2019-07-26, 16:00
Medlem
Bara faktumet att jag inte kan hålla ordning på vilken kommun de bor i just nu är ett observandum i sig. Det tyder på lite väl många flyttar lite väl frekvent uppåt och neråt och överallt i landet, tycker du inte det?

Vidare är det så att kommunerna inte har informationsdelning sinsemellan. Därför kan det i Sorsele inkommit 200st anmälningar om familjen. Så fort de flyttar till en annan kommun är dessa puts väck, och ingen kan se hur många rektorer som har gjort anmälningar i familjens tidigare hemkommuner. Därför är det viktigt att anmäla igen så fort en sådan här familj flyttar. Det är inte ovanligt att en familj med en sådan här problematik ibland flyttar JUST FÖR ATT socialtjänsten börjar sätta press och planerar för att sätta in åtgärder. I och med flytt slinker familjen ur deras grepp och kan fortsätta med ett destruktivt leverne på ny ort.

Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Så du vet inte vilken kommun de är skrivna i, men du har tillräckligt med information för att göra en orosanmälan?

Men vad ska denna anmälan syfta till? Har familjen kontakt med soc sedan innan? Det får vi verkligen hoppas, och om så inte är fallet, är inte en orosanmälan det som kommer lösa något. För Sorsele-rektorn borde enligt lagen ha gjort en orosanmälan, Norrköpings-rektorn borde enligt lagen ha gjort en anmälan, beroende på vad som sägs på BUP borde dessa ha gjort en anmälan. I och med att familjen tidigare var på väg att bli hemlös, har familjen blivit lovad ett familjehem till Issy, alltså borde det finnas ett pågående ärende. Enligt tidigare inlägg här i tråden hade det kommit in så många anmälningar så att familjen till och med gick ut och bad sina följare att sluta anmäla.

Vad kommer en anmälning att ge då, med stor sannolikhet inget, socialtjänsten kommer få in en anmälan, se att den har ett pågående ärende, och avsluta anmälan. Det som händer är alltså endast en kostnad, av tid och pengar för socialtjänsten, tid som hade kunnat läggas på vettigare saker.

Finns det några risker med en anmälan, ja, en stor är ju att familjen mår ännu sämre och därför får ännu svårare att lösa sin vardag. En annan är ju att Issy kommer bli ännu mer stressad eftersom hon känner att det är närmare familjehem.
En annan risk är ju att familjen lägger ner sin youtube. Då kommer socialtjänsten ha svårare att följa och utvärdera och Issy kommer bli mer isolerad.

Finns det någon vinst med att göra en orosanmälan som kan väga upp riskerna?
Citera
2019-07-26, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Jag har ABSOLUT tillräckligt med information för att göra en orosanmälan. En orosanmälan gör man när man har en stark oro för hur ett barn har det. Man behöver inte ha massa information. Det räcker med att ha en gnutta information som gjort en orolig för hur ett barn har det i vardagen.

Utifrån det "lilla" jag sett har jag en stark oro över Issys mammas inställning i föräldraskapet, hennes oförmåga att sätta Issys behov före sina egna, hennes oförmåga att härbärgera sin stress över ekonomi och boende själv som förälder för att låta Issy vara barn, hennes bristande insikt i hur det påverkar ett barn att åläggas stressen över hushållsekonomin, hennes bristande insikt i hur hennes egen problematik går ut över Issy, hennes bristande förståelse för vikten av en stabil tillvaro där man inte byter kommun lika ofta som andra byter vinterjacka för ett barns utveckling. Bara för att nämna ett fåtal av orospunkterna.

Du agerar helt rätt. 👍🏻
Citera
2019-07-26, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegardig
Jag har diagnoser och jag håller med dom andra. Man kan inte skylla allt på diagnoser det funkar inte så. Och som jag förstår igenom min diagnos alltså asperger är att jag skulle mått ett helvetes liv om jag bodde ihop med jewels

Du har rätt i sak men jag tycker att man kan undvika hårda ord och så vidare. Undvik att vara allt för taskig.

