2019-07-25, 17:48
Medlem
Kommer fler artister bojkotta Sverige än de som redan har uttalat sig offentligt? Från Ikea, Volvo och köttbullar till ett rättssystem som havererat. Nu tror afroamerikaner att Sverige är ett rasistiskt land....
Citera
2019-07-25, 17:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Det är stor skillnad på hur lagen ser ut + hur rätten dömer, och hur verkligheten fungerar.

Jag hade passat mig väldigt noggrannt för en efterhängsen och påtänt oberäknelig afgan likt denna. Rätt som det är kommer kniven fram som du skriver.

Men enligt rätten får man inte ta höjd för att han kanske har kniv, hur många oskyldiga man än läst om som blivit nedstuckna av påtända afganer. Man får börja med att försöka brottas med honom, och se om han drar kniv. Spännande värre.

Jag skulle också akta mig för en sådan här kille då jag inte är en tränad slagskämpe men jag håller ASAP högt för att ha gjort något för att städa upp skiten trots att hans liv riskerades. Och visst ska rätten ta hänsyn till vilken hotbild offret upplevde, ASAP kunde inte veta om han hade ett vapen men hade skäl att tro det. För muckar man med tre killar inklusive en livvakt som är stor som ett kylskåp då är man antingen totalt utan spärrar eller har ett trumfkort i form av ett vapen.
Citera
2019-07-25, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImTheMan
nåja, du ser nog bara vad vill.
Men även om det återfinns fingeravtryck från Rocky på resterna av flaskan, så måste det stå bortom rimligt tvivel att det var Rocky som höll i flaskan när den lille afghanen tillfogades skador med nämnda flaska. Det kan trots allt vara någon från Rockys "crew" som tog och använde flaskan. Det kan till och med vara den lille afghanen själv som använde flaskan för att tillfoga sig skador som kan ge ett fett skadestånd från en förmögen artist. Kan videoupptagningarna visa vilken version som är korrekt?
Citera
2019-07-25, 17:54
Medlem
Sam.Boyds avatar
Har jag fått de senaste uppfattat rätt.

Nu är en 3 dagars rättegång inplanerad för att se till att den amerikanske kulturarbetaren Rakim Mayers döms rättvist i målet där han är anklagad för misshandel. I ett väldokumenterat fall där de blivit förföljda o trakasserade av en multi kriminell afghan med narkotikaproblem. När afghanen går till handgripligheter mot Rakim Mayers livvakt så känner sig Rakim Mayers nödsakad att hjälpa till. Då afghanen uppvisar ett så utåtagerande o våldsamt betände så vill de säkerställa att han förblir liggande o inte tex drar kniv eller tar till annat vapen.
Då Sverige inte har borgensförfarande o Rakim Mayers är amerikansk medborgare så ansåg den förste åklagaren att ”den så kallade artisten” måste låsas in pga flyktrisk i någon månad. Utan hänsyn till att Rakim Mayers både samarbetat med myndigheterna, är en offentlig person med ett officiellt sedan länge reseschema, och knappast försvinner under radarn för att undgå straff. Att inte infinna sig till rättegång skulle även försvåra all framtida möjligheter att uppträda o resa i Europa.

Även mot åtalet mot afghanen från livvakten har lagts ned under lykta dörrar och stort hysh hysh.

Hur många misshandelsfall kräver normalt en tre dagars rättegång?

Och så ska jag o alla andra skattebetalare betala för detta spektakel.

En sak är säker o det är att under dessa tre dagar kommer den nya Sverigebilden att belysas internationellt o i USA speciellt.
Citera
Medlem
FreeHazarens avatar
https://ohnotheydidnt.livejournal.com/81231407.html
Citera
Medlem
Profanitys avatar
A$AP dunkar svensktillverkade köttbullar som om det vore den sista måltiden fick jag veta, just nu.
Citera
2019-07-25, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Det blir väl det man får försöka hävda i rätten. Tror inte det blir så framgångsrikt. En trasig flaska jämställs väl med kniv = dödligt vapen?

Finns det bevis för att nån har slagit nån med en trasig flaska? Att en flaska har gått sönder, mot marken eller på annat sätt, är kanske klart men att nån skada skulle ha uppkommit till följd av slag med trasig flaska vet vi väl inte? Afghanen kan tex. ha fallit på glas efter att en flaska hade gått sönder i tumultet när ASAP brottade ner honom och skurit sig på det. Det är inte osannolikt iaf.
Citera
2019-07-25, 17:58
Medlem
bl1nks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profanity
A$AP dunkar svensktillverkade köttbullar som om det vore den sista måltiden fick jag veta, just nu.

Han är vegetarian.
Citera
2019-07-25, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Men även om det återfinns fingeravtryck från Rocky på resterna av flaskan, så måste det stå bortom rimligt tvivel att det var Rocky som höll i flaskan när den lille afghanen tillfogades skador med nämnda flaska. Det kan trots allt vara någon från Rockys "crew" som tog och använde flaskan. Det kan till och med vara den lille afghanen själv som använde flaskan för att tillfoga sig skador som kan ge ett fett skadestånd från en förmögen artist. Kan videoupptagningarna visa vilken version som är korrekt?

Är väl just därför åklagaren går på medhjälp. Det går inte att bevisa vem som utdelade vilket slag men att alla deltog i misshandeln, således är alla skyldiga (oerhört förenklat).

