2019-07-26, 23:06
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Det gör det inte alls enligt senaste statistik.

Jag kan luta mig mot Boverkets uppgifter från den 18 juni 2019. Vad har du för stöd för ditt påstående.
2019-07-27, 07:30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Jag vet inte vart kronan tar vägen, upp eller ner eller skvalpar här tills vi går in i euro. Tror nog ingen vet för det hänger inte bara på Sverige utan hur andra valutor och länder utvecklas. Folk gör mer eller mindre kvalificerade gissningar.

Men de utländska placerarna placerar i olika tillgångar i olika länder och i olika valutor. Som alltid så kan billigt bli ännu billigare, eller inte. Men i jämförelse med att placera i obligationer med minusränta där man måste pröjsa rena pengar för glädjen att få äga obligationen, nja, då börjar hyresfastigheter i Sverige se attraktiva ut.

DI har precis publicerat en artikel i ämnet och det visar sig - hör och häpna att det råder BRIST på lämpliga objekt.

Utländska investerare flockas just nu till den svenska fastighetsmarknaden. Ungefär 30 procent av försäljningsvolymen gick till utländska köpare under årets första halva. För helåret 2016 låg den siffran på runt 20 procent. En av anledningarna till det ökade intresset är den svaga svenska kronan.

---

De bakomliggande orsakerna till uppgången handlar enligt Max Barclay och Ted Lindqvist i grunden om att världen just nu befinner sig i ett lågränteläge som innebär att obligationer är lågavkastade.

---

Enligt Ted Lindqvist är bruksvärdessystemet som omfattar svenska hyresbostäder en viktig anledning till varför så många investerare, framför allt internationella pensionsbolag, sneglar på Sverige och Norden.

”Den förhållandevis låga risken som bruksvärdessystemet har skapat ger en direktavkastning på mellan tre och fyra och en halv procent för investeringar i befintligt svenskt bostadsbestånd. Om man jämför det med andra lågriskinvesteringar på obligationsmarknaden ligger de räntorna på runt noll, eller minus om man pratar om statspapper, säger Ted Lindqvist.

https://www.di.se/nyheter/kronraset-ger-fyndlage-svenska-fastigheter-glodheta/
Kronan kommer bara att stärkas om räntan höjs eller att vi genomför ekonomiska reformer.
Tyvärr så sitter RB och politikerna fast i sin filterbubbla. Allt som fört oss hit fortsätter att ske.
Vi har bara sett början på kommunkrisen, samtidigt är investeringsbehovet stort inom det offentliga.
Rättsväsende, försvar, infrastruktur, energi, alla de sektorerna behöver stora tillskott.
Ser man till de rödgröna så räknar de lägga alla pengar på det offentliga läs invandring. Om vi skall göra något annat så måste världens högsts skatter höjas. Det är antagligen därför som Greta och klimatet får sådan genomslagskraft. Kraftiga energiskattehöjningar kan rädda politikernas röstköparkassa några år till.

Jag tror att kronan fortsätter gå kräftgång, möjligen går andra länder ännu sämre. Men det kommer slå mot vår sysselsättning.
Däremot kan det rädda bostadsmarknaden från att kollapsa prismässigt. Istället forsätter bubblan pysa ur. Kronan gör jobbet.
2019-07-27, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag tror att kronan fortsätter gå kräftgång, möjligen går andra länder ännu sämre. Men det kommer slå mot vår sysselsättning.
Däremot kan det rädda bostadsmarknaden från att kollapsa prismässigt. Istället forsätter bubblan pysa ur. Kronan gör jobbet.

Vrf skulle en svag svensk krona rädda bostadsmarknaden? Menar du att priset på hus/brf främst drivs av utländska investerare?
2019-07-27, 10:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Vrf skulle en svag svensk krona rädda bostadsmarknaden? Menar du att priset på hus/brf främst drivs av utländska investerare?
Den räddar inte bostadsmarknaden, däremot döljs värdeförsämringen i kronor genom att kronan kraftigt tappar i värde.
Vi blir alla rejält mycket fattigare kontra omvärlden men bostadspriserna i SEK dalar bara sakta ned.
2019-07-27, 10:23
Medlem
Citat:
Den räddar inte bostadsmarknaden, däremot döljs värdeförsämringen i kronor genom att kronan kraftigt tappar i värde.
Vi blir alla rejält mycket fattigare kontra omvärlden men bostadspriserna i SEK dalar bara sakta ned.

Jag hänger fortfarande inte med.. vad är kopplingen mellan kronkursen och bostadspriserna?

Är din utgångspunkt att alla priser ska mätas i dollar/euro?
2019-07-27, 12:51
Medlem
Citat:
Kronan kommer bara att stärkas om räntan höjs eller att vi genomför ekonomiska reformer.
Tyvärr så sitter RB och politikerna fast i sin filterbubbla. Allt som fört oss hit fortsätter att ske.
Vi har bara sett början på kommunkrisen, samtidigt är investeringsbehovet stort inom det offentliga.
Rättsväsende, försvar, infrastruktur, energi, alla de sektorerna behöver stora tillskott.
Ser man till de rödgröna så räknar de lägga alla pengar på det offentliga läs invandring. Om vi skall göra något annat så måste världens högsts skatter höjas. Det är antagligen därför som Greta och klimatet får sådan genomslagskraft. Kraftiga energiskattehöjningar kan rädda politikernas röstköparkassa några år till.