"jag skulle mått ett helvetes liv om jag bodde ihop med jewels" Jag med säkert... men nu är det så att dom bor ihop och där har vi en mamma som trotts allt finns där på ett eller annat sätt. det finns andra som är mycket mycket värre som ändå får behålla sina barn.

Dom bor ihop och det är den verklighet som du får stå ut med. ingen större mening att prata om det förflutna... Ska man ta barn så ska man nog göra det direkt när dom är små. Nu är det verkligen försent så det är ju klokare att släppa den tanken när det gäller den här familjen helt och hållet.

Det finns ingen anledning att diskutera vad samhället borde gjort för den här familjen det är bättre att blick in i framtiden. Det dom två minst behöver är privatpersoner som inte kan så mycket som sitter och ska agera både domare och pöbel... Det kommer verkligen inte göra något bättre av det här.
Citera
2019-07-26, 17:15
Medlem
Citat:
Bara faktumet att jag inte kan hålla ordning på vilken kommun de bor i just nu är ett observandum i sig. Det tyder på lite väl många flyttar lite väl frekvent uppåt och neråt och överallt i landet, tycker du inte det?

Vidare är det så att kommunerna inte har informationsdelning sinsemellan. Därför kan det i Sorsele inkommit 200st anmälningar om familjen. Så fort de flyttar till en annan kommun är dessa puts väck, och ingen kan se hur många rektorer som har gjort anmälningar i familjens tidigare hemkommuner. Därför är det viktigt att anmäla igen så fort en sådan här familj flyttar. Det är inte ovanligt att en familj med en sådan här problematik ibland flyttar JUST FÖR ATT socialtjänsten börjar sätta press och planerar för att sätta in åtgärder. I och med flytt slinker familjen ur deras grepp och kan fortsätta med ett destruktivt leverne på ny ort.

Exakt så här fungerar det. När någon med problem flyttar så är dom så att säga helt nollade i den nya kommunen. Dom vet ingenting överhuvudtaget, dom plingar inte på dörren direkt.

Så det kan gå månader innan det kommer till deras kännedom.

Enbart genom att någon tabbat sig eller blivit sjuk.

Orosanmälan kan alla göra och det som är bäst om det finns någon som känner familjen lite och engagerat sig något och verkligen är insatt i vilka problem det gäller och att man gör det med en gång när man vet att denne flyttat någonstans.
Citera
2019-07-26, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9och0
Varför är du så mån om att Issy ska bo kvar i skiten? Tycker du om att se en 15åring i fattigdom på youtube?

Svaret på din fråga har många delar i sig, och du brukar ju inte gilla att läsa långa svar, men nu var det du som frågade.

Om vi ser på den första delen av svaret, så gör det mig extremt orolig om samhället ska placera om ett barn pga att familjen lever på en sjukersättning på lägsta nivå. Dels för att det är många som lever på den ersättningen, och dels för att det gör mig ledsen om samhället har en så låg ersättning så att medborgarna hamnar i fattigdom. Det är rent ut sagt sjukt av en land med ett av världens högsta skattetryck.

Om vi ser det till en annan del, så ja, jag anser inte att man ska ta lättvindigt på att placera om ett barn, för det första för den ekonomiska kostnaden, som är enorm. Men den viktigaste är den mentala kostnaden. Det är en åtgärd med väldig låg grad av lyckat genomförande, och en hög grad av rejäla misslyckanden. Helt enkelt man har förstört människor på det sättet. Man har skapat Anders Eklund, Jacki Arklöv och liknande. Säger jag att det kommer gå så med Issy, nej, men risken finns. Risken är enligt min bedömning också högre för Issy än för andra. Dels för deras extremt tajta förhållande, dels för diagnosen, men också för Issys ovilja till insatsen. I princip samtliga förutsättningar för ett misslyckande finns i det här fallet, och få förutsättningar för ett lyckat resultat.

