2019-07-25, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0
Den länken fanns iofs. redan i mitt tidigare inlägg... Testa att klicka på den nästa gång.

Jag kan läsa artikeln finfint på min dator, men jag brukar å andra sidan inte läsa GP i vanliga fall, så jag kanske får den som gratisartikel därför. Testa att rensa era cookies och klicka igen om ni inte kan läsa. Eller skit i det, förresten, varför gynna etablerade medier ytterligare?

Det står ovanför artikeln när man klickar fram den: "Den här artikeln ingår för dig som är kund".
Men det utesluter ju inte att alla kan läsa den förstås. Det var bara jag som tolkade det så.
Citera
2019-07-25, 22:31
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0B0
Nu är Metros smittspridande sop-- äh, jag menar "tidningsställ" äntligen på väg bort! Själva "tidningen" i sig skräpar ju inte längre ner offentliga utrymmen, men haja vad jävla skönt att äntligen slippa bli påmind om dess vedervärdiga existens varenda gång man tar en sväng på stan och ser de där fula jävla stativen!

Ut med det gamla och in med det nya. I sanning ett tecken på att tiderna förändras!

Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Senast i september i år ska alla ställen vara borta enligt ägaren Christen Ager-Hanssen, som avslöjar att Metro har lyckats sälja samtliga ställ.
gp.se:
"Metros ägare Christen Ager-Hanssen berättar att tidningsställen har sålts, men vill inte säga till vem. Enligt avtalet ska samtliga tidningsställ plockas bort.

– Den 30 september ska de vara bortforslade. Det är ungefär 10 000 ställ i hela Sverige som ska tas bort, säger han."

Skönt att man äntligen kommer slippa se eländet. Men vem i all världen har ett behov av 10 000 gamla rostiga tidningsställ? Jag utgår ifrån att köparen är ett smältverk som erbjudit sig att betala några kr per ton för metallen. Men även om han nu mot förmodan lyckats finna någon med ett behov av 10 000 gamla tidningsställ lär priset han får för dem ändå understiga kostnaden att montera ner dem, frakta bort dem och leverera dem till köparen. Vem helst det nu skulle vara som vill köpa dem...

Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
En av mina äldsta vänner, som är jornalist, och redigt PK-skadad, nästan hatar GP, och det kanske är därför jag njuter lite extra när jag går in på deras site. =D

Jag förmodar att din vän inte läser Flashback och speciellt inte denna tråd heller?
Citera
2019-07-25, 22:35
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
---

Jag förmodar att din vän inte läser Flashback och speciellt inte denna tråd heller?
Näpp. Jag fick gå in på FB för att ta reda på lite grejor åt henne. Hon vägrade att använda sin mobil. Det var "smutsigt" att vara här tyckte hon. Haha.
Citera
2019-07-26, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Senast i september i år ska alla ställen vara borta enligt ägaren Christen Ager-Hanssen, som avslöjar att Metro har lyckats sälja samtliga ställ.
gp.se:
"Metros ägare Christen Ager-Hanssen berättar att tidningsställen har sålts, men vill inte säga till vem. Enligt avtalet ska samtliga tidningsställ plockas bort.

– Den 30 september ska de vara bortforslade. Det är ungefär 10 000 ställ i hela Sverige som ska tas bort, säger han."

Och kvar är ett företag utan affärsidé. När kommer konkursen egentligen?
Citera
2019-07-26, 11:21
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glio9
Det hela är mycket märkligt som sagt. Om man istället tittar på vad som slår bland unga på Youtube så har vi Pewdiepie i ensamt majestät - en person som latjat runt i naziuniform och är så långt ifrån PK man kan bli.