Kronan kan stärkas av många olika anledningar. Bl a att svenska styrräntan höjs, utländska styrräntor sänks, en kris inträffar i utlandet som gör att utländska pensionsfonder väljer att placera en del tillgångar i Sverige (som under Greklandskrisen), någon annan valuta får problem, konjunkturen försvagas i omvärlden mer än i Sverige etc. Fritt flytande valutor är inte så enkla att prognostisera. Min uppfattning är att svenska kronan backar pga att den är en liten valuta. Norska kronan, också en liten valuta, har gått samma väg. Inte samma fördel att jobba i Norge som förr. Den danska kronan följer euron.
2019-07-27, 13:47
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Affären där Oscar Properties säljer halva Helix-projektet är positiv då bolaget är i behov av likvider. Försäljningen räddar själva projektet men är inte något som löser koncernens finansiella situation. Det säger Joakim Bornold, sparekonom på Söderberg & Partners, till Nyhetsbyrån Direkt.

https://www.privataaffarer.se/bornold-helixaffaren-raddar-projektet-men-inte-oscar-properties/
2019-07-27, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Jag kan luta mig mot Boverkets uppgifter från den 18 juni 2019. Vad har du för stöd för ditt påstående.
Frågan är snarare vart du hittat stöd för ditt uttalande? Du får gärna länka till den statistik som du påstår dig grunda ditt uttalande på eftersom SCB har publicerat statistik som direkt motsäger ditt uttalande.

Enligt statistik från SCB är bostadsbyggandet på samma nivå Q1 2019 som Q1 2018, vilket då är lägre än Q1 2017 men fortfarande dubbelt så mycket som innan byggboomen började kring 2014 och bakåt en överskådlig tid.

Statistik för mitt uttalande går att hitta här:
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/bostadsbyggande-och-ombyggnad/nybyggnad-av-bostader/pong/tabell-och-diagram/paborjade-nybyggda-bostadslagenheter/

Därtill ska vi tillägga att färdigställandet ännu inte peakat. Det laggar med ungefär två år och vi väntar fortfarande på 2017s byggstarter att bli klara.

Statistik för färdigställande går att se här:
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/bostadsbyggande-och-ombyggnad/nybyggnad-av-bostader/pong/tabell-och-diagram/antal-fardigstallda-lagenheter-i-flerbostadshus-resp.-smahus/
2019-07-27, 17:34
Medlem
Tulliuss avatar
Nu har Konsumentverket vaknat till liv...

Citat:
Konsumentverket har inlett en granskning av bostadsbolaget Oscar Properties och bostadskooperationen HSB sedan flera bostadsköpare anmält uppskjutna inflyttningsdatum, rapporterar P4 Stockholm.

Enligt anmälningarna har inflyttningsdatum skjutits upp flera gånger – något som kan strida mot lagen.

https://www.svd.se/konsumentverket-granskar-oscar-properties-och-hsb
2019-07-27, 23:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Jag hänger fortfarande inte med.. vad är kopplingen mellan kronkursen och bostadspriserna?

Är din utgångspunkt att alla priser ska mätas i dollar/euro?
Mängden kronor som krävs för att köpa samma kvm ökar när kronan försvagas. Om allt vi konsumerade producerades internt med svenska arbetare och tjänstemän så behövde vi inte bry oss.
Nu sänks bostadspriserna bakvägen via devalvering av kronans värde. Det slår även mot bostadspriserna, fördelen är att svensken fortfarande tror att en krona är lika mycket värd.
2019-07-28, 00:24
Medlem
Kaixs avatar
Jag är 25 och har ungefär 440k på sparkontot. På grund av en kraschad relation bor jag nu hemma hos föräldrar och sparar nästan hela min lön i minst 6 månader framåt. Planen är att i början av nästa år köpa en villa för ungefär 2,5 mille. Tror ni det är smart eller bör jag satsa på en hyresrätt och avvakta ett par år? Jag hatar lägenhetslivet, är uppväxt i villa och pallar inte med fattiga människor en längre period. Jag är fortfarande ung och har egentligen alla möjligheter, ni som är äldre och mer ekonomiskt kunniga, vad hade ni gjort i min situation? Jag är förövrigt helt skuldfri.

Det jag räds mest antar jag är en ekonomisk tillbakagång, stigande räntor, massarbetslöshet osv. Jag tror att räntan kommer förbli låg en längre period (+10 år) men jag har aldrig upplevt någon riktig lågkonjunktur i vuxen ålder och har svårt att se tecken eller hur man bör förhålla sig till det.
2019-07-28, 00:52
Medlem
Citat:
Mängden kronor som krävs för att köpa samma kvm ökar när kronan försvagas. Om allt vi konsumerade producerades internt med svenska arbetare och tjänstemän så behövde vi inte bry oss.
Nu sänks bostadspriserna bakvägen via devalvering av kronans värde. Det slår även mot bostadspriserna, fördelen är att svensken fortfarande tror att en krona är lika mycket värd.

Ja om jag köper en lägenhet i Frankrike.. för en svensk lägenhet/villa som köps med svenska kronor och som finansieras med lånelöften från svenska banker har jag väldigt svårt att se kopplingen.

Varken löner eller lånelöften påverkas nämnvärt av att kronan dippar

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in