2019-07-25, 17:27
Bannlyst
Media har samma information och film som åklagaren men mediakonsumenterna ska inte få den än.
Det är bättre att aspa rambo lockar till klick och konsumtion av tidningar.
Men det visar medias makt att berätta den del av sanningen som det tycker räcker för läsarna.
Citera
2019-07-25, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Nej, det är inte bevisat. Men inget som vi kan utesluta. Vad lagen säger skiter jag fullständigt i. Det är helt uppenbart för alla med normalt fungerande hjärna att de borde sänkt horafghanen långt tidigare, oavsett lagstöd. I USA hade de gått helt fria.

Om du inte är intresserad av att diskutera verkligheten utan bara vill "USA-runka" föreslår jag att du gör det med någon annan.

Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Är det inte hans faktiska uppträdande som spelar roll? Vad gör det för skillnad om han nu hade bevisats vara påtänd, jämfört med rent prov?

Precis så.
Huruvida han var påtänd eller ej är således irrelevant, det vi får se till är hans aktuella beteende och vilken risk detta kan ha ansetts föranleda (subjektivt). Såvida inte Rocky m.fl de facto sett honom skjuta heroin så är det irrelevant om han var hög eller ej. Lite det jag försökte föra fram.
Citera
Medlem
Tycker det är komiskt hur målsäganden påpekar ofta i förhör att asap rocky och hans team är troligtvis kriminella osv. Försöker verkligen ta på sig en offerkofta. Fattar han inte att narkotikabrott, stöld och att sexuellt trakassera kvinnor också är kriminella gärningar? Förstår inte all denna sympati för målsäganden. Jag säger de att provecera aldrig fram något ur någon för man vet inte hur en annan reagerar. Nu träffa han på folk som va hårdhänta... Jaha? E de synd om han då? Nej!
Citera
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Nej, det är inte bevisat. Men inget som vi kan utesluta. Vad lagen säger skiter jag fullständigt i. Det är helt uppenbart för alla med normalt fungerande hjärna att de borde sänkt horafghanen långt tidigare, oavsett lagstöd. I USA hade de gått helt fria.

Det lustiga är att ofredande har fängelse i straffskalan. Om 200kgs-vakten helt enkelt satt sig på grabben och ringt polisen för att meddela ett envarsgripande så hade man nog klarat sig bättre.

Edit: Lustigt nog har Sverige mycket generösare regler för envarsgripande än många delstater i USA. Polisen i Sverige har även lagstöd för att skjuta folk som tittar snett på dem. Så allt är inte friare därborta.
Senast redigerad av lm5711 2019-07-25 kl. 17:34.
Citera
2019-07-25, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cxme
Som sagt, killen agerar på ett oberäkneligt sätt som ofta uppstår när man är påverkad av substanser.

Det går inte att finna någon reson med den personen då, detta gör att man inser att killen är ett potentiellt hot och man måste försöka ta sig ifrån honom.

Att han fortsätter attackera, gå efter trots upprepade tillsägningar är bara ytterligare ett bevis.

Killen är inte kontaktbar, det går inte att få reson.

Kollar man på videon stärks det ytterligare av hans diskussion, han likt en grottmänniska kan bara upprepa Mina hörlurar, mina hörlurar.

Det är en människa som är "borta" i skallen.

Att man bedömmer en sådan person som farlig är givetvis 100% korrekt.

Och woila, det visar sig att han är dömd för tidigare knivdåd, vad oväntat, not.

Allt det du säger stämmer, frågan är bara vilken relevans det har.
Ursäktar det att man fredar sig mot denne individ med våld? Ja.
Ursäktar det den mängd våld som använts? Nej.
Citera
2019-07-25, 17:32
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Huruvida han var påtänd eller ej är således irrelevant, det vi får se till är hans aktuella beteende och vilken risk detta kan ha ansetts föranleda (subjektivt). Såvida inte Rocky m.fl de facto sett honom skjuta heroin så är det irrelevant om han var hög eller ej. Lite det jag försökte föra fram.

