2019-07-27, 16:38
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
Återigen så frågar jag varför du inte anser att Jafari borde ha ringt till polis eller väktare direkt, då han både säger att han ska göra det till både sin vän och livvakten, samt står med mobil i handen samt kan numret. Det blir väldigt märkligt när du hela tiden dock hävdar att ASAP mm borde ha gjort detta.

Som du säger borde ju bråket då tagit slut utanför Max och aldrig eskalerat.

Har jag sagt att de inte borde ha gjort det?

Jafari borde ha ringt polisen när hans vän sa att han skulle ha gjort det precis som att ASAP och kompani borde ha gjort det när de ansåg att de var under hot
Citera
2019-07-27, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Ser att det cirkulerar en skärmdump från Hanif Bali´s Twitter, där den ensamkommande stackaren är på semester i Iran till slutet på augusti. Vad har han semester ifrån och är inlägget äkta? (använder inte twitter)

Det är helt sjukt. Bali har verkligen en poäng när han påpekar att han själv aldrig varit i Iran efter utträdet och aldrig kan åka tillbaka - vilket kan jämföras med den här jävla människan som kort efter sitt påstådda skyddsbehov är på lång semester i hemlandet, betalat med våra bidragspengar. Det är så jävla galet.

Det är precis sånt här som gör att välutbildade och eftertraktade nettoskattebetalare ifrågasätter om Sverige verkligen är ett land att satsa på eller om man ska byta. Det var en sak att betala världens högsta skatter 1980 när pengarna användes för att satsa på samhället. Det är en helt annan sak när det är sådana här gapande hål i systemet och svenskarna förväntas försörja bedragare och kriminella pundare från Mellanöstern som inga krav ställs på eller kontroller görs alls. För ärligt talat har inte den här människan försakat sina chanser i Sverige vid det här laget. Han har bevisligen inget skyddsbehov. Han har dömts för ett antal brott som inte visar några tecken på att avta. Han har inget jobb och belastar samhället.

Jag är på riktigt rädd för att när vi går in i en ny postindustriell tid nu så riskerar Sverige att bli nya Grekland när nästa kris slår till. Tidigare var det subprimelån, nu är det stater som dragit på sig för stora kostnader genom vanvettig politik (extrem PK där Sverige är i särklass) och kommunerna har inga pengar ens nu. När lågkonjunkturen slår till så kommer folk till slut inte acceptera samhällskontraktet i Sverige längre och då drar de här ifrån. Då är man kvar med ännu färre som ska försörja kalaset, skatterna måste höjas ännu mer och ännu fler sticker. Det är inte bra.
Senast redigerad av Glio9 2019-07-27 kl. 16:43.
Citera
2019-07-27, 16:40
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Japp, håller med dig.
Mina amerikanska kompisar förstår inte alls varför det inte är self defense.
Poängen är att det inte är en ursäkt att man inte vet vad som är olagligt. Detta är inte självförsvar i sverige men kanske i USA.
Att inte känna till lagen är en godtagbar ursäkt för utlänningar, det har postats flera exempel på det i tråden.
Citera
2019-07-27, 16:41
Medlem
Det här med självförsvar gäller naturligtvis även i Sverige -

Varje gång du hamnar i "verktygs - bråk" kniv - flaska - skruvmejsel - vad som helst! _ så får man gå så hårt fram att man tager livet av den andra -

Men då gäller ju rekvisiten - tex "kniv" eller tex "avslagen flaska" och den slags juridiska spetsfundigheter.
Citera
2019-07-27, 16:41
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Så är det kanske. Men afganen har minst lika stort ansvar att agera måttfullt. Han borde ringt polisen och lugnt följt efter rapparna på avstånd. Är man dessutom så jävla påstridig i början att livvakten ser sig tvungen att lyfta bort honom får han skylla sig själv en del.

Här kommer vi in på det jag tror många är upprörda över nu. Nämligen att den påtände afganen av myndigheterna ges en mycket större handlingsfrihet än de han antastar. Han har inte blivit kollad för droger eller åtalad för åtminstone ofredande.

Gör däremot Svensson minsta lilla felsteg så kommer hela rättsväsendet med storsläggan mot honom.

Håller absolut med dig där, hade afghanen hållit sig lugn och i bakgrunden samt ringt polisen som hans vän tydligen förslog så hade det absolut sett annorlunda ut
Citera
2019-07-27, 16:43
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacto
Det här med självförsvar gäller naturligtvis även i Sverige -

Varje gång du hamnar i "verktygs - bråk" kniv - flaska - skruvmejsel - vad som helst! _ så får man gå så hårt fram att man tager livet av den andra -

Men då gäller ju rekvisiten - tex "kniv" eller tex "avslagen flaska" och den slags juridiska spetsfundigheter.

Det krävs även att du inte desarmerar den som angriper dig med verktyget.

Exempelvis om personen med en hammare blir av med hammaren så får du inte använda den mot denne.
Citera
2019-07-27, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Jag tvivlar inte på att "BO" och dennes kumpan var knivbeväpnade.

Däremot förstår jag inte varför någon skulle tro att ett städat och tämligen neutralt klätt sällskap på sex personer som strosar på en gata i Stockholms innerstad en tidig söndagskväll i juni skulle ha på sig så mycket narkotika att två spinkiga afghaner skulle känna en oemotståndlig lockelse att knivråna dem.

