2019-07-22, 13:15
Medlem
Det sjuka är att vi har överskott på dyra lägenheter samtidigt som vi har överskott på inflyttat folk som inte klarar av att skaffa sig den billigaste lägenheten. Därtill har vi underskott på kompetens. Snacka om dysfunktionell utveckling av landet.

En gång i tiden tog vi in folk som gick rakt in i produktionen eller som redan hade gått ut gymnasiet och började plugga på högskolor här. Det var en vinstaffär. Nu har vi en förlustaffär som vi får dras med i hundra år. Och fortfarande gör UD reklam för Sverige utomlands som ett land där man "får" bostad och arbete. Rena rama lögnen.

Vi har fördelar som borde attrahera kompetens. Bl a det världsunika lärarundantaget från 1949 som ger lärare, forskare och doktorander rätten till patenterbara uppfinningar som de tagit fram på jobbet på högskolor. Varför inte marknadsföra det utomlands? Skruva villkoren så att de som redan har ett embryo till en uppfinning får komma hit och hjälpa till att höja kompetensen på högskolor? Dessa människor har större chans att fylla de dyra lägenheterna i sinom tid än analfabeter. De kan kanske även tänka sig att i början bosätta sig i våra utanförskapsområden och visa att det finns även folk som jobbar och kan bli framgångsrika.

Det borde inte heller vara något problem att de håller undervisningen på engelska då den mesta litteraturen redan är på engelska. Skulle inte ha något emot en sådan "massinvandring". Kan tänka mig att en fullträff på sådan invandring skulle betala en radda misslyckanden. Dessutom finns det riskvilligt kapital här som kan hjälpa till med råd och dåd och finansiering för att ta uppfinningarna framåt. Sverige har numera gott om kompetens vad gäller kommersialisering av uppfinningar och idéer.
2019-07-22, 14:02
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Det verkar ha byggts för mycket radhus med långt pendelavstånd till centrala Stockholm. Flera BRFer har hyrt ut radhus som inte sålts via Stockholm bostadskö på 4-5 års kontrakt i hopp om att marknaden ska vända. Såg nu senaste mycket reklam för nya radhus i Fresta, Upplands Väsby det verkar svårtsålt.

När dessa områden först bebyggdes var väll tanken att båda föräldrarna skulle ta bilen till jobbet, så 30min pendling är ok. Nuförtiden är det väldigt dyrt att ha två bilar, mängder med köer och trängselskatt. Att ta lokaltrafik till jobbet tar ca 1h enligt Google Maps. Så varför skulle man flytta hit? Känns som konstig att det byggs nytt i dessa områden, utan att samtidigt bygga ut lokaltrafiken.

Att de hyrs ut till invandrare verkar sticka otroligt i mångas ögon. Men kommunen måste förse dessa grupper med boende och att blockhyra i 10år är nog bra mycket billigare än alternativen. Tex Malmö lägger hundratals miljoner på hotell varje år. De skulle gärna hyra ett helt radhusområde om det gick. Jag tror vi kommer se mer av detta i framtiden. Bättre än att de står tomma som nu verkar vara fallet.

Håller delvis med i ditt resonemang. Men jag är övertygad om att de få byggen idag som är svårsålda antingen ligger nära invandrarområden eller initialt hade ett tokhögt pris. 2017 gick det att sälja allt som byggdes och sista svansen av bostäder som kastades ut på marknaden blev svårsålda, inget konstigt med det.
Visst kan man förstå kommunerna. Men de ska vara medvetna om att de bidrar till White Flight på bäst tänkbara sätt. Det bästa hade förstås varit att fler och fler kommuner protesterade och vägrade ta emot. Men de lär ju inte hända i PK sverige.
2019-07-22, 14:07
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Det sjuka är att vi har överskott på dyra lägenheter samtidigt som vi har överskott på inflyttat folk som inte klarar av att skaffa sig den billigaste lägenheten. Därtill har vi underskott på kompetens. Snacka om dysfunktionell utveckling av landet.
Det var många byggföretag som litegrann täljde guld med fällkniv under några år. Alla ville ha en del av kakan. Man försökte att så snabbt som möjligt trycka ut bostäder på marknaden.
Många gjorde riktigt stora vinster.

Självklart är det svårt att exakt veta när det vänder och för en del företag blev timingen fel för de sista byggda lägenheterna.

Men frågan är hur många det är av totalen som byggdes? Jag tror inte att det är så många %.
Media vill gärna blåsa upp saker och byggtakten har minskar dramatiskt sedan 2017.
2019-07-22, 16:12
Medlem
Finns statistik på det:
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/bostadsbyggande-och-ombyggnad/nybyggnad-av-bostader/pong/statistiknyhet/paborjad-nybyggnation-av-bostadslagenheter-1a-kvartalet-2019-preliminara-uppgifter/

Jag tror bostadsmarknader brukar följa en kurva i tre steg.

