2019-07-27, 16:23
Medlem
Xius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det är väl det som nästan alla är eniga om?

Ren spekulation nu men hade livvakten lyft bort honom i armar eller kanske inte skadat/förstört hörlurarna så hade bråket troligen tagit slut utanför Max och aldrig eskalerat.

Men då det är något som vi aldrig kommer att få svar på

Återigen så frågar jag varför du inte anser att Jafari borde ha ringt till polis eller väktare direkt, då han både säger att han ska göra det till både sin vän och livvakten, samt står med mobil i handen samt kan numret. Det blir väldigt märkligt när du hela tiden dock hävdar att ASAP mm borde ha gjort detta.

Som du säger borde ju bråket då tagit slut utanför Max och aldrig eskalerat.
Citera
2019-07-27, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Den som säger så kan ju inte samtidigt säga att rapparna borde ringt polisen.
Jo för de var de som kände sig hotade till livet!
Citera
2019-07-27, 16:25
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Har jag uppfattat det rätt som att ASAP snudd på får skäll för att han inte lyckades fly - och det i en främmande stad? Det är ju afghanhannarna som ska ha skäll för att de inte lämnade honom i fred.
Lite Kafkas ”Processen” över det hela.

Håller med dig. Det är ett minst sagt konstigt förhör. Som du säger - polisen som håller förhöret måste ju vara medveten om att det är de kriminella Afghanerna som hela tiden följt efter ASAP Rocky med entourage trots upprepande vädjan om att de ska lämna dem ifred.

Här är ett annat citat där man frågar en ur entouraget varför de inte lämnade platsen:
Hur kommer det sig att du försatte dig själv, i vad du trodde var livsfara, under hela händelseförloppet? Varför avvek du/ni inte från platsen?
Vi blev förföljda, det var första gången jag var i en sådan här situation, jag gjorde allt jag kunde, det enda jag inte gjorde var att gå ner på knä och be, jag gjorde allt i min makt.
Samtidigt får den kriminella s k BO bara en enda fråga om varför han inte lämnar gänget ifred:

"L: Varför går du inte när de säger de till dig utanför Max?" (FUP, s. 291)
Den kriminella s k BO ger som svar "När han sa det så puttar han mig samtidigt, jag bara undrar varför han beter sig så när jag bara frågade efter min vän." - Det borde med detta vara ganska klarlagt att hans "vän" är, som han själv sa i ett tidigare förhör, narkotika.

Efter detta får han inga fler frågor om varför han fortsatte följa efter och trakassera ASAP Rocky med entourage - samtidigt som ASAP Rocky med entourage frågas ut som om det var de som var ansvariga till situationens eskalerande. Ett Kafkanskt rättsväsende minst sagt!
Citera
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Vem ringer polisen för några hörlurar och hur sannolikt är det att polis har tid att prioritera hörlurar?
Helt irrelevant. Våldsam indrivning av pengar är något som staten har ett strikt monopol på.
Citera
Medlem
Citat:
Den som säger så kan ju inte samtidigt säga att rapparna borde ringt polisen.

Men rapparna var ju livrädda och trodde att de hade knivar.
Citera
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Precis. I förhören fiskas det efter hur rädda rapparna kände sig. De fattade inte att här är det viktigt att svara rätt.

För att kunna hävda nödvärn ska man ha varit helt skräckslagen, inträngd i ett hörn så man inte kan smita, och vara helt övertygad om att nu blir man angripen med ett livsfarligt vapen så man har inget annat val än att skära motståndaren sönder och samman med en flaska man bara råkade få tag på en sekund innan.
Tror att det är riktigt. Jag spekulerar tidigare i tråden om hur Rocky & Co. tänkte kring att gå till polisen. Det här rimmar väl med tanken att de förväntade sig en väldigt annorlunda inställning från polisens sida, att det är en slags "community service" att visa ett par pundare som trakasserar och försöker sälja knark var skåpet ska stå.
Citera
2019-07-27, 16:26
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Du har missat hela diskussionen kring att de troligtvis bar kniv?
Man beter sig inte normalt som den kriminella s k BO gör gentemot ett gäng som är både biffigare och större i antal om man inte har ett ess i ärmen - vilket oftast är ett vapen (eller ett antal hejdukar, redo att komma in på signal).
Den kriminella s k BO skulle omöjligt kunnat hantera situationen med de tre större männen om han inte bar på någon form av vapen. Alternativt som framkom i förhör (vilket Xiu nyligen citerade - s. 291 i FUP) så kände han att hans heder var kränkt och ville till varje pris återta den - hur omöjligt det än var. Personligen ser jag dock det föregående scenariot som mer troligt och det är även så ASAP Rocky med entourage resonerade.

