2019-07-24, 23:00
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Nöjesguiden är specialskriven för alla som vill jobba eller jobbar på P3. I princip ingen annan fattar vad de skriver om. De har accelererat sin "det här är så jävla smalt att det är helt sjuuukt"-svängning de senaste åren. De skriver dock helt ok om restauranger men så fort det handlar om musik ska det vara så obskyrt och smalt som möjligt.

Även om jag hoppar över allt i musikväg i tidningen numera så uppskattar jag vad de skriver om det lokala restauranglivet här i Malmö och att de har en, stundtals, ganska ironisk och skön ton.

Det är uppenbart att de numera förlitar sig på unga skribenter som är i början av sin journalistbana (därav förkärleken för att skriva om polares knackiga och obskyra musikkarriärer) och jag undrar oftare och oftare hur en sån journalistbana ser ut. Enda karriärvägen utan att sälja ut sin själ är att gå till P3 men de kan inte ta emot alla wannabe-journalister. Vissa kanske växer upp och skaffar "riktiga" jobb och vissa säljer ut sin själ och får jobb på Sydsvenskan eller annan mainstream-tidning.

Det har nog helt enkelt alltid varit så här. Det är inte de som har smalnat av; det är vi som har breddat oss. "Journalister" har alltid skrivit om sina egna navlar och de allra mest närliggande navlarna men förr i tiden saknade vi andra referensramar och deras styrande funktion var mycket kraftigare. Internet har befriat oss. Människor som behöver andra för att kunna tänka, tycka och tro har i princip gått från "journalister" till andra av samma typ, så kallade "influencers", och vi andra har helt enkelt börjat fiska ur djupare kunskapskällor -- eller "grumligt vatten" som "journalisterna" skulle kalla det. Det är bara de äldre "följarna", som är för inlärda för att kunna ändra sig, som ligger kvar hos den gamla tidens "influencers" -- samt förstås de samlade navelskådarna, som i allt högre tonläge gnäller över den bristande respekten för den egna förträffligheten.
Citera
2019-07-25, 11:27
Moderator
Ancistruss avatar
I Dagensmedia skriver de om 24Sverige.

Citat:
Förra veckan kom en potentiell köpare in i bilden, för konkursdrabbade 24Sverige.

Men enligt uppgift till tidningen Östra Småland uppstod det problem i sista stund kring affären, och inget köpeavtal har hittills undertecknats.

– Jag är i daglig kontakt med köparen, och vi jobbar framåt. Att skriva att förhandlingen kärvar är en felaktig rubriksättning, säger Jeanette Lindström om lokaltidningens artikel.

https://www.dagensmedia.se/medier/da...ked-inom-kort/

Citat:
I början av juli meddelade gratistidningskoncernen 24Sverige att man ansökt om konkurs. Vd:n Jeanette Lindström berättade då om sina förhoppningar om att bolaget skulle få fortsätta finnas – men med nya ägare.

[...]

För en vecka sedan meddelade konkursförvaltaren att han hittat en potentiell köpare i en konstellation av personer som är ”kända i medievärlden”.

Dock har det enligt tidningen i sista stund uppstått problem kring affären, och något köpekontrakt är ännu inte påskrivet.

Diskussionerna fortsätter, och det återstår att se om 24Sverige återuppstår eller inte.

https://www.dagensmedia.se/medier/da...for-24sverige/
Citera
2019-07-25, 16:50
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Unga människor i Storbritannien tittar i princip inte alls på TV-nyheter enligt en färsk studie.

Britter under 24 år ser i snitt på TV-nyheter 2 minuter om dagen. Att jämföra med 65+are som ser på TV-nyheter 33 minuter om dagen.

https://www.theguardian.com/tv-and-r...entirely-ofcom
Citera
2019-07-25, 18:35
Medlem
B0B0s avatar
Nu är Metros smittspridande sop-- äh, jag menar "tidningsställ" äntligen på väg bort! Själva "tidningen" i sig skräpar ju inte längre ner offentliga utrymmen, men haja vad jävla skönt att äntligen slippa bli påmind om dess vedervärdiga existens varenda gång man tar en sväng på stan och ser de där fula jävla stativen!

Ut med det gamla och in med det nya. I sanning ett tecken på att tiderna förändras!
Citera
2019-07-25, 19:16
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0
Nu är Metros smittspridande sop-- äh, jag menar "tidningsställ" äntligen på väg bort! Själva "tidningen" i sig skräpar ju inte längre ner offentliga utrymmen, men haja vad jävla skönt att äntligen slippa bli påmind om dess vedervärdiga existens varenda gång man tar en sväng på stan och ser de där fula jävla stativen!

Ut med det gamla och in med det nya. I sanning ett tecken på att tiderna förändras!
Jag ser ställen varje dag. Var har de påbörjat utrensningen tro?

