2019-07-27, 15:55
Medlem
Xius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
FUP:en är ett inskannat dokument, det går inte riktigt att söka i sådana dokument, och att söka efter kniv i den här tråden är bara dumt då du har hela banans tjafs om knivar som skulle finnas på platsen samt i afghanens byxor.

Så att säga att det är en självklarhet att det fanns kniv när det inte finns vittnesrapporter om knivar och det inte ens var på tal innan man började blanda in ett tidigare fall.

Det går alldeles utmärkt att söka i FUPen. Tryck på knappen med förstoringsglaset eller CTRL+F
Citera
2019-07-27, 15:56
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
Det går alldeles utmärkt att söka i FUPen. Tryck på knappen med förstoringsglaset eller CTRL+F

Det har inte funkar för mig tidigare men nu är även den borttagen från förstasidan så om någon kan länka till den igen så vore det trevligt
Citera
2019-07-27, 15:56
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Det finns inget bevis för att det var ett rånförsök, sluta försök att skapa trådsanningar, dessutom så var afghanerna betydligt färre än ASAP och hans crew som bestod av mer än 5 personer.

Varför måste du övertolka allting? Mitt inlägg är ett svar på det inlägg som jag citerade. Om jag inte uttryckligen skriver rånförsök så kan du inte besvara mig som att jag skrivit det.
Afghanerna var minst tre st - sen så spelar ett numerärt underläge inte så stor roll för de som har kniv.
Citera
2019-07-27, 15:57
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Är det inte lika troligt att den kriminella s k BO och dennes kumpan trodde att ASAP Rocky med entourage hade droger, och att de därför ville övermanna dem för att stjäla dem?
Påstridigheten tyder inte på att de var ute efter kunder, utan något mer.

Jag delar inte riktigt den uppfattningen. Osannolikt att två spinkiga afghaner tror sig kunna övermanna fem-sex stycken storväxta personer för att sno knark. Väldigt konstigt tänkt.

Ett tänkbart scenario ser ut så här, enligt mig. En av de två afghanerna närmar sig livvakten med ett öppet eller förtäckt erbjudande om att köpa någon form av narkotika. Eftersom han är påtänd finns inga spärrar som hindrar från att gå fram till vem som helst på gatan. Han måste skaffa pengar till sin nästa fix.

Om man inte är intresserad av att köpa kan man tänka sig flera reaktioner på ett sådant förslag, allt från avvisande och närmast chockerad häpenhet från den som inte varit med om detta tidigare, en annan möjlighet är ett rutinerat och kort, neutral avvisande, eller, som jag misstänker i det här fallet, livvakten kände sig förolämpad av att ha blivit tagen för narkoman och bad afghanen dra åt helvete: Fuck off! Därefter eskalerade det. Återigen -- min gissning.
Citera
2019-07-27, 15:59
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
FUP:en är ett inskannat dokument, det går inte riktigt att söka i sådana dokument, och att söka efter kniv i den här tråden är bara dumt då du har hela banans tjafs om knivar som skulle finnas på platsen samt i afghanens byxor.

...
Ctrl+F i Windows
Cmd+F i Mac

En liten sökruta öppnas, och där skrivs sökordet in, klicka därefter OK eller tryck Enter.
Citera
2019-07-27, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ingen har heller i fupen pratat om någon kniv.

Lite långsam idag va?

Ställ dig i hörnet och skäms, glöm inte att ta på dig dumstruten och lär dig att inte sprida lögner!

Citat:
Ursprungligen postat av BaraVaraSams
Den FUP jag har tillgång till kan jag söka i.
Jag har gett sidhänvisningar tidigare i tråden - läs ASAP Rocky med entourage förhör. Här ett exempel:
Han försökte slå vem som helst som befann sig i närheten eller som var i ett sårbar läge, han försökte greppa tag i ben eller armar. Jag var jätterädd och panikslagen och tänkte att dem hade kniv på sig. Min säkerhetsvakt blödde. Jag visste inte vad jag skulle ta mig till. Vi försökte försvara oss mot killarna och sedan så sprang vi till en taxi för att komma i säkerhet.
Från FUP s. 398.

