2019-07-24, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du undviker återigen att svara på varför du tror att det är olika tidsgränser, är du för feg för att besvara det?

Varför tror du att det räcker med 6 månader när man vet vad straffet är men att det ska krävas 2 år eller mer när man inte vet vad det hamnar på?

Jag tror ingenting - jag läser vad det står i texten. Vilka skäl de haft till att dela upp det på det sättet kan man spekulera i, och jag har så klart en egen uppfattning. Men den är i sammanhanget helt ointressant.

Men rent allmänt, som jag redan skrivit, så handlar det om att det krävs en viss mått av allvarlighet för att lämna ut någon till en rättegång (det räcker alltså inte med brott som kan ge enbart böter eller ett kort fängelsestraff), där den misstänkte alltså inte ännu är dömd. Det är ett relativt stort ingripande att lämna ut någon till ett annat land mot dennes vilja. Att man har ett lägre krav på att lämna ut någon till ett redan utdömt straff är alltså inte så konstigt.

Men för det aktuella fallet räcker det att konstatera att han kan inte bli utlämnad från USA för att han är åtalad för misshandel då det inte har två års fängelse som ministraff. Om han däremot blir dömd till minst 6 månaders fängelse, så kan han bli utlämnad för att avtjäna straffet. Vilket knappast blir aktuellt i just det här fallet.
Citera
2019-07-24, 13:18
Medlem
Invandrargrabbs avatar
Citat:
Du undviker återigen att svara på varför du tror att det är olika tidsgränser, är du för feg för att besvara det?

Varför tror du att det räcker med 6 månader när man vet vad straffet är men att det ska krävas 2 år eller mer när man inte vet vad det hamnar på?

Det är fullt normalt när det gäller t.ex. utlämningsavtal. Dvs. att det är olika krav för lagföring och verkställighet. Om du hade haft någon som helst kännedom om straffrätt hade du förstått detta. Men eftersom du inte har det fortsätter du att framstå som en icke-läskunnig idiot. Inte så konstigt kanske. En tekanna är ju en tekanna.
Citera
2019-07-24, 13:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invandrargrabb
Det är fullt normalt när det gäller t.ex. utlämningsavtal. Dvs. att det är olika krav för lagföring och verkställighet. Om du hade haft någon som helst kännedom om straffrätt hade du förstått detta. Men eftersom du inte har det fortsätter du att framstå som en icke-läskunnig idiot. Inte så konstigt kanske. En tekanna är ju en tekanna.

Återigen så undviker du att besvara frågan och väljer istället att svara på något annat. Är det därför att du inte vet svaret eller för att du inser att svaret visar att du har fel i dina påståenden?

Du har ju som sagt tidigare påstått saker som du senare fått erkänna att du inte hade koll på. Det verkar vanligt med dig att du bara slänger ur dig något ogenomtänkt som du inte har koll på och hoppas att ingen synar dig.
Citera
2019-07-24, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Sluta lek jurist är du snäll för dina kunskaper är extremt bristfälliga. Strafföreläggande kan visst utfärdas för misshandel av normalgraden eller ringa, sök och du skall finna. Böter ingår för övrigt som påföljd för misshandel, återigen, sluta hitta på saker som du uppenbart inte vet något om.

Naturligtvis hävdar han nödvärn, för varje normalt tänkande människa är det självklart att det var frågan om det. Tyvärr har vi en nödvärnslagstiftning i det här landet som är jäkligt skev och därav den uppkomna situationen. Hade han erbjudits strafföreläggande så hade han naturligtvis tagit det på inrådan av sin advokat.

Jag leker inte jurist. Däremot har jag ganska stor kunskap kring detta, vilket sticker i ögonen på folk som dig. Här kan du läsa: https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/atalsbeslutet/strafforelaggande/ Citat: "Strafföreläggande är möjligt för brott där påföljden är BEGRÄNSAT till böter och/eller villkorlig dom. Exempel på sådana brott är stöld, snatteri och trafikförseelser". Det betyder rent krasst att inte ens Ringa misshandel kan gå in under ett strafföreläggande, eftersom det har ett maxstraff på 6 månaders fängelse!
Citera
2019-07-24, 13:24
Medlem
Invandrargrabbs avatar
Citat:
Återigen så undviker du att besvara frågan och väljer istället att svara på något annat. Är det därför att du inte vet svaret eller för att du inser att svaret visar att du har fel i dina påståenden?

