2019-07-25, 19:47
Medlem
Polisen tog tydligen inget drogprov på afghanerna trots att de är kända missbrukare och verkade påtända.
Citera
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det har det givetvis inte. Han kunde varit en massmördare men ASAP kommer ändå åka dit. Hänsyn kanske ges dock i viss grad sett till straffet. Om ASAP känt sig så hotade att deras aktion var berättigad att detta var en person dömd för droger och nära haft ihjäl en annan med kniv att de kände sig just hotade och berättigade till sitt våld. ASAP och gänget hade ingen koll på afganesn "meritlista" men de kände nog på sig att det var en farlig en. Därav deras övervåld när det kom ner till kritan.

Men att bara veta eller känna på sig gör det inte till nödvärn.
Det går fram en 50-kiloskille och bråkar med ett gäng inkluderande en snubbe på god väg till 200 kg. Han verkar helt orädd. För mig finns det bara tre förklaringar till ett sådant beteende: han är hög, han är beväpnad eller han är utvecklingsstörd.

Rocky&Co har nog dragit slutsatsen att det kan vara en kombination av dessa men det rättfärdigar inte våldet som sedan används.
Citera
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Ja, det kanske är jättefel, och Trump har kanske inte gjort nån skillnad alls. Men PR och propaganda handlar inte om verkligheten eller rätt och fel, utan om vad folk tror.

Trump är en jävel på propaganda, han kan få folk att tro saker. Detta får dem att rösta på honom.

Han insåg snabbt att detta var en händelse som han kan plocka politiska poäng på, därför ställde han sig på Rockys sida.

Det var kanske vad Donald trodde. Men än sitter ju hippahopparen där han sitter, så där lyckad vet jag inte om Donald är i detta.

Jag avslutar dock här eftersom jag inte bryr mig direkt och anser mig dessutom som inte tillräckligt insatt i detta.
Citera
2019-07-25, 19:48
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Inte om denne vite man hade samma straffregister som afghanen och hade attackerat ASAP & co på samma sätt.
Och om Rocky( han är ju uppvuxen i Harlem) har samma straffregister hur tänker du då?
Citera
2019-07-25, 19:49
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Det var kanske vad Donald trodde. Men än sitter ju hippahopparen där han sitter, så där lyckad vet jag inte om Donald är i detta.

Trump räknar sin framgång i väljarstöd och makt, så om väljarna gillar vad han gör spelar det ingen roll hur väl han egentligen lyckas.
Citera
2019-07-25, 19:50
Medlem
Louise.potatisgriss avatar
Läste jag fel för ett tag sedan eller finns det en film som visar mer av händelsen, som allmänheten inte har sett ännu?
Citera
2019-07-25, 19:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Och om Rocky( han är ju uppvuxen i Harlem) har samma straffregister hur tänker du då?

Ingen skillnad eftersom ASAP gick undan och undan och undan när de blev angripna ända tills det fick vara nog.
Citera
2019-07-25, 19:51
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
En väsentlig sak är förstås att ASAP gick undan och undan och undan när han blev attackerad ända tills de bestämde sig för att nu räcker det. Afghanhannen attackerade och attackerade och attackerade, provocerade och attackerade innan han fick delta i sporten kast med liten påtänd afghanhanne.
Det är inte oväsentligt att Rocky&Co ser ut att ha backat. Däremot ska man beakta att händelseförloppet varit oerhört kort. Jag fick först uppfattningen att det varit rätt utdraget. Men nu visar det sig att allt skett under loppet av 5-7 minuter. Totalt. Det är jävligt kort tid att "tappa humöret" över att bli förföljd.

De SMS som nu publicerats som kommer från mobiltelefonerna hos de inblandade tycker jag är ordentligt graverande för de tilltalade. Inte bara visar det sig att Rocky&Co är precis lika goda kålsupare som afghanen (droger, våld), utan där erkänns också hur flaskan använts, hur vakten skryter om att ha lyft honom i nacken etcetera.

Jag kan för säkerhets skull upprepa att jag inte känner sympati för afghanen som alldeles säkert är en vidrig person. Men rent rättsligt tror jag det är klappat och klart för Rocky. Eller som man säger i hans hemland, "case closed".
Citera
2019-07-25, 19:51
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Det har sagts i media att Rocky är tidigare ostraffad.
Citera
2019-07-25, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lydan
Hmm, det luktar surt det här. Ta en titt på bilderna på sidan 21-23 i FUP. Min beskrivning verkar stämma perfekt. Glaskrosset återfanns därifrån Rocky kastade honom, och inget glas återfanns på platsen där afghanen landade eller påträffades.

Dock var det 2 flaskor de bar på sig, och vad som hänt med den andra går så klart att spekulera i. Märkligt att inget annat glaskross påträffats dock.

Något jag noterade på bilderna på de ihopsydda skärskadorna på sida 178 och framåt är att de tycks vara på innersidorna av underarmarna. Alltså sidan som är mot kroppen när man har armarna i kors. Afghanen säger själv att han har hållit upp armarna för att skydda sig mot att de försökt sticka honom med glas i ansiktet.

Försök själv att hålla fram dina underarmar med insidan utåt (alltså med tummarna utåt). Det är en VÄLDIGT obekväm position. Försvarar man sig så har man ju insidan mot sig, och yttersidorna utåt. Man "vänder" inte armarna så att man får handflatan utåt.

Såren verkar alltså inte direkt förenliga med hans historia. Mer troligt hade varit om de tog tag i hans arm, drog ut den och skar, då innerarmen annars bör vara väldigt ihoptryckt mot kroppen. Det är dock ingen berättelse afghanen uppger, och det känns som något väldigt märkligt att göra.

Skulle man av någon märklig anledning få för sig att skära sig själv dock... Ja, då är ju just innerdelen av armen den närmsta plats att skära sig med hjälp av motsatt hand.

Helt irrelevant och inget som kommer hålla i rättegång enligt lagens mening (inte min åsikt)
Citera
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louise.potatisgris
Läste jag fel för ett tag sedan eller finns det en film som visar mer av händelsen, som allmänheten inte har sett ännu?
Åklagaren har sagt att det finns fler videosekvenser än de som blivit offentliga, ja.
Citera
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ingen skillnad eftersom ASAP gick undan och undan och undan när de blev angripna ända tills det fick vara nog.
Då i dina ögon är helt OK att sparka folk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in