2019-07-23, 12:47
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag har en uppgift om att det kvinnliga vittnet ska ha "vittnat på stationen".

Sedan ska det finnas - åtminstone - ett till vittne. Att detta vittne har lämnat sina iakttagelser till polisen, det har min källa förstahandsuppgift på.

Jag har funderat på om dessa vittnen kan vara ett och samma, då båda ska ha gått på motsatta sidan än den de menar var Helena, men det finns en detalj som skiljer dem åt. Om jag har förstått saken rätt, så har det ena vittnet varit osäker på om Helena gick tillsammans med någon, när det andra har beskrivit mannen med pilotglasögonen.

Oavsett, polisen ska ha fått uppgifterna och ingen av vittnena ska ha varit anonymt. (Tänker man efter, så borde polisen gått ut och efterlyst detta/dessa vittne(-n) om den/de varit anonym(-a). Det styrker att uppgifterna är korrekta.)

Detta låter högst sannolikt och trovärdigt. Klokt resonemang!

Eftersom "brovittnet" har givit en detaljerad beskrivning av Helenas byxor, borde allt stämma. Samtidigt faller GW Perssons teori. Jag tror nog att vi kan sluta oss till att Helena med sällskap faktiskt gick över bron. Sedan är jag - som sagt - benägen att tro att någon eller några kommer åkande i en vit/ljus bil.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-07-23 kl. 12:50.
Citera
2019-07-23, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badboy rider
När jag såg detta kände jag, någon trollar i tråden 😕
då personen "Anna" uppger att hon dels varit inne på Stadt, dels att hon tillsammans med en man skulle sett Helena.
Varför skulle hon inte ha berättat detta tidigare?
Polisen tog ju in alla som var på Stadt på förhör,de frågade ju då även om vilka andra man sett på stadt, skulle således ingen uppgivit sig ha sett varken henne eller hennes manliga vän?
Att hon och den manliga vännen skulle varit på ett förhör och utelämnat både det faktum att de varit på den aktuella platsen och där de även skulle kunna placera Helena känns totalt obegripligt och osannolikt.
Ytterligare en omständighet som gör det mindre trovärdigt är att hon inte minns vem som var med henne.
Det var ju en hel del skriverier i tidningarna, och om hon då dessutom kände/kände till Helena blir det ju än mer konstigt.
Jag bortser därför helt från detta "vittnesmål"

Ja det är vettigt resonerat. Detta sätt att tänka ska man även lägga till de nuvarande diskussionerna ang vilka män som var i kontakt med Helena vid baren i slutet. Då kan man utgå ifrån att dessa också är hörda. Samtidigt undra då varför pilot inte blev misstänkt tidigare om han var en av dem?
Även då kan man utesluta att brovittnet inte varit på stadt den kvällen. Om hen varit på stadt skulle även hen blivit hörd och hens uppgifter hade inte kommit bort. Om nu alla blev hörda...
Vittnet som inlägget gällde beskriver att hon mådde dåligt länge av anledningar, kanske hade ett rörigt liv vilket gör att fokus centreras till sej själv.
Skriverierna i tidningarna borde ha väckt även brovittnet att åter ge sej till känna.
Citera
2019-07-23, 14:22
Medlem
Citat:

Sedan ska det finnas - åtminstone - ett till vittne. Att detta vittne har lämnat sina iakttagelser till polisen, det har min källa förstahandsuppgift på.

Jag har funderat på om dessa vittnen kan vara ett och samma, då båda ska ha gått på motsatta sidan än den de menar var Helena, men det finns en detalj som skiljer dem åt. Om jag har förstått saken rätt, så har det ena vittnet varit osäker på om Helena gick tillsammans med någon, när det andra har beskrivit mannen med pilotglasögonen.

Oavsett, polisen ska ha fått uppgifterna och ingen av vittnena ska ha varit anonymt. (Tänker man efter, så borde polisen gått ut och efterlyst detta/dessa vittne(-n) om den/de varit anonym(-a). Det styrker att uppgifterna är korrekta.)

Det har enbart framkommit att brovittnet ska varit en person och det har även hävdats att Helena inte setts av fler efter det.

Om jag förstått det rätt så har brovittnet ändrat sej från att först inte veta säkert om Helena hade sällskap på bro. För att senare ändra sej och beskriva inte bara Helenas byxor utan även en man med pilotglasögen vid Helenas sida?

Är det två vittnen oberoende av varandra så skulle sannolikheten för länge sedan vara mer styrkt och även mannen med större sannolikhet identifierad. Dessutom skulle utredarna hävda att det finns två personer som såg Helena på bron. De kanske även inte skulle tappat bort bådas uppgifter. Beakta även det Badboy raider påpekade, med alla täta skriverier i tidningar då väcks vittnen som blivit bortsedda..
Citera
2019-07-23, 14:55
Medlem
Citat:

Första iakttagelsen lär vara vid gamla restaurang Hövdingen, vid brofästet från stan. Där går hon ensam.

Andra iakttagelsen är i höjd med residenset, då hon har sällskap av en mansperson i ljusa kläder.

Att det är just Helena verifieras främst av hennes byxor.
Citera
2019-07-23, 15:00
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Första iakttagelsen lär vara vid gamla restaurang Hövdingen, vid brofästet från stan. Där går hon ensam.

Andra iakttagelsen är i höjd med residenset, då hon har sällskap av en mansperson i ljusa kläder.

Att det är just Helena verifieras främst av hennes byxor.

Har för mig att den första iakttagelsen var vid gamla Systembolaget? Så har det sagts, i alla fall. Men nåväl, vi behöver kanske inte klyva hårstrån. Till syvende och sist sätter jag min peng på att Helena i vart fall började att gå hemåt ensam. Sedan tillkommer ett par moment: Någon som går ikapp henne (kanske MRö eller annan manlig person) och någon/några som kommer åkande i en bil.
Citera
2019-07-23, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Någon som går ikapp henne (kanske MRö eller annan manlig person) och någon/några som kommer åkande i en bil.

Varför upphör gammal vänskap helt plötsligt på FB när det blåser som mest i tråden 2017? Samtidigt som vederbörande fortsätter att umgås via slutet sällskap i ölklubb.

Ursäkta att jag undrar..
Citera
2019-07-23, 15:14
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Varför upphör gammal vänskap helt plötsligt på FB när det blåser som mest i tråden 2017? Samtidigt som vederbörande fortsätter att umgås via slutet sällskap i ölklubb.

Ursäkta att jag undrar..

Öh, vem exakt menar du? KM?
Citera
2019-07-23, 15:17
Medlem
Citat:
Öh, vem exakt menar du? KM?

TS/MRÖ
Citera
2019-07-23, 15:18
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
TS/MRÖ

Tack för input!
Citera
2019-07-23, 15:26
Medlem
Citat:

Ursäkta att jag undrar..

Vilka mer är med i den klubben?

Mvh
Citera
2019-07-23, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheodoreKaczynski
Vilka mer är med i den klubben?

Mvh

Vet ej. Kan snoka..!
OBS! Dra inte för stora växlar...behöver eg. inte betyda mer än vad det är
Citera
2019-07-23, 15:47
Medlem
Citat:
Det finns folk med anknytning till Mariestad från tiden före, under och efter 1992 som hävdar att MRö var på Stadt. Det finns också de som hävdar att MRö ska ha gått efter Helena.

Sanning eller skitsnack?!

Är helt avgörande inför fortsättningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in