2019-07-26, 00:25
Medlem
Ser väldigt tydligt ett Uppdrag Granskning-avsnitt framför mig, femton år från idag. Issy berättar om en uppväxt där hon:
- Inte hade fast boende, fick aldrig chans att skaffa vänner eller rota sig, alltid var det flytt till nästa ort.
- Inte visste om de skulle ha råd till mat/vinterskor/elektricitet eftersom mamman aldrig hade pengar och inte höll sig från att betunga sitt barn med denna stress.
- Där hon fick agera show-apa på internet för att dra in pengar till mat för henne och mamman
- Där hon ständigt ålades ansvar och börda som den vuxne föräldern bör bära själv gällande oro för ekonomi. Där hon ständigt tvingades oroa sig för morgondagens boende och mat eftersom hennes mamma inte hade vett att hålla stressen för sig själv och ta ansvar för att barnet skall slippa bära denna stress.

Ser framför mig en skandal när Issy som 37-åring gått åratal i terapi för att bearbeta barndomen ovan, och inser hur jävla sjukt det är att hon fick bära detta på sina barnaxlar hela uppväxten. Ser framför mig hur hon får ett skadestånd från staten utifrån att staten (socialtjänster) varje dag kunde se live hur tung, begränsad, orosfylld, isolerad Issys vardag var -UTAN ATT DE INGREP. Utan att de tog henne därifrån till ett hem där "har vi mat för dagen? måste vi flytta för 59:e gången?"-oron togs av DE VUXNA och inte pratades om till barnet Issy. Ett liv med ett stadigt stabilt boende, så att man kan få en chans att skaffa vänner. En chans att fokusera EN SEKUND på skolan utan att stress över matpengar och bostadssituation tar över. En chans att få vara BARN, tonåring, med en stabil vuxen som tar ansvar för boende, mat, stabilitet.

Detta utspelar sig live inför allas ögon och ändå bor Issy kvar i detta, år efter år. HELVETE vad hon kommer få det tungt när hon om 15år inser hur jävligt hon tilläts ha det under uppväxten. Hoppas hon då får ett riktigt saftigt skadestånd från staten och myndigheter som tillät en sådan här uppväxt fortgå.

Jewels har goda kvaliteter som skulle vara en tillgång SOM UMGÄNGESFÖRÄLDER. Torsdag till söndag varannan helg. Som heltids och vardagsförälder är situationen hon håller dottern i en fullständig katastrof.
Citera
2019-07-26, 00:35
Medlem
Jag dömer inte mamman en sekund för att hon har det extremt knapert och med skulder inte kan få en bostad. Socialtjänsten idag är undermålig och det är fan katastrofalt att man skall behöva ha det som Jewels bara för att man är oförmögen att arbeta och har skulder som omöjligör en att själv skaffa bostad.

Det som är problematiskt är att hon verkligen inte fattar att denna stress och press är någon hon SKA och MÅSTE bära själv. Barnet (under 18) skall inte behöva VETA att de är utfattiga och kommer bli vräkta. DET ÄR DEN VUXNES PROBLEM OCH FÖRÄLDERNS ANSVAR ATT SKYDDA BARNET FRÅN DENNA STRESS. Ett barn eller en ungdom skall INTE behöva tyngas av hur jävla knapert mamman har det. Den skall inte behöva oroa sig för bostadssituation och matpengar. Att Jewels inte förstår detta - det är DETTA som gör henne fullkomligt olämplig som boendeförälder. Issy behöver ett stabilt familjehem med förutsägbarhet, lugn och ro där hon inte tvingas bära denna stress med mamman. Ett hem där hon kan skaffa vänner och påbörja långsam upptrappning till skolgång och sammanhang.
Citera
2019-07-26, 00:43
Medlem
Vilken kommun bor dom ens i nu? Sorsele? Norrköping? Behöver veta så jag kan skicka en orosanmälan till aktuell socialtjänst, kommer ta upp det jag skrev i inläggen ovan. Tiden tickar för Issy, hon behöver få i alla fall några få år av förutsägbar tillvaro under uppväxten om hon skall ha någon som helst chans till ett funktionellt vuxenliv.
Citera
2019-07-26, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Vilken kommun bor dom ens i nu? Sorsele? Norrköping? Behöver veta så jag kan skicka en orosanmälan till aktuell socialtjänst, kommer ta upp det jag skrev i inläggen ovan. Tiden tickar för Issy, hon behöver få i alla fall några få år av förutsägbar tillvaro under uppväxten om hon skall ha någon som helst chans till ett funktionellt vuxenliv.
dom bor i norrköping
Citera
2019-07-26, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Äh ni som gnäller på dessa två--- Ni kan helt enkelt inte tänka er in. Det är tydligt att det är för svårt för er.

