2019-07-26, 21:40
Medlem
BonitaPietilas avatar
Det är ett jävla tjat i tråden om att BO borde ha testats för droger på sjukhuset.
Hur skulle det vara om de som utförde misshandeln testats istället? Enligt telefontömning diskuterades hur man skulle få tag på candy, står i FUPen. Det är inte osannolikt att de var påverkade vid tillfället.
Citera
2019-07-26, 21:41
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Problemet är...
1. Det finns ingen "angripare"
2. Är det allmänt vedertaget eller finns det någon forskning som säger att drogpåverkade personer ofta är beväpnade? Givetvis händer det att drogpåverkade personer är det. Men i övrigt skulle jag svara nej på den frågan.
3. Givetvis spelar frågan om drogpåverkan roll när det handlar om nödvärn, absolut! Men det måste ju anpassas till situationen/händelsen/förloppet och i detta fallet fanns det inte någon regelrätt nöd.
Det var inte många rätt i din tipsrad!

1. Det finns en angripare. Faktiskt betydligt fler än en.
2. Det finns det säkert. Jag hade gissat att risken att dömas för våld med vapen är mångdubbelt högre om man är missbrukare än om man inte är missbrukare. Men du får kolla upp referenser själv. Det är lite som att studera om man blir blöt när man går ut i regnet.
3. Du säger det spelar roll för nödvärn samtidigt som det inte spelar roll för nödvärn.

Hoppas du inte fick med polarna på tipset.
Citera
2019-07-26, 21:43
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonitaPietila
Det är ett jävla tjat i tråden om att BO borde ha testats för droger på sjukhuset.
Hur skulle det vara om de som utförde misshandeln testats istället? Enligt telefontömning diskuterades hur man skulle få tag på candy, står i FUPen. Det är inte osannolikt att de var påverkade vid tillfället.

Jag tycker att alla inblandade gott kunde ha drogtestats.

Kommer det in någon till sjukhuset som åkt på stryk lär det inte vara ovanligt att även den personen har gjort nåt olagligt, tex ofredande, misshandel, eller narkotikabrott. Så varför inte drogtesta alla inblandade per default?
Citera
2019-07-26, 21:45
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Här är förarbetena till grundlagsparagrafen om abolition (regeringen kan lägga ner en utredning):
"I paragrafens andra mening ges grundlagsstöd för den befogenhet att besluta om s. k. abolition som anses tillkomma regeringen enligt gällande rätt. Stadgandets avfattning medger beslut om såväl individuell som kollektiv abolition.

Beslut om abolition kan innebära att enskild person utpekas som skyldig till brottslig gärning utan att domstol har tagit ställning i frågan. Bl. a. på grund härav bör institutet handhas med största försiktighet.

Beredningen föreslår därför att regeringen skall få besluta om abolition endast om det föreligger synnerliga skäl för åtgärden.
"
Källa: https://weburn.kb.se/metadata/413/SOU_7257413.htm, sid 204

"Synnerliga skäl" motiveras alltså främst som ett skydd för den som frisläpps. Gissar att ASAP Rocky helst blir frisläppt direkt, därför är "synnerliga skäl" inte så tungt vägande i detta fallet.
Jag hittar det inte på sidan 204, det du citerar.
Citera
2019-07-26, 21:47
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Jag hittar det inte på sidan 204, det du citerar.

Jag menade PDF-sida 204. Tittar du på den tryckta sidan är det 201.
Citera
2019-07-26, 21:48
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angerove
Ursäkta om jag ställer en korkad fråga, jag vet inte så mycket om juridik.

Jag har aldrig sätt att någon brottsling, dömd för brott som faller under allmänt åtal, har dömts till att betala rättegångskostnader.
Folk döms ofta till böter men det ju inte samma som att betala rättegångskostnader eller häktnings-/fängelsekostnader.
Jag menar, har man begått ett brott som har lett till en rättegång och en fällande dom, bör man per automatik betala alla kostnader som man åsamkat samhället.
Jag tycker att t o m snuten ska få ställa ut en faktura som bör sedan hanteras med konstens alla regler, typ inkasso, kronofogden, avbetalningsplaner osv.
Är jag ute och cyklar?
Jag måste ha missat någonting.
Ja alltså man får en faktura hem eller så får man betala på plats som i ASAPS fall . Vi säger att du vanlig knegare advokat + rättegång för typ rattfylla är kanske 6000kr då får du dega 2-3000 kr.
Citera
2019-07-26, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHaven
1 helt band + 1 en basist döda i trafikolyckor. Hur många superstars har totalt sett dött i trafikolyckor sen 1986?
ska vi skämmas för att viola beach körde över en öppen bro?
Citera
2019-07-26, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
På Samnytts insta ses bilder där ASAP har en flaska med gul-grön etikett uppstoppad i tröjärmen. I samma bildserie ses en sönderslagen flaska med liknande etikett sönderslagen vid platsen.
För vidare info, kolla alltså Samnytts instagram.

Jag har sett dessa bilder men jag har inte sett Rocky faktiskt misshandla någon med dessa..

I TMZ filmen använder Rocky båda händerna när han kastar afghanen + att afghanens armar inte har något blod på sig då.
Senast redigerad av Merrelito 2019-07-26 kl. 21:58.
Citera
2019-07-26, 21:57
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
Egentligen har han nästan suttit av nu . Sen kommer ju kostnaderna och skadestånden.
Citera
2019-07-26, 22:01
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
https://www.expressen.se/noje/asap-rocky-forsokte-fly-braket-pa-en-elsparkcykel/

Det händer grejer .
Citera
2019-07-26, 22:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Precis. I förhören fiskas det efter hur rädda rapparna kände sig. De fattade inte att här är det viktigt att svara rätt.

För att kunna hävda nödvärn ska man ha varit helt skräckslagen, inträngd i ett hörn så man inte kan smita, och vara helt övertygad om att nu blir man angripen med ett livsfarligt vapen så man har inget annat val än att skära motståndaren sönder och samman med en flaska man bara råkade få tag på en sekund innan.

Två pundarafghaner (meth som Rocky trodde) med nya moraknivar skulle t.o m försätta Goebbels i skräck
Citera
2019-07-26, 22:02
Medlem
CD-skivas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasilevo
Aktbilaga 99,98 & 97 Stämningsansökan & förundersökningsprotokoll
https://docdro.id/FXq0y4n
https://docdro.id/z0hv0yQ
https://docdro.id/OwIo3xB

Snygg maskning de har gjort av den känsliga informationen
Citera