Men hade det spelat nån roll i rätten? Dvs "vi såg honom skjuta heroin" jämfört med "han uppträdde väldigt konstigt och oberäkneligt"?
Citera
2019-07-25, 17:33
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ja, även om det inte kan bevisas att Rocky slagits med flaska så ser det ju inte bra ut att ha plockat upp en dito. Nödvärn verkar inte så lätt att hävda enligt hur svensk lag ser ut idag.

Om man trakasseras på det där sättet är det inte konstigt om man inser att snart eskalerar och då kan man behöva vapen att försvara sig med.
Citera
2019-07-25, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Allt det du säger stämmer, frågan är bara vilken relevans det har.
Ursäktar det att man fredar sig mot denne individ med våld? Ja.
Ursäktar det den mängd våld som använts? Nej.

Jag håller med.

Det har relevans när man bedömmer det våld som misshandeln hade, iom att det enligt mig innebär förmildrande omständigheter.

Och även folks uppfattning av händelsen att inte se afghanen som någon oskyldig ängel som råkat ut för hemska Rocky.
Citera
2019-07-25, 17:35
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om man trakasseras på det där sättet är det inte konstigt om man inser att snart eskalerar och då kan man behöva vapen att försvara sig med.

Det blir väl det man får försöka hävda i rätten. Tror inte det blir så framgångsrikt. En trasig flaska jämställs väl med kniv = dödligt vapen?
Citera
2019-07-25, 17:35
Medlem
Citat:
Men hade det spelat nån roll i rätten? Dvs "vi såg honom skjuta heroin" jämfört med "han uppträdde väldigt konstigt och oberäkneligt"?

Både ja och nej.
Hade det ursäktat övervåldet som använts? Nej.
Däremot hade det sannolikt gett Rocky m.fl en utvidgad nödvärnsrätt då de är medvetna om att personen inte är vid sina sinnes fulla bruk, dvs en högre grad av våld hade varit ursäktat men inte till den grad som skett.

Att någon beter sig märkligt betyder inte att denne är farlig, att någon tagit heroin och går på dig är en helt annan femma. Men då talar vi likväl om deras subjektiva uppfattning och det är lite knepigt.
Citera
2019-07-25, 17:36
Medlem
ImTheMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickardrattradig
Den som har läst fup:en ser att när mä kom in till sjukhuset berättade han att han hade blivit slagen i huvudet med en glasflaska. Den läkare som sen undersökte honom och som skrev utlåtandet insåg att det var falskt/oriktigt. Förutom blåmärken och annat smått på olika delar av kroppen noterar hon nämligen att det finns ett par mindre sår på armarna, men inget i huvudet. Det är inte lätt att tala sanning.
nåja, du ser nog bara vad vill.
Citat:
Svar på kompletterande frågeställningarFörutom det som tidigare omnämnts i rättsintyg A19-R1074ses tre ytliga skärsår på högra ytterörat. De skadorna företer ett utseende starkt talandeför att de uppkommit till följd av skarpt våld med eggvasst föremål såsom trasigt glas eller liknande.Skärsårets på högra underarmen som nämns som eventuellt högra underarmen i utlåtandet A19-R1074kan nu verifieras som sittande på högra underarmen. I övrigt se tidigare rättsintyg.Stockholm2019-07-18Petra Råsten-AlmqvistÖverläkareAnalyssvar 2019-07-19 Rättsintyg 1 diarienr: 5000-K806954-19 154
Citera
2019-07-25, 17:37
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ja, finnen med kniv var definitivt ett begrepp när jag växte upp på 70-talet, och man skämtade fortfarande om det när jag gjorde lumpen 20 år senare.

Men det är intellektuellt ohederligt att dra upp detta som nån slags "det har alltid varit så här". För det har det inte. Lät man bara bli att mucka gräl med fulla finnar så var deras knivviftande inget problem.

Här däremot har vi ju filmbevis på hur det kan gå till när en påtänd afgan (tidigare åtalad för knivmisshandel) jagar efter folk på stan. Man har definitivt all anledning att vara orolig för sånt.

Poängen var mer den att vi har alltid haft problem med andra kulturer här i Sverige, innan irakier och afghaner så var det finländare.

Det är även samma retorik då som nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in