Ni förstår nog vad en diagnos är på pappret men det är helt uppenbart att kan inte förstå hur det är att leva med det i verkliga livet. Ni förstår att folk är fattiga men ni vet inte hur det är att leva med fattigdom i verkliga livet. Ni vet inte hur hårt det kan slå och hur det begränsar livet...

Saknar man kunskap eller kan man man inte förstå så borde man i alla fall ha vett att hålla inne sina starka åsikter om det man inte har en aning om hur det är.
Jag har diagnoser och jag håller med dom andra. Man kan inte skylla allt på diagnoser det funkar inte så. Och som jag förstår igenom min diagnos alltså asperger är att jag skulle mått ett helvetes liv om jag bodde ihop med jewels
Citera
2019-07-26, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegardig
dom bor i norrköping

Tack för svar, orosanmälan coming up. Gissar cirka åttionde i ordningen men nåt måste man ju göra. Helt orimlig livssituation för ett redan utsatt barn (diagnoser etc.) att leva i.
Citera
2019-07-26, 09:40
Medlem
Citat:
Ser väldigt tydligt ett Uppdrag Granskning-avsnitt framför mig, femton år från idag. Issy berättar om en uppväxt där hon:
- Inte hade fast boende, fick aldrig chans att skaffa vänner eller rota sig, alltid var det flytt till nästa ort.
- Inte visste om de skulle ha råd till mat/vinterskor/elektricitet eftersom mamman aldrig hade pengar och inte höll sig från att betunga sitt barn med denna stress.
- Där hon fick agera show-apa på internet för att dra in pengar till mat för henne och mamman
- Där hon ständigt ålades ansvar och börda som den vuxne föräldern bör bära själv gällande oro för ekonomi. Där hon ständigt tvingades oroa sig för morgondagens boende och mat eftersom hennes mamma inte hade vett att hålla stressen för sig själv och ta ansvar för att barnet skall slippa bära denna stress.

Ser framför mig en skandal när Issy som 37-åring gått åratal i terapi för att bearbeta barndomen ovan, och inser hur jävla sjukt det är att hon fick bära detta på sina barnaxlar hela uppväxten. Ser framför mig hur hon får ett skadestånd från staten utifrån att staten (socialtjänster) varje dag kunde se live hur tung, begränsad, orosfylld, isolerad Issys vardag var -UTAN ATT DE INGREP. Utan att de tog henne därifrån till ett hem där "har vi mat för dagen? måste vi flytta för 59:e gången?"-oron togs av DE VUXNA och inte pratades om till barnet Issy. Ett liv med ett stadigt stabilt boende, så att man kan få en chans att skaffa vänner. En chans att fokusera EN SEKUND på skolan utan att stress över matpengar och bostadssituation tar över. En chans att få vara BARN, tonåring, med en stabil vuxen som tar ansvar för boende, mat, stabilitet.

Detta utspelar sig live inför allas ögon och ändå bor Issy kvar i detta, år efter år. HELVETE vad hon kommer få det tungt när hon om 15år inser hur jävligt hon tilläts ha det under uppväxten. Hoppas hon då får ett riktigt saftigt skadestånd från staten och myndigheter som tillät en sådan här uppväxt fortgå.

Jewels har goda kvaliteter som skulle vara en tillgång SOM UMGÄNGESFÖRÄLDER. Torsdag till söndag varannan helg. Som heltids och vardagsförälder är situationen hon håller dottern i en fullständig katastrof.

Det är svårt att stämma staten överhuvudtaget, nästintill omöjligt. Preskriberingstiden är dessutom 5 år har jag för mig. Ingen jurist kommer vilja ta ärendet med tång ens, så ett skadestånd kommer hon aldrig att få. Inte från staten iaf.
Citera
2019-07-26, 11:24
Medlem
Imsdal93s avatar
Citat:

Du säger allt det jag känner och tänkt.
Får ont i magen när jag tänker på stressen Jewels lägger över på Issy.
Tack för att du tog dig tid att skriva, det finns en handfull som skriver i denna chatt som enbart ödelägger eventuell "räddning" för Issy.
Citera
2019-07-26, 11:47
Medlem
Citat:

Du har helt rätt!
Citera
2019-07-26, 14:02
Medlem
Citat:
Tack för svar, orosanmälan coming up. Gissar cirka åttionde i ordningen men nåt måste man ju göra. Helt orimlig livssituation för ett redan utsatt barn (diagnoser etc.) att leva i.