Afghanen blev antagligen åthutad i närvaro av sin kompis, hedern kränkt, och för att inte tappa ansiktet gick han till motangrepp.
Eller så köpte ”kändisgänget” något av ”afghanen” J men betalade inte, vilket skulle kunna förklara att J säger att han tror de har narkotika på sig till polisen. Han vet av egen erfarenhet att gäller det knark då jävlar blir det drag på aina och så hittar de kändisen med godiset! Eller inte.
Men något får honom att tjafsa med tjockisen och vad är det?
Han säger att han frågar efter sin vän men det låter fel eftersom vännen är med till dem första gången han appocherar dem.
Citera
2019-07-27, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Att inte känna till lagen är en godtagbar ursäkt för utlänningar, det har postats flera exempel på det i tråden.

Det är inte en godtagbar ursäkt i något annat land i hela världen - vitsen med lagar är att allting står i en stor jävla bok - som är jättegammal. I ALLA länder!!!!
Citera
2019-07-27, 16:44
Medlem
Citat:
Japp, håller med dig.
Mina amerikanska kompisar förstår inte alls varför det inte är self defense.
Poängen är att det inte är en ursäkt att man inte vet vad som är olagligt. Detta är inte självförsvar i sverige men kanske i USA.

Säg inte det, det kan fungera om man är flykting:
https://www.metro.se/nyheter/kande-inte-till-lagen-i-sverige-och-fick-mildare-straff-mamman-vill-nu-frias-L3wNt3otA

Och hade vi inte nyligen en dom där den åtalade blev helt friad pga okunskap om lagen, jag har för mig det.

Här är ett äldre fall
http://www.lexnova.se/artiklar/2012/06/20/snussmugglare-kande-inte-till-lagen-frias-av-tr/
Senast redigerad av flekstor 2019-07-27 kl. 16:47.
Citera
2019-07-27, 16:45
Medlem
Citat:
Eller så köpte ”kändisgänget” något av ”afghanen” J men betalade inte, vilket skulle kunna förklara att J säger att han tror de har narkotika på sig till polisen. Han vet av egen erfarenhet att gäller det knark då jävlar blir det drag på aina och så hittar de kändisen med godiset! Eller inte.
Men något får honom att tjafsa med tjockisen och vad är det?
Han säger att han frågar efter sin vän men det låter fel eftersom vännen är med till dem första gången han appocherar dem.

Sveriges polis har drogtestat alla - Inklusive brottoffer - antager jag?
Citera
2019-07-27, 16:46
Medlem
Xius avatar
Citat:
Det skulle inte ens behövts polis alls imo men den som påstår sig vara rädd för sitt liv borde ju ringt isf och det är ju en del av de här amerikanerna som varit så rädda.
...men de ringde inte polisen eftersom det här bråket var drogrelaterat. Kanske.
..de borde naturligtvis ha gjort något helt annat än vad de gjorde allihop!
Dock är det bara en som blivit grovt misshandlad och det är vad man utrett och ska döma.
Den som blivit grovt misshandlad är J och därför är han BO oavsett vad vi tycker eller inte tycker om honom.

Yanii. Jag tolkar det som att du inte har förstått eller läst, eftersom du verkar tro att detta gäller amerikanerna. Detta är inte fallet. Snarare är jag förundrad över att J stått med mobilen i handen och sagt att han ska ringa polis, efter att han anser att han har blivit angripen och fått sina lurar förstörda. Istället fortsätter han, tills förloppet slutar på sjukhus och i världspressen. Jag anser att Jafari borde ha kontaktat polis eller väktare precis som han sa, men han underlät detta och fortsatte istället förfölja ASAP och kompani.

s299 pdf/s292 Förhör med Jafari, Mustafa;
FL: Säger du eller han något i samband med detta?
Han bara sa gå härifrån annars så slår jag dig. Och jag svarade come on
Mustafa berättar vidare att hans vän Dawod sedan kommer fram till honom och undrar vad
som hänt. Mustafa berättar vidare att han då pekar ut den kraftiga killen och säger att han
blivit slagen av den kraftiga killen. Mustafa berättar att hans vän då säger till honom att de
ska gå därifrån. Men Mustafa säger då till sin vän att de tagit sönder han hörlurar och att de
tagit runt hans hals, varför ska de gå därifrån. Mustafa berättar att han då istället vill ringa
polisen. Därför har han sin telefon framme för att kunna ringa polisen.

s365 pdf/s358 Förhör med Williams, Timothy Leon
Varför ringde du inte polisen?
Man1 sade att han skulle ringa polisen. Jag tänkte inte på att ringa eftersom att jag hade fokus
på situationen där och då. Jag var i ett främmande land och kunde inte numret till polisen.

s390 pdf/s383 Förhör med Mayers, Rakim Athelaston
När dem här killarna följde efter oss så var det några afrikanska flickor som kom fram till
killarna och min grupp. Dem översatte åt oss och medlade åt oss. Vi bad tjejerna att ringa till
polisen. Vi är inte från Sverige så vi visste inte hur man ringer 911 eller vilket nummer man
ringer till polisen. Det enda vi visste var att vi inte ville att dem skulle följa efter oss. Tjejerna
sade till dem att de inte ska fortsätta följa efter oss.
Citera
2019-07-27, 16:49
Medlem
"Dawod sedan kommer fram till honom och undrar vad
som hänt. Mustafa berättar vidare att han då pekar ut den kraftiga killen och säger att han
blivit slagen av den kraftiga killen. Mustafa berättar att hans vän då säger till honom att de
ska gå därifrån. Men Mustafa säger då till sin vän att de tagit sönder han hörlurar och att de
tagit runt hans hals, varför ska de gå därifrån. Mustafa berättar att han då istället vill ringa
polisen. Därför har han sin telefon framme för att kunna ringa polisen."

Ren lögn från början till slut - där man har instuxat av advokater vad att säga!!!

När var detta förhöret?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in