2019-07-25, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Självklart. En snubbe som råkar gå förbi när det händer ska ju inte dömas.

Jag vet inte hur högt ribban ligger rent juridiskt, men det känns ju inte uppenbart att Rocky klarar sig i detta läget från att dömas för "tillsammans och i samförstånd".

Efter att ha skummat delar av FUP (observera: ej läst hela eller genomfört någon analys) ter det sig osannolikt att Rocky ”klarar sig”. Speciellt - som ovan nämnt - då han införskaffat tillhygge inför ett slagsmål. Med detta menar jag att det finns bilder på att han plockat upp en flaska och gömt i ärmen. Detta ger klart för handen att han (i vart fall psykiskt) deltagit i misshandeln.
Citera
2019-07-25, 16:34
Medlem
Stones avatar
Målsägaren går alltså efter och tjatar sönder ASAP och hans entourage om var hans vän är. Varför skulle ASAP bry sig om det? Jag minns skiten som kunde hända på 90 talet när någon frågade om msn hade cigg. Svarade msn nej vars er skäl för bråk.
Citera
2019-07-25, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Vadå har han lyckats resa utomlands trots att han borde sitta i häkte? Det är minst ofredande från horafghanens sida.

Då var vi där igen...
Varför ska han sitta i häkte menar du?
Citera
2019-07-25, 16:35
Medlem
Citat:
Är det inte omvänd bevisbörda vid nödvärn? Dvs åklagaren måste först bevisa misshandel, och sen är det upp till Rocky att bevisa nödvärn om han ska gå fri?

Nej, nej, nej åklagaren har ALLTID bevisbördan. En tilltalad skall i princip kunna tiga sig igenom en hel rättegång
Citera
2019-07-25, 16:36
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokklubben
Det är möjligt att jag var en smula ironisk...

Tack för tidigare info på ämnet.

Ähum. Det var ju jag också. Säger vi...
Citera
2019-07-25, 16:36
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Varför inte?

Varför ska rika kunna slippa undan lag och rätt?

Varför ska du kunna skylla på att du är rädd som en ursäkt för att ta till våld istället för att ha lika mycket rättigheter som skyldigheter?
Citera
2019-07-25, 16:37
Bannlyst
Är det inte svårt att driva en rättegång när målsägande är på semester i Iran?
Om jag har förstått det rätt angående diskussioner om vittnet som inte dyker upp eller plötsigt fått minnesförlust så får inte polisförhör användas vid rättegången.
ASAP kan ju nu säga att afghanen hade kniv och skrek n-ordet utan att åklagaren kan säga emot ASAP.
Citera
2019-07-25, 16:37
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Då var vi där igen...
Varför ska han sitta i häkte menar du?

I häkte kanske han inte ska sitta, men om inte lagen säger att det afganen höll på med är brottsligt så tycker jag det är fel på lagen.
Citera
2019-07-25, 16:40
Medlem
Citat:
Är det inte omvänd bevisbörda vid nödvärn? Dvs åklagaren måste först bevisa misshandel, och sen är det upp till Rocky att bevisa nödvärn om han ska gå fri?

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/934918?programid=4702
Du kan lyssna på denna dokumentären så förstår du bättre :-)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OberynMartell
Källa på att finländare var en problemgrupp? Är det BRÅs statistik..
.
Han sprider som vanligt överdrifter och lögn.
I Princip alla västerländska män bar någon typ av praktisk fickkniv för 100 år sedan. OCH VI SÅG INGET AV DET VI SER IDAG. Stockholm och alla andra svenska städer kommer sluta som London och såna efterblivna gisvitingar
som ondahamstern, med liten näsa och sneda downs ögon kommer kräva att vi inför ett förbud mot knivar. Samt fortsätta sprida mer efterblivna olågiska lögner.
Finländarna var ingen stor problemgrupp. Dom skickade hit en hel del av sina alkisar som nån gång drog kniv men det liknar inget av det vi ser idag. Dessutom förblev de finländska pundarna barnlösa och förde inte vidare sina gener.
Citera
Medlem
Citat:
I häkte kanske han inte ska sitta, men om inte lagen säger att det afganen höll på med är brottsligt så tycker jag det är fel på lagen.

Då föreslår jag att du tar upp det med lagstiftaren istället för att gnälla på internet.

Med det sagt har jag inte sett hela filmen, har den framkommit eller är det fortfarande den redigerade versionen vi talar om?
Citera
2019-07-25, 16:41
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Efter att ha skummat delar av FUP (observera: ej läst hela eller genomfört någon analys) ter det sig osannolikt att Rocky ”klarar sig”. Speciellt - som ovan nämnt - då han införskaffat tillhygge inför ett slagsmål. Med detta menar jag att det finns bilder på att han plockat upp en flaska och gömt i ärmen. Detta ger klart för handen att han (i vart fall psykiskt) deltagit i misshandeln.

Ja, även om det inte kan bevisas att Rocky slagits med flaska så ser det ju inte bra ut att ha plockat upp en dito. Nödvärn verkar inte så lätt att hävda enligt hur svensk lag ser ut idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in