2019-07-25, 22:40
Medlem
650 sidor, det behövs någon form av sammanfattning på första sidan. Länkar till filmer osv.
Citera
2019-07-25, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klutz99
Nu har utländsk media börjat gräva i afghanernas bakgrund, men ännu inte ifrågasatt om deras identiteter och uppgivna ålder är korrekt eller fiktiv. Jag har dock lämnat dem vissa tips att följa upp.

Länkat är engelska Daily Mails artikel om Mustafa J.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-7285369/A-AP-Rockys-victim-Afghan-immigrant-drug-conviction.html
Vi får väl som vanligt hoppas på att utländsk media är mer nyanserad och objektiv än svensk media.
Citera
2019-07-25, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Åklagaren kom fram till att afganen inte var misstänkt för brott. Är man inte misstänkt så ska man inte häktas.

Jag tycker däremot att afganen gjort sig skyldig till ofredande och kanske ringa misshandel. Men med dagens regler ska han fortfarande inte häktas. Det var detta jag skrev i mitt första inlägg (länk), där du sedan undrade varför jag tyckte att han skulle häktas, trots att jag skrev raka motsatsen??? (länk)

Om jag fick bestämma så skulle man göra om systemet. I såna här småmål där man inom nån vecka kan slutföra hela utredningen tycker jag alla misstänkta ska sitta häktade så att de inte kan snacka ihop sig, ändra sina berättelser, radera filmer i mobilen, avvika, hota vittnen, osv. Gör klart utredningen så fort som möjligt, och håll rättegång direkt. I bästa fall kan man döma samma dag i väldigt enkla mål. Lås sedan in de dömda direkt så att kommer bort från gatan.

Givetvis kan man inte häkta nån i många veckor för enkla brott som inte drabbar tredje person bara för att nån labaratorieåtgärd dröjer eller nåt vittne är på jorden runt resa. Men vid misshandel tycker jag definitivt inte att man ska släppa ut de misstänkta för lättvindigt.

Så i detta fallet tycker jag man skulle tagit in även afganen, gjort alla möjliga blodprov på honom, kollat med vittnen osv om även han kan dömas. Isåfall skulle även afganen kunnat hållas borta från gatorna.

I dagens Sverige där man får lägga barnvåldtäkter åt sidan för att man har för många mord inser jag att ovanstående är en ren utopi. Men det är dit jag tycker vi borde sträva. Ser vi till att hålla de värre förbrytarna inlåsta längre tid så kommer med tiden polisens och domstolarnas arbete att minska.

Tack för ditt svar :-) Det är sådana här diskussioner jag vill ha (denna tråden har nämligen börjat spåra ikväll!

Då undrar jag: Säg att du står i en korvkiosk kl.02:30 på natten och Kalle går före dig. Du säger då till Kalle vänligen men bestämt att han gick före. Kalle slår då ned dig. När polisen griper Kalle svarar han att du ofredade honom och att han därför slog. Åklagaren utreder detta och kommer fram till att du inte ofredat Kalle och att du inte gjort något brott, dock vidhåller Kalle detta.
(Fråga) Är du då beredd, att trots detta, sitta "i någon slags förvaring" 1-2 veckor?
Citera
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Har du läst FUP:en? Där bygger man upp en beviskedja där man visar att det finns bilder på att afganen inte var skuren före bråket, vittnen som säger att rapparna var på honom med flaska, och jag har även för mig att man visar att afganen inte hade tid att skada sig själv direkt efter bråket (?)

Det är möjligt man kan hitta luckor i bevisningen och peta hål på den, men jag fick iallafall intrycket av att man försökt göra den här biten vattentät.

Jag vet inte vem som gett honom skadorna någon i ASAPs gäng, han själv eller någon annan, alternativt olyckshändelse, att han har ramlat på glas. Men sett till afghanhannens beteende och personlighet så utesluter jag inte att han skulle kunna göra en sådan här sak mot sig själv.
Citera
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Men då är ju alla människor som arbetar med juridik empatistörda?

Det är faktiskt en vanlig kritik mot Sveriges juristkår att de får moral och rättskänsla kirurgiskt avlägsnad under studierna. Jag skrev mer om detta tidigare i tråden: länk

Jag tror det är därför detta fallet blivit så uppmärksammat. Många struntar kanske i ASAP Rocky, men tycker att rättsväsendet återigen ställer sig på de kriminellas sida. Eftersom ASAP Rocky inte är en vit medelålders man så går det alldeles utmärkt för tyckare från både höger och vänster att heja på honom.
Citera
2019-07-25, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
Vi får väl som vanligt hoppas på att utländsk media är mer nyanserad och objektiv än svensk media.

Ja, Daily Mail m fl brukar tycka om att dra ned byxorna på självgoda och arroganta maktmänniskor och organisationer, och inte som svenska journalister följdsamt slicka dem därbak.

Det finns nämligen anledning att undersöka om Mustaf J och hans följe i god afghansk ordning sålt sex, och om den förre åklagaren i fallet bajsbögen Fredrik Karlsson handlat denna tjänst utav dem. Det skulle i såfall förklara deras ovanligt ihärdiga nit i att sätta dit ASAP Rocky.
Senast redigerad av Klutz99 2019-07-25 kl. 22:47.
Citera
2019-07-25, 22:44
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag vet inte vem som gett honom skadorna någon i ASAPs gäng, han själv eller någon annan, alternativt olyckshändelse, att han har ramlat på glas. Men sett till afghanhannens beteende och personlighet så utesluter jag inte att han skulle kunna göra en sådan här sak mot sig själv.

