2019-07-24, 17:26
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det är bara Regeringen i sin helhet som i synnerliga skäl kan lägga sig i enskilda fall, men då krävs det också ett enhälligt regeringsbeslut och inte bara en vilja från regeringschefen.

Källa på enhälligheten?
Citera
2019-07-24, 18:31
Medlem
Kämpendahls avatar
Kanske läge för Stefan Löfven att ringa upp Donald Trump och kräva att den svenske skådespelaren som sitter häktad i USA ska friges och skickas hem till Sverige igen?

https://www.expressen.se/noje/skades...slippa-straff/
Citera
2019-07-24, 18:51
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Kanske läge för Stefan Löfven att ringa upp Donald Trump och kräva att den svenske skådespelaren som sitter häktad i USA ska friges och skickas hem till Sverige igen?

Finns då rakt ingen anledning. Istället får respektive misstänkt svara för sina illdåd i vanlig ordning.

Apropå brott i utlandet och skillnader i hur man ser på saker som "medhjälp" och "självförsvar" kan man på påminna om Annika Östberg, som troligen inte skulle dömts till mord i Sverige (men helt korrekt, dömdes i USA). Det kan nog tänkas att Myers skulle friats för misshandel i USA (jag tvekar dock och påminner om att staterna i USA har olika lagstiftning och praxis) men i Sverige värderas i stort sett bara om våldet varit mer än "inte uppenbart oförsvarligt" och ifall det funnits skäl till sk "excess".

Resonerande om störande tjafs (vad är rap-artister om inte glorifierade tjafsputtar?) och vad den misshandlade gjort tidigare, mot andra (ofredat någon kvinna) spelar givetvis ingen roll för den bedömningen.
Citera
2019-07-24, 19:05
Medlem
Jag hoppas Rappare som straff förbjuder sverige spela deras "musik"
Citera
2019-07-26, 06:56
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Vi befarar politiska konsekvenser av störig art nu när Prez Trump ruttnat på vårt lands juridiska behandling av Mr. Rakim Mayers aka A$AP Rocky. USA:s president kallar nu Svetsarn & Sverige för svikare.

SR, Sveriges Radio skriver idag:

"Ge ASAP Rocky hans frihet. Vi gör så mycket för Sverige men tycks inte få lika mycket tillbaks. Sverige borde fokusera på sitt riktiga brottsproblem, skriver Trump och tonen är betydligt hårdare än efter att han och Statsminister Stefan Löfven pratade i telefon om frågan i helgen."

Länk: https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7269730

SR själva synes redan aktiverat sin effektiva röda motpropaganda-maskin och skriver på sin förstasida att

"Trump-administrationen beordrar nya avrättningar"

Länk: https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7269708

Vi vet att världshändelser styrs i åtskilligt av det som Det Röda Sverige bestämmer sig för. Genom att framställa Världens Ledande Demokrati som en mördar-regim så skall vi Svenskar fås att draga rättrådiga paralleller med när Sverige en gång (många gånger) framgångsrikt framställde Franco-Spanien, Juntans Grekland och det ännu inte svart styrda Sydafrika som mördar-regimer.

Vi vet hur illa det gick för alla de regimer som Sverige brännmärkte.

Att diskutera:

Kommer nu också Prez Trump möta sin Nemesis när han vågar mopsa med Svetsarn & Sverige?
Citera
2019-07-26, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl

Dom hade gärna fått ha kvar Bosse Hansson i finkan samt den här skådisen kan som bura in också i all framtid så gör dom Sverige en tjänst. Släppa ut personer som gillar barn/ungdomar är inte att göra oss en tjänst.
Citera
2019-07-26, 07:54
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Finns då rakt ingen anledning. Istället får respektive misstänkt svara för sina illdåd i vanlig ordning.

Apropå brott i utlandet och skillnader i hur man ser på saker som "medhjälp" och "självförsvar" kan man på påminna om Annika Östberg, som troligen inte skulle dömts till mord i Sverige (men helt korrekt, dömdes i USA). Det kan nog tänkas att Myers skulle friats för misshandel i USA (jag tvekar dock och påminner om att staterna i USA har olika lagstiftning och praxis) men i Sverige värderas i stort sett bara om våldet varit mer än "inte uppenbart oförsvarligt" och ifall det funnits skäl till sk "excess".

Resonerande om störande tjafs (vad är rap-artister om inte glorifierade tjafsputtar?) och vad den misshandlade gjort tidigare, mot andra (ofredat någon kvinna) spelar givetvis ingen roll för den bedömningen.
Enligt lagen, ja. Men nu har vi ju inte domare i Sverige. Det är partipolitiker som ingenting vet om vad som står i lagen som dömer i våra domstolar. Deras uppdrag är att hålla raskönsstatistiken över dömda brottslingar så PK som möjligt.
Citera
2019-07-26, 08:10
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Vi befarar politiska konsekvenser av störig art nu när Prez Trump ruttnat på vårt lands juridiska behandling av Mr. Rakim Mayers aka A$AP Rocky. USA:s president kallar nu Svetsarn & Sverige för svikare.

SR, Sveriges Radio skriver idag:

"Ge ASAP Rocky hans frihet. Vi gör så mycket för Sverige men tycks inte få lika mycket tillbaks. Sverige borde fokusera på sitt riktiga brottsproblem, skriver Trump och tonen är betydligt hårdare än efter att han och Statsminister Stefan Löfven pratade i telefon om frågan i helgen."

