen.

Sen ställer du upp en halmgubbe. Här handlar det inte om vilken random missbrukare på stan som helst. Det rör som om en 19-årig afgan som uppträder väldigt påstridigt, aggressivt, påtänt, konstigt, och oberäkneligt. De fyra rapparna förstår inte varför han uppträder så aggressivt mot ett större gäng med större killar om han inte är beväpnad. Så sannolikheten för kniv åker hiss upp i himlen.

Jag tror inte rapparna lyckas med ett sånt försvar. Dels för att de inte krattat särskilt bra för det, och dels för att jag tror att åklagare och domstol är avogt inställda till dem. Här ska det dömas.
Citera
2019-07-28, 14:34
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Som sagt, jag tror han för max 3 månader, men då han har suttit 1 så blir det i verkligheten bara 2 månader.

Jag gissar på lite mer än så. Nån som drar igång en vadslagningspool?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in