Sedan finns det en orsak till, som kan verka fel, men som ändå är ganska viktig. Orsaken till varför soc skulle behöva gå in är till stor del pga att samhället inte gett den hjälpen som det är skyldigt till. Alltså kommer en insats via socialtjänsten enbart att dölja ett urkukat samhälle, som skattebetalare är det något jag vill undvika i det längsta. Alla samhällets misslyckande ska visas fram, och de ansvariga ska förhoppningsvis någon gång fatta att de gjort fel. Om det blir en placering av Issy, kommer hela skulden enbart hamna på Jewels istället, vilket är fel eftersom då kommer inte samhället vara tvunget att lära sig.

Men det viktigaste, jag vill hela familjen bästa, och kanske är det att Issy blir placerad, kanske är det inte ens en bit i pusslet. Jag lutar mer till att det finns andra saker att börja arbeta med först, som har högre chans att lyckas förbättra tre personers liv, istället för att bara putta ner minst två personers liv. Både ur ett samhällsekonomiskt och personligt lidande perspektiv. Och nej, jag är långt ifrån säker på att skiten är där Issy är nu, jag tror det kan bli rejält mycket mer plågsamt för henne i tillvaron. Och det är precis vad jag är rädd för är på väg att hända.
Citera
2019-07-26, 19:02
Medlem
54NDR0s avatar
Citat:
Another day another filter.

Citat:
My strenght is failing. And people blame me for that. Which is weird because all I wanted to do was share my life with others.
Citat:
Swollen eyes, oedema, headaches, vomiting, sensory issues, shortness of breath, skin reactions, bad coughing, lung problems.
All of the above and I constantly find myself smiling, laughing and joking around on our YouTube channel. Its better than showing the truth.
Citat:
I really thought good things about people. In my head I had pictured people to see my sons struggles and choose to follow him and support him and encouraging him for whatever progress he made in life. Instead people destroyed both of us. Family included.

Några av de mest bisarra utdragen från Jewels senaste instagram-inlägg. Att hon är sjuk i huvudet är det ju inga tvivel om. Hela inlägget går ut på två saker. Det första är att hylla sig själv genom att förklara hur svag hon är men att hon ändå lyckas vara glad och energisk framför kameran. Det andra är att som i vanlig ordning skylla alla problem på samhället och alla andra människor förutom just sig själv.

Jewels visar alltså återigen att hon är totalt ansvarslös och en horribel förälder. Att ta ansvar och ge sitt barn en värdig tillvaro kommer inte upp på agendan. Där finns endast: Fortnite, tigga pengar, och att skriva långa inlägg för att mata sitt ego.
Senast redigerad av 54NDR0 2019-07-26 kl. 19:04.
Citera
2019-07-26, 19:06
Medlem
54NDR0s avatar
Citat:
Jag lutar mer till att det finns andra saker att börja arbeta med först, som har högre chans att lyckas förbättra tre personers liv, istället för att bara putta ner minst två personers liv.

Kan du skriva vad dessa andra saker de kan börja arbeta med som är bättre?
Citera
2019-07-26, 19:09
Medlem
Citat:
Jag har ABSOLUT tillräckligt med information för att göra en orosanmälan. En orosanmälan gör man när man har en stark oro för hur ett barn har det. Man behöver inte ha massa information. Det räcker med att ha en gnutta information som gjort en orolig för hur ett barn har det i vardagen.

Utifrån det "lilla" jag sett har jag en stark oro över Issys mammas inställning i föräldraskapet, hennes oförmåga att sätta Issys behov före sina egna, hennes oförmåga att härbärgera sin stress över ekonomi och boende själv som förälder för att låta Issy vara barn, hennes bristande insikt i hur det påverkar ett barn att åläggas stressen över hushållsekonomin, hennes bristande insikt i hur hennes egen problematik går ut över Issy, hennes bristande förståelse för vikten av en stabil tillvaro där man inte byter kommun lika ofta som andra byter vinterjacka för ett barns utveckling. Bara för att nämna ett fåtal av orospunkterna.

