Det är klart han är påtänd, men det är inte problemet. Hela grejjen blir ju mycket mer psykstörd om han INTE är påtänd.
Problemet är att ASAP och vanliga tjejer inte kan gå genom stan innan det är mörkt utan att bli trackade av skithögar som ljugit sig hit och pissat på landet som tagit hand om dom. Så till den grad att det blir problem med presidenten för världens mäktigaste land. Och sen pissa ännu mer på alla tänkande människor genom att åka på en sex-sju veckors semester (från vad?) till landet han påstod ha skyddsbehov från.
Det regleras bl a I principerna i offentlig rätt och t ex i Kap 1 §1 & §9 i Regeringsformen. Regeringen kan styra hur myndigheterna ska arbeta, men regeringen får aldrig styra över hur en myndighet använder lagarna. Det är grunden. Om Regeringen skall fatta ett beslut om abolition så är det en mycket speciell situation.
Visst, det är många som tycker att det är en viktig princip att rättsväsendet ska vara oberoende.
Samtidigt finns det två säkerhetsventiler i grundlagen för att hantera speciella fall: nåd och abolition. Rent juridiskt står det regeringen helt fritt att använda dessa som man tycker är bäst.
Enligt Högsta Förvaltningsdomstolen:
"Bestämmelsen i 12 kap. 9 § andra stycket regeringsformen ger regeringen en fullständigt diskretionär rätt att avgöra om abolition ska beviljas (jfr RÅ 2001 ref. 63)" (källa)
RÅ 2001 ref. 63 (Regeringsrätten):
"Regeringsformens bestämmelse om nåd ger regeringen en fullständigt diskretionär rätt att avgöra om och i vilken utsträckning nåd skall ges. Att pröva rättsenligheten av ett regeringsbeslut i ett nådeärende låter sig i princip inte göras." (källa)
Högsta förvaltningsdomstolen och Regeringsrätten skriver alltså klart och tydligt att nåd och abolition kan utnyttjas helt fritt efter regeringens godtycke. Dessa beslut kan inte överprövas i domstol.
Nu har det tjatats tillräckligt om att afghanern/iraniern ska ha varit påtänd. Om ni tittat i FUPen så har läkarna faktiskt bedömt att han inte är påtänd efter att ha dels mött honom dels kontrollerat hans puppillrar och dess reaktioner. Vi får väl lita på att läkarna kunde bedöma detta. (fast f-n trot'.... vikande läkarstudenter på en AT-tjänst har kanske inte alla på.)
Enligt FUPen gjordes antagligen ingen provtagning, s154 "Inga uppgifter finns om eventuell provtagning avseende droger och/eller alkohol." Kan du påvisa att det står någonstans att han inte var påtänd, och att han kontrollerats som du påstår?
Det är ju för böveln du som inte håller dig till ämnet Jag diskuterar fallet och jag namnger BO och GM och därav förklarar varför ASAP Rocky inte är släppt.
När man debatterar med vänstermuppar så fattar dom inte den röda tråden. Tack för du bevisar det
Återigen. Afghanen förtjänade detta och han är inget offer. Han ska granskas och ASAP Rocky ska släppas. Sverige är ett land för kriminella invandrare som det ser ut nu
Nja, jag tror nog allt att din bedömning av det aktuella fallet färgas lite av såväl din syn på invandrare och raser, som av fredagsgroggen? Som jag talat om för dig för ett tag sedan då tror jag att han får 3-6 mån villkorligt gör misshandeln, men att jag saknar lust och grund till att spekulera ytterligare.
Gillar du inte det svenska rättssystemet, vilket du signalerar i sista stycket ovan, så kan du väl söka dig någon annanstans?
Det kan vara så att Afghanen använder "nerstänkta kläder tricket", ni vet när folk skrev ner bilnummer på de som passerade förbi för att sedan beskylla bilföraren för att ha stänkt ner honom och kräva "tvättpengar".