Jag tycker att det är trist när lokaltidningar dör sotdöden. Skulle faktiskt helllre skänka en slant till tidningen jag läser på landet, än till Flashback. Fast jag ger nog en slant till båda då. Axelsson kan fortsätta med sitt resande. =D
Senast redigerad av Softis... 2019-07-25 kl. 19:30.
Citera
2019-07-25, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Jag ser ställen varje dag. Var har de påbörjat utrensningen tro?

Jag tycker att det är trist när lokaltidningar dör sotdöden. Skulle faktiskt helllre skämka en slant till tidningen jag läser på landet, än till Flashback. Fast jag ger nog en slant till båda då. Axelsson kan fortsätta med sitt resande. =D

Senast i september i år ska alla ställen vara borta enligt ägaren Christen Ager-Hanssen, som avslöjar att Metro har lyckats sälja samtliga ställ.
gp.se:
"Metros ägare Christen Ager-Hanssen berättar att tidningsställen har sålts, men vill inte säga till vem. Enligt avtalet ska samtliga tidningsställ plockas bort.

– Den 30 september ska de vara bortforslade. Det är ungefär 10 000 ställ i hela Sverige som ska tas bort, säger han."
Citera
2019-07-25, 19:32
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Senast i september i år ska alla ställen vara borta enligt ägaren Christen Ager-Hanssen, som avslöjar att Metro har lyckats sälja samtliga ställ.
gp.se:
"Metros ägare Christen Ager-Hanssen berättar att tidningsställen har sålts, men vill inte säga till vem. Enligt avtalet ska samtliga tidningsställ plockas bort.

– Den 30 september ska de vara bortforslade. Det är ungefär 10 000 ställ i hela Sverige som ska tas bort, säger han."
Se där. Vad ska hundägarna göra med hundbajspåsarna framöver? =D

Piluttar in en länk till artikeln du hänvisar till. =)
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teb...-de-1.16587379
Citera
2019-07-25, 19:37
Medlem
Citat:
Se där. Vad ska hundägarna göra med hundbajspåsarna framöver? =D

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teb...-de-1.16587379

Jag tänkte bifoga länken själv, men upptäckte att artikeln var låst för icke prenumeranter så jag avstod. Lika bra att informera om detta eftersom många här blir sura om man länkar till låsta grejer, vilket jag förstår. Men nu är detta sagt, så får var och en göra som dom vill.
Citera
2019-07-25, 19:40
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Jag tänkte bifoga länken själv, men upptäckte att artikeln var låst för icke prenumeranter så jag avstod. Lika bra att informera om detta eftersom många här blir sura om man länkar till låsta grejer, vilket jag förstår. Men nu är detta sagt, så får var och en göra som dom vill.
Bra tänk! =)

Den är faktiskt olåst för mig, och nu har jag väl outat mig för GPs nätjagare eller nått. =D
Citera
2019-07-25, 19:42
Medlem
B0B0s avatar
Citat:

Den länken fanns iofs. redan i mitt tidigare inlägg... Testa att klicka på den nästa gång.

Jag kan läsa artikeln finfint på min dator, men jag brukar å andra sidan inte läsa GP i vanliga fall, så jag kanske får den som gratisartikel därför. Testa att rensa era cookies och klicka igen om ni inte kan läsa. Eller skit i det, förresten, varför gynna etablerade medier ytterligare?
Citera
2019-07-25, 19:45
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Senast i september i år ska alla ställen vara borta enligt ägaren Christen Ager-Hanssen

Säger Christen Ager-Hanssen.

Det låter tryggt
Citera
2019-07-25, 19:53
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0
Den länken fanns iofs. redan i mitt tidigare inlägg... Testa att klicka på den nästa gång.

Jag kan läsa artikeln finfint på min dator, men jag brukar å andra sidan inte läsa GP i vanliga fall, så jag kanske får den som gratisartikel därför. Testa att rensa era cookies och klicka igen om ni inte kan läsa. Eller skit i det, förresten, varför gynna etablerade medier ytterligare?
Hoppsan. Jag får ta och tvätta ögonen eller nåt. Jag tycker nog att GP är att se som ett av de bättre mediahusen. Jag läser i vart fall deras ledarsidor dagligen, och jag vill mena att de på ett visst sätt är lite av en motpol till stockholms-ankdammen. #Ankdammsman kan nog ge oss mer kunskap om det incestuösa medialivet här i småstan. =)

En av mina äldsta vänner, som är jornalist, och redigt PK-skadad, nästan hatar GP, och det kanske är därför jag njuter lite extra när jag går in på deras site. =D

Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Säger Christen Ager-Hanssen.

Det låter tryggt
Typ!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in