2018-03-07, 13:36
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Det kan vara V. S. Naipaul, The Enigma of Arrival (1987). Finns på svenska som Ankomstens gåta.
Inte den, men tack för försöket.
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
~ Ferenc Karinthy: Epepe?
JA! Så hette den. Var rätt ute med ungersk författare trots allt. Tack så hjärtligt.
Citera
2018-04-09, 23:24
Medlem
HappyHours avatar
Söker en väldigt psykedelisk barnbok som fanns ute på biblioteken tidigt 90-tal mig veterligen. Kommer bara ihåg korta moment ur boken, men kortfattat kan sägas att den handlade om typ en liten tjej och ett par katter som typ höll på med att typ lura varann i fällor eller nåt liknande och såna grejer, samt det mest färgstarka minnet ur boken vilket är att det är med en alkis som brukade göra pannkakor av öl (WTF-material för en barnbok)..

Någon som har en susning? Har en stark förnimmelse av hur mycket jag uppskattade den boken i barnsben men minns verkligen inte vad den hette.. Många av sidorna utspelade sig i typ olika hus som var genomskurna så man såg insidan av dessa.
Citera
2018-04-11, 11:00
Medlem
Hupats avatar
Polaren tipsade om en bok som handlar om en person som sitter i det här huset och hens liv, sen i slutet visar det sig att hen bott på mentalsjukhus hela tiden. Någon som vet vad boken heter?
Citera
2018-04-11, 21:46
Medlem
Furiennas avatar
Någon gång på 90-talet läste min mellanstadieklass en bok (eller så kanske var det vår fröken, som läste ur den för oss), som jag inte har sett skymten av sedan dess. Jag minns varken bokens titel eller författarens namn, så det är inte så lätt att söka den heller. Jag har till och med efterlyst den på ett annat forum för ett par år sedan, men jag fick inte ett svar. Det rör sig alltså om en kapitelbok för barn. Och eftersom vi som sagt gick på mellanstadiet då, så tror jag att den åldern är den främsta målgruppen. Den handlar om två statarflickor någonstans i Sverige typ på 1920-talet eller på 1930-talet. Till den största delen har de det ändå rätt bra trots sin fattigdom, men de blir ofta hånade av den rikaste flickan i klassen. Hon tycker sig förstås vara finare än fattigas barn. Men så lär statarflickorna känna en gammal gumma som heter Hulda, och det visar sig att Hulda har mycket svårt att tåla orättvisor. Men det visar sig också att hon vet hur man kan bestraffa den som har uppfört sig illa.

När handelsmannen i byn ger mer godis i godisstruten till den rika flickan än till de två statarflickorna, trots att de har betalat precis samma summa, då ser Hulda på något sätt till att prästen predikar om just det där i kyrkan, och så blir det tvunget för den här handlaren att skämmas och bli rättvisare i framtiden. Och när det visar sig att en dräng misshandlar en häst, så skrämmer Hulda nästan livet ur honom genom att klä ut sig till spöke. Och så blir han tvungen att bli snällare mot djuren. Däremot så kan Hulda inte göra något åt att en nyinflyttad kvinna nästlar sig in hos en man i byn, som fram till dess har varit ungkarl. Fast hon tvingar sin nye man att börja stöta bort sin gamle far, så är det som att hon får göra som hon vill för honom. Och hon är varken rädd för Gud eller spöken. Dessutom antyds det att den här kvinnan har gjort samma sak förut på andra orter, men hon byter hårfärg (peruk?) för att inte bli igenkänd när hon flyttar till en ny trakt.

Men det hör också till historien att folket i byn kallar Hulda för "Skatan", men barnen vet inte varför det är så. Men en dag när de två statarflickorna berättar för Hulda om hur den rika flickan brukar behandla dem, säger Hulda:
- Om hon är dum mot er igen, så ska ni säga åt henne att hon ska fråga sin pappa om varför jag kallas för "Skatan"!
Det gör de, och då blir den rika flickan förstås nyfiken och frågar sin pappa. Men det går inte så bra, för hon säger sedan:
- Pappa sa att om jag någonsin frågar om det igen, så kommer han förstöra min fina nya klänning. Och det vill jag ju inte, så jag tänker inte fråga mer!
Vad var då hemligheten? Jo, Hulda var i sin ungdom varit piga hos den rika flickans pappas familj. Men en bror till honom rymde hemifrån och stal pengar från föräldrarna. Och för att minska på skammen, så beslöt sig föräldrarna för att lägga hela skulden för stölden på Hulda (som var helt oskyldig förstås) i stället för på sin son.

