2019-06-25, 09:17
Medlem
KarlFarbmans avatar
Jag söker en bok jag läste runt sent 80 eller tidigt 90-tal. Den handlar om ett high school eller college som saknar en pool att träna simning i, så de försöker samla in pengar så skolan ska kunna köpa en pool. De gör så genom att delta i tävlingar och anordnar jippon på ett ofta humoristiskt sätt. Boken utspelar sig i USA.
Någon som känner igen? Har googlat som en galning
Citera
2019-06-25, 18:25
Medlem
Enydrions avatar
En bok som jag tror följande om...

En fantasybok

heter nåt i stil med xxxxxx arens dotter???

kan ha varit på engelska eller svenska.

Tror det var en tjej som var typ hamnbytare eller så alltså nån sort rovfågel..

Nån som har nån ide?
Citera
2019-06-26, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
En barnbok är jag på jakt efter. Vad jag minns var storyn att en pojke hittade ingången till en magisk värld genom att krypa in genom ett lejongap (blomman alltså) i trädgården. En drake var också central i berättelsen (flera olika episoder). Läste den på 80-talet.

Någon som känner igen denna?

PO-PO och drakarna av C.S Forester
Citera
2019-07-01, 13:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gogoRamp
PO-PO och drakarna av C.S Forester

Vilken glad överraskning att få svar så här långt efteråt - tack så mycket, den är det!
Citera
2019-07-09, 10:47
Medlem
MBPpundarns avatar
Hej!

Finns det någon bra tracker för just studentlitteratur?
Citera
2019-07-20, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Vilken glad överraskning att få svar så här långt efteråt - tack så mycket, den är det!

Själv försökt att hitta boken, din fråga gav mig hopp om att jag inte var galen och att boken fanns.
Citera
2019-07-28, 13:39
Medlem
Celticsouls avatar
Hej jag försöker hitta ett svenskt författarhjälpforum på nätet där jag kan börja skriva idéer om till exempel svenska historiska berättelser och folklore, som sedan kan analyseras och kritiseras både på engelska och svenska.

Hoppas att någon kan hjälpa ....

Tack
Citera
2019-07-30, 22:58
Medlem
cleovarnamnets avatar
När jag var liten läste jag en bilderbok som handlade om en krokodil. Tror den bodde hos någon gammal dam i England. Har för mig att det var många detaljer på bilderna. Krokodilen gav sig ut i regnet och blev förkyld. Eller något sådant. Skulle så gärna vilja läsa den igen, men förkyld i regnet-scenen är den enda jag kommer ihåg och är knappt ens säker på den...
Vet någon?
Citera
2019-07-30, 23:26
Medlem
Tjenamoss!

Jag söker en bok om vetenskapens/forskningens baksida. Gärna modern 2000 talet. Typ en oswald spengler men mer faktabaserad & updated.
Citera
2019-07-30, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celticsoul
Hej jag försöker hitta ett svenskt författarhjälpforum på nätet där jag kan börja skriva idéer om till exempel svenska historiska berättelser och folklore, som sedan kan analyseras och kritiseras både på engelska och svenska.

Hoppas att någon kan hjälpa ....

Tack

Kan inte hjälpa men folkloren låter intressant. Mycket av svensk myologi verkar ha försvunnit & glömtsbort helt, det mesta består mest av asagudarna men där må ha funnnits tonvis med lokala legender förr i tiden.
Citera
2019-07-30, 23:38
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
När jag var liten läste jag en bilderbok som handlade om en krokodil. Tror den bodde hos någon gammal dam i England. Har för mig att det var många detaljer på bilderna. Krokodilen gav sig ut i regnet och blev förkyld. Eller något sådant. Skulle så gärna vilja läsa den igen, men förkyld i regnet-scenen är den enda jag kommer ihåg och är knappt ens säker på den...
Vet någon?

Kan det vara den här möjligen?:
https://www.goodreads.com/book/show/1700210.Alexander_and_the_Magic_Mouse
Citera
2019-08-02, 18:12
Medlem
Celticsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bamsemor777
Kan inte hjälpa men folkloren låter intressant. Mycket av svensk myologi verkar ha försvunnit & glömtsbort helt, det mesta består mest av asagudarna men där må ha funnnits tonvis med lokala legender förr i tiden.

Tack för din svar.

Jag har funnit flera bra mytologi varelser här och ska börja med de om allt gå ok....

http://thedockyards.com/10-mythical-beings-from-the-scandinavian-folklore/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in