2019-07-24, 19:28
Medlem
Saab88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Vilka vi? Du befinner dig ju inte i Sverige.

Vad yrar du om? Svara på rätt användare nästa gång. Bensinen blir dyrare i Sverige oavsett vart jag befinner mig och inte befinner mig.
Citera
2019-07-24, 19:34
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saab88
UK släpper fartyget annars får vi betala priset. Annars kan vi stå vid macken titta på mätaren som visar tråkiga summor.

Hur menar du? Iran står för en spottstyver av vad EU importerar. Givetvis kommer inte britterna att släppa fartyget innan Iran gjort så samt delat ut en offentlig ursäkt.

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=File:Crude_oil_imports_by_country_ of_origin,_EU-28,_2000-2016_(Mt)_T.png

https://ec.europa.eu/eurostat/cache/infographs/energy/bloc-2c.html
Citera
2019-07-24, 19:38
Medlem
Saab88s avatar
Citat:
Du är urdefinitionen på ett troll, som så många andra här.
Varenda gång du torskar i debatten så ändrar du frågeställningen i nån slags evighetsdravel, ... lägg ner.

Varför är hen det? Det är några här som börjar yra om Iran-troll så fort det blir svårt att acceptera 1-1. Gilla läget!
Det är bara acceptera att Iran svarade tillbaka genom att beslagta fartyget. Inget mer med det. Om du tror att alla andra som inte godtar jargongen du skapar är troll så är det ingen idé att diskutera vidare med dig. Du har ju redan bestämt dig.
Citera
2019-07-24, 19:50
Medlem
Saab88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Hur menar du? Iran står för en spottstyver av vad EU importerar. Givetvis kommer inte britterna att släppa fartyget innan Iran gjort så samt delat ut en offentlig ursäkt.

https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=File:Crude_oil_imports_by_country_ of_origin,_EU-28,_2000-2016_(Mt)_T.png

https://ec.europa.eu/eurostat/cache/infographs/energy/bloc-2c.html

Hur fan ska vi överleva om iranier börjar busa i Hormuz-sundet? Jag vet inte hur det är med dig men jag måste köra bil till jobbet varje dag. 70 km kommer kosta mig skjortan så jag tänker på mig själv i första hand. Det är inte bara oljan från Iran. Iran kommer störa transporterna och förbindelserna. Tänk bara hur mycket priset på bara bröd kommer att gå upp. Varor transporteras eller hur?
Citera
2019-07-24, 20:23
Medlem
TSK1453s avatar
Citat:
Du försöker dra nåra poänger på att Iran enligt dig inte anfallit några andra länder, vad skulle det bevisa? de var ju i krig med sin granne i 10 år, anfallare eller ej. Tyder på ett stort våldskapital.
Sponsrar terrororganisationer osv.

Att US sköt ner ett iranskt passagerarplan var ingen terrorism, händelserna som ledde till det är väl utredda.

Du är en tokig foliehatt från Iran, orkar inte tjata med dig mer.

Din jävla nöt.

Förstår du inte att det är ENORM skillnad på försvarskrig och ANGREPPSKRIG. Angreppskrig är inom internationell rätt inte sanktionerat dvs olagligt medan självförsvarskrig är det. Din dummy nöt.
Enligt dig är alltså Kuwait ett farligt land eftersom de försvarade sig mot ANGREPPET från Irak? Så Kuwait borde svartlistas internationellt? Detsamma med Frankrike osv under 2:a världskriget.

Dessutom är det inte på något sätt olagligt för ett land att ha ett stort våldskapital. Vart fan vill du ens komma med det? Det är därför man har väpnade styrkor, för att ha ett våldskapital. Påstår du att västländer, Ryssland, Israel osv inte har massiva våldskapital.

Så återigen, du säger att Iran är oberäkneliga och jag frågar dig vad du baserar det på. Så vilka länder har Iran ANGRIPIT de sista 100 åren?

Du är en dum nöt kan du inte bara erkänna det?
Senast redigerad av TSK1453 2019-07-24 kl. 20:26.
Citera
2019-07-24, 20:26
Medlem
Nu slår L, Moderaterna och KD på trumman för att Sverige ska gå med i USAs krig mot Iran. Minns ni hur bra det blev senast då vi deltog i avsättandet av Gadaffi? Kaos i Libyen och flyktingvåg till Europa. Nej, nej, nej. Vi ska inte låta oss dras med i något krig som inte har någonting med oss att göra.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/borgerliga-partier-vill-se-svensk-insats-i-hormuzsundet
Citera
2019-07-24, 20:32
Medlem
TSK1453s avatar
Solklar statsterrorism. 290 iranska civila mördade.

https://www.foreignpolicyjournal.com/2017/07/03/the-forgotten-us-shootdown-of-iranian-airliner-flight-655%C2%AD/

Det var vidare en minutiös välplanerad terroraktion mot iranska planet.

