Citat:
Ursprungligen postat av
winny-
Det gör jag inte, därav att jag frågar. GW brukar påtala det med poliser som ”tas ur tjänst”. Det polisen och media utelämnar är just med full lön, vilket på inget sätt stävjar beteendet utan tvärt om uppmuntrar det. Det blir indirekt lön från skattebetalarna här då de vunnit upphandling om at köra landstigets kollektivtrafik. I den bästa av världar tar de hans eventuella lönekostnader från deras vinst.
Man kan inte ta någon ur tjänst och ta bort lönen utan att man är överens med facket.
I dessa fall så tar man personen ur tjänst för att man gjort bedömningen att personen inte ska representera bolaget till dess att deras utredning av händelsen är klar. Därefter kommer personen troligast att sägas upp på personliga skäl med gällande uppsägningstid arbetsbefriad.
Ev att de i sin utredning kan styrka att chauffören gjort sig skyldig till avskedsgrundande saker så blir han då avskedad med 2v varselperiod och därmed inte får någon uppsägningstid.
Inget av ovan ser jag som något som uppmuntrar till hans beteende.
Och vart annars skulle nobina ta en oväntad kostnad än från deras ev vinst? Sedan har förstås nobina budgeterat för ett visst antal personalärenden.