Om Afghanen inte kan sälja på Rocky och hans kompisar narkotika, och om han inte kan råna dom så finns det "ett sätt till att tjäna pengar på" och det innebär att följa efter och provocera fram ett slagsmål för att sedan ringa polisen och själv spela skadelidande medan han i realiteten var den som provocerade fram bråket och det som sedermera skall kallas för misshandel.
Ett utmärkt sätt att få stora skadestånd och rejäla inkomster utan att ha gjort ett enda hederligt handtag någonsin.
Självfallet så trumpetar PK-media och STV (SossarnasTV) ut det lögnaktiga budskapet att Rocky är skyldig medan Afghanen som har ett veritabelt brottsregister innefattande misshandel med kniv, snatteri, narkotikabrott-heroin och återigen misshandel, som ett stackars lamm som kommit i vägen för stora stygga vargen.
Verkar mycket troligt. Inget blod syns på filmerna, inte heller på kläderna från Rockys grupp. Polisen har inte hittat DNA från amerikanerna på glasbitarna som låg på gatan. Men de verkar inte ha kontrollerat om afghanens DNA finns på glaset. Han kanske har skurit sig själv med kniv, han är ju van knivanvändare! På bilderna verkar glassplittret ligga på gatan långt ifrån där afghanen låg.
Kan afghanen skurit sig själv lite lätt för att få skadestånd? De verkar inte vara djupa sår. Avvisiterades afghanen av polisen? Det verkar inte som det har gjorts. Polisen skickar i så fall en förhärdad brottslig som skurit folk till sjukhus utan att avvisiterat honom?
Den här historien blir bara värre och värre. Det är mer och mer uppenbart att "Kling och Klang" inte verkar intresserad av att få slut på afghanernas gatuaktiviteter, utan verkar mer intresserad av att sätta dit "en så kallad artist" som åklagaren kallade Rocky!
Irriterar mig på förhören alltså. Enligt förhörsledaren så spelar tydligen "antalet" roll, och storleken på livvakten. Tänk på det nästa gång ni är ute med er familj eller vänner och det kommer fram en knark påverkad kriminell och förföljer er och är allmänt aggressiv, då är ni ändå 5 personer mot 1! Han har alltså all rätt! Det finns då ingen plats för er att vara rädda, enligt förhörsledaren.
Precis. I förhören fiskas det efter hur rädda rapparna kände sig. De fattade inte att här är det viktigt att svara rätt.
För att kunna hävda nödvärn ska man ha varit helt skräckslagen, inträngd i ett hörn så man inte kan smita, och vara helt övertygad om att nu blir man angripen med ett livsfarligt vapen så man har inget annat val än att skära motståndaren sönder och samman med en flaska man bara råkade få tag på en sekund innan.
Jag "mäter" avståndet mellan Max ingången på Kungsgatan och platsen där Afghanen landat, med hjälp av kartan i FUP:en och Google maps.
Jag får det till 60-80 meter och 7-10 minuter totalt, enligt FUP:en.
Jag kan bara konstatera att det där med "fyra kvarter", som upprepas i olika sammanhang, inte stämmer.
Är det 80 meter så motsvarar det ett "New York City Block", som rapparna pratar om. Edit: dvs inte de 3-4 blocks som de hävdar.
Senast redigerad av lm5711 2019-07-26 kl. 21:54.
Enligt FUPen gjordes antagligen ingen provtagning, s154 "Inga uppgifter finns om eventuell provtagning avseende droger och/eller alkohol." Kan du påvisa att det står någonstans att han inte var påtänd, och att han kontrollerats som du påstår?
Nej det låg ju i hbtq åklagarens intresse att svartmåla amerikanerna. Dvs han beordrade husrannsakan av artistens manager bla. Upphovsmannen till bråket har ju åklagaren helt skitit i
Visst, det är många som tycker att det är en viktig princip att rättsväsendet ska vara oberoende.
Samtidigt finns det två säkerhetsventiler i grundlagen för att hantera speciella fall: nåd och abolition. Rent juridiskt står det regeringen helt fritt att använda dessa som man tycker är bäst.
