2019-07-21, 02:13
Medlem
Yinool0401s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Det finns personer, ofta juridiskt skolade, som har väldigt svårt att ta in att det förekommer att politiker eller myndigheter gör som de vill istället för vad som står i lagen. För många jurister är det otänkbart, deras jobb är liksom att tänka innanför lagens ramar. Men även i Sverige, som du själv påpekar, så gäller inte lagen alltid. En annan historia är ju missilfabriken i Saudiarabien.

Tack för att du fyller på listan. Jag skrattar mig harmynt här inne, allt handlar om att släta över den här fadäsen från och med nu. Han är snart ute ur hålan och åklagaren som ville ha fem minuters spotlight kan fetglömma några avancemang.

Sen vad som är direkt ministerstyre blir svårt att bevisa, åklagaren kan nog gissa sig till vid det här laget vad som är hans bästa alternativ. Han kan välja att synas på förstasidorna ett tag till men han också glömma sin framtid på längre sikt inom åklageriet.

Ingen kan bevisa ministerstyre i det fallet, åklagaren kan vid det här laget slicka på pekfingret sträcka upp det i luften och känna pruttvindarna blåsa mot hans ansikte.

Sverige rättsstat my fucking ass. Vi är korrumperade, må fucking hända att vi fortfarande är något av en lightversion, inte Albanien. Men kom f.. inte och säg att vi inte är korrumperade.
Senast redigerad av Yinool0401 2019-07-21 kl. 02:18.
Citera
2019-07-21, 02:14
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Expressen citerar Trump så här:
”Jag erbjöd mig personligen att stå för hans borgen”, skriver Trump på Twitter”
Sen så hånas han för detta uttalande av bl.a Calle Bildt men...
Vad han egentligen egentligen sa var följande: ”I assured him that A$AP was not a flight risk and offered to personally vouch for his bail, or an alternative...”

Trump erbjöd sig inte att betala någon borgen för ASAP, man vill bara förlöjliga och visa att han och hans rådgivare är helt okunnig angående rättsväsendet i Sverige ... i USA använder man uttrycket Bails Bond när man betalar borgen.

Nä, världens nu mäktigaste man gav sin personliga försäkran till Sverige att ASAP inte skulle avvika från rättegång och lämnade öppet för möjliga alternativ till en snabb lösning. Det är inte kattskit direkt...

Bail betyder även:
* warrant
* collateral
* guarantee
* pawn
* pledge
* recognizance
* security
* surety

Man vill få det att låta som om Trump är så dum att han tror att han bara skickar en fet check med Dollars” då slipper ASAP sin rättegång och åker och gömmer sig i USA - Not the case...

Hur det än blir med situationen i sig får man väl vänta och se jag skiter faktiskt i vilket men det är för jävligt när man i MSM alltid skapar alarmism och medvetna felciteringar och felöversättningar för att få fler klick... fake news factories

https://www.expressen.se/noje/uds-st...ra-trumps-ord/
Senast redigerad av CHALLETVAERVIGG 2019-07-21 kl. 02:16.
Citera
2019-07-21, 02:17
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHALLETVAERVIGG
Vad han egentligen egentligen sa var följande: ”I assured him that A$AP was not a flight risk and offered to personally vouch for his bail, or an alternative...”

Trump erbjöd sig inte att betala någon borgen för ASAP, man vill bara förlöjliga och visa att han och hans rådgivare är helt okunnig angående rättsväsendet i Sverige ... i USA använder man uttrycket Bails Bond när man betalar borgen.

Nä, världens nu mäktigaste man gav sin personliga försäkran till Sverige att ASAP inte skulle avvika från rättegång och lämnade öppet för möjliga alternativ till en snabb lösning. Det är inte kattskit direkt...

Bail betyder även:
* warrant
* collateral
* guarantee
* pawn
* pledge
* recognizance
* security
* surety

Man vill få det att låta som om Trump är så dum att han tror att han bara skickar en fet check med Dollars” då slipper ASAP sin rättegång och åker och gömmer sig i USA - Not the case...

Hur det än blir med situationen i sig får man väl vänta och se jag skiter faktiskt i vilket men det är för jävligt när man i MSM alltid skapar alarmism och medvetna fel citeringar och felöversättningar för att få fler klick... fake news

https://www.expressen.se/noje/uds-st...ra-trumps-ord/
Fria Tider översätter det med "gå i god för" vilket är så jag tolkade Trumps intention också. Jag är inte säker på vem som har rätt men det är så jag förstod Trumps uttalande.
Citera
2019-07-21, 02:26
Medlem
crawlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Vad är det du själv inte begriper? Regeringen får inte lägga sig i domstolens beslut. Domstolar i Sverige är fristående och ingen minister kan tala om hur den ska döma. Du är ju helt bakom flötet

Systemet är ett skämt, och du vet det. Regeringen har aktivt sett till att vi numera straffar människor på grund av deras åsikter. Man behöver egentligen inte säga mer än så för att förstå att vi för länge sedan lämnat allting som är anständigt bakom oss.
Jag har väldigt lite respekt för svenskt rättsväsende kvar, men jag har också kunnat följa en del fall på rätt nära håll.
Jag är idag övertygad om att man aktivt
Citera
2019-07-21, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Haha, tillåt mig småle. Rättsstat och ministerstyre. Fina ord. I verkligheten brukar vi ta den i tvåan när USA skriker.