Man kan säga att ASAP Rocky med entourage samstämmigt motiverar sitt nödvärn med att de var övertygade om att den kriminella s k BO bar kniv.
Citera
2019-07-27, 16:00
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
FUP:en är ett inskannat dokument, det går inte riktigt att söka i sådana dokument

Det går att söka i stora delar av FUP:en. Men framförallt detaljförhören har nån konstig font som inte är sökbar. Så det är värt att börja med en sökning, men sen får man lusläsa.
Citera
Medlem
BaraVaraSamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xiu
På s 291 säger Mustafa att han skäms då omgivningen ser på. Att skämmas är att få sin heder kränkt och något som kräver upprättelse. Detta sätt att se på rättvisa rimmar illa med svensk rättvisa och värderingssystem. Jag anser fortfarande att det är märkligt att inte båda parter är misstänkta i detta fall.

"Mustafa berättar vidare att efter att han inte gått därifrån så tar
den kraftiga killen tag runt hans hals och med båda händerna så lyfter den kraftiga killen upp
honom och puttar iväg honom. Mustafa får då ont av det här och skäms, då omgivningen ser
detta."

Bra poäng, med källhänvisning. Detta (afghanernas hederskultur) var uppe i tråden för flera veckor sedan (som spekulation).
Frågan är vad den här tråden egentligen har för betydelse, när mycket vettigt begravs av cirkeldiskussioner. Dessutom är det uppenbarligen så att vettiga saker som tas upp här tar tydligen nästan en vecka innan det nåt ut till andra forum som t ex Twitter.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Ctrl+F i Windows
Cmd+F i Mac

En liten sökruta öppnas, och där skrivs sökordet in, klicka därefter OK eller tryck Enter.

Ändrar inte på det faktum att FUP:en nu inte finns på sida ett, kan du vänliga länka till en fungerande länk?
Citera
2019-07-27, 16:02
Medlem
Xius avatar
Citat:
Det har inte funkar för mig tidigare men nu är även den borttagen från förstasidan så om någon kan länka till den igen så vore det trevligt

Du måste givetvis ladda ner PDFen på din egen dator för att kunna söka i den.
Citera
2019-07-27, 16:02
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Det går att söka i stora delar av FUP:en. Men framförallt detaljförhören har nån konstig font som inte är sökbar. Så det är värt att börja med en sökning, men sen får man lusläsa.

Okej, fonten är troligen för att det är inskannat på ett sätt som programvaran har problem att läsa in eller dylikt, det är rätt lätt hänt även när man skannar in från böcker
Citera
2019-07-27, 16:03
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Jag delar inte riktigt den uppfattningen. Osannolikt att två spinkiga afghaner tror sig kunna övermanna fem-sex stycken storväxta personer för att sno knark. Väldigt konstigt tänkt.

Ett tänkbart scenario ser ut så här, enligt mig. En av de två afghanerna närmar sig livvakten med ett öppet eller förtäckt erbjudande om att köpa någon form av narkotika. Eftersom han är påtänd finns inga spärrar som hindrar från att gå fram till vem som helst på gatan. Han måste skaffa pengar till sin nästa fix.

Om man inte är intresserad av att köpa kan man tänka sig flera reaktioner på ett sådant förslag, allt från avvisande och närmast chockerad häpenhet från den som inte varit med om detta tidigare, en annan möjlighet är ett rutinerat och kort, neutral avvisande, eller, som jag misstänker i det här fallet, livvakten kände sig förolämpad av att ha blivit tagen för narkoman och bad afghanen dra åt helvete: Fuck off! Därefter eskalerade det. Återigen -- min gissning.

Är det inte hyfsat väl klarlagt i FUP:en att afganen antastade rapparna, blev bortlyft i halsen/nacken av den stora livvakten, då gick afganens hörlurar sönder, varpå afganen blev skogstokig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in