Enligt Högsta Förvaltningsdomstolen:
"Bestämmelsen i 12 kap. 9 § andra stycket regeringsformen ger regeringen en fullständigt diskretionär rätt att avgöra om abolition ska beviljas (jfr RÅ 2001 ref. 63)" (källa)
RÅ 2001 ref. 63 (Regeringsrätten):
"Regeringsformens bestämmelse om nåd ger regeringen en fullständigt diskretionär rätt att avgöra om och i vilken utsträckning nåd skall ges. Att pröva rättsenligheten av ett regeringsbeslut i ett nådeärende låter sig i princip inte göras." (källa)
Högsta förvaltningsdomstolen och Regeringsrätten skriver alltså klart och tydligt att nåd och abolition kan utnyttjas helt fritt efter regeringens godtycke. Dessa beslut kan inte överprövas i domstol.
Kanske har detta diskuterats nog i tråden redan, men jag tror skillnaden mellan din tolkning - ”abolition kan utnyttjas helt fritt efter regeringens godtycke” - och min tolkning om krav på synnerliga skäl är var vi skiljer oss åt?
Fråga till tråden: när skedde de påstådda attackerna med trasiga glasflaskor? Ser ingen video där man ser att afghanen är blodig eller skadad..
Kan försvaret med trovärdighet säga att glasflaskor krossades för att skrämmas och att afghanen skadat sig själv medvetet efter slagsmålet?
Tillägg: Om ASAP et al slagits med flaskor på TMZ videon är jag djupt förvånad att skadorna är så pass lindriga. Nu kan jag dock inte se några flaskor där..
På Samnytts insta ses bilder där ASAP har en flaska med gul-grön etikett uppstoppad i tröjärmen. I samma bildserie ses en sönderslagen flaska med liknande etikett sönderslagen vid platsen.
För vidare info, kolla alltså Samnytts instagram.
Kanske har detta diskuterats nog i tråden redan, men jag tror skillnaden mellan din tolkning - ”abolition kan utnyttjas helt fritt efter regeringens godtycke” - och min tolkning om krav på synnerliga skäl är var vi skiljer oss åt?
Vill du personligen inte diskutera det vidare så ska jag inte jaga dig. Men jag tycker det är relevant för tråden eftersom Löfven och svenska ambassaden har påstått för Trump att regeringen inte har någon som helst laglig möjlighet att påverka.
Vad gäller "synnerliga skäl" så går man in på detta i förarbetena till grundlagen:
"I paragrafens andra mening ges grundlagsstöd för den befogenhet att besluta om s. k. abolition som anses tillkomma regeringen enligt gällande rätt. Stadgandets avfattning medger beslut om såväl individuell som kollektiv abolition.
Beslut om abolition kan innebära att enskild person utpekas som skyldig till brottslig gärning utan att domstol har tagit ställning i frågan. Bl. a. på grund härav bör institutet handhas med största försiktighet.
Beredningen föreslår därför att regeringen skall få besluta om abolition endast om det föreligger synnerliga skäl för åtgärden."
"Synnerliga skäl" motiveras alltså främst som ett skydd för den som frisläpps. I förarbetena skriver man alltså inte ens uttryckligen att det är olämpligt att använda abolition pga att rättsväsendet ska vara oberoende.
Gissar att ASAP Rocky helst blir frisläppt direkt, och därför är just det "synnerliga skälet" inte så tungt vägande i detta fallet.
Jag vill absolut inte att regeringen ska börja lägga ner utredningar till höger och vänster, och tycker inte heller att de ska lägga ner just denna utredningen med mindre än att USA hotar med extremt allvarliga konsekvenser. Så jag kan hålla med om att regeringen inte ska använda sin möjlighet till abolition om de inte har synnerliga skäl ur många synvinklar, inte bara offrets.
Men tittar man extremt smalt enbart på vad regeringen får lov att göra så har de faktiskt en "fullständigt diskretionär rätt att avgöra om abolition ska beviljas".
Edit: Jag är ingen professor i grundlagsrätt, så har du hårda källor som motsäger vad jag påstår är jag nyfiken på att läsa dessa.
Senast redigerad av lm5711 2019-07-26 kl. 21:44.