2019-07-27, 16:03
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
Du måste givetvis ladda ner PDFen på din egen dator för att kunna söka i den.

Ändrar inte på det faktum att jag inte har tillgång till att ladda ner den just nu
Citera
2019-07-27, 16:03
Medlem
BrunkeMundts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclair
Teknisk fråga: Är fupen nedtagen? Jag får fel på länken, finns den någon annanstans?

Den är nedtagen
Citera
2019-07-27, 16:05
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Är det inte hyfsat väl klarlagt i FUP:en att afganen antastade rapparna, blev bortlyft i halsen/nacken av den stora livvakten, då gick afganens hörlurar sönder, varpå afganen blev skogstokig?

Det är väl det som nästan alla är eniga om?

Ren spekulation nu men hade livvakten lyft bort honom i armar eller kanske inte skadat/förstört hörlurarna så hade bråket troligen tagit slut utanför Max och aldrig eskalerat.

Men då det är något som vi aldrig kommer att få svar på
Citera
2019-07-27, 16:09
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Jag delar inte riktigt den uppfattningen. Osannolikt att två spinkiga afghaner tror sig kunna övermanna fem-sex stycken storväxta personer för att sno knark. Väldigt konstigt tänkt.

Du har missat hela diskussionen kring att de troligtvis bar kniv?
Man beter sig inte normalt som den kriminella s k BO gör gentemot ett gäng som är både biffigare och större i antal om man inte har ett ess i ärmen - vilket oftast är ett vapen (eller ett antal hejdukar, redo att komma in på signal).
Den kriminella s k BO skulle omöjligt kunnat hantera situationen med de tre större männen om han inte bar på någon form av vapen. Alternativt som framkom i förhör (vilket Xiu nyligen citerade - s. 291 i FUP) så kände han att hans heder var kränkt och ville till varje pris återta den - hur omöjligt det än var. Personligen ser jag dock det föregående scenariot som mer troligt och det är även så ASAP Rocky med entourage resonerade.

Citat:
Ett tänkbart scenario ser ut så här, enligt mig. En av de två afghanerna närmar sig livvakten med ett öppet eller förtäckt erbjudande om att köpa någon form av narkotika. Eftersom han är påtänd finns inga spärrar som hindrar från att gå fram till vem som helst på gatan. Han måste skaffa pengar till sin nästa fix.

Om man inte är intresserad av att köpa kan man tänka sig flera reaktioner på ett sådant förslag, allt från avvisande och närmast chockerad häpenhet från den som inte varit med om detta tidigare, en annan möjlighet är ett rutinerat och kort, neutral avvisande, eller, som jag misstänker i det här fallet, livvakten kände sig förolämpad av att ha blivit tagen för narkoman och bad afghanen dra åt helvete: Fuck off! Därefter eskalerade det. Återigen -- min gissning.

Det som talar emot det du skriver är att afghanerna tidigare är dömda (flertalet gånger) för narkotikabrott men inte för langning, samt den kriminella s k BOs egen berättelse där han själv påstår att han gick fram till ASAP Rocky med entourage för att han trodde att de hade narkotika.
Men om vi återgår till din teori - varför skulle någon som vill sälja narkotika gå efter någon som avvisat dem 10+ gånger? Borde han inte försöka hitta nya mer intresserade kunder om han nu måste fixa pengar till nästa fix?
Citera
2019-07-27, 16:11
Medlem
Citat:
Är det inte hyfsat väl klarlagt i FUP:en att afganen antastade rapparna, blev bortlyft i halsen/nacken av den stora livvakten, då gick afganens hörlurar sönder, varpå afganen blev skogstokig?
Jo
Citera
2019-07-27, 16:12
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Jean-Francois Gariepy ger sin take på ASAP Rocky-fallet och blir (med viss rätt) kallad för "kommunist" av en tittare:
https://youtu.be/ZISWyu7meHI?t=997

Erik Berglund och Lennart Matikainen uppmärksammar fallet:
https://youtu.be/SIj9vPjmlR4?t=1612
Citera
2019-07-27, 16:13
Medlem
Proras avatar
Citat:

Visst. Jag spekulerar bara i själva upprinnelsen till det hela.

Försök att sälja knark
Åthutning
Kränkt heder
o.s.v.

Men det är bara en gissning
Citera
2019-07-27, 16:14
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det är väl det som nästan alla är eniga om?