Det som talar emot det du skriver är att afghanerna tidigare är dömda (flertalet gånger) för narkotikabrott men inte för langning, samt den kriminella s k BOs egen berättelse där han själv påstår att han gick fram till ASAP Rocky med entourage för att han trodde att de hade narkotika.
Men om vi återgår till din teori - varför skulle någon som vill sälja narkotika gå efter någon som avvisat dem 10+ gånger? Borde han inte försöka hitta nya mer intresserade kunder om han nu måste fixa pengar till nästa fix?

Jag tvivlar inte på att "BO" och dennes kumpan var knivbeväpnade.

Däremot förstår jag inte varför någon skulle tro att ett städat och tämligen neutralt klätt sällskap på sex personer som strosar på en gata i Stockholms innerstad en tidig söndagskväll i juni skulle ha på sig så mycket narkotika att två spinkiga afghaner skulle känna en oemotståndlig lockelse att knivråna dem.

Afghanen blev antagligen åthutad i närvaro av sin kompis, hedern kränkt, och för att inte tappa ansiktet gick han till motangrepp.
Citera
2019-07-27, 16:30
Medlem
BonitaPietilas avatar
Citat:
Du har missat hela diskussionen kring att de troligtvis bar kniv?

Du menar diskussionen du haft med dig själv om att Mustafa Jafari skulle ha burit kniv? Irrelevant för tingsrätten.
Citera
2019-07-27, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
Återigen så frågar jag varför du inte anser att Jafari borde ha ringt till polis eller väktare direkt, då han både säger att han ska göra det till både sin vän och livvakten, samt står med mobil i handen samt kan numret. Det blir väldigt märkligt när du hela tiden dock hävdar att ASAP mm borde ha gjort detta.

Som du säger borde ju bråket då tagit slut utanför Max och aldrig eskalerat.
Det skulle inte ens behövts polis alls imo men den som påstår sig vara rädd för sitt liv borde ju ringt isf och det är ju en del av de här amerikanerna som varit så rädda.
...men de ringde inte polisen eftersom det här bråket var drogrelaterat. Kanske.
..de borde naturligtvis ha gjort något helt annat än vad de gjorde allihop!
Dock är det bara en som blivit grovt misshandlad och det är vad man utrett och ska döma.
Den som blivit grovt misshandlad är J och därför är han BO oavsett vad vi tycker eller inte tycker om honom.
Citera
2019-07-27, 16:31
Medlem
Xius avatar
Citat:
Alternativt som framkom i förhör (vilket Xiu nyligen citerade - s. 291 i FUP) så kände han att hans heder var kränkt och ville till varje pris återta den - hur omöjligt det än var. Personligen ser jag dock det föregående scenariot som mer troligt och det är även så ASAP Rocky med entourage resonerade.

Hold your horses, Sir. Vill bara kommentera att han ordagrant sa att han skämdes inför omgivningen. Stopp. Det är mitt tillägg att skämmas inför andra är en allvarlig sak och en av de stora skillnaderna i värderingar mellan länderna. Detta är något vi är alldeles för omedvetna om i förhör mm, då vi har en bias att alla tänker antagligen som svenskar. Så är inte fallet, då vi i många fall är en extrem i världen. För den som vill fördjupa sig mer så hänvisar jag till studier som t ex World Value Survey som skett sedan 70-talet där detta redovisas.
Citera
2019-07-27, 16:34
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Jo för de var de som kände sig hotade till livet!
Hazaren hade alltså större anledning att ringa polisen än Rocky och co. eftersom att för den som är hotad till livet finns det ett visst lagligt utrymme att ta till våld. För den som tror sig ha fått egendom förstörd finns det INGET som helst lagligt utrymme att ta till våld, som hazaren gjorde.
Citera
2019-07-27, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Tror att det är riktigt. Jag spekulerar tidigare i tråden om hur Rocky & Co. tänkte kring att gå till polisen. Det här rimmar väl med tanken att de förväntade sig en väldigt annorlunda inställning från polisens sida, att det är en slags "community service" att visa ett par pundare som trakasserar och försöker sälja knark var skåpet ska stå.
Japp, håller med dig.
Mina amerikanska kompisar förstår inte alls varför det inte är self defense.
Poängen är att det inte är en ursäkt att man inte vet vad som är olagligt. Detta är inte självförsvar i sverige men kanske i USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in