Otroligt är det väl inte, men jag inte om jag tror han var tillräckligt vid sina sinnens bruk för att genomföra en sån sak.

I vilket fall är det bevisningen som spelar roll, och den hittar man i FUP:en.
Citera
2019-07-25, 22:46
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Nice! Dom där bilderna påminner om mig just nu. För era resonemang just nu har ingen bäring/koppling till filmerna som ligger ute på Youtube. Hur ni kan få de sekvenserna vi ser till "livsfarliga människor", "rädsla för livet", "utgör stort hot", "nödsituation", "beväpnade" är ju fan helt otroligt! Någon sans och vett borde väl finnas även i denna tråden!

Eh en av killarna är dömd för att ha knivhuggit en person. De gjorde en helt korrekt bedömning om vad det var för typ av killar de hade att göra med.
Är du en sån som ser ett baaaaarn direkt du ser en afghanfrisyr?

Jag tycker att förhören med Rocky och hans vänner förklarar en del hur de tänkte. I deras värld måste 2 killar som ger sig på 5 större killar vara beväpnade.
Senast redigerad av langaocb 2019-07-25 kl. 22:49.
Citera
2019-07-25, 22:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Otroligt är det väl inte, men jag inte om jag tror han var tillräckligt vid sina sinnens bruk för att genomföra en sån sak.

I vilket fall är det bevisningen som spelar roll, och den hittar man i FUP:en.

Jag tror inte man behöver vara speciellt mycket vid sina sinnes fulla bruk för att komma på den tanken. Kanske snarare är mer troligt om man inte är det.

Afghanhannen har varit inför rätta flera gånger förr och vet vad det handlar om, en snabb tanke att det vore bra med lite skador kan räcka så är det klart. Kanske när han föll på marken intill krossat glas, bara att ta chansen då, behöver inte ta många sekunder och ingen behöver ens uppfatta det.
Citera
2019-07-25, 22:49
Medlem
[quote=framtidsmannen|68201957]
Citat:
1. Har du någon gång i denna tråden sett mig säga någonting om integration eller migration? - NEJ!
2. Har du någon gång i denna tråden sett mig "försvara någon" - NEJ! Jag har pratat om att det ASAP Rocky gör är misshandel/olagligt och att jag anser att någon nödvärnssituation inte förelegat!
3. Har du någon gång i denna tråden sett mig säga att "afghanerna" betett sig bra eller att dom INTE skulle vara pundade? - NEJ! Dom betedde sig fruktansvärt provocerande och har en viss skuld i detta. Det kommer att märkas i domen och det kommer att märkas på deras skadestånd! Att dom varit pundade/påverkade ser väl alla!??[/QUOTE

Herregud vad faan svarar man på sånt här dravel, att negern kastar omkull afghanen och slår en halvmiss mot huvudet!! Är det som är misshandeln menar du? Det sker varje minut i Stockholm framför allt med folk ifrån icke skidåkande nationer! Haha våra fängelser skulle vara så överfyllda av skit att inte ens du skulle få plats!

Nu är det ju så att afghanen blev slagen och stampad på av det här gänget och hade skärsår på armarna. Åklagaren menar att det är asap med vänner som orsakat skadorna, medan asaps advokat säkert kommer att beskriva situationen ungefär som du, men en gnutta mer artikulerat och välformulerat.

Sedan förekommer sådant här dagligen utan att det leder till rättegång, men är man en världsartist så borde man räkna med att man snabbare än vanligt löst folk kan identifieras och anhållas.
Och här kommer vi in på en del i problemet: varför i hela friden anställer asap så kass säkerhetspersonal? Hans tjocka medarbetare ska genast se till att asap genast kommer från platsen utan att behöva dras in i detta trams. Vilken seriös människa som helst kan planera ett upplägg för kvällen där det hela tiden finns möjligheter att snabbt låta ens klient lämna en situation. Fetknoppen kostar inte bara i lön, utan också i sommarens uteblivna konsertintäkter. Jag hoppas att asap inser att han har ett ansvar i att omge sig med rätt medarbetare, i alla fall någon som kan tänka åt honom.
Citera
2019-07-25, 22:50
Medlem
Citat:
Har du läst FUP:en? Där bygger man upp en beviskedja där man visar att det finns bilder på att afganen inte var skuren före bråket, vittnen som säger att rapparna var på honom med flaska, och jag har även för mig att man visar att afganen inte hade tid att skada sig själv direkt efter bråket (?)

Det är möjligt man kan hitta luckor i bevisningen och peta hål på den, men jag fick iallafall intrycket av att man försökt göra den här biten vattentät.

Men Rocky hade inte kunnat slänga runt honom med en flaska i handen !!!
Citera
2019-07-25, 22:50
Medlem
På sidorna 59 - 68 (enligt sidomarkeringarna uppe i högra hörnet på dokumentet) i FUP så framgår det vad som händer innan afghanen dänger lurarna i huvudet på livvakten. Det är bortklippt i Rockys egna film.

https://www.docdroid.net/z0hv0yQ/stockholms-tr-b-9283-19-aktbil-98.pdf#page=66
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in