2019-07-25, 17:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Allt det du säger stämmer, frågan är bara vilken relevans det har.
Ursäktar det att man fredar sig mot denne individ med våld? Ja.
Ursäktar det den mängd våld som använts? Nej.

Jag skulle svara ja på båda frågorna. En sådan här kille försvarar man sig inte lite lätt emot, han behöver sänkas så att han inte kan komma tillbaks och sticker kniven i dig som han gjort med andra offer tidigare. Uppenbarligen är ASAP bättre på att bedöma vad sådana här killar går för än vad du är.

Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Det blir väl det man får försöka hävda i rätten. Tror inte det blir så framgångsrikt. En trasig flaska jämställs väl med kniv = dödligt vapen?

Nej det kan vara skillnad på vad som rätten köper och hur verkligheten var.
Citera
2019-07-25, 17:40
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Poängen var mer den att vi har alltid haft problem med andra kulturer här i Sverige, innan irakier och afghaner så var det finländare.

Vill man dra slutsatsen att mångkultur är skit så har jag inget problem med det.

Men vi hade smärre problem med finnar, och nu stora problem med afganer. Det är inte samma nivå på det.
Citera
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Poängen var mer den att vi har alltid haft problem med andra kulturer här i Sverige, innan irakier och afghaner så var det finländare.

Det är även samma retorik då som nu

Det har aldrig varit problem på den här nivån tidigare och det kan ändå aldrig vare sig ursäkta dessa as eller motivera att vi tillåter dem vara i Sverige. De ska slängas ut allihopa.
Citera
Medlem
Citat:

Det är även samma retorik då som nu

Nej vi har inte alltid haft problem med andra kulturer på samma sätt som idag.
Citera
2019-07-25, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag skulle svara ja på båda frågorna. En sådan här kille försvarar man sig inte lite lätt emot, han behöver sänkas så att han inte kan komma tillbaks och sticker kniven i dig som han gjort med andra offer tidigare. Uppenbarligen är ASAP bättre på att bedöma vad sådana här killar går för än vad du är.

Observera att jag här inte använder den allmänspråkliga termen "ursäktar" utan den juridiska i en straffrättslig kontext.
Citera
2019-07-25, 17:42
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Om du inte är intresserad av att diskutera verkligheten utan bara vill "USA-runka" föreslår jag att du gör det med någon annan.

Precis så.
Huruvida han var påtänd eller ej är således irrelevant, det vi får se till är hans aktuella beteende och vilken risk detta kan ha ansetts föranleda (subjektivt). Såvida inte Rocky m.fl de facto sett honom skjuta heroin så är det irrelevant om han var hög eller ej. Lite det jag försökte föra fram.

Det är just verkligheten vi diskuterar. Du diskuterar något annat. Du diskuterar det juridiska. Tråden ligger inte i juridikforumet. Du kan alltid starta en tråd där och juridikböga med dig själv.

De flesta normala människor hade sänkt afghanhorbbögen långt innan ASAP och hans crew lackade till. Det är minst ofredande från bögens sida och troligtvis var han även påtänd. Då gäller inte normala förhållanden och de hade nog utan tvekan kunnat slå han på käften eller hålla fast honom istället för vad som skedde.
Citera
2019-07-25, 17:43
Medlem
Citat:
Då var vi där igen...
Varför ska han sitta i häkte menar du?
Se vad som hände med Assange, han stack direkt.
Citera
2019-07-25, 17:43
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Det lustiga är att ofredande har fängelse i straffskalan. Om 200kgs-vakten helt enkelt satt sig på grabben och ringt polisen för att meddela ett envarsgripande så hade man nog klarat sig bättre.

Edit: Lustigt nog har Sverige mycket generösare regler för envarsgripande än många delstater i USA. Polisen i Sverige har även lagstöd för att skjuta folk som tittar snett på dem. Så allt är inte friare därborta.

Ja, hade tjockisen bara hållt fast bögen och ringt polisen hade det slutat bättre.
Citera
2019-07-25, 17:44
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

Nej det kan vara skillnad på vad som rätten köper och hur verkligheten var.

Det är stor skillnad på hur lagen ser ut + hur rätten dömer, och hur verkligheten fungerar.

Jag hade passat mig väldigt noggrannt för en efterhängsen och påtänt oberäknelig afgan likt denna. Rätt som det är kommer kniven fram som du skriver.

Men enligt rätten får man inte ta höjd för att han kanske har kniv, hur många oskyldiga man än läst om som blivit nedstuckna av påtända afganer. Man får börja med att försöka brottas med honom, och se om han drar kniv. Spännande värre.
Citera
2019-07-25, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det är just verkligheten vi diskuterar. Du diskuterar något annat. Du diskuterar det juridiska. Tråden ligger inte i juridikforumet. Du kan alltid starta en tråd där och juridikböga med dig själv.

De flesta normala människor hade sänkt afghanhorbbögen långt innan ASAP och hans crew lackade till. Det är minst ofredande från bögens sida och troligtvis var han även påtänd. Då gäller inte normala förhållanden och de hade nog utan tvekan kunnat slå han på käften eller hålla fast honom istället för vad som skedde.

Fast det vi diskuterar är en straffrättslig situation varpå uttryck som "jag skiter i vad lagen säger" gör dina kommentarer fullständigt irrelevanta för sakfrågan. Naturligtvis får du uttrycka något annat än vad lagen säger men jag är inte intresserad då det bara blir trams utan koppling till fallet.

"JAG TYCKER ALLA SKA HALSHUGGAS!"
Jaha, då vet vi det.
Någon annan som vill ha en plats vid barnbordet så vi vuxna kan diskutera detta utifrån fakta?
Citera
2019-07-25, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Se vad som hände med Assange, han stack direkt.

Jahaaa..? Och?
Assange utreddes som gärningsman och riskerade straff, den kommentar du citerar handlar alltså om brottsoffret i denna utredning.
Citera
2019-07-25, 17:47
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Ja, hade tjockisen bara hållt fast bögen och ringt polisen hade det slutat bättre.

Ja, vi har som sagt rätt generösa regler för envarsgripande jämfört med USA.

Det är däremot inget jag rekommenderar. Rätt som det är kommer kniven fram. Och hur det går för poliser som brottas med knivbeväpnade skurkar finns det många Youtube-videos om. Oftast går det väldigt dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in