2019-07-27, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej och det sa jag inte, jag sa att Sverige kritiserar Trump för att lägga sig i andra länders rättsväsende men när vi gjorde samma sak då var det rätt. Hyckleri.
Menar du att man måste va helt svart eller vit i frågan för att va 100% konsekvent?
Om man ska kritisera när Trump lägger sig i så måste man också tycka att det är fel att lägga sig i när diktaturer tar politiska fångar?
Eller så får man köpa att alla ska få blanda sig in i precis vad som helst utan att kritiseras?

Jag kan tycka att det finns fall när det är okej att inte va helt konsekvent åt ena eller andra hållet, utan se lite skillnad mellan vilken typ av brott och straff det gäller. Om kallas "hyckleri" får det så vara.
Senast redigerad av MarcoBolan 2019-07-27 kl. 01:02.
Citera
2019-07-27, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Visst.. Men tror du att ”ASAP” hade en flaska i handen när han kopplade greppet och kastade afghanen? Praktiskt helt omöjligt. Filmen bekräftar detsamma, så även vittnen.

Sida 80: Rocky står precis innan med flaska i höger hand. (Troligtvis tänkt dra flaskan i huvet om afghanen anfaller)
Sida 260: Vänsterhand syns tydligt i kastet.
Sida 274: Högerhand syns tydligt i kastet.
Sida: 281: Knuten högernäve.

Jag vet inte om det är olagligt att hålla i en flaska när man känner sig hotad och att det är därför som Rocky är häktad.

Bäst slänga iväg bersen om någon blir arg på dig.
Citera
2019-07-27, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PixelGuy
Om du tycker att det där låter som krossat glas så kanske du behöver boka tid hos en läkare. Tycker du inte att det är konstigt när ljudet synkas med fotstegen i klippet?
Hur var det nu, finns glaset eller inte? Kanske många som borde boka tid hos läkaren
Citera
2019-07-27, 01:07
Medlem
Den nya Sverigebilden..

Citat:
Fans till rapparen ASAP Rocky
uppmanar nu under Twitter-taggen "#BoycottSweden"till bojkott av Sverige sedan åklagare valt att åtala deras idol för misshandel.

Citat:
"Detta är samma land som tvingas stänga ner musikfestivaler på grund av mängden våldtäkter som sker på dem. Hur många band har bojkottat Sverige på grund av detta?", undrar en Twitter-användare.

Citat:
Sverige förekommer också i sammanhanget under taggen "#ShitholeCountry".

Citat:
"Åk inte till skithålslandet Sverige. Det är våldtäktshuvudstaden i Väst och de har en fetisch för kriminella medan de fängslar oskyldiga. Frisläpp ASAP Rocky era våldtäktsälskande hundar"

https://www.friatider.se/asap-fansen-bojkotta-skith-lslandet-sverige
Citera
2019-07-27, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sazed
Hur var det nu, finns glaset eller inte? Kanske många som borde boka tid hos läkaren

På filmen ser man att Rocky inte har någon flaska när han slog afghanen så det kan ju vara en anledning att man inte trodde det var glas som krossades.

Någon annan som är skyldig till det isåfall.
Citera
2019-07-27, 01:08
Medlem
Citat:
Om man hävdar att det är fel att politiker i ett land utövar påtryckningar på ett annat land för att få sin medborgare fri så bör man förstås inte göra just det själv.

"Det är okej när vi gör det..."
OK, så alla länder som nånsin tror sig kunna behöva få hem politiska fångar i andra länder måste för evigt knipa käft och acceptera all form av påtryckningar från andra länder?

Jag håller med om att det inte är superkonsekvent men tycker ändå man kan se det från fall till fall.

Exempelvis tror jag inte att så många argumenterar för att Sveriges regering ska bedriva påtryckningar för att frigöra svenska pedofiler i USA eller fortkörare i Frankrike.
Men att försöka frigöra politiska fångar som sitter på livstid i diktaturer är en annan femma.
Senast redigerad av MarcoBolan 2019-07-27 kl. 01:12.
Citera
2019-07-27, 01:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
OK, så alla länder som nånsin tror sig kunna behöva få hem politiska fångar i andra länder måste för evigt knipa käft och acceptera all form av påtryckningar från andra länder?

