2019-07-27, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Chansen att Sveriges Domstolar ska ha bilateralt avtal med Irans motsvarighet för vitnessmål via telefon eller videolänk finner jag extremt osannolik.
Det finns avtal med en del länder och områden, Storbritannien och Isle of Man t.ex. (har närvarat som biträde där vittne hörts via länk från High Court på Isle of Man) men inte Danmark. Jag satt förra året under en rättegång där ett danskt vittne från Köpenhamn var tvungen att åka över till Malmö Tingsrätt för att delta via videolänk. Det fanns inga avtal som möjliggjorde vittnesmål vi videolänk i en dansk domstol.

Jag håller med dig. Oerhört osannolikt! (haha i just DENNA diskussionen kan vi säkert hålla sams, hoppas jag). Dessutom är det ju så att han skall förhöras om vad som hänt och vad han varit med om - Och då brukar domstolarna vara extra noga med att personen ifråga skall vara på plats, så att man har bästa möjlighet att bedöma kroppsspråk, personlighet och tydlighet (dvs trovärdigheten).
Citera
2019-07-27, 23:22
Medlem
Domyojis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/internationellt/bosattutomlands/samordningsnummer.4.53a97fe91163dfce2da80001279.ht ml

Justja, kisen e varken född svensk, svensk medborgare elr ngt sånt. Dum jag är.
Citera
2019-07-27, 23:23
Medlem
Domyojis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detendasvartafaret
Iran, afghanen? hur länge är han på sin semester?

Till 22 augusti har jag hört, störtlöjligt.
Citera
2019-07-27, 23:23
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag kan ju börja med att säga såhär: Om du tycker att detta absolut är ett fall av Förargelseväckande beteende och att jag alltså har fel. Så kan du ju fråga dig varför INGEN; inte åklagaren, inte ASAP Rockys advokat, inte ASAP Rockys fd advokat, inte GW -har nämnt att det skulle kunna vara Förargelseväckande beteende? (det enda man hört är Ofredande, det är klart närmare till hands!)

Prejudikat vet jag inte om jag hittar (gör du?)
Men här har du i vart fall rättspraxis: (observera orden med versaler)

Under FIRANDET av SVERIGES NATIONALDAG och svenska flaggans dag har en person ställt sig högst upp på en kulle väl synlig för DELTAGARNA i FESTLIGHETEN och svängt med en svensk flagga som till största delen bestått av ett vikingahuvud i profil, ett solhjul och en yxa.

År 2013 dömde Stockholms tingsrätt två kvinnor för förargelseväckande beteende sedan de visat brösten i STOCKHOLMSMOSKEN´ på Södermalm. På sina bara överkroppar hade de skrivit budskap till stöd för oppositionen i Egypten.

Det finns också fall av offentlig urinering, och då handlar det ju om att man utnyttjar den offentliga platsen/miljön för att kissa på, vilket kan störa eller skapa förargelse hos allmänheten.
Jag är väl bekant med de fallen du hänvisar till, och det intressanta med dem är kombinationen politiska symboler och politiska budskap i syfte att väcka uppmärksamhet och förarga. Det är en tillämpning av lagen. Och dessa diskuteras återkommande då det kan anses vara ett ingrepp i yttrande- och åsiktsfriheten, eftersom politiska åsikter och ställningstagande ofta förargar andra. Dessa fall har fått uppmärksamhet eftersom två rättsprinciper kan tänkas vara på kollisionskurs där. Men de har mycket litet, om någon alls, bärighet på det som diskuteras här.