Ren spekulation nu men hade livvakten lyft bort honom i armar eller kanske inte skadat/förstört hörlurarna så hade bråket troligen tagit slut utanför Max och aldrig eskalerat.

Så är det kanske. Men afganen har minst lika stort ansvar att agera måttfullt. Han borde ringt polisen och lugnt följt efter rapparna på avstånd. Är man dessutom så jävla påstridig i början att livvakten ser sig tvungen att lyfta bort honom får han skylla sig själv en del.

Här kommer vi in på det jag tror många är upprörda över nu. Nämligen att den påtände afganen av myndigheterna ges en mycket större handlingsfrihet än de han antastar. Han har inte blivit kollad för droger eller åtalad för åtminstone ofredande.

Gör däremot Svensson minsta lilla felsteg så kommer hela rättsväsendet med storsläggan mot honom.
Citera
2019-07-27, 16:15
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Visst. Jag spekulerar bara i själva upprinnelsen till det hela.

Försök att sälja knark
Åthutning
Kränkt heder
o.s.v.

Men det är bara en gissning

Ja, nåt är det ju som får afganen att vara ganska påstridig innan han blir bortlyft. Har inte lusläst de olika personernas förhör angående detta?
Citera
2019-07-27, 16:17
Medlem
Xius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Bra poäng, med källhänvisning. Detta (afghanernas hederskultur) var uppe i tråden för flera veckor sedan (som spekulation).
Frågan är vad den här tråden egentligen har för betydelse, när mycket vettigt begravs av cirkeldiskussioner. Dessutom är det uppenbarligen så att vettiga saker som tas upp här tar tydligen nästan en vecka innan det nåt ut till andra forum som t ex Twitter.

För den som vill fördjupa sig ytterligare i detta så är det bara att plocka fram World Values Survey. Sverige är och har under årtionden varit ett unikum uppe i ena hörnet. Länder som t ex Afghanistan brukar vara lika extrema åt andra hållet, men där finns det fler länder samlade.

Den kulturvetenskapligt jämförande studien genomförs numera i 80-talet länder med upp till 2 000 intervjupersoner i varje land. Undersökningarna har gjorts sedan 1970-talet.

En rad analyser har visat att värderingarna i de olika länderna kan knytas samman utifrån två huvuddimensioner:

För det första går en skiljelinje mellan länderna i vad författarna kallar "traditionella" respektive "sekulära" värderingar, där traditionella värden är centrerade kring religion, familj och fädernesland. Sekulära värderingar är dess motsats.

Den andra skiljelinjen går mellan "överlevnadsvärden" respektive "emancipativa frihetsvärden". Frihetsvärden samlar svar som speglar att individuell identitet och integritet prioriteras framför ekonomisk trygghet, och visar på subjektiv livstillfredsställelse, acceptans av sociala minoriteter, vilja till protesthandlingar och förtroende och tillit till andra. Överlevnadsvärden är dess motsats.
Citera
2019-07-27, 16:18
Medlem
Citat:
Så är det kanske. Men afganen har minst lika stort ansvar att agera måttfullt. Han borde ringt polisen och lugnt följt efter rapparna på avstånd. Är man dessutom så jävla påstridig i början att livvakten ser sig tvungen att lyfta bort honom får han skylla sig själv en del.

Här kommer vi in på det jag tror många är upprörda över nu. Nämligen att den påtände afganen av myndigheterna ges en mycket större handlingsfrihet än de han antastar. Han har inte blivit kollad för droger eller åtalad för åtminstone ofredande.

Gör däremot Svensson minsta lilla felsteg så kommer hela rättsväsendet med storsläggan mot honom.
Vem ringer polisen för några hörlurar ens och hur sannolikt är det att polis har tid att prioritera hörlurar?
Jag tror snarare att han blev kränkt och var påverkad, därför den märkliga överreaktionen, men varför var han på dem från första början?
Nu vet vi att alla (? inblandade hade någon relation till knark så man undrar ju om det handlade om något sådant. Tjafs om betalning eller liknande(?). Var det samma kväll Kändisen fick ”candy”?
Senast redigerad av Yanii 2019-07-27 kl. 16:22.
Citera
2019-07-27, 16:22
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yanii
Vem ringer polisen för några hörlurar och hur sannolikt är det att polis har tid att prioritera hörlurar?

Den som säger så kan ju inte samtidigt säga att rapparna borde ringt polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in