Man så här har det varit jämt precis som du nämner. P3 har alltid riktat sig till någon sorts inbillad publik av ung vänster som åtminstone idag inte finns, annat än i ungdomsförbundet, på Södermalm och Södertörns högskola. PK-människorna är inte speciellt många, inte ens i USA. Det är en väldigt högljudd minoritet som är oproportionerligt väl representerade i media. I takt med att media tappar inflytande kommer det också bli uppenbart för alla. Kolla på alla stora youtubers, Instagrammare o.s.v. som exempel. Det är inte PK-dominans utan ganska vanliga människor.

Ja men t.o.m. den lilla grupp unga vänsterliberaler lyssnar inte på linjär radio eller ser på linjär TV, för de har en annan typ av mediekonsumtion oavsett politisk inriktning. Så de når inte ens sina meningsfränder till vänster.
Citera
2019-07-26, 14:04
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Det har nog helt enkelt alltid varit så här. Det är inte de som har smalnat av; det är vi som har breddat oss. "Journalister" har alltid skrivit om sina egna navlar och de allra mest närliggande navlarna men förr i tiden saknade vi andra referensramar och deras styrande funktion var mycket kraftigare. Internet har befriat oss. Människor som behöver andra för att kunna tänka, tycka och tro har i princip gått från "journalister" till andra av samma typ, så kallade "influencers", och vi andra har helt enkelt börjat fiska ur djupare kunskapskällor -- eller "grumligt vatten" som "journalisterna" skulle kalla det. Det är bara de äldre "följarna", som är för inlärda för att kunna ändra sig, som ligger kvar hos den gamla tidens "influencers" -- samt förstås de samlade navelskådarna, som i allt högre tonläge gnäller över den bristande respekten för den egna förträffligheten.

Det viktiga är att allt färre av de sistnämnda kan leva på sin propaganda. De måste alla söka sig till Public Service.

Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
I Dagensmedia skriver de om 24Sverige.
https://www.dagensmedia.se/medier/da...ked-inom-kort/
https://www.dagensmedia.se/medier/da...for-24sverige/

Hoppfullt, kan bli några politiska agitatorer (Journalister) mindre.

Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Unga människor i Storbritannien tittar i princip inte alls på TV-nyheter enligt en färsk studie.

Britter under 24 år ser i snitt på TV-nyheter 2 minuter om dagen. Att jämföra med 65+are som ser på TV-nyheter 33 minuter om dagen.

https://www.theguardian.com/tv-and-r...entirely-ofcom

Inte bara TV-nyheter utan även linjär TV i över huvud taget. På universitet hade vi en handuppräckning om hur många som ser på TV i klassen. Ca 25 % räckte upp handen.
Citera
2019-07-26, 14:07
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Och kvar är ett företag utan affärsidé. När kommer konkursen egentligen?

När de inte kan krama mer pengar från skattebetalarna med lönegaranti. När bidragskranen är stängd kommer konkursen.
Citera
2019-07-26, 16:22
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Det viktiga är att allt färre av de sistnämnda kan leva på sin propaganda. De måste alla söka sig till Public Service.

En hel del blir tyvärr också "kommunikatörer" och "informatörer" och fortsätter därmed att sprida propaganda och påverkan.

Det finns numera fler "kommunikatörer" och "informatörer" än "journalister" i landet och resultatet är att det är ännu svårare att ställa makthavare till svars då dessa frontas av en lögnbarriär.
Citera
2019-07-27, 12:06
Medlem
TeEsErs avatar
Sydsvenska dagbladet (Sydsvenskan) har släppt sitt bokslut.
https://www.dagensmedia.se/medier/da...ska-dagbladet/
Citat:
Det färska bokslutet visar att integrationen med Bonnier News har besparat bolaget över 60 miljoner i personalkostnader.
...
Citat:
Sydsvenska Dagbladet har hållit sig på ungefär samma nivå som 2017 vad gäller omsättningen: drygt 740 miljoner kronor i netto redovisar man i sitt sista bokslut.

Rörelseresultatet (EBIT) ser bättre ut än år 2017, trots att siffrorna fortfarande är röda.