Det allra vanligaste formerna av förargelseväckande beteende är dock att urinera mot en husvägg (oavsett om publik finnes) och att vara berusad på offentlig plats och samtidigt föra oväsen, svära eller yttra könsord. Att daska flickor på stjärten mitt i stan hamnar också där. Detta har dock bärighet på det nu aktuella fallet.
Senast redigerad av PlutoJ 2019-07-27 kl. 23:26.
Citera
2019-07-27, 23:28
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Jag håller med dig. Oerhört osannolikt! (haha i just DENNA diskussionen kan vi säkert hålla sams, hoppas jag). Dessutom är det ju så att han skall förhöras om vad som hänt och vad han varit med om - Och då brukar domstolarna vara extra noga med att personen ifråga skall vara på plats, så att man har bästa möjlighet att bedöma kroppsspråk, personlighet och tydlighet (dvs trovärdigheten).
Ja, exakt så. Trevligt att hitta något vi kan enas kring.
Men beroende på ordföranden kan det bli precis tvärtom. Vissa domare är mer intresserade av "effektivitet", att städa undan målen så snabbt som möjligt, än att göra det rättsäkert och utan godtycke. Jag kan namnge en domare i Hovrätten för Västra Sverige som i princip alltid jobbar så, men det vill jag helst inte göra. Finns det jurister/advokater här som haft med honom att göra förstår de precis vad jag pratar om. Hans beslut är ofta helt godtyckliga, och har en hög ändringsprocent i HD.
Senast redigerad av PlutoJ 2019-07-27 kl. 23:33.
Citera
2019-07-27, 23:31
Medlem
swimmingpools avatar
Har GW uttalat sig något om fallet efter att bevisen släppts?
Citera
2019-07-27, 23:37
Medlem
duqus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasilevo
Aktbilaga 99 är "Tilläggsprotokoll till 5000-K806954-19" och det är den andra filen om ASAP Rocky som någon tjomme har anmält och docdroid senare raderat. Jag skulle förstås kunna slänga upp den igen men jag är rädd för att docdroid då kommer att radera mitt konto och med det försvinner det i så fall en massa andra domar och förundersökningsprotokoll.

(När jag delar en dom i Aktuella brott och kriminalfall så brukar det som mest bli 900 visningar, medeltal är 200-300 visningar. Här har aktbilaga 98 fått över 39 tusen visningar och stämningsansökan 10 tusen visningar)

Hej - sen svar i ärendet.
Snuten har gjort bort sig igen och det luktar panik, förmodligen är det nån på Bergsgatan som ville få tilläggsprotokollet raderat bums av "speciella orsaker".

Anledningen: I det raderade protokollet finns känsliga sms mellan managern och en känd advokat i L.A.
Det som hände var att den 11/7 fick snuten svar från NFC om att ingen av de misstänktas DNA fanns på flaskhalsen, tidigare hade dom även fått negativt på fingeravtryck. Detta fick dom veta på e.m den 11/7 och tog bara timmen efter beslut om att då göra husrannsakan hos deras manager på Grand hotell, vilket verkligen ger ett desperat intryck, besluten går att se i fup:en

Nästa problem var vid husrannsakan, ursprungligen nekade managern att ge dom koden till hans iPhone, dom tog då med sig även en usb-sticka i den svängen. Sen i detta tilläggsprotokoll anger man koden som han motvilligt lämnat några dar senare helt öppet (!!), men då hade dom förmodligen anlitat FRA för att få fram iMessage-trafiken mellan managern och advokaten, eftersom FRA sen något år tillbaka ska hjälpa polisen "vid svåra brott" och dom kan kryptera av iMessage på teletrafik till utlandet.

Man kan nämligen se på dokumentet att dom inte "vittjat" hans iPhone på "normalt" sätt. Här finns också sen den översättning som en tolk i USA gjort på vad afghanen egentligen sa som var av typen afghansk gatuslang. Vid 02:30 Asaps egen video sägs översatt från afghanska, " one kick and one punch and we got them". Alltså en uträknad modell för att sen kunna kräva skadestånd, klassiskt i vissa länder där nu Sverige har anslutit sig...

Vi kan nog räkna med att svenska advokaten kommer att ta upp detta.
Problemet med denna tråd är att 98% inte ens läst fup:en ordentligt, utan postar bara massa bajs.
Tack för fint grävjobb.

https://www.foxnews.com/entertainment/with-rapper-aap-rocky-still-detained-manager-john-ehmanns-hotel-room-in-sweden-is-raided-source
Citera
2019-07-27, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Jag är väl bekant med de fallen du hänvisar till, och det intressanta med dem är kombinationen politiska symboler och politiska budskap i syfte att väcka uppmärksamhet och förarga. Det är en tillämpning av lagen. Och dessa diskuteras återkommande då det kan anses vara ett ingrepp i yttrande- och åsiktsfriheten, eftersom politiska åsikter och ställningstagande ofta förargar andra. Dessa fall har fått uppmärksamhet eftersom två rättsprinciper kan tänkas vara på kollisionskurs där. Men de har mycket litet, om någon alls, bärighet på det som diskuteras här.