Du har ju som sagt tidigare påstått saker som du senare fått erkänna att du inte hade koll på. Det verkar vanligt med dig att du bara slänger ur dig något ogenomtänkt som du inte har koll på och hoppas att ingen synar dig.
Cjh har förklarat för dig tio gånger. Det hjälper inte. Du förstår inte ändå. Hjälper knappast att jag gör det en elfte gång. Det borde räcka med att du läste överlämningsavtalet eftersom det står i klartext där. Men svårt för den som inte kan ta in informationen i texten naturligtvis.
Citera
2019-07-24, 13:26
Medlem
Invandrargrabbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag leker inte jurist. Däremot har jag ganska stor kunskap kring detta, vilket sticker i ögonen på folk som dig. Här kan du läsa: https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/atalsbeslutet/strafforelaggande/ Citat: "Strafföreläggande är möjligt för brott där påföljden är BEGRÄNSAT till böter och/eller villkorlig dom. Exempel på sådana brott är stöld, snatteri och trafikförseelser". Det betyder rent krasst att inte ens Ringa misshandel kan gå in under ett strafföreläggande, eftersom det har ett maxstraff på 6 månaders fängelse!
Fel. Det går att strafförelägga även brott med fängelse i straffskalan, t.ex. stöld och ringa misshandel. Vanligt förekommande. Går dock inte med misshandel eftersom det finns en fastslagen praxis (från bl.a. Högsta domstolen) enligt vilken påföljden normalt inte kan stanna vid villkorlig dom och böter.
Citera
2019-07-24, 13:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Cjh har förklarat för dig tio gånger. Det hjälper inte. Du förstår inte ändå. Hjälper knappast att jag gör det en elfte gång. Det borde räcka med att du läste överlämningsavtalet eftersom det står i klartext där. Men svårt för den som inte kan ta in informationen i texten naturligtvis.

Nej varken du eller han har vågat svara på frågan jag ställde, ni har istället flytt undan och bluddrat om andra saker. Är ni rädda för att avge ett svar som talar emot era ståndpunkter eller är ni bara så okunniga att ni inte vet svaret?
Citera
2019-07-24, 13:29
Medlem
Citat:
Fel. Det går att strafförelägga även brott med fängelse i straffskalan, t.ex. stöld och ringa misshandel. Vanligt förekommande. Går dock inte med misshandel eftersom det finns en fastslagen praxis (från bl.a. Högsta domstolen) enligt vilken påföljden normalt inte kan stanna vid villkorlig dom och böter.

OK. Det där med Ringa misshandel, du berättade, vet jag ingenting om. Men här rör det ju sig om Misshandel / Grov misshandel - Så det är ju egentligen en icke-fråga...
Citera
2019-07-24, 13:33
Medlem
kalkryggars avatar
Finns det någon risk att han kan dömas till säg 6 mån fängelse? Hur skulle det påverka resten av världen (artister, influensers med mera). Kommer Trump att ställa lite hårdare ultimatum på den "talangfulle" Löfven i ett nytt telefonsamtal?

Skulle fan vara kul ändå att se han få 6 mån i finkan. Det blir ca 3½ mån i finkan efter diverse avdrag. Inte för att jag vill att just han skall sitta men det skulle vara kul att studera vad som händer och hur folk runtom i världen skulle reagera. 3½ mån i fängelse kan han klara plus att det nog bara ökar på hans kändisskap. Han lär ju redan som det är aldrig komma till Sverige igen ändå.
Citera
2019-07-24, 13:34
Medlem
langaocbs avatar
Vet inte om denna varit upp än
https://www.fokus.se/2019/07/rattvisa-var-god-droj/?fbclid=IwAR3dKzSyk8-HjG3OSx5EBGHx6SQMpLxrp4YaIf6jLgZVxlAYB_I3wDDdUOE

"Varför förlängdes häktningen? Händelsen det rör sig om finns, åtminstone till större delen, dokumenterad på film. Såvitt det är känt är alla inblandade identifierade och förhörda. Av vilket skäl dröjer beslutet om att väcka åtal eller att lägga ned ärendet? Vad är problemet? Är åklagarna på semester? Har de strikt reglerade arbetstider? Har de beslutsångest?"

Pinsamt Sverige, människor ska inte sitta häktade en dag mer än nödvändigt.
Citera
2019-07-24, 13:35
Medlem
Invandrargrabbs avatar
Citat:
Nej varken du eller han har vågat svara på frågan jag ställde, ni har istället flytt undan och bluddrat om andra saker. Är ni rädda för att avge ett svar som talar emot era ståndpunkter eller är ni bara så okunniga att ni inte vet svaret?
Du vill veta varför straffgränsen skiljer vid verkställighet (när det finns ett utdömt straff som ska avtjänas) och vid lagföring (när det finns ett åtal som ännu inte prövats i domstol? Jag föreslår att du frågar de som träffat avtalet om varför de valt olika gränser. Jag bryr mig inte.

Själv nöjer jag mig nämligen med att konstatera att det krävs ett utdömt straff om sex månader för att utlämna någon för verkställighet medan det krävs ett MINIMIstraff om två år för att lämna ut någon för lagföring, vilket alltså inte är fallet vid misshandel av normalgraden eftersom MINIMIstraffet för misshandel av normalgraden (enligt straffskalan) är fängelse 14 dagar. Ganska långt från kravet på två år. Därmed kan inte ASAP lämnas ut från USA till Sverige med anledning av det brott han är misstänkt för.

Nästa gång kommer jag endast konstatera att du har "helt fel". Har egentligen bättre saker för mig än att försöka förklara något för någon som vägrar förstå och inte ens kan läsa.
Citera
2019-07-24, 13:36
Medlem
Invandrargrabbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
OK. Det där med Ringa misshandel, du berättade, vet jag ingenting om. Men här rör det ju sig om Misshandel / Grov misshandel - Så det är ju egentligen en icke-fråga...

Visst, det är en ickefråga eftersom strafföreläggande inte kan komma i fråga gällande ASAP. Ville bara korrigera så du vet framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in