Citat:
Ursprungligen postat av
FreeHazaren
Det verkar som kastet skedde runt 50 meter från MAX. Kolla Google maps efter MAX och Sveavägen och korsningen Apelbergsgatan. Kastet skedde inne gränden. Lär ha gått fort om det handlar om 50-100 meter. Och om man gömmer glasflaska i ärmen, då vill man slåss? Men först samlar man på sig filmbevis på att verka vara oskyldig.
Min tes som jag sagt innan, är att man lockade till Elvis, han var utvald till en fight innan han ens visste om att det skulle hända.
Den här afghanen letade definitivt efter bråk. Att Rocky håller i en flaska kan han ha gjort för att ha något att försvara sig med om afghanerna drar kniv eller något. Nu visade det sig att han kan tänka sig angripa obeväpnade personer också, men faktumet du framhåller som talande till Rockys nackdel, att han håller i en flaska, tycker jag kan vara normalt beteende. Så skulle jag också kunnat göra i en hotfull situation.
Din tes om att Rocky&Co "letade" efter bråk håller jag inte alls med om. Sannolikt ingen annan heller. Det är rätt uppenbart att afghanerna hade alla chanser i världen att sticka därifrån. Även om du, konspiratoriskt, menar att allt backande och avvärjande Rocky&Co gjorde är en bluff för kamerorna så är det ett ganska långsökt kort att spela om man vill slåss. De allra flesta hade ju inte fortsatt följa efter så länge som de här personerna gjorde. Jag har aldrig sett det handlandet från personer som vill slåss.
Vad man däremot kan konstatera är att vid en viss punkt, precis innan misshandeln, så ändrar sig Rocky&Co och byter strategi. För innan de startar misshandeln ber han den kvinnliga vännen att börja filma, vilket bevisats med SMS-konversationer där hon själv vittnar om detta och säger att det var obehagligt.