Det allra vanligaste formerna av förargelseväckande beteende är dock att urinera mot en husvägg (oavsett om publik finnes) och att vara berusad på offentlig plats och samtidigt föra oväsen, svära eller yttra könsord. Att daska flickor på stjärten mitt i stan hamnar också där. Detta har dock bärighet på det nu aktuella fallet.

Det där med politiken bredde du på lite väl mycket. Läs rekvisitet: "För oljud på allmän plats eller annars offentligen beter sig på ett sätt som är ägnat att väcka förargelse hos allmänheten".

Ditt snack om att ALL offentlig urinering (Förargelseväckande beteende) oavsett publik är skitsnack! Läs:
https://www.gd.se/artikel/vad-ar-forargelsevackande-beteendehttps://www.svd.se/kissa-pa-allman-plats-kan-vara-okej
https://www.op.se/artikel/sa-sager-lagen-om-att-kissa-offentligt
Citera
2019-07-27, 23:42
Medlem
Döm Rocky till 28 år i fängelse, det var den tid Annika Östberg fick tillbringa i fängelse i USA.
Citera
2019-07-27, 23:42
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Men du behöver inte göra dig dummare än vad du är!
Att daska någon/en tjej i baken är GIVETVIS Sexuellt ofredande -Och det skall GIVETVIS varje idiot som gör straffas för! Men det räcker ju inte med att man hör någon i bakgrunden, på en inspelning, säga att någon annan gjort det - Det måste ju styrkas också! Jag tror heller inte någon av dessa tjejer ens gjort en polisanmälan på det, för då känns det som att det skulle stått i varje tidning vid det här laget. Och då tycker jag det blir väldigt osakligt att blanda in det i denna diskussionen. Jag menar skall vi diskutera vilka ev. brott "afghanerna" gjort sig skyldiga till, så kan vi väl hålla oss till det vi vet och det vi kan se på inspelningarna.

Skall du påkalla Förargelseväckande beteende så får du också berätta VAD det Förargelseväckande beteendet (i lagens mening) skulle vara. Sedan är du så trög så du inte ens förstår syftet med lagen. Alltså att hamna i konflikt med några personer och sedan djävlas/provocera/ställa till en scen MOT DOM PERSONERNA är ju inte för att "störa allmänheten", isåfall skulle det ju vara Förargelseväckande beteende varje gång någon har en högljudd diskussion med någon annan
Det kan faktiskt vara förargelseväckande beteende att ha en mycket högljudd diskussion eller ett gräl på stan.
Det förargelseväckande beteendet i att ränna runt på stan och daska tjejer i baken är tämligen självklart. Det är ett opassande beteende som skapar oro och irritation hos omgivningen, en oro och irritation som snabbt kan sprida sig. Bara det att Rocky & Co. irriterades rejält av det och ville få stopp på det uppfyller rekvisitan, och då bör en anmälan tas upp och utredas. Det är inte svårare än så. Och givetvis är det samtidigt ofredande och sexuellt ofredande. Det ena utesluter inte det andra här, men vid en dom gäller domen för det grövsta brottet vilket då är sexuellt ofredande. Om det utreds, åtalas och dömas alltså.

Så, nu har jag förklarat. Du har fortfarande inte förklarat varför "allmänheten" måste vara en stor grupp människor vid ett särskilt tillfälle, när att kissa mot en husvägg mitt i natten utan publik en två poliser är förargelseväckande beteende enligt många domar. Dessutom enligt många upptagna anmälningar när urinerandet upptäckts först efteråt. Det förargelseväckande beteendet beskrivs då som att fastighetsägaren blir upprörd och lukten stör förbipasserande.
Citera
2019-07-27, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Longhalmen
Döm Rocky till 28 år i fängelse, det var den tid Annika Östberg fick tillbringa i fängelse i USA.

För medhjälp till mord ja, din jävla tomte.
Citera
2019-07-27, 23:47
Medlem
angeroves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OberynMartell
Fan va jag saknar den där kandelaberbögen till åklagare som hoppade av. För åklagaren och Hazaren kommer få så jävla mycket negerkuk i rättegången.. Fattar att dom begär lyckta dörrar..

Samma här. Liberace-åklagaren var som en frisk fläkt. T o m GW triggade på han. Hoppas han kommer tillbaka i andra sammanhang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in