Alla glömmer bort The Piratebay eller Assange för den delen. Vi är små kuksugare precis som alla andra. Är folk verkligen dumma i huvudet här inne eller?
Så, på vilket sätt gjorde rättsstaten fel ang TPB o Assange?
Vad jag minns så fälldes TPB o nu kommer man inte åt dem då de inte är baserade i Sverige på samma sätt som du kan skriva strunt på Flashback.
Vad gäller Assange så hade vi inte befogenheter att invadera det landet han befann sig i.

Men sure.
I vilka fall har vi tagit den i tvåan när vår rättsstat har fängslat någon som misstänkts för brott?
Citera
2019-07-21, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Detta visar att afghaner har "rätt" att trakassera vem de vill och man har ingen rätt att försvara sig. Nä, istället ska man ringa polisen, som tar en timme på sig att komma, om de ens orkar komma. Det enda sättet att få dem att komma är att säga att någon försöker döda afghanerna. Då lär det bli fart på de dumma poliserna.

Rapparen trodde han hade rätt att försvara sig precis som hemma.

Du kommer med okunnighet.

jag har pratat med en polis om det. Det är nämligen så att poliser i dag känner sig helt makalösa i sin yrkesutövning och har ett mycket klent gensvar från våra åklagar/Domare/ Rättssystemet.

Som en polis berättade för mig att han kunde ta in en kille för misshandel/knarförsäljing/Småbrott på Frölunda torg. Den killen var tillbaka fortare än han själv till samma plats på det torget. Han tycker inte alls att det är roligt kan jag tala om.

Han sa själv att han inte ville gör det jobbet längre och att dom faktiskt ser mellan fingrarna och mer av försöker leta efter allvarligare saker. "varför ska jag ta in en kille när jag vet att han är tillbaka fortare än mig själv. Men tanke på att det är ju också en viss risk att det händer något närt man väl gör en insats så är den risken inte värd att ta längre.

Polisen är ju ofta i det läget en person som fraktar folk och är ett öga som rapporterar vad som hänt och är det jobbet meningslöst då skiter man hellre i det om man kan göra det.

I detta fallet en polis som jobbade mot minderåriga brottslingar och han sa själv att hade folk åkt dit så hade han vart mycket mer inspirerad att sköta sitt jobb för då hade hanns arbete inneburit att man gör en skillnad.

Jag har också en gammal kompis vars bror är polis(var polis) och jag har hört en del där också, Den polisen sa upp sig för att ledningen fungerar så dåligt. Det var stressigt med mera och jag vet att den här killen var en riktigt duktig polis så där tappade det områden mycket när han la ner det.

polisen måste ha ett bättre stöd från rättsväsendet så att dom där småligisterna på gatan inte kan verka där längre så enkelt är det. Se bara dom i Bergsjön. det är femton stycken som hänger där på torget... Alla vet vilka dom är men Polisen kan inte göra något och det här har pågått i över tio års tid. Det är verkligen inte poliserna på plats som bär den skulden.
Citera
2019-07-21, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Du kommer med okunnighet.

jag har pratat med en polis om det. Det är nämligen så att poliser i dag känner sig helt makalösa i sin yrkesutövning

"maktlösa", förmodar jag?
Citera
2019-07-21, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
"maktlösa", förmodar jag?

Tack !

Har någon stavningskontroll som går helt bannanas och skriver även ord som inte finns fast jag inte vill det. Samtidigt som brillorna bara visar runt hälften av det jag vill se...men vi kämpar på
Citera
2019-07-21, 14:26
Medlem
kalipp0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Så, på vilket sätt gjorde rättsstaten fel ang TPB o Assange?
Vad jag minns så fälldes TPB o nu kommer man inte åt dem då de inte är baserade i Sverige på samma sätt som du kan skriva strunt på Flashback.
Vad gäller Assange så hade vi inte befogenheter att invadera det landet han befann sig i.

Men sure.
I vilka fall har vi tagit den i tvåan när vår rättsstat har fängslat någon som misstänkts för brott?
Sverige hjälpte till att smuggla två egyptier från Bromma via CIA till Egypten där dom blev torterade.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Egyptenavvisningarna
Citera
2019-07-21, 15:27
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHALLETVAERVIGG

Fast amerikanerna har redan bevisat att de är helt okunniga! Försök att förstå att varken Stefan Löfven eller någon annan i regeringen kan lägga sig i fallet! Det hade varit olagligt för dem att försöka. För oss som bryr oss om parlamentarismen och Sveriges statsskick hade det varit skäl nog att kräva att regeringen avgår och att omval hålls.

Din förklaring till Trumps tweet håller inte. Vouching for someones bail är ett amerikanskt uttryck som betyder precis vad det låter som - att man betalar någons borgen.
Citera
2019-07-21, 15:49
Medlem
kalipp0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Fast amerikanerna har redan bevisat att de är helt okunniga! Försök att förstå att varken Stefan Löfven eller någon annan i regeringen kan lägga sig i fallet! Det hade varit olagligt för dem att försöka. För oss som bryr oss om parlamentarismen och Sveriges statsskick hade det varit skäl nog att kräva att regeringen avgår och att omval hålls.

Din förklaring till Trumps tweet håller inte. Vouching for someones bail är ett amerikanskt uttryck som betyder precis vad det låter som - att man betalar någons borgen.
Något som verkligen bevisar att amerikanerna är okunniga är att dom kallade Löfven för ”mycket begåvad”.
Citera
2019-07-21, 16:01
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalipp0
Något som verkligen bevisar att amerikanerna är okunniga är att dom kallade Löfven för ”mycket begåvad”.

Det kallas diplomati!

Trump är inte ute efter någon konfrontation med Sverige. Hans jobb är att värna sin medborgare som sitter inlåst i Sverige. Ett ordkrig, skulle kunna göra det svårare för artisten att bli släppt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in