Jag håller med om att det inte är superkonsekvent men tycker ändå man kan se det från fall till fall.

Exempelvis tror jag inte att så många argumenterar för att Sveriges regering ska frigöra svenska pedofiler i USA.

Man får bestämma sig för om man är principiell motståndare emot att lägga sig andra länders rättsväsende eller inte och sluta hyckla!
Citera
2019-07-27, 01:12
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Ja, det låter som Iran eller Nordkorea. Men även den svenska regeringen har möjlighet och gå in och lägga ner en rättsprocess. Så där skiljer vi oss faktiskt inte från dem.

Detta gör man väldigt sällan, och det tycker jag är bra. Tycker inte heller att man ska lägga ner processen mot ASAP.

Jag är inte källan, och jag litar inte heller enbart på vad folk skriver här. Men jag litar inte heller på så kallade "experter" som ofta slirar på sanningen. Det var tex många som påstod att vi absolut inte kunde skärpa till invandringen före 2015, eller införa gränskontroller.

Istället vill jag se hårda källor som lagar och domslut. Och i detta fallet är det följande:

Grundlagen:
"Om det finns synnerliga skäl, får regeringen besluta att vidare åtgärder för att utreda eller lagföra en brottslig gärning inte ska vidtas." källa
Wikipedia förklarar begreppet abolition:
"Abolition är efterskänkande av eventuellt straff redan innan åtal väckts eller dom avkunnats, i motsats till nåd som endast kan beviljas när lagakraftvunnen dom föreligger." (länk)
Högsta Förvaltningsdomstolen:
"Bestämmelsen i 12 kap. 9 § andra stycket regeringsformen ger regeringen en fullständigt diskretionär rätt att avgöra om abolition ska beviljas (jfr RÅ 2001 ref. 63)" (källa)
RÅ 2001 ref. 63 (Regeringsrätten):
"Regeringsformens bestämmelse om nåd ger regeringen en fullständigt diskretionär rätt att avgöra om och i vilken utsträckning nåd skall ges. Att pröva rättsenligheten av ett regeringsbeslut i ett nådeärende låter sig i princip inte göras." (källa)
"En fullständigt diskretionär rätt" är samma sak som att "regeringen tycker det". Observera att jag inte påstår att det är nåt som borde göras lättvindigt, eller särskilt ofta.

Är det nåt av det här som du inte förstår eller litar på?

Nu börjar budskapet spridas på twitter:

https://twitter.com/ChangFrick/status/1154887560071659520
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2019-07-27 kl. 01:32.
Citera
2019-07-27, 01:28
Medlem
Den kriminella knivafghanen är på semester och chillar i Iran ända fram till den 31 augusti samtidigt som den ukrainska kvinnan som fick sitt ben kapat av Akilov under terrorattacken och lider av postraumatisk stress och depression, livstidsutvisas från Sverige med sin fjortonåriga dotter. Detta säger en hel del om hur mycket regeringen prioriterar de ensamkommande afghanerna. Fruktansvärt vidrigt.
Citera
2019-07-27, 01:32
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Den kriminella knivafghanen är på semester och chillar i Iran ända fram till den 31 augusti [...]

Han borde aldrig ha fått asyl.

Men jag har inte sett ett enda bevis för att han faktiskt åkt till Iran som han sa att han skulle göra. Det är mycket möjligt att han dyker upp i rätten på tisdag.
Citera
2019-07-27, 01:34
Medlem
a&os avatar
Är det bara jag som tycker FUP:en är extremt vinklad för att sätta dit ASAP?

Exempelvis, hörlurarna ”försvann” inte utan de användes för att fysiskt slå ASAPs säkerhetsvakt i huvudet.

Tyvärr är skärskadorna något som inte går att försvara. Stora frågan är hur de ska bevisa vem som gjorde vad. Jag tror personligen att ASAP inte är personen som kommer få fängelse, men absolut bli dömd.
Citera
2019-07-27, 01:41
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Nu börjar budskapet spridas på twitter:

https://twitter.com/ChangFrick/status/1154887560071659520

Frick är en notorisk troublemaker. Kanske just därför jag gillar karln..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in