Först är marknaden i balans och bostadsbolagen bygger måttligt eftersom det inte finns tillräckligt med pengar att tjäna. Om det blir för måttligt hamnar man i en period av brist då byggbolagen bygger som fan (nuvarande period för oss, syns i grafen) vilket sedan leder till en krasch när de väl byggt för mycket.

Tillgång och efterfrågan.
2019-07-22, 18:53
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lootic
Finns statistik på det:
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/bostadsbyggande-och-ombyggnad/nybyggnad-av-bostader/pong/statistiknyhet/paborjad-nybyggnation-av-bostadslagenheter-1a-kvartalet-2019-preliminara-uppgifter/

Jag tror bostadsmarknader brukar följa en kurva i tre steg.

Först är marknaden i balans och bostadsbolagen bygger måttligt eftersom det inte finns tillräckligt med pengar att tjäna. Om det blir för måttligt hamnar man i en period av brist då byggbolagen bygger som fan (nuvarande period för oss, syns i grafen) vilket sedan leder till en krasch när de väl byggt för mycket.

Tillgång och efterfrågan.
Man ser tydligt toppen 2017 och sedan minskar det markant till 2018. Lite förvånad dock över att de bygger så mycket 2018. Är det alla mer permanenta flyktingboenden? Just nu bygger de ett 4km bort från mig. Invasions-barnen måste ju bo någontans och staten har bestämt att komunen är skyldig att ordna med bostad åt alla.

Jag tror ändå att vi inte är i närheten av de spekulationsbyggen som det rörde sig om 1985-1992.
Främst på kontorssidan.
2019-07-22, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Man ser tydligt toppen 2017 och sedan minskar det markant till 2018. Lite förvånad dock över att de bygger så mycket 2018. Är det alla mer permanenta flyktingboenden? Just nu bygger de ett 4km bort från mig. Invasions-barnen måste ju bo någontans och staten har bestämt att komunen är skyldig att ordna med bostad åt alla.

Jag tror ändå att vi inte är i närheten av de spekulationsbyggen som det rörde sig om 1985-1992.
Främst på kontorssidan.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/bostadsbyggande-och-ombyggnad/nybyggnad-av-bostader/pong/tabell-och-diagram/antal-fardigstallda-lagenheter-i-flerbostadshus-resp.-smahus/

Toppen nu är större för vanliga bostäder än toppen i början på nittiotalet. Vi ska upp en bit till eftersom 2017 var toppen för antalet påbörjade nybyggnationer, det brukar ta ungefär två år att färdigställa bostäder.

Finns säkert statistik för kontorsfastigheter med. Ska pröva googla fram det.
2019-07-22, 19:10
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lootic
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/bostadsbyggande-och-ombyggnad/nybyggnad-av-bostader/pong/tabell-och-diagram/antal-fardigstallda-lagenheter-i-flerbostadshus-resp.-smahus/

Toppen nu är större för vanliga bostäder än toppen i början på nittiotalet. Vi ska upp en bit till eftersom 2017 var toppen för antalet påbörjade nybyggnationer, det brukar ta ungefär två år att färdigställa bostäder.

Finns säkert statistik för kontorsfastigheter med. Ska pröva googla fram det.
Sedan ska man komma ihåg att vi är betydligt fler i landet idag.
Och trångboddheten är betydligt större. Kommuner dränerar sina budgetar på att bygga flyktingbostäder.
2019-07-22, 22:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Älskar inte miljonprogramsområden...På 80- och 90-talet dissade de områden pga arkitekturen och fick svensken av avsky orterna...

Citat:
Håller inte med dig helt om varför svensson drog från Tensta. Redan för 30-40 år sedan började problemen. Jag har själv bott där och gått i skola där...När inte förorterna var nerbajsade av blattar så fann en del svenskar det attraktivt att bo i en helt ny lägenhet eller villa utanför stan. Idag flyr många mångkulturen till dyra områden.

Håller heller inte med Ikea-Kamprad. Han skriver dessutom "NU är ghetton ett faktum". Det var de redan på 1980-talet och därför övergav svensken dessa områden. Arkitekturen är bara ett litet obetydligt problem miljonprogrammet dragits med.
2019-07-22, 22:48
Bannlyst
Citat:
Jag tror att man måste uppleva det för att förstå...

Självklart är det så.

Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Kan man bete sig för att klara ett heltidsjobb och lön som kvalificerar för bolån (vilket är långt ifrån enkelt i dagens Sverige om du inte vill bo i värsta hooden eller spenaten), brukar man kunna bete sig på sin fritid med. Generellt: Folk med ordnat liv är ofta inget problem, oavsett ursprung.

olofzzon är hjärntvättad. Flyttar han till exempelvis Spånga så vaknar han.
2019-07-23, 00:36
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Håller heller inte med Ikea-Kamprad. Han skriver dessutom "NU är ghetton ett faktum". Det var de redan på 1980-talet och därför övergav svensken dessa områden. Arkitekturen är bara ett litet obetydligt problem miljonprogrammet dragits med.
Jag håller med, arkitekturen är lite enahanda men på det stora hela är det ganska trevliga områden, ofta med en intressant historia och omgivning. Bra lokaltrafik.
Grönska här och var, träd, aleer, bergsknallar ocj ofta omgivna av grönområden med tex motionssår etc.

Det är folket som har flyttat dit som har gjort att ingen svensk eller person med ordningssinne vill bo där mer. Tro mig, efter några år i Tensta förstår man på allvar varför det växer upp skit där.
Föräldrar uppfostrar VERKLIGEN inte sina bar på nåt vettigt sätt. Aga/stryk och hot är deras metod. Och andras barn skiter man FULLSTÄNDIGT i. Barn kan sitta och förstöra planteringen på en gård och vuxna som går förbi reagerar inte för fem öre.
Det är kaos precis överallt, mins att soprummet med återvinningskärl slutade att fungera dag ett som det öppnade.
Tex, fyra arab-barn kom släpandes på en jättesäng med sänghuvud i plast och en massa tingeltangel, de delar som gick in genom dörren hamnade mitt i byggnaden. Resten lämnades utanför.
Flyttade någon som visste man säkert att källaren blev soptipp.
Min sambo hade det inte lätt där heller... fattar idag inte hur hon stod ut.
Senast redigerad av Jan-A 2019-07-23 kl. 00:45.
2019-07-23, 01:43
Medlem
Citat:
Redan på 70-talet om vi snackar Biskopsgården och delar av Tynnered i Göteborg.

Och orsaken då som nu är densamma - bottenskrap som skiter i allt. På 70-talet var det invandrat trash från landsorten som inte fick jobb i byn och som inte lyckades behålla det enkla jobbet de hade i Göteborgs tillverkningsindustri. Idag är det trash från MENA.

Men lägenheterna som sådana är oftast jättefina, lagom stora och med bra planlösningar. Det är och har alltid varit en fråga om kvaliteten på de som flyttar in.

Sedan är det väl så som olofzzon skriver att de som ordnar ett jobb och sköter det oftast sköter sig på fritiden. Jag tror det ofta betor på att de lämnar slummen och flyttar in i områden där det bor andra skötsamma MENA-iter och då känner de trycket att sköta sig.
2019-07-23, 06:38
Medlem
Citat:
olofzzon är hjärntvättad. Flyttar han till exempelvis Spånga så vaknar han.

Om Spånga vet jag litet, men min första lägenhet som utflyttad gymnasist och 18-åring, låg på Hässleholmen i Borås. Det var även då - för ca 15 år sedan, en s.k. "No-go"-zone. Att bo där upplevde jag aldrig som farligt men jag var kanske ung och naiv? Vandrade ofta hem full sent på natten. Blev dock misshandlad och rånad i ett annat utanförskapsområde, Norrby, i samma stad.

Är kritisk mot svensk integrationspolitik (eller avsaknaden av densamma) och (o)förmågan att handskas med trash öht (daltande med kriminella etc) men tycker inte man ska dra alla över samma kam. Finns gott om folk som på individuell basis är bra och trevliga individer.

Mark Isitt har delvis rätt i att den tröstlösa arkitekturen inte direkt hjälper men dom många andra är inne på - det är inte en upputsning av fasaderna som kommer att lyfta ett område. Man måste komma åt de som bor innanför väggarna och få de att bli en del av samhället. Annars skapas en normalisering av antisocial kultur i förorten - a.k.a. parallellsamhälle.

Här har Sverige varit för tandlöst, varesig det var svenskt-finskt bonntrash på 70-talet, chilienska "värstingar" på 80-talet, juggemaffia på 90-talet och MENA-trash från 00-nu. Skiten måste fångas upp, helst i småskolan och i värsta fall omhändertagas om föräldrarna inte kan uppfostra kidsen. Detta "öppna hjärtan"-samhälle kommer paradoxalt nog leda till att gamla "instutions- och storebror-Sverige modell pre-'68",kommer tvingas till comeback på många områden. För mycket har gått överstyr.

Där har du min ungefärliga ståndpunkt. Den dagen jag besöker ett villaområde där invandrare med heltidsjobb och bolån, fortfarande lever rövare - kanske jag ändrar ståndpunkt i den frågan. Men tills dess är min empiriska uppfattning att folk med jobb, hus och "bra liv" i övrigt, alltså folk som "har något att förlora" - ofta är tämligen skötsamma på sin fritid och uppfostrar sina barn.

(Sorry för om detta kan tolkas som ett OT-sidospår till Topic, det är inte avsikten.)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in