Länk: https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7269730

SR själva synes redan aktiverat sin effektiva röda motpropaganda-maskin och skriver på sin förstasida att

"Trump-administrationen beordrar nya avrättningar"

Länk: https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7269708

Vi vet att världshändelser styrs i åtskilligt av det som Det Röda Sverige bestämmer sig för. Genom att framställa Världens Ledande Demokrati som en mördar-regim så skall vi Svenskar fås att draga rättrådiga paralleller med när Sverige en gång (många gånger) framgångsrikt framställde Franco-Spanien, Juntans Grekland och det ännu inte svart styrda Sydafrika som mördar-regimer.

Vi vet hur illa det gick för alla de regimer som Sverige brännmärkte.

Att diskutera:

Kommer nu också Prez Trump möta sin Nemesis när han vågar mopsa med Svetsarn & Sverige?

Alltså, det jag har reagerat över är följande:
Det brukar väl alltid ha rådit en konsensus av att respektive land sköter sin lagstiftning och tar hand om brottslingar på SITT sätt - oavsett om de är inhemska eller turister. Och nu Trump som lägger sig i...är han fullständigt dum i huvudet???

Men sedan när jag andats och tänker efter...jag kommer ihåg en USA-kännare som sa att deras totala inställning är att DERAS lagar minsann gäller i andra länder också. Så detta är egentligen ingenting specifikt för Trump, vilken president som helst hade kunnat uttala sig så

Och stackars Stefan Lövén...jag hatar honom egentligen men kan nu inte annat än att ge honom mina sympatier. Han måste ju givetvis följa svensk ordning där DOMSTOLARNA tar hand om en sådan sak.
Jag har förut i mitt stilla sinne önskat att någon skulle sätta honom på plats...men inte av DEN anledningen
Citera
2019-07-26, 08:40
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Alltså, kan folk först och främst se skillnad på:

Ett regerinsbeslut: Där regeringen som helhet tar ett beslut om t.ex. ett direktiv eller abolition/nåd.
och
Ett ministerbeslut aka. ministerstyre: Att en enskild minister såsom t.ex. regeringschefen/statsministern tar i en enskild fråga.

I USA kan President, senatorer, borgmästare och ministrar ta enskilda beslut och lägga sig i vad tjänstemän och myndigheter gör. I Sverige kan inte enskilda ministrar lägga sig i vad tjänstemän på myndigheterna gör! Det är bara Regeringen i sin helhet som i synnerliga skäl kan lägga sig i enskilda fall, men då krävs det också ett enhälligt regeringsbeslut och inte bara en vilja från regeringschefen.

Så nej, regeringschefen kan inte påverka enksilda fall på det sätt som Trump vill att Löfvén skall göra.

Nej pucko. Du läser ju fel samtidigt som du märker ord. Helt jävla sanslöst.

LÄS:

Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Ambassaden skriver:
"The Ministry of Justice may not interfere with the way a government agency applies a law or takes a decision in a specific case in its exercise of public authority."

"This means that neither the Riksdag, the Government nor any government agency may determine how a court is to rule in an individual case."
Men ambassaden ljuger. Enligt grundlagen kan regeringen mycket väl gå in och beordra åklagaren att lägga ner utredningen och släppa Rocky fri:
"Om det finns synnerliga skäl, får regeringen besluta att vidare åtgärder för att utreda eller lagföra en brottslig gärning inte ska vidtas." (källa)
Detta kallas abolition:
"Abolition är efterskänkande av eventuellt straff redan innan åtal väckts eller dom avkunnats, i motsats till nåd som endast kan beviljas när lagakraftvunnen dom föreligger." (länk)

De skriver uttryckligen att regeringen inte kan ingripa, fastän regeringen kan ingripa.

Och avsluta ditt värdelösa konto tack
Citera
2019-07-26, 09:18
Medlem
stevenstillss avatar
Det som stör mig är att Sverige ska visa upp sig när det handlar om kända personer. Då vill man ge sken av handlingskraft. Det är signalpolitik - inget annat. En vanlig misshandel i skymundan i landet är i princip ingenting. Och ett par sparkar på den som ligger ner är standard idag. Dessutom finns det otroligt många människor nu i landet som saknar fast hemvist här. Om alla som riskerade att avvika skulle häktas skulle häktena snabbt fyllas. Det är ingen likhet inför lagen alls. Stefan Löfvén ljuger när han säger det. Sverige har att slappt rättsväsende på grund av den omfattande brottsligheten men vill ge sken av annat. Hyckleri är vad det är.
Citera
2019-07-26, 09:24
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Och stackars Stefan Lövén...jag hatar honom egentligen men kan nu inte annat än att ge honom mina sympatier. Han måste ju givetvis följa svensk ordning där DOMSTOLARNA tar hand om en sådan sak.
Jag har förut i mitt stilla sinne önskat att någon skulle sätta honom på plats...men inte av DEN anledningen
Han kan ringa partikompisarna i tingsrätten som ska döma i det här fallet och instruera dem att fria eller fälla. Vad är annars vitsen med att ha juridiskt helt obildade partipolitiker som domare?
Citera
2019-07-26, 09:54
Medlem
fbebabdbgbs avatar
Alla afghaner är lika inför lagen, de har nämligen en alldeles egen lag, gymnasielagen, som Löfvén var med och röstade igenom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in