Bolaget redovisar minus 40 miljoner kronor för 2018, jämfört med året innan då resultatet landade på minus 90 miljoner kronor, EBIT.
Jag har inte läst själva bokslutet men att man flyttar personalkostnader till ett annat bolag är ju inte riktigt en besparing i sig, bara en annan plånbok då det är samma ägare.

Något som ska bli intressant att se om de fortfarande får lika stora summor i koncernbidrag som de fått tidigare nu när de flyttat så stora kostnader till moderbolaget.
Citera
2019-07-27, 12:15
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Sydsvenska dagbladet (Sydsvenskan) har släppt sitt bokslut.
https://www.dagensmedia.se/medier/da...ska-dagbladet/

...

Jag har inte läst själva bokslutet men att man flyttar personalkostnader till ett annat bolag är ju inte riktigt en besparing i sig, bara en annan plånbok då det är samma ägare.

Något som ska bli intressant att se om de fortfarande får lika stora summor i koncernbidrag som de fått tidigare nu när de flyttat så stora kostnader till moderbolaget.
Ser nu att bokslutet går att hitta på hitta.se
De får 100 miljoner i koncernbidrag för 2018 (112 miljoner 2017) trots att de kapat 63 miljoner i personalkostnader genom att, främst, flytta anställningar till Bonnier News AB.
Så mamma Bonnier får, förutom att lägga 100 miljoner i koncernbidrag, även ta 50-63 miljoner i personalkostnader.

Jag inbillar mig att integrationen med Bonnier news har lett till vissa stordriftsfördelar och att vissa besparingar har kunnat göras på det sättet men jag tror inte att det är lika många anställda totalt längre.
Citera
2019-07-27, 18:20
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Ser nu att bokslutet går att hitta på hitta.se
De får 100 miljoner i koncernbidrag för 2018 (112 miljoner 2017) trots att de kapat 63 miljoner i personalkostnader genom att, främst, flytta anställningar till Bonnier News AB.
Så mamma Bonnier får, förutom att lägga 100 miljoner i koncernbidrag, även ta 50-63 miljoner i personalkostnader.

Jag inbillar mig att integrationen med Bonnier news har lett till vissa stordriftsfördelar och att vissa besparingar har kunnat göras på det sättet men jag tror inte att det är lika många anställda totalt längre.

Det borde rimligen vara personalnedskärningar och inte bara flyttade anställningar. Antagligen är det anställda på Bonniers News som nu gör samma arbetsuppgifter till fler tidningar så Sydsvenskan har antagligen sparkat de egna som utfört dessa arbetsuppgifter. T.ex. kan en personalavdelning sköta personalärenden åt flera tidningar med samma antal anställda som varje tidning hade vardera tidigare. Men även färre journalister då de får mer artiklar från andra bonniers-tidningar?
Citera
2019-07-27, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Det borde rimligen vara personalnedskärningar och inte bara flyttade anställningar. Antagligen är det anställda på Bonniers News som nu gör samma arbetsuppgifter till fler tidningar så Sydsvenskan har antagligen sparkat de egna som utfört dessa arbetsuppgifter. T.ex. kan en personalavdelning sköta personalärenden åt flera tidningar med samma antal anställda som varje tidning hade vardera tidigare. Men även färre journalister då de får mer artiklar från andra bonniers-tidningar?
Enda sätten de kan effektivisera är genom att dela personal på flera tidningar, dela nyheter, sparka anställda, minska kontorsytor och antalet kontor.
I slutändan blir det en redaktion, administration, sälj och tryckeri som försörjer flera tidningar.

Problemet är att särarterna och identiteten hos de tidningar som är stora lokalt, ex Sydsvenskan försvinner eller urvattnas.
Det är på sikt ett dödligt hot mot tidningarnas existens.

Samma sak har hänt hos Mittmedia, deras alster blir allt meningslösare att köpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in