Så du vet inte vilken kommun de är skrivna i, men du har tillräckligt med information för att göra en orosanmälan?

Men vad ska denna anmälan syfta till? Har familjen kontakt med soc sedan innan? Det får vi verkligen hoppas, och om så inte är fallet, är inte en orosanmälan det som kommer lösa något. För Sorsele-rektorn borde enligt lagen ha gjort en orosanmälan, Norrköpings-rektorn borde enligt lagen ha gjort en anmälan, beroende på vad som sägs på BUP borde dessa ha gjort en anmälan. I och med att familjen tidigare var på väg att bli hemlös, har familjen blivit lovad ett familjehem till Issy, alltså borde det finnas ett pågående ärende. Enligt tidigare inlägg här i tråden hade det kommit in så många anmälningar så att familjen till och med gick ut och bad sina följare att sluta anmäla.

Vad kommer en anmälning att ge då, med stor sannolikhet inget, socialtjänsten kommer få in en anmälan, se att den har ett pågående ärende, och avsluta anmälan. Det som händer är alltså endast en kostnad, av tid och pengar för socialtjänsten, tid som hade kunnat läggas på vettigare saker.

Finns det några risker med en anmälan, ja, en stor är ju att familjen mår ännu sämre och därför får ännu svårare att lösa sin vardag. En annan är ju att Issy kommer bli ännu mer stressad eftersom hon känner att det är närmare familjehem.
En annan risk är ju att familjen lägger ner sin youtube. Då kommer socialtjänsten ha svårare att följa och utvärdera och Issy kommer bli mer isolerad.

Finns det någon vinst med att göra en orosanmälan som kan väga upp riskerna?
Citera
2019-07-26, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Så du vet inte vilken kommun de är skrivna i, men du har tillräckligt med information för att göra en orosanmälan?

Men vad ska denna anmälan syfta till? Har familjen kontakt med soc sedan innan? Det får vi verkligen hoppas, och om så inte är fallet, är inte en orosanmälan det som kommer lösa något. För Sorsele-rektorn borde enligt lagen ha gjort en orosanmälan, Norrköpings-rektorn borde enligt lagen ha gjort en anmälan, beroende på vad som sägs på BUP borde dessa ha gjort en anmälan. I och med att familjen tidigare var på väg att bli hemlös, har familjen blivit lovad ett familjehem till Issy, alltså borde det finnas ett pågående ärende. Enligt tidigare inlägg här i tråden hade det kommit in så många anmälningar så att familjen till och med gick ut och bad sina följare att sluta anmäla.

Vad kommer en anmälning att ge då, med stor sannolikhet inget, socialtjänsten kommer få in en anmälan, se att den har ett pågående ärende, och avsluta anmälan. Det som händer är alltså endast en kostnad, av tid och pengar för socialtjänsten, tid som hade kunnat läggas på vettigare saker.

Finns det några risker med en anmälan, ja, en stor är ju att familjen mår ännu sämre och därför får ännu svårare att lösa sin vardag. En annan är ju att Issy kommer bli ännu mer stressad eftersom hon känner att det är närmare familjehem.
En annan risk är ju att familjen lägger ner sin youtube. Då kommer socialtjänsten ha svårare att följa och utvärdera och Issy kommer bli mer isolerad.

Varför är du så mån om att Issy ska bo kvar i skiten? Tycker du om att se en 15åring i fattigdom på youtube?
Citera
2019-07-26, 15:50
Medlem
Jag har ABSOLUT tillräckligt med information för att göra en orosanmälan. En orosanmälan gör man när man har en stark oro för hur ett barn har det. Man behöver inte ha massa information. Det räcker med att ha en gnutta information som gjort en orolig för hur ett barn har det i vardagen.

Utifrån det "lilla" jag sett har jag en stark oro över Issys mammas inställning i föräldraskapet, hennes oförmåga att sätta Issys behov före sina egna, hennes oförmåga att härbärgera sin stress över ekonomi och boende själv som förälder för att låta Issy vara barn, hennes bristande insikt i hur det påverkar ett barn att åläggas stressen över hushållsekonomin, hennes bristande insikt i hur hennes egen problematik går ut över Issy, hennes bristande förståelse för vikten av en stabil tillvaro där man inte byter kommun lika ofta som andra byter vinterjacka för ett barns utveckling. Bara för att nämna ett fåtal av orospunkterna.

Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon

Senast redigerad av Malin.Nilsson 2019-07-26 kl. 15:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in