Vidare är det knappast något "fett skadestånd" vi talar om, det är trotts allt Sverige. I runda svängar ligger skadestånd i mål som dessa runt 20.000kr.
Citera
2019-07-25, 17:59
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Fast det vi diskuterar är en straffrättslig situation varpå uttryck som "jag skiter i vad lagen säger" gör dina kommentarer fullständigt irrelevanta för sakfrågan. Naturligtvis får du uttrycka något annat än vad lagen säger men jag är inte intresserad då det bara blir trams utan koppling till fallet.

"JAG TYCKER ALLA SKA HALSHUGGAS!"
Jaha, då vet vi det.
Någon annan som vill ha en plats vid barnbordet så vi vuxna kan diskutera detta utifrån fakta?

Har du ens titta på den länge videon? Man ser tydligt att det finns ett case för minst ofredande. Varför är inte afghanen åtalad för det?
Citera
2019-07-25, 17:59
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Expressen går ut hårt med att ASAP är skyldig:
Citat:
FREDRIK SJÖSHULT
Bevisningen mot honom är robust
Rakim Mayers har inte häktats och åtalats för att han är känd som artisten ASAP Rocky.
Förklaringen är att det finns en robust bevisning i fallet som måste prövas i en rättegång innan han lämnar Sverige.
Den febriga diskussionen om hans fall tycks ha missat att likhet inför lagen gäller i Sverige – och debattörer försöker knipa billiga poänger genom att blanda äpplen och päron.
https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/bevisningen-mot-honom-ar-robust-/
Citat:
Elisabeth Massi Fritz: Det är rätt att han åtalas
”Det är viktigt att komma ihåg principen att alla är lika inför lagen och att ingen står över lagen. Vi har ett välfungerande system i Sverige. Det enda rätta är att åtal väcks och att bevisningen som läggs fram i domstol prövas av domstol och inte av media”, skriver Massi Fritz i ett sms.
Citat:
Advokaten tror inte att ASAP Rocky kommer få något särskilt strängt straff, men hoppas att målsäganden får upprättelse.
”Och även detta ska naturligtvis prövas. Jag hoppas att de målsägande som är drabbade får upprättelse och möjlighet till skadestånd. Har de varit provocerande eller agerat olämpligt kommer förstås det påverka deras möjlighet att få fullt skadestånd. Det kan bli fråga om jämkning.
https://www.expressen.se/noje/silbersky-om-atalet-mot-rapparen-kan-fa-fangelse/
Citat:
19-åringen om bråket: ”Krävde mina hörlurar”
Världsstjärnan ASAP Rocky åtalas för misshandel i Stockholm – men hävdar att han agerat i självförsvar efter att ha blivit trakasserad av två unga män: den målsägande, en 19-åring, samt ett vittne, en 20-åring.
De båda är vänner sedan tidigare, bekräftar advokat Magnus Strömberg, som företräder 19-åringen. Han säger att båda är oskyldiga.
– Det är så många som spekulerar och gissar och målar ut honom som om han skulle ha gjort något fel i sammanhanget, vilket han inte har gjort, säger Magnus Strömberg till Expressen.
https://www.expressen.se/noje/19-arig-man-blev-slagen-av-artisten/

Sen har man som pliktskyldigast slängt in nåt om ASAPs mamma och några rader om hans version av det inträffade. Rubriken på löpet basunerar ut att mamman uttalat sig: ”Mammans ord - efter beskedet om sonen”. För säkerhets skull nämner man under rubriken att SMS kan fälla rapparen.
Citat:
ASAP Rocky nekar till att hans sällskap skulle ha använt sig av en glasflaska.
– Han är ytterst besviken att åklagaren har låtit den andra versionen gå före hans version, säger försvarsadvokaten Slobodan Jovicic vid en presskonferens.
Efter beskedet reagerar ASAP Rockys mamma Renee Black, 57:
– Hur ska en mamma reagera på det, säger hon.
https://www.expressen.se/noje/tingsratten-asap-rocky-vantas-atalas/

Bakom premiumvägg kan man vad det verkar läsa om tillrättalägganden av amerikanska mediers missuppfattningar.

Jag kan inte rå för att jag får nordkoreavibbar.
Inte ett jäkla ifrågasättande av afghanhannarnas agerande och beslutet att inte åtala dem. De verkar vara mer intresserade av att upprätthålla Sverigebilden.
Citera
2019-07-25, 18:01
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Fast det vi diskuterar är en straffrättslig situation varpå uttryck som "jag skiter i vad lagen säger" gör dina kommentarer fullständigt irrelevanta för sakfrågan. Naturligtvis får du uttrycka något annat än vad lagen säger men jag är inte intresserad då det bara blir trams utan koppling till fallet.

"JAG TYCKER ALLA SKA HALSHUGGAS!"
Jaha, då vet vi det.
Någon annan som vill ha en plats vid barnbordet så vi vuxna kan diskutera detta utifrån fakta?

Jag tycker det är rätt intressant att analysera hur lagen ser ut och hur den praktiseras i verkligheten. Då får man utgå från hur det faktiskt fungerar idag, oavsett vad man tycker om det.

Samtidigt håller jag med de som kritiserar den "rättspositiviska" inställningen hos det svenska rättsväsendet. Dvs att man ska döma enbart efter lagens bokstav, helt utan hänsyn till det allmänna rättsmedvetandet. Nån uttryckte det som att man kirurgiskt avlägsnar all moral under juristutbildningen.

Rättsväsendet har under många år glidit isär från vad folk tycker är rätt och fel. Och det är farligt. Juristen Jakob Heidbrink har skrivit en del om detta, senast idag på Facebook (källa):

Kör man stenhårt på lagens bokstav med skygglapparna på så hamnar vi till slut i ett läge där folket hellre kör SGT än ringer polisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in