Citat:

Nej, jag tycker inte det är ett tecken på att familjen flyttar ofta, när de bott i samma kommun i 9 snart 10 månader. I min värld säger det mer om din inhämtning av information än lämpligheten i frekvensen av deras flyttar. Men jag håller med om att de flyttar för ofta, mest eftersom familjen själv tycker det. Ingen ska behöva flytta oftare än den själv vill.

Mitt bekymmer idag, är att folk använder orosanmälningar för strunt. Några exempel på detta, J&J har blivit anmälda två eller tre ggr. Vilken kan på allvar känna en oro hos Jocke och Jonna för ett barn tillvaro. Inte nog med att de har mer pengar än vad jag hade om jag så skiter pengar, de kan umgås mycket med sitt barn eftersom de sett till att arbeta hemma, de har ett stort skyddsnät omkring sig med morföräldrar och liknande. Nästa exempel på strunt är Ida Warg, för att hon hade för mycket kläder på sin unge. Bara för att det med modern teknik nu blivit lättare att "spionera" i folks privata liv, behöver vi få mer rätt att påpeka det lämpliga/olämpliga i folks liv. Visst att personerna som gjort de anmälningarna jag nyss räknade upp hade rätt till det, men var det lämpligt?

Säger jag att det är strunt här, nej, det finns en anledning till oro, det har familjen enligt egen uppgift själv känt, och försöker därför be om hjälp. Även av socialtjänsten, om man ska tro familjen som sagt, vilket jag ännu inte sett någon anledning till att inte göra. I och med den utgångspunkten, är det värt att göra en orosanmälan, kommer den ge något? Inte enligt dig själv vad jag kunde utläsa i tidigare inlägg. Och inte enligt mig. Och om alla ska vara ärliga, tror någon på att orosanmälan kommer ha någon nytta, tror ni på fullaste allvar att Soc i Norrköping inte har kontakt med den här familjen, tror ni de har ljugit om den eventuella familjehemsplaceringen, tror ni att rektorn inte skulle gjort en orosanmälan på en unge som går i skolan 20 minuter per dag och är helt isolerad? Tror ni inte på vad Jewels och Issy sagt i tidigare film, att det kommit in en bunt med anmälningar, och att folk kan sluta anmäla? I den perspektivet, vad skulle en till anmälan göra? Antagligen lika mycket betydelse som att en av mina höner lagt ett ägg i morse, alltså inget överhuvudtaget. Kan det finnas nackdelar med att anmäla, ja, det har jag redan redovisat.

Tycker jag man ska hjälpa familjen? Ja. Ge pengar om man känner för det. Jag har aldrig gjort det, och kommer antagligen aldrig göra det. Säga något snällt till J&I i en live, bara en sådan enkel grej kan göra tokmycket.

Men vad händer om man istället går den vägen som ni vill, anmäla och jävlas, kommer det något positivt ur den annat än att ni får känna er duktiga och coola? Jag förstår att Jewels är ett jävligt enkelt mobbingoffer, men gå inte i den fällan.
Citera
2019-07-26, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 54NDR0
Några av de mest bisarra utdragen från Jewels senaste instagram-inlägg. Att hon är sjuk i huvudet är det ju inga tvivel om. Hela inlägget går ut på två saker. Det första är att hylla sig själv genom att förklara hur svag hon är men att hon ändå lyckas vara glad och energisk framför kameran. Det andra är att som i vanlig ordning skylla alla problem på samhället och alla andra människor förutom just sig själv.

Jewels visar alltså återigen att hon är totalt ansvarslös och en horribel förälder. Att ta ansvar och ge sitt barn en värdig tillvaro kommer inte upp på agendan. Där finns endast: Fortnite, tigga pengar, och att skriva långa inlägg för att mata sitt ego.