Som ni ser så minns jag väldigt mycket av handlingen (men inte hur det riktigt slutade), men vare sig bokens titel eller författarens namn. Några förslag?
Senast redigerad av Furienna 2018-04-11 kl. 22:13.
Citera
2018-04-12, 09:47
Medlem
BradDourifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hupat
Polaren tipsade om en bok som handlar om en person som sitter i det här huset och hens liv, sen i slutet visar det sig att hen bott på mentalsjukhus hela tiden. Någon som vet vad boken heter?
Känns som att det bör finnas en del böcker som stämmer in på den storyn, men det skulle kunna vara Shutter Island av Dennis Lehane: https://en.wikipedia.org/wiki/Shutter_Island
Citera
2018-04-26, 23:16
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Är det någon som känner igen denna barnbok?

Har ett svagt minne av en barnbok jag läste för många många år sedan, en bilderbok med heltäckande bilder på varje sida samt små textstycken på varje sida. En ganska klassisk barnbok dvs.

Boken hade ett asiatiskt tema, den handlade om en geisha (?) som var på resande fot och besökte en familj som hon övernattade hos.

Geishan fick i uppdrag att städa, vilket hon gjorde varje kväll. Detta utförde hon bakom stängda dörrar, och städningen gick extremt fort och var extremt bra.

Familjen tittade en kväll genom nyckelhålet och såg att geishan trollade (?), därav att städningen blev så bra.

Efter att detta avslöjats lämnade geishan (?) självmant familjen, oklart varför (?).

Detta är alltså ett ganska svagt minne för mig. Har dock för mig att boken var ganska klassisk, gissar att den är skriven mellan 50-70-talen. Men har bara svaga minnen så är inte säker.

Är det någon som känner igen detta?
Citera
2018-04-27, 00:50
Medlem
Lyzzas avatar
Kan det vara denna?

http://www.ndio.se/bocker/bocker/yeh-hsien-en-kinesisk-askunge/
Citera
2018-04-27, 20:55
Medlem
Furiennas avatar
Jag minns att det ska finnas en gammal japansk saga, som handlar om hur en kvinna i smyg förvandlar sig till en trana (!) för att kunna arbeta med något inne på sitt rum. Men så blir hon förstås upptäckt av dem hon bor hos.

Jag har inte kunnat hitta den genom att söka efter den på Google, men den fanns i alla fall med på "Hotell Pepparkaka" (radions julkalender 1995).
Senast redigerad av Furienna 2018-04-27 kl. 21:19.
Citera
2018-05-02, 15:00
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Jag minns att det ska finnas en gammal japansk saga, som handlar om hur en kvinna i smyg förvandlar sig till en trana (!) för att kunna arbeta med något inne på sitt rum. Men så blir hon förstås upptäckt av dem hon bor hos.

Jag har inte kunnat hitta den genom att söka efter den på Google, men den fanns i alla fall med på "Hotell Pepparkaka" (radions julkalender 1995).

Jo exakt! Just den letade jag efter. Ganska säker på att det är sagan "Tsuru no Ongaeshi".
Citera
2018-05-02, 16:59
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna

Sagan finns även tonsatt på svenska i Sven-Erik Bäcks radiokammaropera Tranfjädrarna (1956, scenisk version strax efter; förutom en japansk tidigare sak för liknande sättning, som blivit en långkörare i hemlandet). Kanske bygger kalendern på material därur?
Citera
2018-05-02, 23:03
Medlem
Hej jag söker en speciell bok som jag ägde när jag var liten. Tyvärr så kommer jag inte ihåg titeln vilket hade gjort detta mycket lättare, inte heller biblioteket kunde hjälpa mig så nu tar jag chansen här hos er.

Bokens handling är snarlik med "Vem bultar på min dörr" och "Räven i den kolsvarta natten" samt "one snowy night".
Men tyvärr så är det ingen av dem då det inte förekom några människor i boken och att jag minns väl att djuren bar kläder. Ryggsäckar och sydväst mins jag tydligt.

Den handlar om en skogsmus om jag inte missminner mig som är ute och går i skogen (kan lika gärna vara något annat mindre djur)när det börjar bli mörkt samt börjar regna. Musen hittar där en stuga där han söker skydd. I stugan finns en stor säng. Musen går och lägger sig men väcks av att det knackar på dörren. Det är två kaniner som söker skydd för natten. Detta upprepas några gånger med olika djur. Till sist så kommer björnen som äger huset hem och lagar mat till de andra djur. Sedan sover alla i samma säng och boken får ett lyckligt slut.

Vet att det inte är så mycket att gå på men hoppas att någon kanske vet vad boken heter.
Tack på förhand.
Citera
2018-05-07, 10:13
Medlem
Analog kretselektronik av Hans Lundqvist sökes [Rubrik förtydligad /Mod].

Analog kretselektronik av Hans Lundqvist. Hittar den inte till försäljning på nätet, den är lite äldre. FInns det någon som vet vart jag kan köpa den? Mvh Robin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in