Citat:
Jag tror ingenting - jag läser vad det står i texten. Vilka skäl de haft till att dela upp det på det sättet kan man spekulera i, och jag har så klart en egen uppfattning. Men den är i sammanhanget helt ointressant. Du undviker återigen att svara på varför du tror att det är olika tidsgränser, är du för feg för att besvara det?
Varför tror du att det räcker med 6 månader när man vet vad straffet är men att det ska krävas 2 år eller mer när man inte vet vad det hamnar på?
Varför tror du att det räcker med 6 månader när man vet vad straffet är men att det ska krävas 2 år eller mer när man inte vet vad det hamnar på?
För de som inser att det brottet ska ha ett maxstraff på 2 år och inte ett minimistraff på 2 år blir det mycket lättare att förstå varför det är två olika nivåer.
Men rent allmänt, som jag redan skrivit, så handlar det om att det krävs en viss mått av allvarlighet för att lämna ut någon till en rättegång (det räcker alltså inte med brott som kan ge enbart böter eller ett kort fängelsestraff), där den misstänkte alltså inte ännu är dömd. Det är ett relativt stort ingripande att lämna ut någon till ett annat land mot dennes vilja. Att man har ett lägre krav på att lämna ut någon till ett redan utdömt straff är alltså inte så konstigt.
Men för det aktuella fallet räcker det att konstatera att han kan inte bli utlämnad från USA för att han är åtalad för misshandel då det inte har två års fängelse som ministraff. Om han däremot blir dömd till minst 6 månaders fängelse, så kan han bli utlämnad för att avtjäna straffet. Vilket knappast blir aktuellt i just det här fallet.