Hmmm, vad olika slutsatser människor kan komma fram till, fast informationen de ser är lika. Ganska spännande.
Citera
2019-07-26, 19:18
Medlem
54NDR0s avatar
Citat:
Hmmm, vad olika slutsatser människor kan komma fram till, fast informationen de ser är lika. Ganska spännande.

Ja, och du verkar aldrig kunna komma fram till en enda slutsats över huvud taget. Du skriver aldrig konkret vad som du tycker ska göras för familjen, men du kritiserar allt som alla andra skriver och du hävdar alltid att du vet bättre metoder. Du kompenserar för dina substanslösa påståenden genom att skriva mycket längre texter än vad du behöver göra. Vad du är ute efter vet jag inte, men något jag är säker på är att du inte ens vet själv vad du skriver i de flesta fall, då du säger emot dig själv ungefär tre gånger i varje inlägg du skriver.
Citera
2019-07-26, 19:25
Medlem
Citat:
Kan du skriva vad dessa andra saker de kan börja arbeta med som är bättre?

Det finns en massa saker man kan börja arbeta med som kommer vara billigare och antagligen ge mer resultat.
  • Samtalskontakt till Jewels
  • Boendestöd
  • Avlastningsfamilj till Issy
  • Hjälp med boendet. Hyran 8400 i jämförelse med familjehem runt 17-18000. Men då inte inräknat morfaders vårdboende. Alltså halva kostnaden. Även hjälp till hemlösa kostar en massa pengar. Så kostnaden för hyran blir kanske en tredjedel.
  • Kontaktpersoner till Jewels och Issy.
  • Vård till Jewels, habilitering (arbetsterapi, kurator och annat), sitter kanske ihop med punkt 1.
  • Förvaltare
  • Daglig verksamhet, bryta isolering för en i familjen i varje fall, kanske kan ge följdeffekter, antagligen gör det det.

Helt enkelt, börja titta på vad diagnoserna gör med deras liv, för det vet med stor sannolikhet inte Jewels nu. Hon letar desperat efter svar på den frågan, eftersom hon hela tiden letar efter nya diagnoser, eller som ni kallar det "skyller på" diagnoserna. Tar man tag i det, kanske lite mer "hårdhänt" än vanligt, för familjen har med stor sannolikhet gått på många nitar så förtroendet är lågt för samhället, så blir nog deras tillvaro betydligt mycket bättre. Och då slipper vi en massa dyrare insatser som kan gå rent ut sagt åt helvete.
Citera
2019-07-26, 19:27
Medlem
Citat:
Ja, och du verkar aldrig kunna komma fram till en enda slutsats över huvud taget. Du skriver aldrig konkret vad som du tycker ska göras för familjen, men du kritiserar allt som alla andra skriver och du hävdar alltid att du vet bättre metoder. Du kompenserar för dina substanslösa påståenden genom att skriva mycket längre texter än vad du behöver göra. Vad du är ute efter vet jag inte, men något jag är säker på är att du inte ens vet själv vad du skriver i de flesta fall, då du säger emot dig själv ungefär tre gånger i varje inlägg du skriver.

Själv tycker jag att jag räknat upp samma konkreta saker i flera inlägg. Men vi får väl se om du tycker dig känna igen de insatser jag nyss räknade upp, annars kan jag med glädje visa de inlägg jag skrivit de i sedan tidigare.

För övrigt får du gärna visa på några ställen där jag säger emot mig själv. Det är inget jag själv lagt märke till. Däremot ifrågasätter jag ofta mig själv, både här och i verkligheten, det är lite av ett tvång i mitt arbete nämligen. Vilket alltså gör att många inlägg kan verka vara både för och emot kanske, i varje fall om det skiner igenom. Känner väl själv att det i just detta fall kan vara tvunget, då det är ett ganska komplicerat ämne tråden handlar om.
Senast redigerad av Kommer-vara-anon 2019-07-26 kl. 19:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in