När kommer USA be om ursäkt för detta och ersätta de anhöriga?

Edit. USA har tydligen erkänt att de begått en terrorhandling och kompenserat de anhöriga med $61,8 miljoner.
Senast redigerad av TSK1453 2019-07-24 kl. 20:40.
Citera
2019-07-24, 20:45
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TSK1453
Så vilka länder har Iran ANGRIPIT de sista 100 åren?

Precis som Draken55 säger, Irak.
Under sista tiden Iran/Irak kriget så invaderade Iran Iraks territorium och försökte bla ta Basra.(Vilket man förövrigt misslyckades med 3 ggr. Köttmurar är inte ett så bra angreppsvapen.)
Om du inte ser det som ett angrepp på annan nation så förväntar jag mig att du inte har något emot när andra nationer agerar på liknande sätt?
Och varför hänvisa till "100" år då Islamska Republiken Iran bara existerat i 40?
Senast redigerad av Wishie 2019-07-24 kl. 20:48.
Citera
2019-07-24, 20:47
Medlem
Saab88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Nu slår L, Moderaterna och KD på trumman för att Sverige ska gå med i USAs krig mot Iran. Minns ni hur bra det blev senast då vi deltog i avsättandet av Gadaffi? Kaos i Libyen och flyktingvåg till Europa. Nej, nej, nej. Vi ska inte låta oss dras med i något krig som inte har någonting med oss att göra.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/borgerliga-partier-vill-se-svensk-insats-i-hormuzsundet

Då får Sverige ta konsekvenserna. Har vi så jävla pantade politiker som försvarar sjöröveri får Sverige faktiskt ta smällen. Vilket svenskt fartyg vill man skicka ner? Har de sagt det?
Citera
2019-07-24, 20:55
Medlem
Saab88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Under sista tiden Iran/Irak kriget så invaderade Iran Iraks territorium och försökte bla ta Basra.(Vilket man förövrigt misslyckades med 3 ggr. Köttmurar är inte ett så bra angreppsvapen.)
Om du inte ser det som ett angrepp på annan nation så förväntar jag mig att du inte har något emot när andra nationer agerar på liknande sätt?
Och varför hänvisa till "100" år du Islamska Republiken Iran bara existerat i 40?
Det stämmer inte heller. Irak anföll Iran och år 81 eller 82 tog Iran tillbaka ockuperade områden. Strax efter ville Saddam sluta fred men vägrade betala skadestånd till Iran. Det lustiga är att varje gång Saddam var i underläge ville han sluta fred med Iran. Haha tänker lite på 1-1 läget nu, nja precis då var det på samma sätt. Europa försåg Saddam med vapen för att massmörda iranier och Sverige var också med.
Citera
2019-07-24, 20:57
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saab88
Det stämmer inte heller. Irak anföll Iran och år 81 eller 82 tog Iran tillbaka ockuperade områden. Strax därefter ville Saddam sluta fred men vägrade betala skadestånd till Iran. Det lustiga är att varje gång Saddam var i underläge ville han sluta fred med Iran. Haha tänker lite på 1-1 läget nu, nja precis då var det på samma sätt. Europa försåg Saddam med vapen för att massmörda iranier och Sverige var också med.
Menar du att det inte stämmer att Iran invaderade delar av Irak?
Citera
2019-07-24, 21:05
Medlem
TSK1453s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Och varför hänvisa till "100" år då Islamska Republiken Iran bara existerat i 40?

FAKE news. Skamlös lögn och historieförfalskning.

En liten Google sökning och vem som helst kan se att Irak anföll Iran.

https://www.google.se/search?source=hp&ei=A6s4XZCtDLWKk74PmpOnkAE&q=iran +iraq+war+who+started+it&oq=iran+iraq+war+who&gs_l =mobile-gws-wiz-hp.1.1.0l3j0i22i30l5.1228.8726..10246...2.0..0.233 .2395.0j15j3......0....1...... .8..35i39j0i67j46i20i263j46i67j46i203j0i203j0i10i2 03j0i10.094TQjUE8jg

Irak anföll Iran och irakiska trupper gick in i Iran 22 september 1980 och därmed startade Irak angreppskriget mot Iran.

Så frågan kvarstår, vilka länder har Iran angripit sedan revolutionen eller låt oss gå ännu längre bak, vilka länder har Iran angripit de senaste 100 åren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in