Citat:
Ursprungligen postat av
kajusi
Under jorden? Är du helt efterbliven eller?
Skulle han ha släppts på direkten skulle han kunnat gjort klart hela sin Europaturne.
Resterande år kan han turnera hela världen förutom Europa.
Men det tror du inte vårt rättsystem har tänkt på? Nej nej.
Var ligger intelligensnivån hos dig egentligen? Som en amerikan, cirka 50 IQ eller...
Det finns ganska gott om "principer" inom juridiken. proportionalitetsprincipen är en av dessa...och det är här även kärnan till hela problemet ligger.
Grejen är att jag är absolut säker på att han antingen kommer att frias- eller maximalt dömas till villkorlig dom och/eller böter. Främst därför att straffvärdet inte ens är i närheten av 1 års fängelse.
Även om rätten väljer att inte gå på nödvärnsexcess måste de ändå ta hänsyn till det inträffade (provokationen och angreppet), vilket gör att jag själv tror att det kommer att stanna vid böter. Jag bedömer det som en ringa misshandel, eller misshandel av "normal graden". Tidigare ostraffad osv.
Nästa sak blir ju ganska besvärande när det gäller ett domslut. ASAP Rocky har suttit häktad sedan 5 juli, och kommer att med all sannolikhet att släppas den 25 juli. Vilket innebär 20 dagars fängelse. HD brukar omräkna att 14 dagars fängelse motsvarar 140 dagsböter. Alltså handlar det om ett straffvärde vida överstigande 200 dagsböter.
I lagen står det även att dagsböter ska uppgå till minst 30 och högst 150 stycken. Här skiter det sig alltså rejält på alla sätt, eftersom 20 dagars fängelse på alla tänkbara sätt vida överstiger antalet maximala dagsböter.
Även om tingsrätten av någon outgrundlig korrupt anledning skulle bedöma det som att det handlade om ett fängelsestraff (helt otänkbart i mina ögon), så skulle det aldrig hålla i en prövning i en högre instans. Risken är nog än större att han skulle frias helt. Hur man än vrider och vänder på det kommer han ALDRIG att kunna dömas till ett straff som motsvarar häktningstiden. Ett häkte (och även med restriktioner som han har haft) är långt mycket värre än att sitta i ett fängelse.
Det här är i mina ögon en ytterst pinsam blunder av såväl åklagare som tingsrätt.
Sist men inte minst agerar ju vårt rättsväsende som att det ska handla om ett synnerligen grovt brott. Det är JÄVLIGT ovanligt att sitta häktad i 20 dagar för en "vanlig" ringa/normal misshandel. Praxis är som sagt mer eller mindre att man förhörs och sedan släpps i väntan på utredning.